• Mamasnest

Var resa? INTE Thailand!

Vi gillar att resa, både sommar och vinter. Kom nyss hem från Samos och i vintras var vi i Florida och på Bahamas.

Nu vill jag börja planera vinterns resa men behöver tips! Ingen av oss är sugen på Thailand, vill vill helst lite längre bort och helst inte mer än 17 timmars restid.

Några tips? Glad   

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden Var resa? INTE Thailand!
  • Alexi
    niky40 skrev 2012-08-20 09:00:19 följande:

Vi talade med barnläkare och vaccinationsbyrån innan vi åkte till Gambia. Då var sonen 1.5 år och fick malariaprofylax. Men kolla upp det med din vc eller barnläkare. Han var lite liten då så vi gjorde inga utflykter.Förstår känslan inför Kambodja men det är den bästa resan jag gjort. Dock har nog så små barn ingen behållning. Jag vill jättegärna till Jordanien och Petra men vi har en bebis nu så för denna vinter passar Aruba bättre.

Kap Verde var vi till förra vintern och om man bara håller sig på hotellet är det ok för en vecka men utanför komplexen är det bara kargt. Ingen natur alls..
    Fast det är väl skillnad på de olika öarna? Jag har varit på Sal och där är det ju kargt men på någon av de andra öarna ska det vara betydligt grönare. Vi hade för övrigt en jättebra vecka på Kap Verde även om det som sagt var väldigt blåsigt (vi var där i december och då är det väl inte högsäsong).
  • niky40
    Alexi skrev 2012-08-20 09:24:09 följande:
    Fast det är väl skillnad på de olika öarna? Jag har varit på Sal och där är det ju kargt men på någon av de andra öarna ska det vara betydligt grönare. Vi hade för övrigt en jättebra vecka på Kap Verde även om det som sagt var väldigt blåsigt (vi var där i december och då är det väl inte högsäsong).

Vi var oxå där den vecka i december och hade det bra men jag skulle inte rekommendera det till någon som TS, som vill ha annat än sol och bad, då det enligt min mening inte fanns något att göra/se utanför hotellet.
  • niky40
    Mamasnest skrev 2012-08-20 09:37:35 följande:
    Jag tror vi undviker malaria-omåråden några år till.

Shit vad svårt det är att hitta något som passar alla i familjen!  

Ja det är inte lätt! Guadeloupe då? Har inte varit där men det var nära att vi bokade dit innan det blev Aruba. Det föll på att vi inte kunde vara borta över både jul och nyår som vi ville. Langley har resor dit. sen tillhör det EU så sjukförsäkringskortet från FK gäller där. De som varit där som jag talat med var mycket nöjda!
  • niky40
    Mamasnest skrev 2012-08-20 09:21:45 följande:
    Och ja, Aruba blir perfekt med bebis! Bara ligga i den vita stranden och se ut över havet.  Jag älskar människorna i Karibien, så avslappnade och härliga! Stressen bara rinner av en när man är i deras närhet.

• Lilia

Jag har aldrig varit utanför Europa, men London är jättefint på vintern. Inte lika kallt som Sverige och med mycket att göra. Flyget tar 2 1/2 timme.

• niky40

Hur går det, TS, Har ni hittat någon bra resa?

• joakin

Vi är ochså intresserade av bra resetips, men inte Thailand. Det uppskattas att det skall resa 60,000 svenskar till thaialnd dec-jan 2012-2013. det är bara svergie ,sedan Norge ,finland ,danmark och så vidare du kan lika väl vara hemma du träffar lika mycket skandinaver här.

Nä hit med bra Rese erfarenheter det finns det gott om..
    vi har fastnat  Hjälp.....   

• niky40

Hänvisar till mina tidigare inlägg

• Mamasnest

Min man är fortfarande ute på jobb, kommer hem nästa helg och då kan vi prata alternativ. Kommer säkert att attackera med följdffrågor om resmålen då.

• elektra1
    Mamasnest skrev 2012-08-19 11:58:15 följande:
    Vi gillar att resa, både sommar och vinter. Kom nyss hem från Samos och i vintras var vi i Florida och på Bahamas.

