• OnlyZ

Sov på natten för F*N!!!

Åh ja blir så trött.. Min son på 9 månader vaknar på natten och är vaken mellan 2-3 timmar.. Han sover i min för han e så extremt bökig och behöver hålla en hand hela natten. När han vaknar gör jag ingenting.. "Sover" vidare. Men inte han, han snurrar runt, sätter sig upp, snackar strunt, blir lite upprörd, leker osv.. JAG ÄR SÅ J*VLA TRÖTT! Han har ALLTID sovit dåligt men iallafall inte alltid vaknat upp på detta sätt, det har hänt enstaka gång tidigare, men nu har det hållt i sig i två veckor.. Läkarna säger att han säkert är mjölkallergiker, Yeah right va fan har det me saken att göra? Hjälp mig =(

• Svar på tråden Sov på natten för F*N!!!
  • Natulcien
    OnlyZ skrev 2012-09-12 20:06:58 följande:

Men han har ju vart så här sen han föddes?

Vissa barn har ju ett stort närhetsbehov. Och om du tillfredsställer det behovet, d.v.s. låter honom vara nära och tanka trygghet så går det över fortare än om du hela tiden försöker sätta ner honom.
  • Antilopen
    OnlyZ skrev 2012-09-12 18:32:49 följande:
    Han sover ungefär tre timmar på dagen.. 2 elr 3 ggr Nä men för att det känns som att det inte är anledningen? Han är bara bortskämd och vill vara underhållen/gosad med hela tiden.. Om det va allergi borde han inte va gnällig på öf oxå? Eller i vagnen när vi promenerar? Elr är det bara när han har tråkigt som han ska ha ont? Lite så känns det..

Jag blir lite smått illamående när folk tror att små bebisar är bortskämda. Om han gnäller/skriker om dagarna, släng upp honom på ryggen i sele/sjal och låt honom vara med i det du gör så kanske det blir bättre. Han kanske inte alls gnäller hela dagarna pga att han är trött, han kanske bara vill vara nära sin mamma! Det ÄR såhär i den här åldern! Ang vakentimmarna på natten, dra ner dagsovandet till 2 tim istället för 3 samt ha bebben nära dig på natten om du inte redan har det, så att du hinner söva om innan han vaknar till för mkt. Det är mina tips!
  • Antilopen
    OnlyZ skrev 2012-09-12 21:00:13 följande:
    Men jag måste ju laga mat?! Jag måste ta hand om min andra son! Jag måste bajsa!! Typ..

Jag både lagar mat och bajsar med min ettåring i bärsjal om det är det som behövs för stunden.
  • Natulcien
    OnlyZ skrev 2012-09-12 21:00:13 följande:
    Men jag måste ju laga mat?! Jag måste ta hand om min andra son! Jag måste bajsa!! Typ..
    Har du ingen bärsele eller bärsjal då?
  • OnlyZ

Jo! Det va faktiskt en gansla bra ide.. Ska bara ändra den så att jag har han där bak.. Han e för tung att ha frammåt nu =P

• OnlyZ

Nu har vi ändrat lite små saker för kvällen, får c om det gör att han sover lite bättre.. Känns på nått sätt som att han kommer göra det =) Håller tummarna!

• Antilopen
    OnlyZ skrev 2012-09-12 21:23:52 följande:
    Men så tycker ni att man ska väcka barnen när dom sover på dagen så att det inte ska överskrida en viss tid?

Alltså, det handlar ju om fördelningen av timmar på natten och dagen. Om han är vaken ett par timmar mitt i natten så är det väl ganska troligt att han sover mer på dagen för att kompensera bristen på nattsömn. Och då har ni ju hamnat i en ond cirkel. Men jag ska erkänna att jag inte har några bra tips för min son sover fortfarande inte bra, startade själv en halvdesperat tråd om sömn härom dagen...
  • OnlyZ
    Antilopen skrev 2012-09-12 21:30:29 följande:

Alltså, det handlar ju om fördelningen av timmar på natten och dagen. Om han är vaken ett par timmar mitt i natten så är det väl ganska troligt att han sover mer på dagen för att kompensera bristen på nattsömn. Och då har ni ju hamnat i en ond cirkel. Men jag ska erkänna att jag inte har några bra tips för min son sover fortfarande inte bra, startade själv en halvdesperat tråd om sömn härom dagen...

