• Silversvans

blir galen snart, ingen ordning på någonting!

Hade tänkt att skriva anonymt, men strunt samma, gör inget om folk som känner mig får veta sanningen...

Jag är så trött. Inte på barnen utan på att känna mig som en undermålig förälder. Det känns som att allt jag gör blir fel och det blir stressande och i och med det blir jag lättretlig och kort i tonen hemma och ja, det blir en negativ spiral som självklart påverkar barnen, mig och min man.

Så, med yngsta sonen var vi hemma båda två. Jag var hemma med aktivitetsersättning och min man var föräldraledig. Vi delade upp så att jag tog nätterna medan min man gick upp på morgonen så jag fick sovmorgon. Sedan hade jag "turen" att få jobb innan min man så han var hemma med sonen tills han var 2.5 år varpå han började i förskolan. 

När stora sonen var 3 föddes lillebror. Vi hade båda jobb och således tog jag föräldraledigt och var hemma ett år. Efter det började jag strax att arbeta halvtid och ha barnen på förskolan halvtid. Allt fungerade helt okej, men sedan hände något. Äldsta sonen började få det jobbigt och det blev tal om utredning inom autimspektrat. Nu är vi igång med utredning och om en vecka ska vi på konsultation - åt vilket håll det verkar osv. Vi är alltså i utredning men nu får vi en liten mellaninformation så att säga. Det psykolog kommit fram till är att stora sonen behöver en resurs i förskolan i alla fall.

Hur som helst. Innan har jag inte tänkt jättemycket på problemen - eller jag har tänkt på det, men det har inte känts som   tyngande problem utan mer som personlighetsdrag. Men nu vet jag inte. Jag hatar mig själv för detta, men ju mer jag ser det min son gör annorlunda deso mer bitter och ledsen känner jag mig. Och istället för att prata om det så blir jag utåt sett arg.

Vad gör jag då? Jo jag försöker att blunda, köra på i 190, försöker få mer jobb, gå upp till 75% och till på köpet söker jag (och kommer in) universitetskurser att läsa på distans. I själva verket skriker min kropp efter vila - fysisk som psykisk men jag bara kör på ännu mer. 

Här hemma känns det ofta som ett bombnedslag. Jag försöker att hålla städat, men mest sitter jag framför datorn eller så bakar jag eller tränar. Och bakar jag så städar jag, allt annat tycker jag är äckligt, men det jag vill komma till är att jag är passiv med barnen. Okej, jag bakar tillsammans med dem, men än sen då? Fan, jag känner mig så misslyckad och ingen har jag att prata med - alltså som jag känner att jag kan prata om mina alla känslor. Jag har vänner som jag kan prata om sonens svårigheter med och det är jätteviktigt, men mina känslor kring allt de vågar jag inte ta upp av rädsla för att bli ansedd vara en dålig förälder.

En normal fredagmorgon exempelvis: (jag har lediga fredagar så det är bara jag och barnen då) går vi upp. Stora sonen börjar direkt att tjata om bröd. Dessa ska ges på rätt sätt - mycket viktig rutin. En bit in i frukosten börjar det gnällas om att vattnet är slut. Jag säger trött - mmm snart (ni ser hur engagerad jag är - inte) varå sonen blir arg och tjatar hål i mina öron. Sedan fortsätter tjatet hela förmiddagen om fler smörgåsar. Jag svarar gång på gång att det inte blir mer bröd förrän till mellanmål eller kvällen och att det inte är bra att småäta. Sedan blir lillebror ledsen över att ha blivit knuffad eller fått en leksak tagen eller så. Då ber jag storebror att be om ursäkt eller något och han låtsas som att han inte hör. kan till och med säga - det hörde jag inte mamma. Jag blir sur, säger kort och säkert allt för surt - nu ber du lillebror om ursäkt/ger tillbaka bilen eller vad det gäller. Sedan upprepas detta. Jag går in, säger till - plockar saker etc. 

