• Anonym (Mamman)

    Min 6 åring vill dö

    Hej!
      
    Min pojk är 6 ½ och en glad kille med många kompisar och fritidsintressen. Han är dagtid en mycket positivoch aktiv kille. Han läser det sociala sampelet utmärkt och har mycket empati. Han är lillebror till vår (jag och min mans) 12-åring som han ser upp till mycket. Under sina första år har han gått på en lite förskola som drivs som kooperativ. Där har han trivts mycket bra och det har varit harmoniska år. Men han har verkligen sett framemot att gå vidare till den stora skolan där hans storebror går, och även många av hans kompisar går. Nu har han precis börjat förskoleklass och fritids. Han verkar gilla läget, han känner sig stor. Allt flyter på bra och alla pratar om hur duktig han är och hur bra det går. När jag hämtar honom på eftermiddagarna lekar han med de andra och verkar vara populär. MEN det är nu det börjar hemma. Att han har en trotsperiod är inget att tveka på. Han sätter sig ofta emot det vi vill att han skall göra för han vill bestämma själv. Vill du ha något mer frågade en släkting på kakkalaset häromsistens - Bara frihet att bestämma över mitt eget liv! svarade han å gick. Men trotsen och allt runt det går ann. Men nu har han börjat att säga att ingen får älska honom. Att han hatar sig själv och vill inte finnas längre, han vill bara dö. Detta kommer när han skall sova. Vi läser å myser men sen när vi skall släcka lampan så börjar han med detta. Det verkar som det blir mer och mer för varje kväll. Det spelar ingen roll om det är jag eller min man som lägger honom, vi får samma svar när vi säger att vi älskar honom. Ni får inte älska mig! Jag vill inte finnas, jag vill bara dö! Vi har försökt att prata med honom kring detta. Vi är ihärdiga med att säga att vi aldrig kan sluta älska honom oavsett, villkorslöst, men han slår dövörat till. Kan ett barn få dödslängtan och hur allvarligt skall vi ta detta. Räcker det med kärlek och ömhet eller tycker ni att man behöver gå vidare till tex psykolog?

  • Svar på tråden Min 6 åring vill dö
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Man brukar säga att barn i sex-årsåldern tar stora kliv i sin utveckling. Dels är det precis som ni konstaterat en period när barnet prövar sin egen vilja och var gränserna går för vad de kan bestämma. Men det tycks ni ju införstådda med och då brukar det ofta gå att hantera. Som förälder får man ju tänka efter en gång till var gränserna för barnets självbestämmande ska gå. De flyttar sig hela tiden, och det är mot föräldrarna som barnet i första hand testar  sina gränser.
    Det andra påtagliga klivet handlar om att barn i den här åldern börjar fundera över existentiella frågor som livet och döden. De förstår men förstår ändå inte.
    Jag tror att det är viktigare att ni lyssnar på honom, ställer följdfrågor, när han pratar om att han vill dö. Hjälp honom sen att normalisera sina tankar genom att säga saker som så där kan det kännas när man är trött och ska gå och lägga sig. (Sömnen är också en slags separation från föräldrarna och kan få fart just på tankarna om att försvinna.)
    Bli inte rädda av det han säger utan mer nyfikna på hur han tänker. Överös honom inte heller med att ni älskar honom, för det blir som ett sätt att ta bort hans funderingar och inte lyssna på honom. 
    Om det skulle fortsätta och bli svårt för er att hantera utan att bli jättebekymrade kan ni självklart vända er till BUP, men i så fall mest för att få stöd i föräldrarollen.
    Bemöter ni situationen utan att lägga vare sig för stor eller för liten vikt vid det han säger så kommer det här snart att  passera.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min 6 åring vill dö