när ta hål i öronen på barn? Ålder :)
ELLER när tog du hål i öronen på ditt barn
ELLER när tog du hål i öronen på ditt barn
Tog mina hål för inte så längesedan, och ett fel jag gjorde var att byta örhänge innan ena hålet inte hade läkt helt. Det vart en infektion men den gick över efter ett tag, dock syns det fortfarande lite.
10 år har vi sagt här hemma (till dottern som nu är 9 och tjatat några år)
Nyfiken
Varför satte ni den ålder ni satte. Vi tog sex år för då kände jag att jag kunde lita på att det var hennes eget beslut och att hon förstod att det skulle göra lite ont.
Jag var 2år. Bytte nappen mot örhängen :)
Jag var 10 år. Mina föräldrar hade sagt 18, men tydligen ändrade de sig... Jag hade velat ta hål i öronen i flera år då, så jag blev glad
Tycker det ser obehagligt ut när riktigt små barn har hål i öronen. Vanligt utomlands i vissa länder där flickor måste se ut som små prinsessor och alla som inte har hål i öronen automatiskt klassas som pojkar. Obehagligt. Jag skulle inte göra det före hon ber om det själv och hon är minst 5-6 år.
Min dotter var ca 9-10 år,då hade hon längtat i flera år på detta.Att jag sa nej när hon var 7-8 år berodde på att jag var säker på att hon skulle ångra sig pga smärta/rädsla.När jag sen sa ja så behövde hon en tid efter det att samla mod,sen gjorde hon det.Min 7 åring har inte gjort det,hon får vänta tills 9 år om hon fortfarande vill då.
Min dotter var ca 9-10 år,då hade hon längtat i flera år på detta.Att jag sa nej när hon var 7-8 år berodde på att jag var säker på att hon skulle ångra sig pga smärta/rädsla.När jag sen sa ja så behövde hon en tid efter det att samla mod,sen gjorde hon det.Min 7 åring har inte gjort det,hon får vänta tills 9 år om hon fortfarande vill då.
Här blev det dan innan hon började ettan (så nästan 7 år), då hade jag förberett henne sen våren att det skulle göra ont, men att hon fick om hon ville. Och hon ville. Hon är tredje i klassen.
Själv var jag 12 o det var way för sent!
Dock vill jag pusha för att gå till ett ställe där de gör båda samtidigt, för det GÖR ont o hon blev lite chockad av det. Fick sitta i famnen o gråta en minut efteråt. Smärtan var borta på 1-2 min o sen var hon lite skakad i kanske 3-4 min till, sen har det bara varit stolthet och glädje.
När barnet själv vill och kan förstå konsekvenserna tycker jag det är helt ok. Att tillfoga ett barn som inte förstår, smärta och obehag bara för sitt eget nöjes skull, är enligt mig helt sinnessjukt och borde räknas som misshandel.
vi har sagt att när de är 5 år så får de ta hål i öronen om de vill. Yngsta dottern tog hål i öronen i somras men hon tappade ena örhänget när hon borstade håret och efter det ville hon inte sätta in det igen så hålet fick växa igen. Jag vill att hon ska ta om hålet men hon har inte samma vilja så jag antar att hon får ha 1 hål så länge hon vill.
Tycker de är så fel att ta hål på barn som bara är några månader, vad är poängen? Kan inte ens bestämma själv och går med hål dom inte ens bett om.
Jag tog hål i öronen få jag var 7 gjort med pistol och hon gjorde de dessutom för långt ner och jag ångrar de. Men önskar mina barn att ta hål så kommer jag nog att gå med på de när dom är 10 år men då inte gjort från den ena dagen till den andra. Utan vänta 2-3 månader och se om dom fortfarande vill.
Min dotter fyller 4 i juli och vi har just varit och tagit hål. Hon ville själv och vi talade om att det skulle göra ont. Hon blev ledsen och grät en stund men sen var det över och nu är hon jätteglad. Jah själv tog hål i öronen när jag var 4 år och minns fortf hur det kändes. Men vem tycker egentligen att det är skönt att ta hål? Det hör iaf inte till vanligheten. Jag reagerade på samma sätt som min dotter och har aldrig ångrat det.
Jag har sagt så länge att det är när man börjar skolan så 6 år. Vi bor i mångkulturellt område så många barn har hål i öronen här tidigt. Jag tänker dock hålla på "vår kultur" och vänta lite.
Jag var 13-14 när jag gjorde hål i öronen, har ett svagt minne av att jag fick göra när jag var yngre också men att jag tog ut dom, dock inte helt säker på om det stämmer eller om det bara är någonting jag har fått för mig.
Dottern på snart 8 vill göra hål i öronen men hon får nog vänta tills hon är 12, känns som en lagom ålder tycker jag.
Jag var 13-14 när jag gjorde hål i öronen, har ett svagt minne av att jag fick göra när jag var yngre också men att jag tog ut dom, dock inte helt säker på om det stämmer eller om det bara är någonting jag har fått för mig.
Dottern på snart 8 vill göra hål i öronen men hon får nog vänta tills hon är 12, känns som en lagom ålder tycker jag.
Tja, 18 kanske. Möjligtvis 16-17 om det känns rätt då.
Innan barnet är typ 10 är det bara förkastligt att göra det, folk som vill ha accessoarer borde köpa en Barbie istället för att skaffa barn.