Vad menar ni med mogen?
Jag har ofta hört olika personer prata om att barnet är moget/inte moget att sluta med blöja (dagtid främst då). Men det verkar som om det finns olika syn på vad som menas med definitionen av "moget".
Jag har ofta hört olika personer prata om att barnet är moget/inte moget att sluta med blöja (dagtid främst då). Men det verkar som om det finns olika syn på vad som menas med definitionen av "moget".
Ah, här är det jag läste: www.svd.se/nyheter/idagsidan/forskare-foljer-bebisars-pottraning-i-vietnam_2726961.svd
Svårt att sätta fingret på det här hemma. Provade pottan precis i början av sommaren. Dottern fattade grejen men ändå hände det lika ofta att det kom utanför pottan som i den. Då satte vi på blöja igen. Sen nu i slutet av sommaren provade vi pottan igen. Det tog en vecka sen blev hon blöjfr§i (dagtid). Hon var helt enkelt inte "mogen" i början av sommaren men det var inte långt borta. Men jag kan inte förklara exakt vad "mogen" innebär
Intressant artikel, och intressanta reflektioner. Vi har använt EC-tänk med båda våra barn, och ser det inte som att det handlar om mognad hos barnet alls (snarare då hos föräldern som sagt). Vi är av åsikten att sådant är medfött, eller åtminstone utvecklas mycket tidigt. Ser man historiskt så har ju barn i västvärlden aldrig haft blöja så länge som nu. Givetvis handlar det då inte om mognaden hos barnet, utan om en samhällsförändring - där även en marknad som skapar behov som egentligen inte existerar spelar in.
Jag tror absolut att en "övermognad" kan innebära vissa problem, man känner ju igen fenomenet från andra, så precis som det står i artikeln tror även jag att det faktiskt finns medicinska fördelar med att hellre börja tidigt än sent. Även om många protesterar högljutt mot ett sådant påstående
För oss handlar det om mognad hos barnet på så sätt att vi inte tvingar blöjan av barnet utan barnet ska vara med på noterna. Och visst kan jag hålla med om att det handlar om ettslags mognad hos oss föräldrar också. Vi väntar tills vi kan ta bort blöjan utan att det blir ett par till flera olyckor varje dag.
Första barnet blev helt hysterisk, när vi tog fram pottan, när han var 1,5 år. Han ville inte alls sitta på den. När han var drygt 2 år, började vi sätta honom på toaletten några gånger varje dag och han kissade. När han var drygt 2,5 år tog vi bort blöjan och han kissade på sig gång på gång på gång. Han verkade helt ovetande om att han kissade. Då gick vi tillbaka till blöjan igen. Ett tag efter det försökte vi återigen med kalsonger men då blev han arg, upprörd, ledsen och ville inte alls ha kalsonger. När han var nästan 3,5 accepterade han kalsongerna och då var han också torr på en gång utan några olyckor.
Andra barnet är 2,5 år och har suttit på pottan sedan han var 1,5 år. Det kom emellertid inte något i pottan men han älskade att sitta på den. Sedan han var två år har han suttit på toaletten flera gånger per dag och kissar där. Under sommaren har han gått utan blöja i trädgården lite då och då och kissar på sig ganska frekvent. Jag skulle nästan påstå att han håller sig bättre när han har blöja på sig.
Jag röstade på alt 4. Min son var 1,5 eller så och han började tala om sitt bajs, innan det kom. Han sa "ba", och det tolkade jag som att han borde gå på toaletten. Vi hade ganska många olyckor men har man ett stort tålamod och inte så många mattor så är det rätt bra att börja tidigt.
Man får aldrig bli arg och aldrig tjata, det hade jag läst. Så vi gjorde bara väsen av det när det kom rätt, då sa vi att det var ju bra, för det är kul att spola ner det.
Jag tror inte man ska lägga en massa värderingar i potträningen. Att barnen är duktiga eller en massa annat trams med guldstjärnor, godismutor eller blinkande pottor. Behövs det så har man nog väntat för länge eller låtit det gå troll i det. Folk bajsar på dass för att de gör det och det går att spola liksom. Det funkade bra på mina barn. Dagtid har båda gått på toaletten sen de var två.
nr. 4
att barnet är medvetet om kisseriet och bajseriet och att det klarar av att kontrollera sin kropps funktioner av denna art...
sonen är nu 3,5 har är nyligen blöjfri hemma... han har en period sagt till innan han kissat/bajsat i blöjjan.. "nu ska jag kissa" "nu bajsar jag" m.m.
så vi har förstått att han varit redo,,,, när vi provat ta på kallingar några månader tidigare så blev det olycka efter olycka och han var lika förkrossad varje gång...
nu går det jättebra, en olycka när vi var borta hos väänner och de lekte... men han kunde ändå knipa av kisset, men han blir jätteledsen och skäms en del...
han vill inte va utan blöja på förskolan och vi pressar honom inte.. det får gå nån vecka eller ett par så att han känner sej trygg utan blöja. det är ju trots allt väldigt olikt att va blöjfri hemma och på fsk. Lättare att glömma av sej...
