• Bitzy

Idag ringde jag...

Idag ringde jag efter många om och men till mjölkbanken här i kommunen för mjölkdonation.

På föräldrakursen uppmanades vi att donera mjölk om vi hade möjlighet, men senare på bb när jag tog upp mina funderingar tyckte dom bara att vi skulle frysa in all överflödig mjölk. Nu är det nästan en liter i frysen och det slängs onödigt mycket mjölk dagligen. 

Vi har valt att kombinera amning med pumpning då han inte får något tag om bröstet förrän det stort sett är helt utpumpat. Använder oss av medelas flaska där bebisen måste suga precis som på bröstet för att det ska komma ut något över huvudtaget.

Det visade sig vara stor brist på modersmjölk och sjuksjöterska blev riktigt glad när jag ringde. Så imorgon ska jag in för blodprover och provtagning på mjölken. Om allt stämmer så kommer jag lämna mjölk varannan vecka i förhoppningsvis dryga två månader, då lilleman är 3 veckor imorgon.

Skulle vara intressant om att få höra flera erfarenheter om mjölkdonation. Och riktigt kul vore det om denna tråden kunde få fler att vilja donera mjölk.   

2012 ska bli det bästa året
  • Svar på tråden Idag ringde jag...
  • Babblis

Vad roligt att det kommer till nytta! Jag funderar lite på att donera framöver här när vi har fått våran 2:a, får se hur det blir.

• Lyckliga jag2

Visst känner man sig stolt och lycklig

Donerade med första barnet och tänkte göra likadant denna gång. ÄR en helt underbar känsla att veta att man kan hjälpa de som föds för tidigt. Man blir stolt Fick ihop 5 liter förra gången och hoppas att det funkar denna gång också. Neo behöver ALLTID mjölk. Linköpings Neo avdelning har en sida på FB som heter Ge bröstmjölk, rädda liv, där man får mer information om hur det fungerar, för er som tvekar

Har man mycket mjölk så frys in direkt från början, man kan bara donera tills barnet är 3 månader och mjölken och mammans blod skall testas och  mammans lungor skall röntgas vilket kan dra ut på tiden.

Lycka till och pumpa på  

• Bitzy

Härligt med fler som funderar på och har donerat mjölk! Skrattande

Jag ska dit för provtagning om en timme. Vore riktigt underbart om jag blev godkänd. Får ut närmre 400ml för mycket dagligen och då får ändå lillGruffen äta så mycket han vill.

Här i Karlskrona är det tydligen bara blodprover och prover på mjölken, men riktigt stor brist!

Känns extra bra att donera mjölk då de små barnen får en bättre start på sitt liv.     

2012 ska bli det bästa året <3
  • Lyckliga jag2

Åhhh skönt att slippa lung röntgen (det är tbc de kollar för här), konstigt att det är olika.
    Hoppas allt går bra och att du är en godkänd kandidat De behöver ju allt de kan få, tror det är stor brist överallt tyvärr och få verkar veta om hur man går till väga.
    Förra gången donerade jag bara under en dryg månad för att jag inte visste riktigt hur jag skulle göra och så tänkte jag inte på att hämta grejer och börja innan alla tester va klara. Röntgentider tar ju alltid lite längre tid att få.

Kan bara hoppas att man ha ro att sitta och pumpa med en busig 2 åring hemma också, och att jag har lika mkt mjölk den här gången.

• Bitzy

Fick ett samtal från neo idag och jag blev godkänd som donator!! =D

Jag fick lämna blodprov (ett rör) och pumpa ut 10ml mjölk för provtagning, sedan fylla i ett papper om matvanor och om ev sjukdom, nikotin osv.

• Bitzy

Det blev totalt 7,3l som jag donerade. Kändes riktigt skönt att kunna göra någonting bra för barnen som behöver en hjälpande hand.

• Ronille

Jättebra:) hade jag inte haft mycket bröstmjölk och inte 20 mil till sjukhuset hade jag också donerat:) men varför är det tre månadersgräns? Är det skillnad på bröstmjölken då?

• Mysanochmimer
    Ronille skrev 2012-10-18 13:37:38 följande:
    Jättebra:) hade jag inte haft mycket bröstmjölk och inte 20 mil till sjukhuset hade jag också donerat:) men varför är det tre månadersgräns? Är det skillnad på bröstmjölken då?

det är inte alla som har 3 månadersgräns, men iaf så anpassar sig mjölken efter barnet så den första tiden är mjölken mer anpassad för nyföddingar och passar då givetvis bättre till prematurer

Men jag donerade mjölk efter att min son var 8 månader och det var välkommet på neo här, det är trots allt bättre än ersättning för dom små   
  • darling76

Jag har donerat mjölk med mina tre barn, och kommer även göra det nu med minsta nr fyra som bara är två veckor. Som mest gav jag 30 liter med mellantösen... Utan att pumpa, jag läcker på andra bröstet varje gång jag ammar;)

Svar på tråden Idag ringde jag...