• Mirande

Läs vad hemsk jag är mot min stackars dotter!

Efter att ha läst många trådar här på familjeliv har jag upptäckt något helt fantastiskt, jag är verkligen världens sämsta förälder! Först och främst tvingar jag i mitt barn vegansk kost. Hon har aldrig i hela sitt liv smakat på något från djur. Hon ligger verkligen i sängen och skriker efter kött innan hon ska sova! Och vill ni veta något ännu hemskare? Jag ammade henne aldrig! :O Jag är med barn igen, en fin liten pojke, och han skall inte heller äta kött eller bli ammad! Ni måste vara alldeles till er vid det här laget, att det finns sådana hemska föräldrar som mig! Fy skäms på mig!

Nu har jag inte tid att skriva här. Jag ska tvinga i min dotter grillade majskolvar, som hon tyvärr råkar älska så mycket. Inget fredagsmys framför TVn eller lördagsgodis får hon heller! Bara hemmagjord glass, UTAN MJÖLK!!!

Bäst ni ringer socialen på en gång! 

(Jag är så hemsk att jag till och med står för det här och inte är anonym!!!)

Trevlig helg på er. ;) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-25 17:25
    Oj, många upprörda tanter här ser jag. Hur känns det att bli så upprörd för en tråd? Jag hoppas ni inte tar ut det över era nära och kära.

Ja, jag är både barnslig, patetisk, tråkig, dålig mor och allt vad det heter. Troll kanske jag är också! Livet är underbart!

Hoppas ni har en skön helg för övrigt.

• Svar på tråden Läs vad hemsk jag är mot min stackars dotter!
  • Tom Araya
    Mirande skrev 2012-08-25 16:00:44 följande:
    Knasiga idéer? Ursäkta? Jag har i hela mitt liv varit vegan, mina föräldrar är veganer och lika så mina vänner, så varför ska jag helt plötsligt tvinga i min dotter kött för att du TROR att hon mår bra av det? Läs på snälla du, en vegan är inte van att äta kött och kan bli väldigt sjuk. Min dotter mår bra, och så länge hon mår bra tänker jag fortsätta ge henne vegansk kost som hon älskar! Min styvmor har erbjudit henne kött en gång men hon började gråta när vi berättade att det var ett dött djur. Men du kanske tycker jag ska binda fast min dotter och tvinga i henne kött? Läs en gång till så du förstår riktigt: min dotter mår bra och vill inte ha kött! Och jag tänker aldrig i hela mitt liv tvinga henne till någonting, hon är en människa och hon är fri att göra som hon vill! Jag har ingen som helst rätt att tvinga i henne kött mot hennes vilja! Jag blir riktigt förbannad och sårad när jag läser vad sådana som dig kan vräka ur sig! Nej, jag är inget troll, jag är på riktigt. Acceptera att alla är olika! 
    Du lever i tron att vegankost är nyttigt för barn. Det vore väldigt intressant att få veta hur dina barn får i sig de näringsämnen som animaliska livsmedel innehåller. Kosttillskott?

Tror du köttätande barn äter kött för att deras föräldrar tvingar dem?

Ditt barn är inte annorlunda än andra barn, det är bara annorlunda format, av dig.
  • Tom Araya
    Mirande skrev 2012-08-26 00:15:55 följande:
    Många här säger att barnen går miste om så mycket om de inte äter kött. Men har ni smakat sojaprodukter någon gång? Ser likadant ut, tillagas lika, äts lika och har samma tillbehör. Så vad går dom miste om? Kan knappast vara sådan enorm skillnad i smaken på en köttburgare eller en sojaburgare! Varför är det så hemskt att någon inte äter kött? Det handlar inte om proteinet, eller hur? För det finns det gott om i vegansk kost. Jag tror ni hatar tanken att det finns människor som är annorlunda. Har ni samma syn på homosexuella också? Att det är fel? Då kan jag säga att mitt barn har fått lära sig ALLT om homosexualitet, och hon träffar homosexuella varje dag. Hon ser pojkar kyssa andra pojkar! Svider det i era ögon?
    Samma smak och konsistens - knappast
    Samma näringsinnehåll - nära men järn och zink tas bättre upp genom kött, B12 finns inte i soja, baserar du hela ditt proteinbehov på intag av soja/baljväxter riskerar du att rubba hormonbalansen i kroppen.
  • Tom Araya
    Mirande skrev 2012-08-26 00:07:20 följande:
    Det finns veganska alternativ. I alla fall här i norge, har ingen aning hur det ser ut i sverige på den fronten. Men man kan ju alltid beställa hem från nätet. I usa och tyskland finns det många sojabaserade ersättningar, så där ifrån kan man beställa massor.
    Varför?
    Jag kan förstå om det finns naturliga förhinder men att låta bli den mest naturliga maten i världen av principskäl låter helt vansinnigt.
  • Tom Araya

Om det är av etiska skäl man väljer vegankost tycker jag man noga ska kolla  upp hur sojan man äter odlas.

• Lilia
    Tom Araya skrev 2012-08-28 09:38:04 följande:
    Du lever i tron att vegankost är nyttigt för barn. Det vore väldigt intressant att få veta hur dina barn får i sig de näringsämnen som animaliska livsmedel innehåller. Kosttillskott?

