• Anonym (Undrar bara....)

Vad kännetecknar en snobb tycker ni!? Jag börjar fan undra hur ni tänker!

Nej, nu måste jag bara få ställa denna fråga... 

Jag har läst en annan tråd här på FL om fenomenet snobberi.. Det gällde en TS som hade varit på "middagen från helvetet" och i tråden kom det att diskuteras mat och städning. De som ansåg att maten minsann kunde hållt en högre klass, och att det var äckligt att komma hem till ett ostädat och bajsluktande hem- de var snobbar minsann! Va- hur kan detta nu komma sig undrar jag!?

Vidare kan jag på FL skönja en diskussion kring detta med att man plötsligt är snobb och en skrytmåns för att man råkar nämna sin lön, för att man handlar i vissa affärer, för att man har ett visst intresse- HUR han detta komma sig? 

Snobberi är enligt mig något man är i sin inställning, inte något man plötsligt blir för att man handlar på Coop och inte på Netto, för att man handlar kläder på Gant och inte på loppis... Det är synen på andra människor som avgör- OAVSETT hur mycket/lite man själv tjänar eller var man handlar sina kläder...

Vad tycker ni? Vad kännetecknar en snobb?  Är det plötsligt fult att tjäna pengar och tycka om dyrare nöjen, skall man då tilldelas skällsordet snobb?

• Svar på tråden Vad kännetecknar en snobb tycker ni!? Jag börjar fan undra hur ni tänker!
  • Åsa
    hallontryffel skrev 2012-08-24 20:11:46 följande:
    Jag skulle säga att det finns ett slags "omvänt snobberi" också, när man ser ner på någon som hellre köper tex ett plagg från ett dyrt märke än "tre för två" på HM.
    Snobberi är för mig inte så mycket en fråga om ekonomi som en attityd mot andra att "jag är så mycket bättre än dig".
    Jag håller nog med där. Jag har en och annan bekant som "snobbar" med sin bildning och vet någon som gör det med sin "avslappnade" livsstil. Handlar mer om attityden än om ämnet som sagt.

Vet ni förresten att ordet "snobb" uppstod som nedsättande benämning på nyrika?  
  • Vinterankan

En typisk kommentar från en snobb är "jag skulle aaaldrig..."där fortsättningen skickar en känga mot alla de som skulle göra på det sättet. Kan handla om tex "jag skulle aaaldrig kunna köpa en begagnad barnvagn", "jag skulle aaaldrig kunna bosätta mig så långt från stan", "jag skulle aaaldrig kunna bosätta mig i centrum". Man kan säga samma sak på ett sätt som inte är snobbigt också, det är när man gör det nedlåtande som det blir snobbigt. Skulle du kunna länka till den där tråden om middagen som du nämner? Har inte läst den.

• Thaleya1

En snobb är de som anser sig vara lite finare än andra, och låtar andra få veta det.

• Momat
    Thaleya1 skrev 2012-08-25 11:32:57 följande:
    En snobb är de som anser sig vara lite finare än andra, och låtar andra få veta det.
    Det är min åsikt också.

Min bror och hans fru är riktiga snobbar, som tror att de på nåt sätt är mer värda och mer lyckade som människor än vad jag och min familj är.

Jag och min man har inte alls dålig ekonomi, men vi prioriterar annorlunda. Det gör oss inte till sämre människor, även om brorsan ser ner på oss för att vi köper kläder på loppis eller Lindex.

Jag tror tvärtom att människor som inte är födda med silversked i mun blir med ödmjuka inför livets eventuella överraskningar och omvändningar.

Men vad tycker vi om alla de som skriker snobb efter alla de som har finare kläder, tjänar mer eller umgås i kretsar där man tjänar mer?

• fortsätt paddla

Jag förstår vilken tråd du tänker på. Det dom flesta reagerade på där är att ts anser att andra ska ha samma preferenser och stil som henne. Enbart pga utbildningslängd.
    Helt galen tråd:D

fortsätt paddla skrev 2012-08-25 12:10:30 följande:
    Jag förstår vilken tråd du tänker på. Det dom flesta reagerade på där är att ts anser att andra ska ha samma preferenser och stil som henne. Enbart pga utbildningslängd.
    Helt galen tråd:D
    Ja den spårade ut en del... Läste vidare nu och nu helt plötsligt har folk börjat göra slutsatser av vem TS är- så jäkla typiskt för detta forum..

Jaja, nog om det... Vad tycker du om dessa människor som kallar folk snobbar av den enda enkla anledning att de tjänar mer eller bär märkeskläder? 
  • Ineedanick

Har bara läst ts, och en snobb för mig är en person som anser sig vara bättre än någon annan. Sedan behöver inte denna snobb handla i fina affärer, utan själva snobberiet sitter i attityden.

• Anonym (icke-snobb)

Jag håller med om att det handlar om attityden och inte själva pengarna eller inköpen. Jag förstår varför man väljer att undvika budgetkedjorna om man har mycket pengar. Varför slösa tid på att hitta bra kvalitet när man vet att märke X har bra jeans och kan betala för det? Samtidigt tycker jag att dessa personer borde inse att allt som är billigt inte är skit. Det finns många guldkorn till bra priser. En snobbig vän (enligt min definition) tyckte att jag hade en sån fin skjorta på mig och undrade var jag köpt den. Glömmer aldrig hennes min när jag sa att den var från Gina Tricot.

