• Anonym (Lite trött)

    Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

    Jag satt och bläddrade bland bilannonser på Blocket och skrattade högt när jag läste följande i en annons:

    "pratar endast svenska och behöver inga nya kompisar som vill pruta."

    Jag kände igen mig, för jag har sålt några bilar på Blocket och de flesta som ringer är invandrare som knappt kan prata svenska och många pratar engelska utan att fråga om det är OK och dessutom ska de alltid pruta och kallar en för "kompis". Ofta är det lite klumpigt, för de kan öppna med att säga "Vad är ditt sista pris, kompis?" Då har de genast diskvalificerat sig för vidare diskussioner med mig.

    Ofta är det så att de inte verkar ha läst nästan nåt i annonsen utan börjar med att ställa en massa frågor om sånt som jag redan skrivit. Jag brukar nämligen vara noga med så mycket info som möjligt i annonsen. Men antingen orkar de inte läsa eller så kan de inte.

    Jag köpte en billig bil för ett par år sen. Han som sålde sa: "Skönt, då kan jag plocka bort annonsen och slippa alla påringningar från invandrare som bara vill pruta!" Till saken hör att bilen kostade 3000:- och det var den verkligen värd. Jag skulle aldrig ha drömt om att pruta på det priset!

    Lite trött är jag...

    Fler som har liknande erfarenheter? Trötta på den - antar jag - kulturkrock som sker på Blocket och andra annonsförmedlingar?

  • Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?
  • fettjock
    kajzawargh skrev 2012-09-17 17:50:08 följande:
    Fettjock; omg var fick du rasistvinkeln ifrån? Jag diskuterar endast fenomenet prutning på Blocket och kan konstatera utifrån mina erfarenheter att det är medelålders svenska gubbs som lägger skambud.

    Vidare konstaterar jag att prutning är lika vanligt vem som än är köpare.

    Antar att det där är ett känsligt ämne för dig eftersom du reagerade så kraftigt...ha ha ha!!
    Det har ni två glidit in på att dom där som ST pratar om finns knappt och bara gamla Svenska gubbar som prutar.

    Folk måste verkligen klampa dig medhårs om du anser detta är en kraftig reaktion.
  • KretiOpleti

    Hej fettjock! Du har fattat precis vad jag menade! (Det är jag som är TS, men nån moderator med huvudet under armen flyttade tråden så att det inte gick att vara anonym längre. Vitsen var ju att alla skulle våga skriva sitt hjärtas mening utan att bli uthängda som rasister).

    Ja, det är just när man säljer bilar under 10000 som man drar på sig en massa invandrare som helt saknar känsla för hur prutande bör gå till. När jag har sålt bilar i det här prissegmentet så har det uteslutande varit invandrare som har försökt att pruta. Svenskarna som har ringt har inte andats om att pruta, inte till en början, de har bara frågat om mer detaljer för att komma fram till om de tycker att bilen är värd att komma och titta på. Sen kan det hända att de säger t.ex. "Du får X-tusen så tar jag den osedd", eller så har de kommit och besiktigat den och sen lagt ett bud på den,

    Det jag ogillar är när öppningsrepliken är "Vad är ditt lägsta bud, KOMPIS?" Och DET är det bara invandrare som kör med! Då får det mig på dåligt humör och jag vill inte längre diskutera med dem. Och detta att de bara kastar sig på telefonen utan att ens läsa vad det står i annonsen. Sen börjar de fråga om allt som jag redan skrivit i annonsen.

    Jag är ledsen, jag kan bara skriva om mina erfarenheter, och det är att de invandrare jag har träffat på genom att annonsera ut bilar på blocket generellt har betett sig otrevligt och osympatiskt mot mig, på ett sätt som inga infödda svenskar har gjort. Det är mina egna erfarenheter och det kan ingen PK-minister komma och prata bort!

  • kajzawargh

    Ok ingen trångsynt jävel kan snacka bort att alla svenska gubbs kommer med skambud. Verkar dock ligga i er natur att endast likriktiga åsikter får vädras.

    Om ni är observanta nog och inte så fruktansvärt tunnelseende i era enformiga argument så lär ni ha fattat att jag har haft prutande icke-svenskar på luren också. Dock ville jag ge hela min sanning, där svenskar gör likadant och den vidsyntheten var uppenbarligen inte välkommen då det inte passar era syften.