Tror du köttätande barn äter kött för att deras föräldrar tvingar dem?

Ditt barn är inte annorlunda än andra barn, det är bara annorlunda format, av dig.

Det finns inga ämnen kött innehåller som man inte kan få i sig genom att äta veganskt. Man får läsa på lite bara.
  • Lilia
    Tom Araya skrev 2012-08-28 09:48:03 följande:
    Samma smak och konsistens - knappast

Samma näringsinnehåll - nära men järn och zink tas bättre upp genom kött, B12 finns inte i soja, baserar du hela ditt proteinbehov på intag av soja/baljväxter riskerar du att rubba hormonbalansen i kroppen.

Nej, men B12 finns i syrade grönsaker och alger. Järn finns i spenat, brocoli och andra gröna grönsaker, man får äta mer av det då kroppen tar upp mindre järn.
  • Lilia
    Tom Araya skrev 2012-08-28 09:52:19 följande:
    Om det är av etiska skäl man väljer vegankost tycker jag man noga ska kolla  upp hur sojan man äter odlas.

90% av all soja går till djurfoder.
  • straw2008
    MBB skrev 2012-08-26 10:38:39 följande:
    *OMG* Blir inte ett dugg provocerad, ts. Däremot tänker jag: "Skrattar bäst som skrattar sist!" eller "What goes around comes around!".I ditt fall tror jag inte det handlar om din inställning till mat utan att du på fullt allvar tror att du är så SPECIELL att vi "tanter" baxnar när vi läser ditt inlägg. Kom ner på jorden och ta hand om ditt barn istället för att försöka boosta ditt ego på Familjeliv.Förresten tycker jag att majs är jättebra mat för barn: gott och nyttigt!     

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Finis
    MBB skrev 2012-08-26 10:38:39 följande:
    *OMG*

Blir inte ett dugg provocerad, ts. Däremot tänker jag: "Skrattar bäst som skrattar sist!" eller "What goes around comes around!".

I ditt fall tror jag inte det handlar om din inställning till mat utan att du på fullt allvar tror att du är så SPECIELL att vi "tanter" baxnar när vi läser ditt inlägg. Kom ner på jorden och ta hand om ditt barn istället för att försöka boosta ditt ego på Familjeliv.

Förresten tycker jag att majs är jättebra mat för barn: gott och nyttigt!  Skål  

• Duckan

Jag blir inte så upprörd. Däremot hoppas jag att dina barn har möjlighet att välja själv vad de ska äta senare i livet när de kan avgöra det själva.

/Lika dålig mamma fast åt andra hållet

• Tangent

Vad gav du ditt barn om du inte ammade?
    Man kan väl amma alt ge urpumpad bröstmjölk även om man är vegan?
    Har läst att sojabaserad ersättning inte alls är bra, har något med hormoner att göra.

• Guldrosen
    Guldrosen skrev 2012-08-25 13:03:41 följande:
    Jag tycker att det är fegt att inte låta barnen välja själva vad de vill smaka på/äta från kostcirklen. Jag anser att man ska låta barnen få smaka på all slags mat/kost och när de är gamla nog, själva välja/ta ställning till vad de ska äta.

Godis tycker jag inte man ska ge sina barn i tid och otid. En lite påse lördagsgodis på lördagarna efter att de upptäckt godiset tycker jag är ok.

Jag vill inte amma. Det är väldigt mycket jag och jag. Gör man valen att dela sitt liv med andra tycker jag att man måste vara anpassningsbar och inte bara tänka på sig sjäv. Om man har möjligheten och kan amma tycker jag att man ska göra det med tanke på barnet. Inte tänka på vad man själv vill i första hand. Ett spädbarn kan inte säg vad det vill och då tror jag att man ska följa naturen så gott det går. Med det har jag inte sagt att man inte ska ha någon egen tid där man kan gör vad man själv vill. 

Hur låter samtalet mellan förälder och barn när barnen vuxit upp och föräldern kört över sitt/sina barns funderingar och frågor? Kan det låta så här?: "JAG tyckte/tycker inte man ska ät kött. JAG ville bestämma över dig och vad du skulle äta. JAG vet bäst och därför lät JAG dig inte pröva kött. JAG ville inte riskera att du skulle tycka om kött för då skulle JAG vara tvungen att offra MIG för dig, mitt barn, och tillaga maträtter med kött. JAG litade inte på dig att du skulle välja MIN väg. JAG ville inte att du skulle vara en egen individ med egna värderingar och funderingar. Det hade blivit väldigt jobbigt för MIG. JAG ville inte amma dig därför gjord JAG inte det. JAG ville inte anpassa MIG till ett nytt liv efter att du fötts. JAG ville inte känna MIG tvingad till något som JAG inte ville. JAG ville inte tänka på vad eventuellt du skulle vilja."

Beklagar verkligen att din dotters far och din livskamrat inte finns hos Er längre.

Jag har här ovan kortat ner mitt inlägg med de två raderna som du orkade läsa innan och besvara. Jag hoppas att du intagit näringsrik vegankost nu och orkar svara på mina andra funderingar. Jag blir lite oroad när du inte orkar läsa mina inlägg...  

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
Svar på tråden Läs vad hemsk jag är mot min stackars dotter!