• Anonym (Fejjan)

Ni som väljer att inte ha Facebook, varför? Funderar själv på att lägga av, aldrig nån som kommenterar eller gillar ändå

Facebook har berört väldigt många människor både positivt och negativt. 

Ni som inte använder Facebook, varför har ni valt det?

Jag själv har Fb men funderar på att ta bort det. Anledningen är att det är ändå aldrig någon som kommenterar det jag gör eller klickar på "gilla" när jag skrivit något.

Detta leder bara till att jag blir ledsen när jag kollar in andras profiler och se hur många "Likes" de får när det skrivit något.
    Känns bara dumt att skriva en massa saker som ingen ändå kommenterar, nästan lite pinsamt.

Hur tänker ni kring Facebook, någon mer som har det fast profilen gapar tomt från kommentarer?

Skulle va kul att höra folks åsikter kring Fb 

• Svar på tråden Ni som väljer att inte ha Facebook, varför? Funderar själv på att lägga av, aldrig nån som kommenterar eller gillar ändå
  • Anonym (Pga kontroll.)

Jag lade av facebook pga kontroll. Har kollegor som verkar ha som hobby att kolla igenom vad någon skriver och vad den personens vänner skriver för att hitta något att ta upp som problematiskt. 

Pallar inte med det så har lagt ner. Har inte lust att bli inkallad till HR för värdegrundssamtal för att min makes kompis kallat något "det där är rätt gay"

• Anonym (Hmmm)

Finns ingenstans alls på nätet. Har ingen Facetube eller någonting.
    Är såå glad för detta

• Anonym (Typ samma)

Kände ungefär som du TS om det med likes och så. Sen var det så stressande att alla skulle se vad man la upp, allt scrollande det första man gjorde när man vaknade, på toan, innan man sov.

har inte haft fb på 8 år nu, jätteskönt!

• Anonym (I dont now)

Jag har inte Facebook och aldrig haft Facebook, vet inte hur det är på Facebook 

• Anonym (Dött)

De yngre har väl mer eller mindre flytt Facebook? Verkar numer vara ett tillhåll mest för äldre. Tycker det överlag börjar bli mer och mer dött, med undantag för facebookgrupper med olika ämnen och enstaka attentionwhores som ska stoltsera med att de minsann har 5000 "vänner".

Men känns på det stora som om fejjans tid är förbi.

• Anonym (I dont now)
    Anonym (Dött) skrev 2024-02-16 02:17:29 följande:

De yngre har väl mer eller mindre flytt Facebook? Verkar numer vara ett tillhåll mest för äldre. Tycker det överlag börjar bli mer och mer dött, med undantag för facebookgrupper med olika ämnen och enstaka attentionwhores som ska stoltsera med att de minsann har 5000 "vänner".

Men känns på det stora som om fejjans tid är förbi.

Facebook verkar en bra hemsida, men instagram verkar vara mer populärt.
  • Zouxman

Jag sa upp min FB profil för 8år sen. Nu har jag skaffat en ny profil för att jag behövde det när jag gick med i en fiskeklubb.

Mitt nya angreppssätt med FB är att jag har 0 vänner, och är aktiv i medlemsgrupper, Facebook har verkligen riktigt bra nischade grupper för i princip varenda intresse som finns, och det är en otroligt bra sida för att få tips och hjälp. Dessutom får man tillgång till marketplace och messenger.

• Anonym (Kaffedraken)

Som man får man ju räkna med att man inte får samma sorts kommentarer som kvinnor får. Rätt skönt faktiskt.

OMG hur kan du vara så snygg!
    Så fin, gumman
    Bejb!
    Du är så vacker
    Snygg tjej

• Corrie

Man kan använda Facebook på olika sätt. I början försökte jag posta lite grejer där men insåg efter ett tag att det är väldigt frustrerande att uppleva att man inte får tillräckligt många "likes" och kommentarer. Vidare insåg jag att jag hade noll intresse av att exponera mig på Facebook alls  så jag slutade posta saker. Efter det insåg jag att jag kunde reta mig på vänners inlägg där de exponerade åsikter, politiska eller om olika samhällsfenomen, som jag inte höll med om och upplevde att jag blev påverkad i mina åsikter och känslor kring personerna. Detta var alltså personer jag annars tyckte var trevliga innan detta. Då ställde jag in att deras inlägg Inte skulle visas i mitt flöde. 

Några år gick jag och jag  kom till den punkten då jag helt enkelt raderade stora delar av min vänlista som jag bara inte kände för att ha där. Idag använder jag enbart Facebook för Messenger och för att följa olika intressegrupper. Det Är kul och det räcker för mig.

• Anonym (Gjorde)
    Anonym (Fejjan) skrev 2012-08-13 13:23:59 följande:
    Ni som väljer att inte ha Facebook, varför? Funderar själv på att lägga av, aldrig nån som kommenterar eller gillar ändå

Jag själv har Fb men funderar på att ta bort det. Anledningen är att det är ändå aldrig någon som kommenterar det jag gör eller klickar på "gilla" när jag skrivit något.

Detta leder bara till att jag blir ledsen när jag kollar in andras profiler och se hur många "Likes" de får när det skrivit något.
    Känns bara dumt att skriva en massa saker som ingen ändå kommenterar, nästan lite pinsamt.

Hur tänker ni kring Facebook, någon mer som har det fast profilen gapar tomt från kommentarer?

