• waltwhite

Homosexualitet är en konstruktion(ej homofob)

Även heterosexualitet är en konstruktion.

Både homo- och heterosexualitet är väldigt bra att det finns, och jag är absolut inte homofob. Men att säga att människor skulle ha dragning till ett visst kön tror jag är en konstruktion, som förvisso med all rätta, existerar för att skydda utsatta grupper.

Jag tror helt enkelt så att människor har en spontan attraktion och en realistisk attraktion inom sig och detta formar deras sexuella identitet. Människor är sexuella varelser och ej bundna till något kön.

Den spontana sexualiteten kan mycket väl vara en person av samma kön, men är allt som oftast inte det. Mycket få människor kan leva efter sin spontana sexualitet, då det krävs att den är besvarad. Då förbyts istället den spontana attraktionen till en realistisk attraktion så på så sätt antar vi en sexualitet utåt.

Alla vill vara älskade och sexuella varelser. Men mycket få kan vara det utifrån sina spontana ingivelser. Endel kanske spontant attraheras av samma kön, men blir inte besvarade, och får söka sig till motsatt kön. Andra får söka sig till samma kön, då de inte blir besvarade av motsatt kön. Så de antar en sexualitet som passar dem ur ett parperspektiv.

Så istället för att prata om att homosexuella och heterosexuella och få ett vi och dom tänk, varför kan folk inte bara inse att de allra flesta människor är sexuella och vilka vi är sexuella med varierar från människa till människa?

Alla sexualiteter är nödvändiga eftersom det måste finnas en ömsesidighet för att en fri och sund sexuallitet ska kunna existera.
  • Svar på tråden Homosexualitet är en konstruktion(ej homofob)
  • waltwhite
    Sekret skrev 2012-09-09 13:31:36 följande:
    Onani är inte ömsesidigt - därmed inte heller nödvändig?
    Onani är väl visst ömsesidig?
  • waltwhite
    Justus skrev 2012-09-09 13:15:05 följande:
    Om man citerar så kan man läsa hela texten.

I takt med att forskarna lär sig allt mer om hur våra gener fungerar så flyttas allt mer av det som förr helt klart ansågs vara betingat av miljö över till att bero på gener. Det var relativt länge sedan det började droppa in forskarstudier som påvisar rent fysiologiska skillnader mellan hetero- och homosexuella och den bilden blir bit för bit allt mer detaljerad och nyanserad. Därmed faller din tes.

(Även om det inte är en social konstruktion så kan dock viss miljöpåverkan förklara olika sexuell läggning. Man tror bl.a. att hur ett foster påverkas av olika koncentrationer av vissa hormoner har betydelse. Det är alltså en fysisk miljöpåverkan mer än en genetisk fråga.)
    Okej, intressant. Undrar hur pass mycket dessa fysiologiska skillnader varierar. Borde ju finnas en gråskala i det genetiska(dvs olika gener), annars skulle man ju exempelvis inte kunna bli bi-sexuell. 
  • Justus
    waltwhite skrev 2012-09-09 13:22:44 följande:
    Så du tycker jag har fel, om jag säger att det är lika dumt att påstå sig vara född att enbart gilla blondiner som det är att vara född att enbart gilla män(som man)
    Jag säger att du försöker jämföra äpplen och päron.
  • Justus
    waltwhite skrev 2012-09-09 13:38:47 följande:
    Okej, intressant. Undrar hur pass mycket dessa fysiologiska skillnader varierar. Borde ju finnas en gråskala i det genetiska(dvs olika gener), annars skulle man ju exempelvis inte kunna bli bi-sexuell. 
    Mina erfarenheter av hur människor beskriver sig själva, och hur jag fungerar säger mig att det finns en gråskala mellan hetero- och homosexualitet.
  • waltwhite
    Justus skrev 2012-09-09 13:48:45 följande:
    Jag säger att du försöker jämföra äpplen och päron.
    Ändå finns det de som lever med blondiner hela livet, och alltid påstått sig enbart dras till dessa? Skulle även detta vara genetiskt programmerade? Och alla andra där attraktionen varierar genom åren, vad har de för slags programmering? Och de som är bi-sexuella? Finns det ens äpplen och päron inom sexualitet?
  • Anonym

Ps. Vet ni om det att homosexualitet räknades såsom en störning och näst intill en sjukdom fram till 1971 – 72 i Sverige dvs. något som definitivt inte betraktades såsom någonting normalt. Så väldigt mycket har alltså hänt på en relativt kort tid. Och än idag frodras fördomar som på liknade sätt kämpar för sina rättigheter mm t ex rasismen.  