  • MarieClaesson

    Jag skulle sälja några av mina hönor på blocket och skrev klart och tydligt vad var och en kostade och vad de kostade som grupp, "Prutat och klart" skrev jag även och det var verkligen inga överpriser.. ändå ringer massa icke svenskfödda och vill pruta.. de är ju galna över fåglar och vill ha dem till halalslakt för eget bruk eller sälja på sina restauranger. Inget knas med halal enligt mig men jag ser hellre att djurets välmående går före religiösa riter. Någon ringde till och med och HÖJDE priset självmant men jag sa att de var sålda :/ haha de är inte riktigt kloka ibland :P

  • fettjock
    kajzawargh skrev 2012-09-17 18:06:57 följande:
    Ok ingen trångsynt jävel kan snacka bort att alla svenska gubbs kommer med skambud. Verkar dock ligga i er natur att endast likriktiga åsikter får vädras.

    Om ni är observanta nog och inte så fruktansvärt tunnelseende i era enformiga argument så lär ni ha fattat att jag har haft prutande icke-svenskar på luren också. Dock ville jag ge hela min sanning, där svenskar gör likadant och den vidsyntheten var uppenbarligen inte välkommen då det inte passar era syften.
    Starta en egen tråd om dina Svenska gubbar som prutar så mycket.
    Trångsynt måste väl vara du i detta fall tyvärr.
    Så du raljerar om att inte invandrare ringer som TS beskriver, i detta prissegment.
    Du verkar ju bara påstå dig ha Svenska gubbar som ringer.

    Men starta du en tråd om de Svenska gubbarna, vore faktiskt vara sjukt skoj om någon hade lika mycket dålig erfarenhet med dessa som de invandrarna som TS beskriver.
  • fettjock
    MarieClaesson skrev 2012-09-17 18:09:22 följande:
    Jag skulle sälja några av mina hönor på blocket och skrev klart och tydligt vad var och en kostade och vad de kostade som grupp, "Prutat och klart" skrev jag även och det var verkligen inga överpriser.. ändå ringer massa icke svenskfödda och vill pruta.. de är ju galna över fåglar och vill ha dem till halalslakt för eget bruk eller sälja på sina restauranger. Inget knas med halal enligt mig men jag ser hellre att djurets välmående går före religiösa riter. Någon ringde till och med och HÖJDE priset självmant men jag sa att de var sålda :/ haha de är inte riktigt kloka ibland :P
    Säg inte så, kajsagris blir så ledsen då.
  • fettjock
    KretiOpleti skrev 2012-09-17 17:59:25 följande:
    Hej fettjock! Du har fattat precis vad jag menade! (Det är jag som är TS, men nån moderator med huvudet under armen flyttade tråden så att det inte gick att vara anonym längre. Vitsen var ju att alla skulle våga skriva sitt hjärtas mening utan att bli uthängda som rasister).

    Ja, det är just när man säljer bilar under 10000 som man drar på sig en massa invandrare som helt saknar känsla för hur prutande bör gå till. När jag har sålt bilar i det här prissegmentet så har det uteslutande varit invandrare som har försökt att pruta. Svenskarna som har ringt har inte andats om att pruta, inte till en början, de har bara frågat om mer detaljer för att komma fram till om de tycker att bilen är värd att komma och titta på. Sen kan det hända att de säger t.ex. "Du får X-tusen så tar jag den osedd", eller så har de kommit och besiktigat den och sen lagt ett bud på den,

    Det jag ogillar är när öppningsrepliken är "Vad är ditt lägsta bud, KOMPIS?" Och DET är det bara invandrare som kör med! Då får det mig på dåligt humör och jag vill inte längre diskutera med dem. Och detta att de bara kastar sig på telefonen utan att ens läsa vad det står i annonsen. Sen börjar de fråga om allt som jag redan skrivit i annonsen.

    Jag är ledsen, jag kan bara skriva om mina erfarenheter, och det är att de invandrare jag har träffat på genom att annonsera ut bilar på blocket generellt har betett sig otrevligt och osympatiskt mot mig, på ett sätt som inga infödda svenskar har gjort. Det är mina egna erfarenheter och det kan ingen PK-minister komma och prata bort!
    Såklart jag förstod vad du menade, har ju satt ut billiga bilar på blocket förr.
    Och det är tyvärr oftast precis som du beskriver det hela.

