• RS89

äter jag bra med kalorier?

hej! gick upp 30 kilo under min graviditete (segt)... nu väger jag 84 och skulle vilja bli av med ganska exakt 19 kilo på 2.5 månader. jag har ett träningsprogram med övningar på 20 min som jag gör dagligen, sen promenar jag ca 2 timmar och utöver det tar jag hand om en bebis på 3 månader som aldrig är nöjd (så där blir det mycket!).
    jag äter ca 800-1000 kalorer och minimalt med socker (håller inte koll på hur mycket, men väldigt lite).
    jag undrar om det är bra med kalorier eller äter jag för lite/mycket? 

• Svar på tråden äter jag bra med kalorier?
  • SSH

Säger alldeles för lite.

Hur sprider du ut dina kalorier per måltid på en dag?

• Louella

Håller med, alldeles för lite. Håll dig på ca 1600 om dagen skulle jag säga.

• pandyb

Har du iPhone? ( kanske funkar på android med???) ladda ner Kaloriräknaren och fyll i dina uppgifter så räknar den ut hur många kalorier du ska äta utifrån din ålder vikt längd och aktivitetsnivå! Toppen!

Låter väldigt mycket för lite!

• RS89

jag äter (på ettt ungefär) frukost+kaffe 250, middag 300-450, och kvällsmat byter jag ut med en måltidsersättning på 200 kal. ibland tar jag en (eller två) extra kaffe på eftermiddagen som blir 50-100 kal mer.

det känns som att jag äter för lite ibland! 

• Selaine

Oj, alldeles för lite, du behöver ca 1600 kalorier minst, skulle jag tro.
    Tänk på att din kropp behöver ett antal kalorier för att täcka ditt energibehov som krävs för att alla funktioner i kroppen ska fungera. Ta reda på vad ditt energibehov per dag är, t.ex. på www.matdagboken.se och dra sedan av t.ex. 500 kcal per dag (så du får ett underskott).
    Att svälta dig själv som du gör nu, är bara löjligt, du kommer troligen bara smygäta för att orka med, eller utveckla en ätstörning.

• Barbamama08

Skulle också säga att det är för lite.

• Selaine

... tänk också på att du behöver äta mer om du tränar för att kroppen ska orka jobba. Ät mer, punkt, ät nyttigt och regelbundet och ha ett kaloriunderskott på kanske 600 kcal (nu har du ett underskott på typ 1500) så kommer du gå ner 0,5-1 kilo i veckan.

• Selaine
    RS89 skrev 2012-08-05 22:45:34 följande:
    att räkna ut hur många kalorier jag behöver äta blir konstigt, jag får upp 3300 och drar jag av 600 på det blir det 2700 vilket låter som jävligt mycket? har räknat här aktivtraning.se/tester/rakna-ut/test-sa-manga...

men så om jag lägger på 200 kalorier på frukosten och 100 kalorier på middagen skadar det inte min viktnedgång?
    Antagligen har du fyllt i att du tränar mycket. Gör inte det bara för att du har ett aktivt liv NU.
  • Selaine

Resultat

Du behöver dagligen ca 2611 kcal

• SSH

Först och främst så bör de kalorier som du får i dig vara av kvalité. Dvs bra kalorier. Det antalet kalorier som du får i dig i dags läget är alldeles för lite. Tre mål mat om dagen är också i underkant.

Tycker du gått kan äta frukost, lunch, mellanmål,middag och ett kvällsmål. Jag undrar vad det är som du brukar äta till frukost? Hur ser dina lunchvanor ut?

• Tååtan

Man ska inte ligga under 1200 kcal per dag. Tycker du ska skaffa shapeupclub appen! Super bra. -19,6 kg på 25 veckor.

• Tonårsmamman1
    RS89 skrev 2012-08-05 22:45:34 följande:
    att räkna ut hur många kalorier jag behöver äta blir konstigt, jag får upp 3300 och drar jag av 600 på det blir det 2700 vilket låter som jävligt mycket? har räknat här aktivtraning.se/tester/rakna-ut/test-sa-manga...

men så om jag lägger på 200 kalorier på frukosten och 100 kalorier på middagen skadar det inte min viktnedgång?
    Jag tror det är 1200-1300 kalorier man ska äta för att få i sig allt kroppen behöver. Men det är inte bara antalet som är viktigt, det är viktigt att äta bra mat också. Undvik saker med socker/kolhydrater i, så minskar suget och du håller dig mätt längre. 
  • RS89
    Tonårsmamman1 skrev 2012-08-06 11:34:26 följande:
    Jag tror det är 1200-1300 kalorier man ska äta för att få i sig allt kroppen behöver. Men det är inte bara antalet som är viktigt, det är viktigt att äta bra mat också. Undvik saker med socker/kolhydrater i, så minskar suget och du håller dig mätt längre. 
    Jag äter nu 1200-1400 kalorier om dagen. (som jag skrivit) äter knappt socker, kanske finns något pyttelite i maten, typ i havredrycken. hoppas på en förändring snart =)
Svar på tråden äter jag bra med kalorier?