Men allt detta tjat från sonen - så klart kommer det någonstans ifrån. jag märker ju själv att jag tjatar på honom - speciellt då det kommer till knuffar på lillebror eller att han tar saker från honom så att lillebror blir ledsen. Men jag vet inte hur jag ska göra. Känns som att jag inte gör annat än att tjata och gnälla och då blir ju barnen därefter

En sak att veta detta, det gör jag och nu är jag desperat, detta måste jag få slut på. Men hur hittar jag kraften att bli den där bra, glada, mamman med ork och energi jag så gärna vill vara? Vad har ni för knep och hur kommer man över "sorgen" att ens barn kanske har något handikapp, stort som litet? 

Ni behöver inte gå på om hur hemsk jag är - det är jag så bra på att påminna mig själv om. (Eller det kanske behöver komma utifrån vad vet jag?) Däremot skulle jag uppskatta tips och råd. Drar mig för att gå till vårdcentralen och fråga om kurator eller så för jag vill inte bli sjukskriven då jag trivs så otroligt bra på arbetet och trots allt känner att jag får bra med energi med mig efter en dag där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-23 19:40
    Jag skrev att jag inte har någon att prata med. Fel av mig, jag pratar med min man, barnens pappa. Men det känns som att jag bara gnäller om samma saker hela tiden och som att jag inte kommer vidare. Svårt att beskriva men det ja, tja jag kan inte förklara.

• Svar på tråden blir galen snart, ingen ordning på någonting!
  • Nyfiken gul

Du kan glömma på en gång sjukskrivning - du blir INTE per automatik sjukskriven bara för att du går o pratar med någon! 

Du behöver hjälp helt klart - och du ska börja med att hitta någon att prata med 

Om din son är under utredning så tycker jag du i första hand ska söka hjälpen där - dom är till för dig också som förälder där du får chans att hitta nån som förstår att du har massa tankar och frågor och rädslor. 

Kan du hitta forum på nätet som handlar om din sons svårigheter? Kan du gå med i föräldragrupper kanske där dom har barn med samma diagnos?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Vinterankan

Jag tror att du kanske ställer lite för höga krav i din mammaroll. Det du beskriver låter som en ganska normal dag när man känner sig less. Du kanske ska börja jobba mer och lämna över mer barnansvar på din man. När jag var hemma med min dotter blev jag psykiskt helt utmattad av att bara vara mamma. När jag kom tillbaka till jobbet och fick vara bara mig på dagarna så fick jag direkt en massa mer energi att vara positiv och glad med dottern.

• Silversvans
    Nyfiken gul skrev 2012-08-23 19:44:14 följande:
    Du kan glömma på en gång sjukskrivning - du blir INTE per automatik sjukskriven bara för att du går o pratar med någon! 

Du behöver hjälp helt klart - och du ska börja med att hitta någon att prata med 

Om din son är under utredning så tycker jag du i första hand ska söka hjälpen där - dom är till för dig också som förälder där du får chans att hitta nån som förstår att du har massa tankar och frågor och rädslor. 

Kan du hitta forum på nätet som handlar om din sons svårigheter? Kan du gå med i föräldragrupper kanske där dom har barn med samma diagnos?

Tack, jo jag vet ju egentligen att man inte blir sjukskriven bara sådär, är bara rädd att hamna där igen. Sist höll jag aldrig på att komma ur det och nu med barnen så "vill" (ingen som vill antar jag så dumt ordval) jag verkligen inte att det blir så igen.

Jag ska prata på måndag då vi har mötet och se vad vi föräldrar kan få för stöd. Mest verkar det som att man måste vänta tills efter diagnos är satt och jag vet inte hur lång tid det kan ta - köerna är ju rätt långa. Även det ska jag fråga om - ungefär hur lång tid det är kvar (om de går vidare med utredningen, tycker de inte att det är tillräckligt avvikande lägger de ner den) för då tänker jag att har jag ett datum så har även jag något att kämpa mot - dvs. jobba med mig själv och mina känslor så att de är under kontroll tills den dagen vi har det svart på vitt - oavsett utgång.