Jo, jag förstår tänket.. Har tidigare försökt att väcka honom men då e han jätte gnällig.. Så det gillas inte.. 
    Han somnade för en timma sen.. Och under den timman har han vaknat 5 ggr..  
  • Krokuss

Min son sov också jättelite och dåligt från födseln. Vaknade mycket och det gjorde mig helt slut och till sist sjuk av utmattning! Han var jätteglad och pigg i övrigt, växte som han skulle osv. När jag slutade amma honom helt, vid 9 mån ålder blev han plötsligt väldigt förstoppad och det var en plåga att bajsa för honom. Det tog oss 1,5 år av turer i vården innan vi fick tag i en vettig barnläkare som konstaterade mjölkallergi. När vi började med mjölkfritt sov han plötsligt middag och en och annan hel natt! :) Kan ju vara samma som för ditt barn...låt det inte gå 1,5 år bara...

• Antilopen
    OnlyZ skrev 2012-09-12 21:34:52 följande:
    Jo, jag förstår tänket.. Har tidigare försökt att väcka honom men då e han jätte gnällig.. Så det gillas inte..  Han somnade för en timma sen.. Och under den timman har han vaknat 5 ggr..  

Fy vad jobbigt med så täta uppvak. Jag vet precis hur det är. Med tanke på hans ålder så låter det verkligen som separationsfasen, det verkar jättevanligt att bebbarna sover jätteoroligt då och vaknar hela tiden för att kolla om man är där. Vi har precis kommit förbi det där, nu sover min son okej på förnatten, vaknar kanske 2 gånger fram tills jag går och lägger mig. Men sedan är resten av natten jättejobbig så nu försöker jag sluta nattamma för att se om det kan göra nån skillnad...
  • goabarn77

Ang. mjölkallergi. Om det inte varit för blod i blöjan så hade det aldrig upptäckts på min dotter. Det är väldigt olika hur barn reagerar.

• Majlisen

Ta bort mjölkprodukter skulle jag gjort omedelbart. Är det inte allergi är ju ingen fara skedd. Men då har man ju sparat barnet lidande om det är allergi. Och rätt vanligt med dålig sömn om man har den allergien.

Sedan låter er bebis som ett helt vanligt barn, som har lite krångel med sömn just nu. Men prova ta bort mer dagsömn, till exempel ett sönntillfälle, eller så gosar du ner dig bredvid din bebis efter ett tag, klappar om och myser så att barnet får vakna lugnt. Att du inte kan lägga ifrån dig barnet är väl också fullt normalt. Har en likadan... Samsova, bära, helst ständig kroppskontakt osv. Hon har fått precis det och nu vid 11 månader börjar hon bli mer självständig på eget bevåg. Jag kan inte välja att lägga ner, men hon kan besluta sig för att krypa iväg en stund. Jag kan inte ge henne till någon annan, men hon kan välja att krypa upp hos någon osv.

Har henne mycket i sele (ergobaby som jag rekommenderar) och tidigare sjal. Och för sjutton, man kan INTE skämma bort en bebis, bara uppfylla deras BEHOV.

• Saian

Mitt barn var likadan, sov dåligt från start och vid 9 mån var hon vaken flera timmar mitt i natten. Sen igen vid 13 månader. Vid 18 månader konstaterades äggallergi och sömnen blev lite bättre, men fortfarande många uppvak. Vid två år började hon va vaken och arg flera timmar varje natt. Vi kör nu mjölkfritt och det är myyyycket bättre med nattsömnen.

Ts, pröva mjölkfritt eftersom läkaren säger det. Det finns så mycket ersättningsprodukter idag att det inte alls är så jobbigt som man kan tro!

• OnlyZ

Ok ska testa mjölkfritt ett par veckor.. Börjar så fort jag kommer iväg till en större affär.. Inatt sov han jätte stökigt fram till 02.. Vagga, klappa, gosa, vändra, vrida, vagga vagga vagga nästan så att jag gav upp, men vid 02 hamnade han i en djup sömn och jag vaknade av han forst kl 04 !! Super skönt =D Då va det vagga, gosa, klappa osv fram till 06 då han vaknade.. Nu e han jätte trött.. Men ska hålla han vaken ett tag till.. 

• Saian

Får jag ett till barn med lika krånglig sömn så kommer jag köra mjölkfritt betydligt tidigare såklart. Tänk på att det kan ta en månad innan resultat. Jag skulle inte skära ner dagsömnen i första hand eftersom barnet ju behöver sova. Så kul är det inte att va vaken mitt i natten när alla andra sover att barnet gör det för att det är för piggt. Bara min åsikt.

Testa kolikmassage när barnet vaknar på natten, det var som en mirakelkur när vi kom på det. Hon vaknade fortfarande men somnade om betydligt snabbare än innan.

Svar på tråden Sov på natten för F*N!!!