• Anonym

vart ska vår son bo?

jag har en son tillsammans med mitt ex. vår son är 4 år gammal. vi bor ca 5 min från varandra och har vår son varannan vecka. 
    jag har nu fått ett nytt barn med min man och de barnet ska snart börja på dagis å jag börja jobba.
    nu till problemet, jag vill att vår son ska bo hos oss och gå i skola här å vara hos sin pappa varannan helg å på loven å så. jag vill inte dela på syskonen.

min nuvarande man har äldre barn oxå och min son älskar att vara med dem. vi bor väldigt olika, mitt ex på en stor gård med djur och traktorer och vi i en större stad..

vår son går på förskola ganska nära där pappan bor å jag jobbar rätt nära där oxå, men jag har varierande arbetstider som gör att  min man får hämta å lämna barnen oftast. jag vill att barnen ska gå i förskola här vid oss..

hjälp mig hur ska jag göra?? ska kanske tillägga att vi har delad vårdnad. min sons pappa lever inte i någon relation för tillfället

tacksam för hjälp!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 10:54
    5 mil sk ade vara inte 5 min

• Svar på tråden vart ska vår son bo?
  • lindalinaa

Nihka har du inte läst hela tråden? Förskolan ligger i närheten av pappan.. Och om de vore så att han också bodde långt bort, skulle han då punga ut både sin egen och mammans bensin?

• nihka
    lindalinaa skrev 2012-09-15 20:52:35 följande:
    Nihka har du inte läst hela tråden? Förskolan ligger i närheten av pappan.. Och om de vore så att han också bodde långt bort, skulle han då punga ut både sin egen och mammans bensin?

Nej, inte hela tråden men alla TS inlägg. Ja, förskolan, den förskola som barnet går i nu, ligger i närheten av pappan. Det står inget om han har gått i den hela tiden. Det enda som kan utläsas är att båda har flyttat. Du kan mycket väl ha rätt, men det framgåtr faktiskt inte vem som har flyttat längst. Det verkar iaf som föräldrarna varit separerade ett tag. TS har bebis och ska börja jobba igen.

Nej, oavsett vem som bor längst bort från förskolan skulle de dela kostnaderna tycker jag - om inye någon eller båda är beredda att flytta. Men det är bara min åsikt och ett förslag.  
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-15 20:30:18 följande:

Man kan ju undra om hans vinst även blir barnets vinst. Barnet får behålla sin förskola och sina kompisar men förlorar kontakten med mamman vilket inte uppvägs av bättre kontakt med pappan eftersom barnet kommer att få tillbringa kvällar, nätter och helger på nattis eller barnvakt varannan vecka istället för med pappan.
    Vad vet du om hur det skulle bli? Kanske har pappan ett bra nätverk? Kanske skulle han börja jobba dagtid? Kanske skulle en ev. flickvän flytta in? Kanske skulle det fungera hur bra som helst?

Hur bra skulle det bli för barnet att inte få ha kvar kompisar, fröknar, förskola och pappa? Visst, barnet skulle få vara med mamma och hennes pojkvän och nya bebisen några timmar efter dagis men mer då?

• Anonym (en som vet)

Växelvis boende går inte att döma i tingsrätten om du säger prompt nej till det. Däremot låter det oroande troligt att pappan då får heltidboendet... pga att förskolan ligger vid honom tex, om han nu vill ha det.

• sirisdotter
    Anonym (en som vet) skrev 2012-09-17 22:19:40 följande:
    Växelvis boende går inte att döma i tingsrätten om du säger prompt nej till det. Däremot låter det oroande troligt att pappan då får heltidboendet... pga att förskolan ligger vid honom tex, om han nu vill ha det.
    Oroande troligt,   varför oroande.....
  • Anonym
    Klart det går, om pappan vill ha det.
  • Anonym (en som vet)
    Anonym skrev 2012-09-17 22:33:50 följande:
    Klart det går, om pappan vill ha det.
    Nej.
  • sirisdotter
    Vad kan tingsrätten döma till?

