• emelieanna

fostervattenprov!

ska snart in för fostervattenprov, någon som gjort det? gör det ont? hur farligt är det för barnet? är det vanligt med mf efteråt? i så fall hur lång tid efter?
    blir man sjukskriven efteråt? i så fall hur lång tid?

hoppas att någon kan hjälpa mig med lite svar på frågorna....
    Tack på förhand!    

• Svar på tråden fostervattenprov!
  • mammave
    Leea2012 skrev 2012-10-21 10:38:11 följande:
    Hej! Jag är i samma sits, ska in på fvp imorgon och jag är LIVRÄDD! Vet inte ens om jag tar rätt beslut, är så orolig att det ska hända vårat lilla barn ngt (ett barn som likaväl kan vara friskt) Usch! Håller tummarna att det går bra för oss alls. Kram!
    Kände likadant, men min läkare lugnade mig bra. För henne var det väldigt liten risk att ngt skulle gå fel.
    emelieanna skrev 2012-10-21 00:07:36 följande:
    vad glad jag blev för din skull!
    ett glädjande besked!
    skönt att du kunde vila upp dig....¨får väl se om jag  kan göra det samma....
    det blev inget prov i onsdags, hon som kollade sist, beräknade oss till att vara längre ggna än vi troligtvis är, s vi fr vänte tills på måndag... jag som övertalat mig själv s länge och sen blev det inget..... nu känns väntan ännu jobbigare.... usch! vill bara att 3 veckor ska gå as snabbt!
    grattis igen till er iaf!   ta hand om dig nu!
    Väntan är ju det jobbigaste :( Lider med dig :(

• emelieanna
    Leea2012 skrev 2012-10-21 10:38:11 följande:
    Hej! Jag är i samma sits, ska in på fvp imorgon och jag är LIVRÄDD! Vet inte ens om jag tar rätt beslut, är så orolig att det ska hända vårat lilla barn ngt (ett barn som likaväl kan vara friskt) Usch! Håller tummarna att det går bra för oss alls. Kram!

fy fabian.. men nu är det gjort, för dig med då antar jag?inget att ändras sig om nu, nu är det gjort.... bara väntan kvar usch usch usch.......
    antar att du inte behöver vänta i 3 veckor? detta kommer att bli dom längsta veckorna i mitt liv....
    har du kännt av ngot? jag iinbillar mig att det gör ont och att det sticker och allt möjligt.
    det är ju alltid en risk, men
    Nu håller vi tummarna för varandra!!!
    ska ringa till mitt MVC i dagarna nu och be att f komma in och prata av mig lite, tror att jag kan behöva det......   
  • mammave
    emelieanna skrev 2012-11-04 19:46:56 följande:
    väntar och väntar......
    Ja, väntan är så himla jobbig :( Men får man ett positivt besked bleknar dessa dagar bort fort. Kram
  • emelieanna

Väntan är över! O jag är lycklig, en balanserad kromosom translokation.. Bär barnet i min mage på, alltså barnet kommer att bli lika normalt onormal som jag! Skönt att ha fått svaret, dom ringde till mig en kväll kl halv 6 o berätta, blev paff! Tack alla här som stöttat mig.tack!

• Leea2012

Åh vad skönt för sig emelieanna Glad Grattis!!!!
    Själv väntar jag ftf på svar, 2 veckor sedan idag sedan jag gjorde provet. Håll gärna en tumme för mig! Kram

• Leea2012

Eller rättare sagt, 2 veckor sedan vi fick reda på att snabbanalysen ej skulle gå att göra

• emelieanna

Ska självklart hålla tummarna för dig då, varför kunde dom inte göra en snabb analys då? För mig tog det exakt 2 veckor att få svaret. Kändes så skönt. Väntan är så jobbig, men jag håller tummarna o tår att ni ska få ett bra svar , så snabbt som möjligt!

• Leea2012

Ja jag förstår verkligen det Nej för läkaren som utförde testet glömde att släppa på suget när han drog ut nålen varpå han fick med blod från mig i provet och därmed blev det förorenat. Jag fick lämna blodprov och därmed skulle det inte vara ngr problem, men 2 dar efter provet ringde läkaren och sa att det inte gick att göra snabbanalysen. Han sa att det nog inte skulle ta 2 veckor, kanske 1, han verkar inte alls veta vad han pratade om. En läkaren som man önskar skulle välja ett karriärbyte, inte alls bra!

• mammave
    emelieanna skrev 2012-11-07 14:50:42 följande:
    Väntan är över! O jag är lycklig, en balanserad kromosom translokation.. Bär barnet i min mage på, alltså barnet kommer att bli lika normalt onormal som jag! Skönt att ha fått svaret, dom ringde till mig en kväll kl halv 6 o berätta, blev paff! Tack alla här som stöttat mig.tack!

Grattis!!! Vad härligt att höra :)
  • emelieanna
    Leea2012 skrev 2012-11-07 15:10:57 följande:
    Ja jag förstår verkligen det Nej för läkaren som utförde testet glömde att släppa på suget när han drog ut nålen varpå han fick med blod från mig i provet och därmed blev det förorenat. Jag fick lämna blodprov och därmed skulle det inte vara ngr problem, men 2 dar efter provet ringde läkaren och sa att det inte gick att göra snabbanalysen. Han sa att det nog inte skulle ta 2 veckor, kanske 1, han verkar inte alls veta vad han pratade om. En läkaren som man önskar skulle välja ett karriärbyte, inte alls bra!

men, usch! på mig tog dom precis som dom gör när man sätter nål i armen, vill säga att dom stack i nålen och sen tog dom fostervatten i två rör, då kan det väl inte vara ngn risk att få blod i provet, fattar inte hur dom kunde göra en sådan konstig grej på dig! hoppas iaf att det löser sig till det bästa och att du får ett  bra svar Glad
    mammave skrev 2012-11-07 17:25:56 följande:

Grattis!!! Vad härligt att höra :)
    tack, det värsta är nog att jag fortfarande inte litar på provet och det känns svårt att "inse" att man bär på ett litet barn, jag har ju lixom inte "räknat" med att det ska gå bra på så lång tid..... har dåligt samvete för detta, men hoppas att det löser sig, på fredag sa vi få se det lilla pyret igen, kanske det landar då.....

Svar på tråden fostervattenprov!