• DesJoh

    Varför handla dyra märkeskläder/saker till barn?

    Ja, som rubriken lyder..............

    Visst, jag & min man har oxå   märkeskläder/saker till våra barn (flicka 9 år & pojke 12 år)..............men när det är rea på dom.

    Det sista vi köpte till dom var lagom till skolstarten nu efter sommarlovet = en varsin skolväska/ryggsäck som det står NIKE på.

    Köpte dom för 180 kr på Stadium Outlet, ord pris var 300 kr.

    Höst/vinterjacka till sonen på JC, ord pris var  799 kr men den var nedsatt till 239 kr för att det butiken ska stänga igen.
    me&i har de haft några plagg - men de har vi fått som gåvor när vi har haft party hemma hos oss.

    Annars är det bara Lindex som gäller, H&M + KappAhl ibland.           

  • Svar på tråden Varför handla dyra märkeskläder/saker till barn?
  • Roland 600
    Lilith Inanna skrev 2012-08-27 13:52:31 följande:
    Jag undrar en sak...hur tänker ni om att barnet blir äldre, trycket på märkeskläder ökar och vips så ska de ha Jeans för 2000 spänn och T-shirts för 800, om ni då fortsätter att låta barnet/tonåringen få detta, hur många har sedan råd med det när de flyttar hemifrån?
    Och hur skall ni ha råd med det innnan de flyttar hemifrån?
    Man får väl sticka till dem en slant även när de flyttat hemifrån.
    Svårare än så är det inte.
  • Morcheeba
    Lilith Inanna skrev 2012-08-27 13:52:31 följande:
    Jag undrar en sak...hur tänker ni om att barnet blir äldre, trycket på märkeskläder ökar och vips så ska de ha Jeans för 2000 spänn och T-shirts för 800, om ni då fortsätter att låta barnet/tonåringen få detta, hur många har sedan råd med det när de flyttar hemifrån?
    Och hur skall ni ha råd med det innnan de flyttar hemifrån?
    Så länge mina barn visar tacksamhet och förstår pengars värde kommer jag ge dem vad de vill ha, förutsatt att vi har råd så klart. Jag hatar bortskämda barn som bara ska ha, ha, ha... Den dagen blir det inga fler saker, den saken är säker. Skulle vi inte ha råd med jeans för 2000 så är det så, punkt. Kan de inte acceptera det kommer jag enbart klandra mig själv för att jag inte uppfostrat ödmjukare och mer empatiska individer.  

    Hur deras ekonomi ser ut när de flyttar hemifrån är deras ensak. Anser de att de är vuxna nog att flytta ur boet är de också vuxna nog att försörja sig själva. Däremot skulle jag säkert sticka till lite pengar då och då för att ge guldkant på vardagen, men det är allt. 
  • Mollyland

    Jag älskar att klä min dotter i märkeskläder. Nu har hon dock börjat bestämma sjäv vad hon skall ha på sig så då blir det inte lika mycket av den varan. Får hon bestämma ska hon vara prinsessa dygnet runt! Dior-prinsessklänning någon??

  • Konvaljen

    Vad är märkeskläder?

    Allt som inte är från Lindex eller lyxmärken, typ Burberry?

    Mina barn har rätt mycket dyra kläder från ex Pop, Mini a Ture, Molo, HTKAF, Ralph Lauren, Hunter etc. Jag tycker det är kul, jag gillar kvaliteten och vi har råd att köpa dem. Ser inte problemet.
    Köpet mkt märkeskläder och väskor till mig själv också, hellre få rejäla saker än massa krafs från Lindex realåda som ändå slängs sen.

    Och jo, jag handlar ofta och gärna på rea men då rejäla grejer som håller och sticker ut lite.

  • Bumblebeegirl
    DesJoh skrev 2012-08-26 20:13:09 följande:
    Ja, som rubriken lyder..............

    Visst, jag & min man har oxå   märkeskläder/saker till våra barn (flicka 9 år & pojke 12 år)..............men när det är rea på dom.

    Det sista vi köpte till dom var lagom till skolstarten nu efter sommarlovet = en varsin skolväska/ryggsäck som det står NIKE på.

    Köpte dom för 180 kr på Stadium Outlet, ord pris var 300 kr.

