• estetbarnet

Pappa från Japan

Jag är i en väldigt komplicerad situation för tillfället och jag vet inte hur reglerna fungerar med allt som jag går igenom. 

Jag har bott i Japan i ca ett år snart och jag åker snart tillbaka till Sverige. Men jag lyckades bli gravid under min vistelse här i Japan. Pappan kommer från Japan.

Pappan känner att han inte vill ha något med mig eller barnet att göra! Inget alls! Han vill absolut inte skriva på några papper eftersom han är rädd för att han måste ha ett stort ansvar då och att hans drömmar går då i kras.

Jag känner att jag vill att han skriver på att han pappan men jag vill inte ha något annat från honom. Jag vill inte ha pengar, vill inte att han träffar barnet eftersom för honom är barnet inte hans. Jag vill inte ha något med honom och göra! Jag känner bara att det är ett barns rätt att ändå veta vad ens pappa heter och var han kommer från. 

Om han skriver på att han är pappan måste han då ha ett ansvar, ge pengar osv även om jag inte vill ha det? 

• Svar på tråden Pappa från Japan
  • Anonym (Abc)

Socialtjänsten startar en utredning för att kunna fastställa faderskapet till barn då det råder oklarheter. Man är skyldig att samarbeta enligt lag och din skyldighet är att vara uppriktig och lämna alla uppgifter dom ber om. Så länge du är uppriktig och sanningsenlig har du fullgjort din plikt och kan sova lugnt om natten. Om pappan samarbetar till utredningen eller inte är inte ditt ansvar eller någonting du behöver bry dig om. Jag är osäker på hur långt socialtjänsten driver en utredning då pappan bor utomlands eller hur mycket dom tar hjälp av myndigheter utomlands. Men jag kan tänka mig att om pappan till barnet inte vill samarbeta till utredningen finns det förmodligen inte mycket socialtjänsten kan göra eftersom han bor i japan och barnet kommer därför sannolikt inte få en pappa på papper i sverige. Du är berättigadtill underhållsstöd genom försäkringskassan om barnet har en okänd pappa eller om pappan inte betalar frivilligt. Men om du inte samarbetar till faderskapsutredningen kan du förlora det bidraget. Kan vara bra att veta.

• Anonym (Abc)

Kan tillägga att även om socialtjänsten skulle lyckas fastställa faderskapet här i sverige betyder det förmodligen inte mycket för pappan så länge han inte flyttar till sverige. Om försäkringskassan betalar ut underhållsstöd till dig och pappan är känd men inte betalar frivilligt kommer försäkringskassan försöka driva in dom pengarna från pappan. Men jag gissar på att det är för krångligt för dom att försöka driva in dom pengarna från japan och att dom bara kommer att strunta i det. Jag är också osäker på om dom överhuvudtaget har rätt att driva in dom pengarna från pappan ens eftersom han inte omfattas av svensk lagstiftning vad jag vet.

• Takex

Det ska nog gå, ange hans namn bara som pappa. Men det lagliga i Japan blir knepigt så nej han behöver nog inte ta något ansvar. Jag får ett barn med en Japan om cirka en månad och för att vårat barn ska bli medborgare krävs koseki av ambassaden och det lär han inte ge dig och du kommer heller inte stå på det så..
    Svenska staten går väl in och ger dig underhåll istället för pappan när han inte betalar. Ring och hör med dom direkt hur det fungerar :)

• MrsHughes

FK driver in underhåll även från bidragsskyldiga utomlands. Så om du ansöker om underhållsstöd hos FK kommer FK:s utlandskontor i Visby få ärendet. Jag vet inte hur det är med konventioner med Japan och hur stora chanser det är att få in pengar men det kommer att finnas ett ärende. Om du inte medverkar till att faderskapet fastställs kommer du inte att få något underhållsstöd.

• Anonym (Abc)
    MrsHughes skrev 2012-08-04 22:01:16 följande:
    FK driver in underhåll även från bidragsskyldiga utomlands. Så om du ansöker om underhållsstöd hos FK kommer FK:s utlandskontor i Visby få ärendet. Jag vet inte hur det är med konventioner med Japan och hur stora chanser det är att få in pengar men det kommer att finnas ett ärende. Om du inte medverkar till att faderskapet fastställs kommer du inte att få något underhållsstöd.

Du verkar insatt och du verkar insatt. Hur funkar det med internationell skuldindrivning? Hur fasiken kan han skaffa sig en skuld i sverige utan att nånsin ha satt sin fot här? Hur kan folk bli skuldsatta i andra länder utan att ha intecknat några avtal, begått några brott eller lånat några pengar i det landet?
  • MrsHughes
    Anonym (Abc) skrev 2012-08-04 22:16:51 följande:

Du verkar insatt och du verkar insatt. Hur funkar det med internationell skuldindrivning? Hur fasiken kan han skaffa sig en skuld i sverige utan att nånsin ha satt sin fot här? Hur kan folk bli skuldsatta i andra länder utan att ha intecknat några avtal, begått några brott eller lånat några pengar i det landet?
    Om man har barn så är man skyldig att betala för dem, oavsett om man bor i samma land som barnet eller inte. I Sverige har vi ju konstruktionen med underhållsstöd där FK förskotterar till boföräldern och den bidragsskyldige betalar till FK efter förmåga.