En tanke är att om det inte går genom utredningen att få prata med någon genom jobbet typ företagshälsovård eller vad det kan kallas. vad som helst känns det som skulle vara bättre än det som är nu - att jag är bitter och sur. Men jag vet inte, känns som bup vore bäst, de handskas ju med barn och deras föräldrar hela tiden och torde ha sett och varit med om det mesta!
  • Silversvans

Vi fick förresten en inbjudan om COPE-metod, är det något som någon kan rekommendera? Det är i kommunens regi och man får barnpassning på förskolan under tiden om man väljer att gå (så vi skulle kunna gå båda två). När jag läser så står det mest om timeout och sådant och det är vi inte positiva till jag och min man, därför tänkte vi inte gå, men det kanske finns andra fördelar som väger upp. Man bör väl kunna välja bort delar man inte gillar tänker jag och använda verktyg som känns vettiga?

• Silversvans
    Vinterankan skrev 2012-08-23 19:53:34 följande:
    Jag tror att du kanske ställer lite för höga krav i din mammaroll. Det du beskriver låter som en ganska normal dag när man känner sig less. Du kanske ska börja jobba mer och lämna över mer barnansvar på din man. När jag var hemma med min dotter blev jag psykiskt helt utmattad av att bara vara mamma. När jag kom tillbaka till jobbet och fick vara bara mig på dagarna så fick jag direkt en massa mer energi att vara positiv och glad med dottern.
    Tack för ditt svar. Jag tror att jag började ställa högre krav i och med att det uppmärksammades att han hade problem. Då känns det lite som att man måste vara extra bra, göra precis allt rätt etc. Jag märker ju själv hur mycket bättre han mår när dagen är "rätt" så då när det blir fel och det är för att jag varit obetnänksam eller liknande så skäller jag på mig själv och känner att sonen förtjänar bättre.
  • cruz

Hej, jag har tvillingar på sex år och en treåring. Ena tvillingen har autism. Jag känner igen mig en hel del i din beskrivning. När minstingen var ett drygt halvår stod jag inte ut längre utan sökte hjälp (via företagshälsovård, då jag samtidigt haft problem på jobbet). Jag fick diagnos utmattningsdepression faktiskt och gick på regelbundna samtal hos kurator och läkare, kombinerat med medicinering. Idag mår jag övervägande bra och medicineringen håller jag på att avsluta. Däremot har jag fortfarande dåliga dagar då jag inte orkar med barnen, men dessa är tack och lov inte så många. Att hantera ett barn med asperger/autism/adhd är inte lätt. Min son har högfungerande autism och vi kämpar mycket med träning och förhållningssätt etc. I grunden så har vi ett TBA baserat förhållningssätt  (liknande det som COPE lär ut) och det har funkat bra när det gäller många saker. Men det har givetvis inte löst alla problem. (Vi kör inte timeout och ignorering, utan har valt det från TBAn som passar oss). För att överleva som förälder måste man verkligen sätta sig in i barnets problem och inse att det är förenat med stark ångest för barnet att tex. avbryta en ritual eller en fix ide´. När man inser det så har man lättare att stå ut med att barnet tex. måste blåsa i sugröret exakt fjorton gånger innan man börjar dricka, eller vägrar sätta på sig kläder eftersom alla randiga tröjor är i tvätten. För oss har det hjälpt att försöka sätta sig in i funktionshindret i alla fall. Vi väljer noga vad som är värt att "strida" om, resten accepterar vi. Året före och efter diagnosen sörjde jag endel men inte längre. Viktigt är att hitta balans så att man orkar ha lite kul ihop med sina barn. Jag älskar att pyssla och bygga med lego så sådana lekar kan jag leka med barnen. Men jag gillar inte rollekar som affär och dylikt. Det är sambon bättre på. Vi har också mycket avlastning och tack vare detta orkar jag numera med familjen. Vi fick fullt VB för sonens diagnos och har därför råd med städhjälp en gång i veckan (som gör allt, golv, kök, toalett, stryker etc). Sonen har kortidsboende en helg i månaden och vi har en avlösare som kommer en gång i veckan och leker och tränar honom. Jag tror att medicineringen,samtalen och att vi sökt avlastning verkligen har hjälpt mig otroligt mycket .