• Anonym (1+1=2)
    Anonym skrev 2012-09-09 13:58:05 följande:

Ps. Vet ni om det att homosexualitet räknades såsom en störning och näst intill en sjukdom fram till 1971 – 72 i Sverige dvs. något som definitivt inte betraktades såsom någonting normalt. Så väldigt mycket har alltså hänt på en relativt kort tid. Och än idag frodras fördomar som på liknade sätt kämpar för sina rättigheter mm t ex rasismen.  

VA?? Ere sant?? Nää det hade vi ingen aaaning om!!
  • waltwhite
    Anonym skrev 2012-09-09 13:58:05 följande:

Att sexualitet kan klassas som en sjukdom är ju sjukt. Men jo, de flesta visste nog om detta.
  • Agnostino

Homosexualitet och heterosexualitet kan vara genetiskt. Däremot finns en gråskala av bisexualitet, helt enkelt en person som har aningen mer dragning åt något av könen eller en dragning åt vissa drag.

• Justus
    waltwhite skrev 2012-09-09 13:52:40 följande:
    Ändå finns det de som lever med blondiner hela livet, och alltid påstått sig enbart dras till dessa? Skulle även detta vara genetiskt programmerade? Och alla andra där attraktionen varierar genom åren, vad har de för slags programmering? Och de som är bi-sexuella? Finns det ens äpplen och päron inom sexualitet?
    Det finns säkert biologi i botten för alla våra val i livet, men jag tror också att vissa val har en starkare förankring i vår biologi än andra, och dit hör sexualiteten. I vår biologi har vi mer eller begränsade valmöjligheter och vilka val vi verkligen gör kan nog påverkas av sociala konstruktioner.

På så vis kan en bisexuell person som växer upp i en homofob miljö knappast göra ett val att ha sex med/bli ihop med en av samma kön. Det finns ju också personer som har gift sig med och skaffat barn med en av motsatt kön och senare kommit ut som homo och beskrivit hur de länge känt att de inte passat in och först när de tog steget ut så insåg de att de egentligen hade varit homo hela livet men konventionerna släppte aldrig fram möjligheten att definiera sig som homo.

Men om man föredrar blondiner, stora eller små bröst, muskulösa eller taniga män, vet jag inte om det finns nån forskning på. Det finns naturligtvis en möjlighet att det ligger nåt slags stöd i generna för det, men jag inbillar mig att detta inte är avgörande på samma sätt för mänskligheten som sexualiteten i sig är, och därför finns det iaf större utrymme för social miljöpåverkan i det fallet.

Det finns ju teorier om att män föredrar storbröstade kvinnor med breda höfter av rent biologiska skäl, nämligen att de signalerar att det skulle vara potentiellt bra avelsobjekt. (Breda höfter: kan föda fram barn utan komplikationer. Stora bröst: kan ge mjölk till sina barn. (Nu vet vi ju att det senare inte alls behöver hänga ihop)). I så fall kan detta vara genetiskt programmerade val som har en logisk fördel och skulle kunna ha gynnats i evolutionen.

Men jag tror nog att de mer ytliga preferenserna till största delen är socialt betingade. Det räcker ju med studier av bekantskapskretsen, klasskompisar under uppväxten osv. för att se hur starkt det sociala trycket är och kan påverka både värderingar och smak. Ju svagare kopplingen till genetiken är desto lättare är det att ändra på.

Det tydliga valet mellan att föredra det egna det motsatta könet tror jag har en stark koppling till generna medan utseende är betydligt mindre styrt av gener. Könet är grundtonen medan utseendet tillhör övertonerna.
  • themia
    Sekret skrev 2012-09-09 13:02:31 följande:
    Enligt genusvetare är könet en social konstruktion. Naturligtvis måste även könslig attraktion vara socialt konstruerad. Enligt framstående norska genusvetare är homosexualitet en fritt vald livsstil.

I USA finns det psykologer som framgångsrikt botar homosexualitet. Dessa har dock förbjudits att annonsera, av gay lobby-organisationer!
    Så gaylobbyn i USA har tilldelats rättighet att stifta lagar? Sorry, jag tror inte på det.

Då och då hör man talas om att homosexuella "botats", d.v.s. man har förmått någon att avstå från homosexuella kontakter. Det är ett påstående som starkt kan ifrågasättas.
    - Har personen upphört att vara homosexuell, för att hen avstår från sex?
    - Avstår hen verkligen från homokontakter? Hur vet man det? Följer man med in i sängkammaren?
    - Är "boten" bestående, eller bara tillfällig?
    - Var hen verkligen homosexuell, eller kanske bisexuell

Själv är jag bisexuell, men lever sedan många år i en homosexuell relation, vilket gör att omgivningen uppfattar mig som homosexuell.

