blir galen snart, ingen ordning på någonting!
Hade tänkt att skriva anonymt, men strunt samma, gör inget om folk som känner mig får veta sanningen...
Jag är så trött. Inte på barnen utan på att känna mig som en undermålig förälder. Det känns som att allt jag gör blir fel och det blir stressande och i och med det blir jag lättretlig och kort i tonen hemma och ja, det blir en negativ spiral som självklart påverkar barnen, mig och min man.
Så, med yngsta sonen var vi hemma båda två. Jag var hemma med aktivitetsersättning och min man var föräldraledig. Vi delade upp så att jag tog nätterna medan min man gick upp på morgonen så jag fick sovmorgon. Sedan hade jag "turen" att få jobb innan min man så han var hemma med sonen tills han var 2.5 år varpå han började i förskolan.
När stora sonen var 3 föddes lillebror. Vi hade båda jobb och således tog jag föräldraledigt och var hemma ett år. Efter det började jag strax att arbeta halvtid och ha barnen på förskolan halvtid. Allt fungerade helt okej, men sedan hände något. Äldsta sonen började få det jobbigt och det blev tal om utredning inom autimspektrat. Nu är vi igång med utredning och om en vecka ska vi på konsultation - åt vilket håll det verkar osv. Vi är alltså i utredning men nu får vi en liten mellaninformation så att säga. Det psykolog kommit fram till är att stora sonen behöver en resurs i förskolan i alla fall.
Hur som helst. Innan har jag inte tänkt jättemycket på problemen - eller jag har tänkt på det, men det har inte känts som tyngande problem utan mer som personlighetsdrag. Men nu vet jag inte. Jag hatar mig själv för detta, men ju mer jag ser det min son gör annorlunda deso mer bitter och ledsen känner jag mig. Och istället för att prata om det så blir jag utåt sett arg.
Vad gör jag då? Jo jag försöker att blunda, köra på i 190, försöker få mer jobb, gå upp till 75% och till på köpet söker jag (och kommer in) universitetskurser att läsa på distans. I själva verket skriker min kropp efter vila - fysisk som psykisk men jag bara kör på ännu mer.
Här hemma känns det ofta som ett bombnedslag. Jag försöker att hålla städat, men mest sitter jag framför datorn eller så bakar jag eller tränar. Och bakar jag så städar jag, allt annat tycker jag är äckligt, men det jag vill komma till är att jag är passiv med barnen. Okej, jag bakar tillsammans med dem, men än sen då? Fan, jag känner mig så misslyckad och ingen har jag att prata med - alltså som jag känner att jag kan prata om mina alla känslor. Jag har vänner som jag kan prata om sonens svårigheter med och det är jätteviktigt, men mina känslor kring allt de vågar jag inte ta upp av rädsla för att bli ansedd vara en dålig förälder.
En normal fredagmorgon exempelvis: (jag har lediga fredagar så det är bara jag och barnen då) går vi upp. Stora sonen börjar direkt att tjata om bröd. Dessa ska ges på rätt sätt - mycket viktig rutin. En bit in i frukosten börjar det gnällas om att vattnet är slut. Jag säger trött - mmm snart (ni ser hur engagerad jag är - inte) varå sonen blir arg och tjatar hål i mina öron. Sedan fortsätter tjatet hela förmiddagen om fler smörgåsar. Jag svarar gång på gång att det inte blir mer bröd förrän till mellanmål eller kvällen och att det inte är bra att småäta. Sedan blir lillebror ledsen över att ha blivit knuffad eller fått en leksak tagen eller så. Då ber jag storebror att be om ursäkt eller något och han låtsas som att han inte hör. kan till och med säga - det hörde jag inte mamma. Jag blir sur, säger kort och säkert allt för surt - nu ber du lillebror om ursäkt/ger tillbaka bilen eller vad det gäller. Sedan upprepas detta. Jag går in, säger till - plockar saker etc.
Men allt detta tjat från sonen - så klart kommer det någonstans ifrån. jag märker ju själv att jag tjatar på honom - speciellt då det kommer till knuffar på lillebror eller att han tar saker från honom så att lillebror blir ledsen. Men jag vet inte hur jag ska göra. Känns som att jag inte gör annat än att tjata och gnälla och då blir ju barnen därefter
En sak att veta detta, det gör jag och nu är jag desperat, detta måste jag få slut på. Men hur hittar jag kraften att bli den där bra, glada, mamman med ork och energi jag så gärna vill vara? Vad har ni för knep och hur kommer man över "sorgen" att ens barn kanske har något handikapp, stort som litet?
Ni behöver inte gå på om hur hemsk jag är - det är jag så bra på att påminna mig själv om. (Eller det kanske behöver komma utifrån vad vet jag?) Däremot skulle jag uppskatta tips och råd. Drar mig för att gå till vårdcentralen och fråga om kurator eller så för jag vill inte bli sjukskriven då jag trivs så otroligt bra på arbetet och trots allt känner att jag får bra med energi med mig efter en dag där.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-23 19:40
Jag skrev att jag inte har någon att prata med. Fel av mig, jag pratar med min man, barnens pappa. Men det känns som att jag bara gnäller om samma saker hela tiden och som att jag inte kommer vidare. Svårt att beskriva men det ja, tja jag kan inte förklara.