    Tråkigt att man vill göra det till en rasistisk tråd.
    Men i detta land får man inte säga nått negativt om invandrare, spelar ingen roll om man har rätt eller inte.
  • Liten elak och intelligent
    Anonym (Åh ja!) skrev 2012-08-19 13:16:24 följande:
    Sålde en soffa för många år sedan på blocket. Det stod tydligt i annonsen att det var en tygsoffa, ändå ringde det en hel drös invandrare som trodde att de skulle fynda skinnsoffa. Och de prutade och blev otrevliga när jag sa att det var tyg. Suck.
    För nåt år sedan la vi ut våra vardagsrumsmöbler, satte verkligen ett underpris (samt skrev prutat och klart) för vi ville bara bli av med det. Ändå ringde det en massa invandrare som skulle pruta. En del drog snyfthistorier om fattiga släktingar som inte hade pengar till ett nytt hem... Jag sa nej. Tillslut fick vi bara sålt några grejer. Resten kastade vi i soprummet istället, haha! Fast vi såg till att förstöra det rejält innan vi slängde det där.
    Men varför förstörde du användbara möbler?!
  • AnotherLonelyDay

    Ett tips är att bara lämna mailadress när du säljer någonting.
    Då kan man solla bort slöddret direkt. 
    Denna princip tillämpar jag sen jag för ett antal år sedan skulle sälja en BMW på blocket.  

  • miljarden
    Liten elak och intelligent skrev 2012-09-18 16:54:28 följande:
    Men varför förstörde du användbara möbler?!
    Som jag förstod det ville han inte att någon (invandrare) skulle få glädjen att använda den gratis efter att ha misslyckats med att sälja den.
  • Aynrand

    hmm det TS skriver stämmer om beteendet...det som är det positiva med "kompisarna" är att de börjar med en gång...haha
    har man lite humor kan man faktiskt skratta åt det. Roligast var när jag sålde en bil för rätt så många år sedan en rolig honda V tech som var bara 11 mån gammal (en dålig affär)...då fick jag ett samtal från en snubbe som ringde med nå´t som hette grattis telefon...mitt i samtalet blev det reklamavbrott..helt sjukt så jag frågade honom hur han skulle betala för min bil när han inte kan betala för sin telefon...roligt var det i alla fall!

    Nu till saken är att vanliga svenskar är värst...de ställer 10 000 frågor...(tar min tid...helt ok så far) sedan vill de komma och titta på grejen, kan vara en bil, barncykel vad som helst...sedan börjar de gnälla och leta små defekter överallt för att pruta 2 spänn här och där.....(då känner jag att jag vill be dem dra ...). Många av dem har fina kläder (jämfört med en invandrare) men har egentligen inte råd med det.

    Ärligt talat ger jag hellre ett bättre pris till en kompis som inte slösar min tid än till en svensk som gnäller, sprider dåliga vibbar...och saknar humor


    Faith is confirmed by the heart, confessed by the tongue, and acted upon by the body- Benjamin Franklin
  • Velouria
    AnotherLonelyDay skrev 2012-09-18 19:09:28 följande:
    Ett tips är att bara lämna mailadress när du säljer någonting.
    Då kan man solla bort slöddret direkt. 
    Denna princip tillämpar jag sen jag för ett antal år sedan skulle sälja en BMW på blocket.  
    Bra, då vet vi att alla som bara har angivit en mailadress på Blocket är rasister.
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • fettjock
    Velouria skrev 2012-09-29 13:51:23 följande:
    Bra, då vet vi att alla som bara har angivit en mailadress på Blocket är rasister.
    Men vad har slödder med att vara rasist?
    Om någon beter sig illa, så måste man väl ha rätt att be dom dra?
  • Aynrand

    Vad är det för fel på människor..?


    Faith is confirmed by the heart, confessed by the tongue, and acted upon by the body- Benjamin Franklin
  • AnotherLonelyDay
    Velouria skrev 2012-09-29 13:51:23 följande:
    Bra, då vet vi att alla som bara har angivit en mailadress på Blocket är rasister.
    Briljant slutledningsförmåga du har.Anställd på EXPO kanske?
  • fettjock
    AnotherLonelyDay skrev 2012-09-29 19:19:56 följande:
    Briljant slutledningsförmåga du har.Anställd på EXPO kanske?
    Hon är ju antirasist, dessa ser saker endast i svart och vitt.
    Då blir det såhär fel.
  • Sollu

    Osmrt generation. Vad är skillnaden mellan svenskarna och invandrare? Jag har sålt många bilar och många svenskar bud halva priset men det är inte konstigt. Ändå skillnaden är i i hjärtat inte hud färg eller land.

Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?