• cruz

Vill bara tillägga att barn inom autismspektrum ofta tjatar mycket pga att de har svårt att byta spår och har problem med flexibelt tänkande så det är inte alls säkert att din son tjatar pga dig. Om din son får någon typ av adhd/autismdiagnos så kan jag starkt rekommendera böcker som Problemskapande beteende av Bo Heilskov eller boken Talkability av Fern Sussman. Jag mådde som sämst tiden under sonens utredning. Jag fattade att han hade autism innerst inne men det var svårt att ta till sig. Jag kunde tex inte alls leka med vår pojke och hade ständigt dåligt samvete över det, då barn med autism i allra högsta grad behöver träna på lek. Handlingsförlamningen släppte när sonen fick sin dignos. Då började jag läsa på, sätta igång med sonens träning etc. Som förälder så kommer man alltid göra en massa fel. Vissa saker lär man sig att förbättra, men även om man har ett barn med funktionshinder så blir man aldrig perfekt, fast man tror att man måste vara det. Nu försöker jag fokusera på det som jag gör bra och göra mer av det.

• elinaehn

Gissar någon redan skrivit men för säkerhetsskull. Om er pojk får diagnos får ni komma till habiliterimgen och möjlighet till samtal. Ta det! Och sluta lägga energi på att döma dig själv, gör ditt bästa och var rädd om dig

• elinaehn

Glömde. Sök vårbidrag också vid diagnos så kan ni kanske gå ner lite i arbetstid!

• Silversvans
    cruz skrev 2012-08-24 06:57:26 följande:
    Vill bara tillägga att barn inom autismspektrum ofta tjatar mycket pga att de har svårt att byta spår och har problem med flexibelt tänkande så det är inte alls säkert att din son tjatar pga dig. Om din son får någon typ av adhd/autismdiagnos så kan jag starkt rekommendera böcker som Problemskapande beteende av Bo Heilskov eller boken Talkability av Fern Sussman. Jag mådde som sämst tiden under sonens utredning. Jag fattade att han hade autism innerst inne men det var svårt att ta till sig. Jag kunde tex inte alls leka med vår pojke och hade ständigt dåligt samvete över det, då barn med autism i allra högsta grad behöver träna på lek. Handlingsförlamningen släppte när sonen fick sin dignos. Då började jag läsa på, sätta igång med sonens träning etc. Som förälder så kommer man alltid göra en massa fel. Vissa saker lär man sig att förbättra, men även om man har ett barn med funktionshinder så blir man aldrig perfekt, fast man tror att man måste vara det. Nu försöker jag fokusera på det som jag gör bra och göra mer av det.
    "Skönt" att inte vara ensam om att må dåligt under utredning. Jag trodde nog innan den drog igång att det skulle kännas bättre redan under den, men det blir lite tvärt om känns det som. Det känns också som lite tabu att prata om, som att jag hänger ut sonen om jag tar upp hans utredning med exempelvis kollegor. Nu har jag sagt som det är att han är under utredning och att den får visa om/vad det har har svårigheter kallas. Det som faktiskt var "skönt" då var att andra öppnade sig och berättade om sina barn som har adhd, talproblematik och annat. Då kände jag mig inte ensam och det var på ett sätt befriande. (Man vet ju att det finns många barn med problematik men i alla fall har jag känt en ensamhet, i alla fall på jobbet.

Tack för boktipsen, jag ska skriva upp författarna och ta en titt på dem när jag har samlat lite mer krafter!

Och nej ingen förälder är perfekt, det känns bara som att det krävs så lite för att kaoset ska bli så stort. Sen även det att i TV och liknande känns det som att de som har barn med funktionshinder alltid är så pedagogiska och bra superföräldrar. En del säger saker som att föräldrarna blivit "utvalda" att få dessa speciella barn för att de skulle vara extra bra lämpade - själv känner jag mig knappast ett dugg bättre som förälder än någon annan, så jag vet inte.'