Sverige har konventioner när det gäller indrivning av underhåll med de flesta europeiska länderna samt USA och kan därmed få hjälp med indrivning från myndigheter i det land den bidragsskyldige befinner sig i. Från USA vet jag att det kommer väldigt stora summor varje år och myndigheterna i USA tar till väldigt hårda metoder för att driva in underhållet. De stänger av el och drar in pass t ex.

Från de länder där det inte finns konventioner är det naturligtvis svårare att få in pengar. Det bygger oftast på att man får tag på adress till bidragsskyldig och lyckas komma överens om något på frivillig väg.

Allt detta förutsätter ju förstås att det finns en fader fastställd.
  • Anonym (Abc)
    MrsHughes skrev 2012-08-04 22:29:09 följande:
    Om man har barn så är man skyldig att betala för dem, oavsett om man bor i samma land som barnet eller inte. I Sverige har vi ju konstruktionen med underhållsstöd där FK förskotterar till boföräldern och den bidragsskyldige betalar till FK efter förmåga. Sverige har konventioner när det gäller indrivning av underhåll med de flesta europeiska länderna samt USA och kan därmed få hjälp med indrivning från myndigheter i det land den bidragsskyldige befinner sig i. Från USA vet jag att det kommer väldigt stora summor varje år och myndigheterna i USA tar till väldigt hårda metoder för att driva in underhållet. De stänger av el och drar in pass t ex. Från de länder där det inte finns konventioner är det naturligtvis svårare att få in pengar. Det bygger oftast på att man får tag på adress till bidragsskyldig och lyckas komma överens om något på frivillig väg. Allt detta förutsätter ju förstås att det finns en fader fastställd.

Det var det jag tänkte, att det måste finnas nån sorts avtal länder emellan gällande skulder. Annars skulle det kännas udda. Typ ahmed i afganistan börjar driva in skuld från lisa i solna för att hennes ande varit och snattat burkor hans affär.
  • Anonym (Abc)

Eller vad jag menar egentligen är väl att vissa länder avtalet bort en del av sin suverinitet sinsimellan för att kunna driva in internationella skulder i varandras länder. Typ..

• Anonym (Abc)

Finns det nåt avtal mellan sverige och japan som möjlighör svensk skuldindrivning där?

• MrsHughes
    Anonym (Abc) skrev 2012-08-04 22:56:06 följande:
    Finns det nåt avtal mellan sverige och japan som möjlighör svensk skuldindrivning där?
    Nej.

Saxat från FK:s hemsida:

Förutsättningen för att Försäkringskassan ska kunna hjälpa till med att driva in underhållsbidrag från utlandet är att det andra landet har anslutit sig till internationella regler som gäller indrivning av underhållsbidrag.

Dessa regler är

Konventionen av den 20 juni 1956 om indrivning av underhållsbidrag i utlandet (New York-konventionen).
    SFS 1958:522 Rådets förordning (EG) nr 4/2009 av den 18 december 2008 om domstols behörighet, tillämplig lag, erkännande och verkställighet av domar samt samarbete i fråga om underhållsskyldighet (underhållsförordningen).

Vi kan också hjälpa den som har rätt till underhållsbidrag från några länder utanför EU.  Det gäller i första hand Australien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Makedonien, Serbien och Montenegro, Nya Zeeland, Schweiz och USA.

• Takex

Japan har i stort sett inga samarbeten med andra länder när det gäller sånthär. Dom håller på att driver igenom lagen med 'kidnappade' barn men jag vet inte om den ens är klar. Så jag tror inte att man kan kräva underhåll, hon vill ju inte ens det.

Skriv hans namn bara, barnet tror jag inte ens kan bli medborgare i Japan utan hans koseki som jag sa. Så det blir ett svenskt barn som Sverige tar ansvar för.

• MrsHughes

Det jag menade ang underhåll var att även om ts inte vill ha underhåll från pappan så kanske hon vill ha underhållsstöd från FK och för att få det måste hon medverka till att faderskapet fastställs och om underhållsstöd bli beviljat kommer FK att försöka få pengar från pappan även om det är små möjligheter att få pengar från just Japan. Om det finns en adress till pappan kommer man troligtvis ta kontakt och försöka få till något på frivillig väg.

• Anonym (Abc)
    MrsHughes skrev 2012-08-05 17:37:13 följande:
    Det jag menade ang underhåll var att även om ts inte vill ha underhåll från pappan så kanske hon vill ha underhållsstöd från FK och för att få det måste hon medverka till att faderskapet fastställs och om underhållsstöd bli beviljat kommer FK att försöka få pengar från pappan även om det är små möjligheter att få pengar från just Japan. Om det finns en adress till pappan kommer man troligtvis ta kontakt och försöka få till något på frivillig väg.

Men ts, det är inte din huvudvärk vad försäkringskassan gör. Så länge du lämnar sanningsenliga uppgifter till familjerätten i samband med faderskapsutredningen så har du gjort ditt. Ts, skit i vad pappan vill och tycker. Du ansvarar inte för hans känslor. Du ansvarar bara för dig själv. Du kan inte kräva att han ska vara en aktiv pappa till ert barn men han har inte heller rätt att kräva av dig att du ska gå emot svensk lagstiftning.
  • Anonym

Ring eller mejla Familjerätten i Stockholm och fråga om råd.(google numret). Det är de som gör faderskapsutredningar. Eller du kan ringa Familjerätten på den ort som du kommer ifrån i Sverige men tänkte att de kanske har mest erfarenhet av liknande fall i Stockholm.

Mejla/ring också Försäkringskassan.

Svar på tråden Pappa från Japan