Nu vill jag börja planera vinterns resa men behöver tips! Ingen av oss är sugen på Thailand, vill vill helst lite längre bort och helst inte mer än 17 timmars restid.

Några tips? Glad   

Mexico!! Den mest underbara semester jag varit på.
    Till och  med sambon som är berest och varit i thailand många gånger sa
    att mexico var helt underbart och mycket bättre än Thailand.
    Var till playa del carmen. All inclusive hotellet Barceló Maya caribe.
    Bättre service får ni leta efter. 31 grader i havet många olika pooler, underbara vita korall stränder,
    pelikaner som flyger över er, ödlor, apor i trädgården, bananer och cocosnötter vid
    terassen. Längtar dit igen!     

• elektra1
    elektra1 skrev 2012-09-27 14:30:37 följande:

Mexico!! Den mest underbara semester jag varit på.
    Till och  med sambon som är berest och varit i thailand många gånger sa
    att mexico var helt underbart och mycket bättre än Thailand.
    Var till playa del carmen. All inclusive hotellet Barceló Maya caribe.
    Bättre service får ni leta efter. 31 grader i havet många olika pooler, underbara vita korall stränder,
    pelikaner som flyger över er, ödlor, apor i trädgården, bananer och cocosnötter vid
    terassen. Längtar dit igen!     

Måste tillägga att det är jättebra för barn. Åkte med en 5 åring och en 12 åring.
    De pratar dagligen om resan fast det är 6 månader sedan.
    Finns så mycket för dem. Behöver aldrig vara sysslolös.
    Och stranden är perfekt för en 5 åring.
    För att inte tala om alla badpoolerna sonen bodde i vattnet och lärde sig simma och dyka under vistelsen där.. Perfekt snorklingsvatten också.
    vi åkte taxi som är jättebilligt och hyrde en guide vi snorklade med, såg rockor och sköldpaddor. 
    Bättre mat får ni nog leta efter också. Finns det mesta.        
  • Sade

Costa RIca! Tryggt utanför storstadsområdet och rent. Vi var visserligen två vuxna men kände att vi gärna åker dit med barn. Jag uppskattade att man faktiskt kan dricka kranvattnet till skillnad från Mexico och Bali. Visserligen så drack vi flaskvatten ändå men den känns ändå tryggt att vattnet är så pass rent när man reser med småbarn.

På Costa Rica finns vackra stränder men också äventyr, djur och natur.

Vi flög från Stockholm till New York och därifrån till San José. Det tog runt fem timmar från New York till San José så det var ingen lång flygresa. Flyget från Stockholm har jag för mig tog runt åtta timmar. Sen får man räkna typ tre timmar i New York för att säkerhetskontrollen tar sån himla tid trots att man bara mellanlandar.

Costa Rica är ett populärt resmål för amerikaner så det gick jätte bra att klara sig på engelska.

• Mamasnest

Jag är mycket tacksam över alla svar!

Känner att jag snöat in lite på mellanöstern. Oman, Förenade arabemiraten, Israel, Jordanien, men vad är bäst? Dyrast är ju Förenade Arabemiraten (jäkligt långt att skriva varje gång!), men de andra verkar ligga runt  samma pris. Vad jag har hört så är det bäst att ta typ All inclusive i Oman eftersom det inte finns så mycket restauranger där, mindre kul! Israel vore väldigt intressant tycker jag, och en bra kontrast till förra årets Floria-Bahamas-Disney-resa.  

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • fröken skywalker

Solresor har Eilat som resemål i vinter, om du kan tänka dig charter. Vore jättespännande att få se alla historska platser även om man inte är "religiös".

http://www.solresor.se/resa-till/israel/

Själv hoppas jag på att min nästa långfamiljeresa blir till Kuba eller bila väst - öst USA. Kuba kanske man borde vänta med tills FC trillat av pinn?

Som tur är har jag vänner som jag kan resa med mellan familjeresorna, det kostar ju tyvärr lite mer att resa hela stora familjen. Så jag och mina vänner planerar både långa och korta resor mest hela tiden. Själva planerandet är ju jättekul!

Svar på tråden Var resa? INTE Thailand!