• Mikaelaaa

Hur ska jag träna?

Hejsan,
    jag har 2 barn 3 år respektive 4 månader. Det har ju tyvärr satt sina spår och jag har nu totalt 20kg kvar efter graviditeterna. Jag bryr mig egentligen inte om vågen men jag har massa löst skinn på magen som bara hänger och så står den rakt ut som om jag var gravid. Hur ska jag träna för att få bort det? Har även fått en hel del på lår och rumpa, hur ska jag träna för att få bort det?
    Hur ska jag tänka med kosten? 

• Svar på tråden Hur ska jag träna?
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Jag vet inte om du tränar idag men jag vill råda dig till att träna 4 gånger i veckan, 2 ggr kondition och 2 ggr styrka.
    Passen behöver inte vara långa utan huvudsaken är att du verkligen tar ut dig. Tänk kvalitet före kvantitet.

Få in så mycket vardagsmotion som möjligt, det spelar också in. Kör plankor varje dag eller flera gånger om dagen om du hinner

Du behöver först och främst träna allmänt och när du sedan går ner i vikt kommer det att försvinna fett kring mage, rumpa och lår. Det lösa skinnet tar längre tid, det blir sällan som det var innan graviditerna men det blir bättre med åren.

Det viktigaste är dock kosten och där bör du tänka på att äta mycket grönsaker och bär samt magra proteinkällor (som ägg, mjölkprodukter, fisk, bönor och linser)

Undvik socker och glöm inte bort att det du dricker till största del bör bestå av vatten.

• Mikaelaaa
    Träningsexpert Elmina skrev 2012-08-05 22:21:31 följande:
    Hej

Jag vet inte om du tränar idag men jag vill råda dig till att träna 4 gånger i veckan, 2 ggr kondition och 2 ggr styrka.
    Passen behöver inte vara långa utan huvudsaken är att du verkligen tar ut dig. Tänk kvalitet före kvantitet.

Få in så mycket vardagsmotion som möjligt, det spelar också in. Kör plankor varje dag eller flera gånger om dagen om du hinner

Du behöver först och främst träna allmänt och när du sedan går ner i vikt kommer det att försvinna fett kring mage, rumpa och lår. Det lösa skinnet tar längre tid, det blir sällan som det var innan graviditerna men det blir bättre med åren.

Det viktigaste är dock kosten och där bör du tänka på att äta mycket grönsaker och bär samt magra proteinkällor (som ägg, mjölkprodukter, fisk, bönor och linser)

Undvik socker och glöm inte bort att det du dricker till största del bör bestå av vatten.
    Idag tränar jag ingenting men har tänkt börja med viktväktarna på måndag och då även börja med promenader (har en runda här ute vid oss som är ca 8km) måndag, onsdag, fredag. Och sen har mamma ett gym där det finns en crosstrainer, löpband, roddmaskin, spinningcykel och 1kg hantlar, där har jag tänkt träna tisdag och torsdag men problemet är att jag inte vet hur jag ska lägga upp det? Kan nästan inga övningar och har aldrig gymmat i hela mitt liv, har du några förslag på hur jag ska lägga upp mitt pass på ca 1h? Lördag och söndag har jag tänkt bara små korta mys promenader med familjen.
    Tror du att det här är en bra plan?
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Låter som du har en bra och hållbar plan!

Finns det någon på din mammas gym som kan visa dig maskinerna (kanske din mamma?)? 

Här kommer ett grundupplägg men är du osäker på hur övningarna fungerar skulle jag råda dig till att få hjälp av en gyminstruktör eller en vän som kan mer om styrketräning.

Upprepa varje övning 12 omgångar i 3 set.

10 minuter uppvärmning

2 ryggövningar 
    -rodd
    -latsdrag

2 Benövningar
    Knäböj
    Hamstringcurl

1-2 Bröstövningar
    Armhävningar 
    Bänkpress (gärna i en maskin om du är osäker)

Axelpress
    Bicepscurl
    Tricepspress

Plankan både vanlig och sidoplanka 

Stretch 5-10 minuter

Om du tränar två gånger i veckan skulle jag rek dig att träna igenom hela kroppen, men på olika sätt. Kör olika övningar eller förändra träningen genom att du varannan gång lägger in lite pulstoppar mellan styrkeövningarna som 2 minuter på roddmaskinen eller crosstrainern om det finns möjlighet. Är det mycket folk på gymmet kan det ju vara svårt. 

Försök hela tiden (efter ca 1 månad) att utmana dig, lägg på tyngre vikter eller öka repetitionerna. Men se till att du gör rätt så att du inte skadar dig. Börja första månaden lugnt  så att du inte skadar dig.

Fortsätt med promenaderna så ofta du kan. 

lycka till 

Svar på tråden Hur ska jag träna?