    Höst/vinterjacka till sonen på JC, ord pris var  799 kr men den var nedsatt till 239 kr för att det butiken ska stänga igen.
    me&i har de haft några plagg - men de har vi fått som gåvor när vi har haft party hemma hos oss.

    Annars är det bara Lindex som gäller, H&M + KappAhl ibland.           
    Fast Nike och JC är ju lågprismärken anser jag iaf. Jag handlar ibland riktiga märkeskläder åt mina barn därför att jag har råd och tycker det är snyggt.
  • fortsätt paddla

    Ja, vad är märkeskläder? Det undrar jag med.
    Är det priset som avgör? Vilken prisklass?
    Skulle vara intressant att se vad andra tycker.

  • Roland 600
    fortsätt paddla skrev 2012-08-27 16:58:54 följande:
    Ja, vad är märkeskläder? Det undrar jag med.
    Är det priset som avgör? Vilken prisklass?
    Skulle vara intressant att se vad andra tycker.
    Ja det är väl bl.a  kvalitet , materialval,design ,
    En viktig sak som en lekman inte känner till är hur viktigt det är med kvalitetskontroller under tillverkningen.
    Ju fler kontroller desto bättre kvalitet blir slut produkten.
    Dessa extra kontroller kostar.
    En sak som det snålas in på är dragkedjorna.
    Visst dragkedjan kan paja på ett dyrt märke oxå men inte lika ofta.

    En billig jacka med pajad dragkedja är inte lönt att laga .
  • sommar2001

    Köper märkeskläder på sånt som behövs. Skor, ytterkläder, även mellanlager som ull eller fleece. Strumpor sitter bättre på foten m.m mössor, vantar osv.

    Vanliga kläder är jag inte lika noga med. Mest för att slippa allt rosa/lila hello Kitty tjafs. Men det finns nog lika mycket lindex som pop i dotterns garderob.
    Dyrare kläder har ofta bättre kvalitet och blir inte urtvättade på en gång. Ketchup går att tvätta bort..

  • Alisa

    Här varierar det väldigt mycket. Köper gärna kvalitet på ytterkläder (jackor, overaller) och kängor där billigaste ofta inte håller hela säsongen. Vanliga innekläder inhandlas mest på tradera/secondhandbutiker och Lindex. 

  • Sade

    Älskar att köpa kläder till lillan och blandar friskt "högt och lågt". Varför köper jag ibland märkeskläder? Jo, helt enkelt för att jag gillar märkeskläder både till mig själv och till lillan. Sen behöver ju inte allt vara något särskilt märke. Köper de flesta märkeskläder på rea så det blir inte så mycket dyrare ändå.

  • Duckan

    Märkeskläder i benämningen Ralph Laruen, Burberry, Hilfiger etc har min dotter ägt enstaka plagg av. Jag tycker helt enkelt inte att det är värt det då jag inte vill att hon har sånt på sig på fsk där det kladdas, målas och leks.

  • Madde02

    Jag har slutat att köpa en massa kläder med stora tryck på, som tex Nike, Adidas, burton mm. Jag vill inte att mina barn ska gå som reklampelare. Köper hellre en tröja med ett litet märke som knappt syns.

  • Indianica

    Har slitvargar och det är skillnad på lite dyrare kläder eftersom de i regel har tjockare/mer slitstarka tyger. Passformen är oxå viktig och att man lätt kan matcha.Hellre lite färre märkeskläder än många billiga

  • Magnus36

    Våra barn tycker om märkeskläder från exempelvis Ralph Lauren, Molo, Reima, Name It. Ralph Lauren och Molo är lite dyrare men deras kläder är väldigt snygga. Reima och Name It är lite mer prisvärda och gör väldigt fina kläder dem med. Vi försöker variera lite mellan, fast vi passar på att handla på en hemsida som heter www.maddii.se. Dem har ofta kampanjer och rea samt att det finns rabattkoder som gör köpen en aning billigare. Kan varmt rekommendera. Anmäler man sig till deras nyhetsbrev så skickar dem ut rabattkoder som varierar mellan 15-30 % rabatt.

    Mvh Magnus

  • moaguuun

    För att man har råd? En del är ju "rika", då spelar priset inget roll.

Svar på tråden Varför handla dyra märkeskläder/saker till barn?