Ensam vårdnad.

Fortsatt gemensam vårdnad trots att minst en förälder begärt ensam vårdnad.

Tingsrätten kan också döma så att den ena föräldern blir boendeförälder.

Tingsrätt kan fastställa umgängesschema   för den andra vårdnadshavaren /resp.  för umgängesföräldern.

Men inte växelvist boende,  alltså.   Intressant,  har inte tänkt på det.
  • Anonym
    Anonym (en som vet) skrev 2012-09-17 23:02:10 följande:
    Nej.
    Jo, det räcker med att en yrkar på det.
  • Anonym (en som vet)
    Anonym skrev 2012-09-17 23:53:42 följande:
    Jo, det räcker med att en yrkar på det.
    Nej, det går inte längre att döma till växelvis boende om en förälder tydligt säger nej till det. Växelvis boende bygger på ett väl fungerande samarbete och att den ena nekar till det är i sig självt bevis nog att det inte finns ett så pass väl fungerande samarbete.
  • sirisdotter
    Anonym (en som vet) skrev 2012-09-18 00:24:45 följande:
    Nej, det går inte längre att döma till växelvis boende om en förälder tydligt säger nej till det. Växelvis boende bygger på ett väl fungerande samarbete och att den ena nekar till det är i sig självt bevis nog att det inte finns ett så pass väl fungerande samarbete.
    Det verkar rimligt.

Det är väl inte heller lika obligatoriskt med gemensam vårdnad efter lagändring 2006?

Om den ena föräldern hindrar den andra att söka vård för barnet  (BUP etc)   kan tingsrätten  upplösa gemensam vårdnad av omtanke om barnet.
  • Anonym
    Anonym (en som vet) skrev 2012-09-18 00:24:45 följande:
    Det gör det. Tingsrätten har även mandat att gå emot båda föräldrarnas yrkanden om deras yrkanden inte anses vara för barnets bästa.

Vägrar en förälder växelvis bara för att denne "kan" så är det stor "risk" att boendet tillfaller den andre, som kan se barnets behov av båda föräldrarna.... Så visst kan man vägra om man är beredd att förlora.
  • Anonym (en som vet)
    Anonym skrev 2012-09-18 00:35:11 följande:
    Det gör det. Tingsrätten har även mandat att gå emot båda föräldrarnas yrkanden om deras yrkanden inte anses vara för barnets bästa.

Vägrar en förälder växelvis bara för att denne "kan" så är det stor "risk" att boendet tillfaller den andre, som kan se barnets behov av båda föräldrarna.... Så visst kan man vägra om man är beredd att förlora.
    ...och där har du ju svaret. Om den ene vägra bara för att den "kan" så kan det ses som skäl att ge den andre föräldern boende. Men det är ju iof inte så många som bara sitter och säger "därför!" när de tillfrågas varför de inte vill ha växelvis, TS har väl säkert sina skäl... men om TS inte går med på växelvis så kan inte tingsrätten döma till växelvis. Om skälen är orimliga så kan tingsrätten ge den andre boende, men det beror ju på många faktorer. Det är inte så att tingsrätten sitter och "straffar" de föräldrar som inte vill ha växelvis boende med att ta ifrån dem boende.
  • Anonym (en som vet)
    sirisdotter skrev 2012-09-18 00:34:10 följande:
    Det verkar rimligt.

Det är väl inte heller lika obligatoriskt med gemensam vårdnad efter lagändring 2006?

Om den ena föräldern hindrar den andra att söka vård för barnet  (BUP etc)   kan tingsrätten  upplösa gemensam vårdnad av omtanke om barnet.
    Exakt, det är ju "lättare" att få enskild vårdnad nu, även om det fortfarande krävs en hel del bevisning. Jag tror inte man får enskild enbart för att den andre föräldern hindrar att ta barnet till BUP, men det kan användas och faktoreras in i bedömningen.
Svar på tråden vart ska vår son bo?