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Anonym
    waltwhite skrev 2012-09-09 14:08:02 följande:
    Att sexualitet kan klassas som en sjukdom är ju sjukt. Men jo, de flesta visste nog om detta.
    Men att det var så nyligen som det allmänt klassades såsom det tror jag inte det var så många som viste.  
  • Sekret
    themia skrev 2012-09-09 14:19:08 följande:
    Så gaylobbyn i USA har tilldelats rättighet att stifta lagar? Sorry, jag tror inte på det.

Då och då hör man talas om att homosexuella "botats", d.v.s. man har förmått någon att avstå från homosexuella kontakter. Det är ett påstående som starkt kan ifrågasättas.
    - Har personen upphört att vara homosexuell, för att hen avstår från sex?
    - Avstår hen verkligen från homokontakter? Hur vet man det? Följer man med in i sängkammaren?
    - Är "boten" bestående, eller bara tillfällig?
    - Var hen verkligen homosexuell, eller kanske bisexuell

Själv är jag bisexuell, men lever sedan många år i en homosexuell relation, vilket gör att omgivningen uppfattar mig som homosexuell.

Här står det om förbudet mot att bota homosexuella. Det gäller minderåriga. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2195109/California-bans-gay-cure-therapy-lawmakers-say-want-protect-sissy-boys.html

Top sekret
  • Agnostino
    Anonym skrev 2012-09-09 14:31:20 följande:
    Men att det var så nyligen som det allmänt klassades såsom det tror jag inte det var så många som viste.  
    Har det någon betydelse överhuvudtaget att det var nyligt? Vetenskapen går framåt fortare nu än någonsin förut så vi vet bättre nu hur saker fungerar och är än vi gjorde bara för 5 år sedan. Vetenskapliga utvecklingen sker exponentiellt...
  • Agnostino
    Sekret skrev 2012-09-09 21:35:07 följande:
    Här står det om förbudet mot att bota homosexuella. Det gäller minderåriga. www.dailymail.co.uk/news/article-2195109/Cali...

Daily mail är en mycket konservativ tidning. Det bör vägas in när man läser sådana artiklar....
  • Ellaria
    Sekret skrev 2012-09-09 13:02:31 följande:
    Enligt genusvetare är könet en social konstruktion. Naturligtvis måste även könslig attraktion vara socialt konstruerad. Enligt framstående norska genusvetare är homosexualitet en fritt vald livsstil.

I USA finns det psykologer som framgångsrikt botar homosexualitet. Dessa har dock förbjudits att annonsera, av gay lobby-organisationer!
    Seriös källa, tack.
    You know nothing, Jon Snow
  • Queenie70

Om det vore en konstruktion så har jag svårt att se att folk dom växer upp i en uteslutande heyerosexuell miljö , där man aldrig konfronteras med dessa olikheter annat än när man läser i tidningen om att nån stackare fått fängelse för sin homosexualitet överhuvudtaget skulle kunna " konstrueras" till att bli homosexuell.

• Agnostino
    Queenie70 skrev 2012-09-10 16:23:10 följande:
    Om det vore en konstruktion så har jag svårt att se att folk dom växer upp i en uteslutande heyerosexuell miljö , där man aldrig konfronteras med dessa olikheter annat än när man läser i tidningen om att nån stackare fått fängelse för sin homosexualitet överhuvudtaget skulle kunna " konstrueras" till att bli homosexuell.
    Dessutom, om homosexualitet skulle vara en konstruktion, varför finns homosexualitet så utspridd bland alla världens djur?
  • Anonym (Amore Mio)

Jag lever ut som bi, sedan 17 år, men innan gick jag och funderade länge, på hur det skulle vara
    har relation med en man, och vidare in i gäng,och sex på flera.Alltså en fri relation ihop.
    Det har tagit år, ofta vill man hitta boten, genen för något fel måste det ju vara tänker många..
    att leva ut sin sexualitet innebär att leva fritt öppet om den man är, gör man inte det lever man under
    förtryck.
    Jag hade längtan till kvinnor.
     Längtade efter att få leva ut, hade en helt homosexuell relation en fin upplevelse en weekend i våras
    med en kvinna. Ett tips är att kontakta RFSL ett annat är kontakter som kan förmedlas genom "cirkus Eros"
    som förmedlar länkar . Att få problem med uppväxt i regnbågsfamiljer eller sin sexualitet, blir problem
    när omgivningen runt omkring gör det till ett problem.
    Jag kan ge rådet att leva ut, att ta steget fullt ut förr eller senare,man ångrar det inte.
     Numera bryr jag mej inte om hur annorlunda jag var, som demonstrerade som 13 åring ,med starkt
    motstånd från klassen. Jag bryr mig inte om vad andra tycker, att ta steget är att bli fri,
     det är ingen sjukdom,vi är alla olika och lika, stå upp för den du är

Svar på tråden Homosexualitet är en konstruktion(ej homofob)