Nej, nu ska jag se om pojkarna slagit ihjäl varandra eller varför de är så tysta på rummet  
  • Silversvans
    elinaehn skrev 2012-08-24 07:05:54 följande:
    Gissar någon redan skrivit men för säkerhetsskull. Om er pojk får diagnos får ni komma till habiliterimgen och möjlighet till samtal. Ta det! Och sluta lägga energi på att döma dig själv, gör ditt bästa och var rädd om dig
    Tack, jag ska verkligen peppa mig själv att våga ta emot all hjälp vi kan få! Både för barnens, min och relationens skull!
  • Silversvans

jag måste bara fråga. Stora killen på 4,5 - han kan aldrig vara tyst! Munnen går hela tiden som att han hela tiden måste ha något att säga, oavsett om andra pratar eller är upptagna. Man måste även svara ja eller nej säga hans namn samt en förklaring - annars fortsätter tjatet (gissa om det är frustrerande när man försöker klara av ett viktigt telefonsamtal och en ljudvägg ligger "får jag prata med mormor" hela.

Jag har nyss sövt lillebror och stora kille bara pratar konstant! Tillslut lyckades lillebror att somna men det tar så mycket längre tid och går åt så mycket energi just för att jag inte bara kan säga. "Nu får du leka i lekrummet medan jag lägger lillebror" eller "du kan vara med och lyssna när jag läser saga men du får vara tyst då". Det går liksom inte, det ska bubblas konstant - eller hoppas i sängen. 

Så här blir det

Jag lägger lillebror

Jag - nu får du titta i din bok och vara tyst tills lillebror somnat.
    Sonen  -  (tittar i en bok) men vad är det här för någonting?
    Jag - det är en bromskloss till en bil.
    Sonen - ska man bygga med den?
    Jag - nej den behövs för att bilen ska kunna bromsa.
    Sonen - men kan man bygga med den?
    Jag - du skulle vara tyst när lillebror försöker att sova.
    Sonen - men vad ska jag bygga med?
    Jag - nej  den bygger man inte med, läs boken tyst nu.
    Sonen - kan jag få en muffin?
    Jag - nej vi ska äta när pappa kommer hem som fredagsgott.
    Sonen - men varför då.
    jag - för att vi inte ska småäta
    Sonen - varför får jag inte ha någon muffins?
    Jag - var tyst nu eller gå till lekrummet.
    Sonen - jag vill ha en muffins?
    Jag - När pappa kommer hem, försök att vara tyst nu.
    Sonen - men varför får jag ingen *börjar gråta högt* MUUUUUFFFIIIN?
    Jag - Tyst tyst tyst någon gång. Du kan inte få någon nu, gå till lekrummet.
    Sonen - men jag vill ha.
    Jag - Du får en när pappa kommer, lillebror sover snart så gå ut i hallen och rita.
    Sonen - men jag skulle ju läsa min bok.
    Jag - ta med boken till hallen.
    Sonen - jag vill vara här.
    Jag - då får du vara tyst.
    Sonen - kan vi äta muffins?

Så fortsätter det liksom och jag blir så frustrerad. Sen vet jag att 16.05 när hans pappa kommer hem sliter sonen upp dörren och ropar - Nu ska vi äta muffins pappa. Och serverar jag då inte muffins senast 16.06 så är det ett stort utbrott på gång. 

• Silversvans

kan tillägga att vi innan alltså bakat muffins och att barnen och jag smakat varsin och att jag efter det sagt att dessa ska vi äta med pappa när pappa kommer hem som lite fredagsgott. Ändå tjatas det hela tiden om dessa muffins. Det räcker inte med en han "måste" äta tre och så vidare. Och svarar jag inte varje tjat så kommer det ett utbrott. Alltså jag tröttnar på att ens försöka känner jag. Barnen gillar att baka och det gör jag med så därför bakar jag ofta med barnen. Men när det blir så här, då känner jag bara för att istället sms:a min man och säga, köp chips och cola... 

Åh, varför kan det inte fungera när jag försöker att förbereda? Jag tycker att jag ställer upp reglerna innan men jag gör säkert fel. Kanske är det får många instruktioner? Borde jag inte ge någon muffin alls utan säga "vi äter när pappa kommer" istället för "vi provsmakar varsin nu och sedan äter vi igen när pappa kommer"? 

