• Webbredaktör Annelie

Hur länge ammade du?

Enligt en artikel i SVD idag fortsätter amningen att minska i Sverige. Socialstyrelsens statistik för 2010 visar att 97 procent av mammorna ammade sitt barn en vecka efter förlossningen. Efter ett halvår ammade endast 63 procent.

Statistiken visar även på stora regionala skillnader i landet. Amningsfrekvensen är högst i Stockholm och Uppsala, medan Västmanland, Värmland och Halland ligger lägst.

Hur länge ammade du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade du?
  • Chocoholica

Ammade i 12 månader.

I'd give up chocolate but I'm no quitter
  • isolande

1: an helammades 4 månader och delammades 2 mån till efter det

2:an helammades till 4 ½ månader, sedan blev det ersättning.

Fy fan, hatar att amma, det strulade hela tiden och barnen verkade hata det lika mycket som jag. Men det ska ju vara "det bästa" så vi kämpade på. Fy, ryser när jag tänker tillbaka på det.

• Love is blind

Helammar fortfarande min 7 månaders. Planerar att helamma en månad till och därefter delamma tills min prins är 2 år Både jag och han älskar att ligga och amma

• Gladskit

6 veckor ammade jag. Sen gick det inte längre pga återkommande bakteriella mjölkstockningar.

• fluu

I 19 månader. Sedan slutade ungen, himla smidigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • yodi

äldsta barnet ammades till ca 20 månaders ålder
    andra barnet tills hon var lite över två
    tredje barnet slutade självmant vid ca 2,5 års ålder
    fjärde är nu ett år och ammar fortfarande

• Kina79

Äldsta dottern helammade jag tills hon var 6 månader. Sen delammade jag tills hon var 10 månader då hon gick tillbaka till helamning i en månad. Sen slutade hon tvärt. (Helamningen när hon var 10-11 månader vr när vi var i Thailand och hon vägrade nåt annat. Två dagar efter hemkomsten vägrade hon amma!)

Andra dottern helammade jag tills hon var 5 1/2 månad, delammade tills hon var 9 månader.

Tredje dottern helammades tills hon var 5 månader, delammades tills hon var 8 månader.

• Mamma till 5 underbara barn

1an 8 månader ( började bita så fick sluta) 2an 8 månader ( började bita han oxå ) 3an ca 2 mån ( Mjölken kom aldrig igång tyvärr ) , 4an 12,5 månader ( slutade själv ) 5an 12,5 mån ( slutade själv)

• pingvin88

försökte tills barnet var 2 månader med att pumpa men mjölken sinade bara. 
    2-3 veckor heltidsamning.

Svar på tråden Hur länge ammade du?