Nyfödd vill bara sova på sidan och nära bröstet – vad gör man ?
Hej, Vår kille är bara 6 dagar gammal men sen han föddes har jag inte sovit alls (i stort sätt).
Han ammar bra och somnar ofta vid bröstet när han ammat klart. När han somnat så försöker jag lägga honom i babynest men då vaknar han direkt. Vi har även prövat att lägga i vagnen och i sängen, men han vill inte ligga på rygg helt enkelt. Det är samma sak oavsett om det är natt eller dag.
På natten är det nästan värst. Jag ammar, lägger honom på rygg i babynest och han vaknar och skriker. Jag får inte sova alls. Vi har försökt ”mysa upp” babynest så att han ligger ombonat och med filt som luktar mamma. Vi lägger även babynest i vagnen och försöker vagga honom till ro, men det vill han inte heller.
Det enda som fungerar är att jag ligg-ammar honom i vår säng och sedan låter honom ligga kvar och sova på sidan bredvid mig, dvs. att jag inte försöker flytta på honom när han somnat. Gör vi på det sättet sover han 3-4 timmar på natten. MEN man läser ju överallt att barn ska sova på rygg och gärna sin egen säng, och jag är så orolig att risken för PSD ökar när vi gör så här. Men jag måste ju få sova
Någon som haft liknande problem ? Tips ? Råd ?