Jag har pottat bägge mina tidigt, ettan från det hon var 7 mån, tvåan från födseln med tygblöjor som komplement. Redan som en vecka gammal förstod tvåan att han skulle kissa/bajsa när man höll honom över vasken. Ettan var blöjfri dagtid från 12 mån, och det kom väl i genomsnitt en olycka varannan dag tills hon blev pålitligt torr dag och natt vid 18-19 mån. Tvåan är blöjfri dagtid på heltid sedan han var 9-10 mån (snart 13 mån nu), och det händer väl fortfarande två-tre olyckor per dag. Men herregud, det finns väl värre bekymmer än lite kiss på golvet?! Vad jag vinner är tidigt torra barn som inte har några bekymmer eller ångestproblem kring sin elimination. Samt många sparade tusenlappar. Jag slipper känna att jag belastar miljön i onödan med. EC är lättare än man tror.
Såg väl att dottern börja vara mogen nog att vara utan blöjan när hon självmant satt sig på pottan trots blöja och att det inte längre kom något i blöjan.
Röstade Annat: Plockar bort blöjan lite då och då, och när man märker att de känner av att kisset kommer och kan gå och sätta sig på pottan så ser jag det som en slags mognad. Det går säkert bra att hjälpa bebisen/barnet att komma till den mognaden tidigare, men för våra pojkar har det gått lätt runt 2,5-3.
Kruxet med att vänta för länge är att en 3-4-åring kan blanda in väldigt mycket "vill-inte" i saken...
I övrigt tänker jag att det måste finnas någon anledning till att de flesta rådgivande "experterna" säger att man bör vänta in barnet och hur som helst inte "kämpa" för saken. Visst ska pott-träningen inte bli en stridsfråga, men jag tycker ändå att den skiljer ut sig från t.ex. matfrågan eller andra saker man inte kan bestämma över. Här är det ju "bara" att inte servera blöjor. (och att tvätta)
Att barnet klarar av att (i de flesta fall) hålla sig tills nästa toabesök om man går någorlunda regelbundet. Inte gå och småskvätta hela tiden. Ett mindre barn behöver kanske hjälp med själva toalettbestyren samt att bli insläppt på toan medan ett större barn kan både säga till och gå själv. Huvudsaken är att barnet kan hålla sig.
Då är frågan om det inte blir lite moment 22 över det hela. Som jag förstått det orsakar blöjor att barn småskvätter hela tiden istället för att hålla sig och kissa regelbundet. Men det vet kanske "EC:are" mer om?
Jag kan bara utgå från vårt barn på 16 mån. Hon är långt ifrån blöjfri men hatar fuktig blöja, har alltid gjort det. Vi vet att hon kan hålla sig om hon vill eftersom hon har haft dagar med helt torra blöjor när hon istället hållit sig till nästa toabesök. Planen är att gå över till pottytrainingpants i tyg när vi är hemma.
Hon hanske inte har så mycket språk än men hon är van vid toan och kissar där flera gånger om dagen samt bajsar även ofta där. Det är ingen stress för henne utan vi har en mysig stund på toan, läser böcker eller leker. Vi jobbar på att lära henne tecknet för kissa men har inte kommit så långt än.
Jag tänker nog mogen att klara av att hålla sig mellan toalettbesöken och kunna säga till i tid. Jag hade tidigare tänkt att vi skulle kunna vänta tills vår dotter själv ville, kanske såg att andra barn gör osv men insåg att det nog aldrig skulle komma, hon är en sån som har väldigt svårt för förändringar nämligen.
Vi testade med dottern lite med potta osv när hon var 2,5 men hon vägrade då och förstod inte alls hur hon skulle göra osv. Sen känns det väldigt konstigt att sätta igång med potträning mitt i vintern så då blev det när hon närmade sig 3,5 som jag kände att nu får det lov att bli. Med tanke på hur mycket vi har kissat med henne utomhus hela sommaren så hade det ju varit en mardröm i pulkabackarna och tjock overall på vintern.
Men det tog kanske 2-3 veckor max från att vi tog bort blöjan helt dagtid tills hon aldrig kissade på sig längre och ungefär samtidigt sa hon att hon inte ville ha blöja på natten och det har inte varit problem en enda gång. Så hon var helt klart fysiskt mogen när vi väl tvingade henne (bokstavligen fick vi tvinga henne att sitta i typ en timma per gång på toan/pottan tills hon kissade där i början).
Däremot bajsandet går synnerligen trögt, det sker fullständigt medvetet men ofta i trosorna och ibland i blöja, inte på toaletten...