Samtidigt är det inte kul med folk som tycker att man gör sig märkvärdig om man köper något lite dyrare: "Men det var väl onödigt att köpa de där skorna när det finns bra kängor på Ö&B!". Lite materiell lycka kan man väl få unna sig... Nej, alla borde visa respekt för att folk har olika möjligheter och prioriteringar helt enkelt. 

• Prime

Bra exempel på snobberi: bjöd in en bekant till middag hemma hos oss i Solna, fick svaret: "Gud, ni bor i Solna...? asså, jag skulle aldrig kunna bo utanför tullarna, man kan ju liksom bli nedstucken och rånad närsomhelst. Jag skulle inte känna mig säker ute i förorten om man skulle hem på kvällen".

???

Notera då att vi bor ca 3 km utanför tullarna, hon bor ca 1 km innanför tullarna (tar ca 20 min med cykel mellan oss), men hemma hos oss löper man tydligen betydligt större risk att bli knivrånad och dödad?

• Anonym (icke-snobb)
    Prime skrev 2012-08-25 12:59:30 följande:
    Bra exempel på snobberi: bjöd in en bekant till middag hemma hos oss i Solna, fick svaret: "Gud, ni bor i Solna...? asså, jag skulle aldrig kunna bo utanför tullarna, man kan ju liksom bli nedstucken och rånad närsomhelst. Jag skulle inte känna mig säker ute i förorten om man skulle hem på kvällen".

???
    Notera då att vi bor ca 3 km utanför tullarna, hon bor ca 1 km innanför tullarna (tar ca 20 min med cykel mellan oss), men hemma hos oss löper man tydligen betydligt större risk att bli knivrånad och dödad?
    Fy fan vad pinsamt av henne! Vad svarade du?
  • Momat
    Anonym (Undrar bara....) skrev 2012-08-25 12:05:58 följande:
    Men vad tycker vi om alla de som skriker snobb efter alla de som har finare kläder, tjänar mer eller umgås i kretsar där man tjänar mer?
    Jag känner ett ungt par som är mångmiljonärer, och de är inga snobbar. Visst köper de märkeskläder och de har en jättefin och ny bil, men de beter sig verkligen inte som några snobbar, och tycker inte att de är bättre än andra. Väldigt ödmjuka och genomsnälla människor.

Så det är ju inte förmögenheten och vilka kretsar man umgås i som avgör, utan mer inställningen man har (att man skulle vara bättre än andra).
  • Anonym (hm)
    Thaleya1 skrev 2012-08-25 11:32:57 följande:
    håller heeelt med där!
  • chpetrus

Hej

Där jag kommer ifrån har ordet snobb inget med översitteri eller att man har dåligt omdöme. Det handlar mer om att vara just, artig och att vara ödmjuk mot andra människor. Att man klär sig snyggt och gillar kvalitet är en kulturell skillnad i vårt samhälle, det kan alla göra och det är ett val man väljer.. Alla kan inte vara lika men vi har samma värde och olika roller.

Att vara stolt över sitt ursprung och stå upp med rak rygg i alla lägen kan alla om man vill

Sedan finns det rötägg i alla samhällsklasser

Sedan måste jag bara säga de som ser ner på andra är djupare ner i djupet, men de kan ta sig upp till ytan igen. 

Kommunikation är viktigt och ord kan lätt få olika betydelser i vår mångkulturella samhälle.

Låt oss ha empati och förståelse för varandra, vi är alla lika men ändå olika

• Fjonken
    Anonym (N) skrev 2012-08-24 19:14:30 följande:

Nyrika människor är snobbar. Människor som beter sig som dom vore av nobel börd bara för att dom plötsligt har blivit rika.

För att om man har "nobel börd" så har man större rätt att se ner på andra? Det argumentet ger jag inte ett ruttet lingon för. Har man "nobel börd" har man antagligen inte själv åstadkommit något och man kanske till och med är inavlad. 
  • Fjonken

Har ett exempel. 

Vi blev bortbjudna på middag en sommarsöndag och vi hade inget att ta med som gå-bort-present. Min fru skickade iväg mig till Statoil. "Köp choklad eller nåt" sa hon. 

Jag gjorde som hon sa. Köpte en ask Aladdin-choklad. Tyckte det var den bästa choklad de hade. Kände mig rätt nöjd. 

Min fru bror och hans familj skulle också med. Han började håna mig för att ha köpt Aladdin. Min fru var uppenbart missnöjd med min present också. 

Vid överlämnandet tog värdinnan emot asken med ett snett leende och sa "ja, det här är nog gott. Brukar inte äta sån här choklad så ofta bara...".

Jag fattade ingenting. Men tydligen är Aladdin "svennigt" och "bonnigt". Arbetarklass liksom. 

Grejen är att varken min fru, hennes bror eller värdparet är några överklasstyper. De är vad jag brukar säga är "ängslig medelklass" som vill distansera sig så mycket som möjligt från arbetarklassen. 

Svar på tråden Vad kännetecknar en snobb tycker ni!? Jag börjar fan undra hur ni tänker!