• mymlis

    Någon kunnig? Grannen river eternit - vågar jag vara ute i trädgården med bebisen

    Nu kom väl denna tråden kanske inte helt rätt, men det fanns inget bra ämne kände jag.

    I alla fall:

    Grannen river sitt eternittak helt utan skyddskläder etc och jag undrar om det finns någon fara för att vistas ute under rivningen?

    Jag vet att det är olagligt att göra så men varken arbetsmiljöverket eller miljöförvaltningen eller byggnadsnämnden jobbar helg, så jag kan inte vidta åtgärder förrän på mådag. Jobbar själv under byggnadsnämnden så jag vet hur tungrott det är. 

    Har nu läst en del om reglerna kring rivning och omhändertagande av avfall och det är ju supermycket att tänka på. De rekommenderar att man stänger friskluftsintag på huset man river i, men det står inget någonstans om vilka risker som finns för omgivningen, bara att den som river ska se till så att inga risker uppkommer... vilket då dessa personer inte alls verkar fatta.

    Men HUR farligt är det? Ska vi åka bort?Ska vi hålla oss inne (lagom kul då det ÄNTLIGEN är fint väder) Självklart har vi stängt fönstren, men vi har ett hus från 1914 och det är självdrag i hela huset, dvs ingen möjlighet att täppa till.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-11 13:42
    Ni som undrar vad som gäller, här är arbetsmiljöverkets föreskrifter och skyddsåtgärder för rivning utomhus. Ganska rigoröst...

    www.av.se/dokument/Teman/asbest/Hanterings_skyddsinstruktioner_utomhus.pdf

  • Svar på tråden Någon kunnig? Grannen river eternit - vågar jag vara ute i trädgården med bebisen
  • Seriefeguren

    Det är dammet som är farligt så kommer det dampartiklar där ni är så kan det vara farligt. Tar han skivorna hela så dammar det minimalt men det kommer ju damm i vilket fall. Dom dampartiklarna som man andas in fastnar i lungorna och kan leda till stora andningsbesvär. Det kan även leda till Canser.

  • mymlis
    Seriefeguren skrev 2012-08-11 13:27:45 följande:
    Det är dammet som är farligt så kommer det dampartiklar där ni är så kan det vara farligt. Tar han skivorna hela så dammar det minimalt men det kommer ju damm i vilket fall. Dom dampartiklarna som man andas in fastnar i lungorna och kan leda till stora andningsbesvär. Det kan även leda till Canser.

    Jo, detta känner jag till. Men ingenstans kan jag hitta HUR farligt det är med sällanexponering eller vad som är riskfylld exponering för tex omgivningen.

    Och dammar gör det, plattorna slås sönder och det är torrt ute med svag bris så dammet sprids.
  • mymlis
    Bragdoll skrev 2012-08-11 13:35:25 följande:
    Men om det är olagligt borde ni väl kunna ringa polisen då?

    Polisen agerar på brottsbalken, inte miljöbalken. Olagligt att bygga svart också men inte en polisfråga det heller. Polisen har inte hand om alla lagbrott.
  • mymlis
    MajaVira skrev 2012-08-11 13:38:23 följande:
    Har du pratat med din granne så att han vet hur farligt det är?

    Jodå, har förklarat, men de förstår inte tror jag. De pratar inte jättebra svenska och jag tror inte heller att de känner till lagar och regler kring detta.

    När min man tittade innan så såg han att de hade börjat lägga plattorna i säckar redan på taket iaf, till skillnad från innan då de slog sönder med hammare och kastade på marken. Så lite bättre är det. Men dammet är ju kvar i luften o på marken.
  • lullens

    Jag skulle nog hållt mitt barn därifrån, under ett par dagar, när vätsta rivningen pågår.

    Vad obehagligt!

  • mymlis

    Ja, nu bor vi ju bredvid och har som sagt ett hus med självdrag så det känns ju jättesvårt att undvika...

  • Bragdoll
    mymlis skrev 2012-08-11 13:36:58 följande:

    Polisen agerar på brottsbalken, inte miljöbalken. Olagligt att bygga svart också men inte en polisfråga det heller. Polisen har inte hand om alla lagbrott.
    Okej, hmm.. fruktansvärt otrevligt iaf. Jag skulle åkt därifrån.

    Ursäkta om jag lät otrevlig i förra inlägget för övrigt.. ser att det kan tolkas lite så. Inte min mening.
  • Rosenöga

    Detta låter inte alls bra. Kan du inte kontakta någon firma som jobbar med miljöfarligt avfall och berätta för dem. Fråga hur ni ska göra och hur farligt det är.

    De får ju inte ens lämna säckarna till avfallshanteringen utan det ska gå särskillt till miljöfarligt avfall.

    Rivningen ska skötas av auktoriserad firma och det kostar jättemycket att få det utfört. De som arbetar med det har andningsskydd och skyddskläder.

  • mymlis

    Bragdoll - inte lät du otrevlig!

    Rosenöga:  De enda som kan agera är ju myndigheter (tex arbetsmiljöverket) och de har ju inte öppet utanför kontorstid. Och på måndag är det för sent, då har de redan rivit klart. Kan iofs anmäla dem till miljöförvaltningen och så får de vite, men då är ju skadan redan skedd liksom. Man får faktiskt utföra den här typen av arbete som privatperson men skall då göra det enligt bestämmelserna. Något som folk oftast inte vet ett smack om :-/. Undrar just var de tänker göra av avfallet... Typisk timell-effekt.

  • Faber

    Det är inget att bry sig om. River man eternit varje dag året runt däremot...


    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden Någon kunnig? Grannen river eternit - vågar jag vara ute i trädgården med bebisen