Varför lägga energi på att vad andra gillar och svarar på?
    Du kanske pumpar ut saker dagligen och då tröttnar folk .

jag har Facebook men lägger inte ut nåt och gillar inte vad folk lägger upp. Lägger inte till vänner folk lägger till mig 
    Har detta enbart för barnens idrotter, mycket info går genom där tyvärr.

Skaffade Facebook när det var nytt sen tog jag bort de men fick skaffa nytt när barnen började med idrotter 

• Anonym (Gjorde)

Kan lägga till en rolig sak jag hörde för några år sen.

Stod i kassakön och tjejen framför verkade va kompis med kassörskan 
    Hon nästa skrek -Varför gillar du inte det jag la ut i går, ser att du har varit online
    Kassörskan fick verkligen en chock och fick inte fram nåt ord 
    Sen gick hon och skrek nåt i stil - jag tar bort dig som vän 

Vissa tar detta lite väl allvarligt 😂

• Anonym (Kaffedraken)
    Corrie skrev 2024-02-16 09:01:00 följande:

. Efter det insåg jag att jag kunde reta mig på vänners inlägg där de exponerade åsikter, politiska eller om olika samhällsfenomen, som jag inte höll med om och upplevde att jag blev påverkad i mina åsikter och känslor kring personerna. Detta var alltså personer jag annars tyckte var trevliga innan detta. Då ställde jag in att deras inlägg Inte skulle visas i mitt flöde. 

Jag har blivit förvånad ibland när jag sett hur folk baktalar andra öppet på facebook. Skriver att nån är en dålig mamma, klagar på att nån är otrogen hela tiden, kallar andra för dumma i huvudet. Allt kanske inte angår alla?
    Också sett exempel på kvinnor som skriver öppet att nu ska de minsann visa en ny sida. Inte längre fina flickan, nu ska hon ut och hitta ligg.
  • Anonym (Dött)

Jag tycker det är dags att någon startar en liknande plattform som Facebook fast med ett fräschare upplägg som tilltalar fler yngre människor., kanske med mer möjligheter. En dålig grej var att Facebook tog bort möjligheten att föreslå vänner för andra. Det går inte längre heller alltid att bjuda in andra till olika facebook-grupper, men det har väl med gruppernas inställningar att göra. MeWe är en plattform som jag tycker de skulle satsa på att improvisera och göra bättre, då den har potential men än så länge alldeles för få användare.

• Decemberskytt
    Anonym (Fejjan) skrev 2012-08-13 13:23:59 följande:

Har alltid varit emot fb då jag ansett att folk mest vill hävda sig där, visa hur många ?vänner? de har och få likes på det som skrivs. 

Skaffade det ändå för något år sen, mest för att ha marketplace. Sen har det också blivit en hel del läsande och skrivande i resegrupper. Då fyller det ett syfte, men att ha det för att visa upp vad man hela tiden gör eller för att få likes??? Varför behöver man ett sånt bekräftande. Då är det nog bäst att lägga ner, då är det ju inget som ger något ändå.

• Anonym (I dont now)
    Anonym (Dött) skrev 2024-02-16 16:44:41 följande:

Jag tycker det är dags att någon startar en liknande plattform som Facebook fast med ett fräschare upplägg som tilltalar fler yngre människor., kanske med mer möjligheter. En dålig grej var att Facebook tog bort möjligheten att föreslå vänner för andra. Det går inte längre heller alltid att bjuda in andra till olika facebook-grupper, men det har väl med gruppernas inställningar att göra. MeWe är en plattform som jag tycker de skulle satsa på att improvisera och göra bättre, då den har potential men än så länge alldeles för få användare.

Jag hoppas att det kommer fler hemsidor som är som Facebook, då det inte finns så många hemsidor som är som Facebook, På Snapchat kan man inte göra inlägg som Facebook vilket är lite tråkig 
  • Anonym (någonannanstans)
    Decemberskytt skrev 2024-02-16 17:24:25 följande:

Har alltid varit emot fb då jag ansett att folk mest vill hävda sig där, visa hur många ?vänner? de har och få likes på det som skrivs. 

Skaffade det ändå för något år sen, mest för att ha marketplace. Sen har det också blivit en hel del läsande och skrivande i resegrupper. Då fyller det ett syfte, men att ha det för att visa upp vad man hela tiden gör eller för att få likes??? Varför behöver man ett sånt bekräftande. Då är det nog bäst att lägga ner, då är det ju inget som ger något ändå.

Ja det är ju minst sagt dubbelt, det här med FB. Funktionellt och bra i föreningslivet bl.a. Socialt - quite a different story,  om du frågar mig...
    FB är ju konstruerat för att vara ett verktyg för självhävdelse rakt av, så användandet och känslan i det blir ju därefter. Allt bygger på envägskommunikation som ska uppmärksammas, vilket genererar ny envägskommunikation som kräver uppmärksamhet osv. osv. i en evig spiral av självupptagenhet. Som nåt slags bakvänt utbyte. 
    Känns ju väldigt destruktivt i grunden.
  • Anonym (Slutar snart)

Jag är ambivalent till Fb. Håller en låg profil och lägger in sparsamt men kommenterar mer det som dyker upp i flödet. Försöker vara snäll och ge positiva kommentarer men det är alltid någon som ska vara sur och komma med elaka synpunkter på något jag skrivit. Fb verkar vara fullt av, ursäkta uttrycket Surfittor!

Svar på tråden Ni som väljer att inte ha Facebook, varför? Funderar själv på att lägga av, aldrig nån som kommenterar eller gillar ändå