• Primaballerina74

    anknytning

    Hej!
    Jag lägger tråden här eftersom jag tror att ni kan hjälpa mig.

    Jag har ett barn som är 18 mån o håller på att skolas in på förskola. Hon går på ett föräldrakooperativ där det bara är 9 barn i hennes grupp o allt verkar verkligen jättebra.
    Jag känner mig dock så orolig för anknytningen...

    Hon är självständig, supercharmig o underbart rolig. Babblar på om ditten o datten o lär sig nya ord o små meningar varje dag:).
    Jag funderar mycket på det här med hennes självständighet. Är det helt enkelt hennes personlighet?

    Hon tyr sig alltid till mig (eller pappan) när hon är ledsen eller rädd, då är det vi som gäller. Hon är blyg för främlingar i början o vill då vara i famnen, men det går snabbt över. Annars är hon väldigt social o på förskolan vill hon gärna visa leksaker för både barn o vuxna.

    Vi är nu inne på andra veckan på inskolningen o hon tycker allt är toppen. FÖR bra liksom. Förskolepersonalen tycker att hon är jättecharmig o glad o säger att hon inte har varit ledsen en enda gång.

    Idag hände en sak som jag grät för hela vägen hem (jo, jag är väl lite känslig). När jag var påväg ut genom dörren o min dotter skulle vinka sträcker hon istället upp armarna mot sin inskolefröken (som hon har träffat 1,5 vecka). Jag tolkade det som att hon var orolig för att hon inte skulle få vara kvar o leka men hursom gör det så grymt ont i hjärtat.

    Hon blir som sagt inte ledsen när jag går o när jag hämtar ser hon mest förvånad ut.
    I vanliga fall kan hon bli ledsen när jag går hemifrån men tydligen inte på förskolan?

    Har ni några kloka ord till övers? varför beter hon sig såhär? Jag hoppas väl på att hon helt enkelt är trygg i sig själv...men hur vet man det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-21 10:05
    Vill bara tillägga att vi samsover (vilket jag tror påverkar anknytningen samt att hon bara kommer att gå halvtid på förskolan.

  • Svar på tråden anknytning
  • skogsvitter

    Varför tror du att det är fel på anknytningen för att hon är trygg och nöjd?
    Hon är ju faktiskt 1½ år, vid det laget har anknytningen för de allra flesta blivit stabil och en längre period av lugn och självständighet har infunnit sig. Jag tycker det låter jättebra att det fungerar så fint för er, det är med all sannolikhet hennes personlighet och du beskriver ju själv situationer där hon i övrigt tyr sig till er och visar ett klassiskt tryggt anknytningsbeteende. Så var inte orolig!

    Ju äldre hon blir desto färre situationer kommer trigga igång hennes anknytningsbeteende. Det är så de fungerar våra små, men de är olika och vissa tar längre tid på sig medan vissa är snabbare. Dock tycker jag att du kanske behöver ställa in dig på bakslag. I synnerhet när hon kommer i närmandefasen, vilket kan ske inom ett par månader. Då brukar de få lite mer separationsångest igen. Men ta detta för vad det är och oroa dig inte så mycket, var glad för att det går så bra!

  • Primaballerina74

    Åh, jag hoppade att du skulle komma med några kloka ord, Skogsvitter :)!
    Jag har läst dina svar i andra trådar o du verkar så kunnig o påläst.

    Ja, jag ska försöka glädja mig åt att hon trivs :)

  • Mamma till Doris

    Jag hade tolkat den situationen som att hon tyckte att det var lite jobbigt att du skulle gå, men visste att du inte skulle lämna henne på något farligt ställe, och att hon har lärt sig att be om hjälp (tröst) för att hantera sina känslor. Alltså inte "håll i mig så inte mamma tar med mig härifrån igen" utan "krama mig lite medan jag är ledsen för att mamma går".

Svar på tråden anknytning