• Silversvans

Och nu slog det mig "bromskloss" kloss - bygga. Så trög jag är, jag vet ju att han tolkar mycket bokstavligt, nu först fattade jag!

• cruz
    Silversvans skrev 2012-08-24 14:22:17 följande:
    jag måste bara fråga. Stora killen på 4,5 - han kan aldrig vara tyst! Munnen går hela tiden som att han hela tiden måste ha något att säga, oavsett om andra pratar eller är upptagna. Man måste även svara ja eller nej säga hans namn samt en förklaring - annars fortsätter tjatet (gissa om det är frustrerande när man försöker klara av ett viktigt telefonsamtal och en ljudvägg ligger "får jag prata med mormor" hela.

Jag har nyss sövt lillebror och stora kille bara pratar konstant! Tillslut lyckades lillebror att somna men det tar så mycket längre tid och går åt så mycket energi just för att jag inte bara kan säga. "Nu får du leka i lekrummet medan jag lägger lillebror" eller "du kan vara med och lyssna när jag läser saga men du får vara tyst då". Det går liksom inte, det ska bubblas konstant - eller hoppas i sängen. 

Så här blir det

Jag lägger lillebror

Sonen - men varför då.
    Sonen - men jag vill ha.
    Jag - Du får en när pappa kommer, lillebror sover snart så gå ut i hallen och rita.

Så fortsätter det liksom och jag blir så frustrerad. Sen vet jag att 16.05 när hans pappa kommer hem sliter sonen upp dörren och ropar - Nu ska vi äta muffins pappa. Och serverar jag då inte muffins senast 16.06 så är det ett stort utbrott på gång. 

Åh, det är PRECIS sådär som min son är. Vi skulle kunna ha haft exakt den konversationen. Jag har inga tips. Mina barn tjatar också. Även den utan autism, dock inte riktigt lika ihärdigt. Jag brukar säga åt dem att sluta tjata för jag har bestämt att vi kommer att äta muffinsen när pappa kommer och ingenting innan dess. Om de fortsätter att tjata så brukar jag bara säga det där har jag svarat på/redan förklarat och försöker sedan avleda. Funkar ibland men inte alltid tyvärr. Ett bra sätt att avleda godistjat brukar vara att börja prata om barnens intressen. Min son har just nu fläktar som specialintresse och det brukar funka som avledare om han fastnar i något och inte kan släppa det.
  • Tygtiiger

Men det är väl inte så konstigt att du är trött och har för lite energi? På vad du skriver så tycker jag att det låter som att du sörjer över att din stora son antagligen kommer att få någon diagnos, att han inte är som alla andra. För alla jag har träffat som tar sina barn till utredning skulle helst vilja höra att det bara är en fas och går över och att allt blir bra, med en enkel liten åtgärd. Istället får du höra att han behöver resurs. Och det sörjer du över, samtidigt som du antagligen fortsätter älska din son lika ohejdat som tidigare. 

Ge dig själv lite tid och lite medkänsla - det kommer att bli bättre.   

Krupke, we've got problems of our own!
  • Kefir
    Så här blir det

Jag lägger lillebror

Sonen - men varför då.
    Sonen - men jag vill ha.

Vad bra du beskrev det. Jag förstår om du känner dig slutkörd på energi och känner att du känner att du inte gör "nog". 

Du har all rätt att faktiskt "pausa" och ursäkta dig själv för att du känner dig otålig. Du gör så gott du kan och så mycket du orkar.

Jag har själv ingen personlig erfarenhet av detta, men tänker att du kanske kan prata med de som gör utredningen på din son. De har säkerligen tips och råd om olika stödgrupper eller andra typer av "kanaler" som du kan få stöd i föräldrarollen av.

Jag önskar dig all lycka till!
    Unna dig själv lite paus och gör något roligt på egen hand en dag så kanske du får tillbaka lite energi i alla fall. 
Svar på tråden blir galen snart, ingen ordning på någonting!