• Anonym

Kan det bli varannan vecka i TR?

Barnet är 4½ år, och är hos pappan ojämna veckor tors-mån och jämna veckor tis-ons.

Nu vill han ha varannan vecka, tex måndag till måndag.  Vilket inte mamma vill då barnet har svårt att anpassa sig till att byta hemmiljö, tar en hel dag innan h*n kommit i balans efter att ha varit hos pappan.      Dessutom är samarbetet inte som det borde, trots samarbetssamtal på familjerätten. 

• Svar på tråden Kan det bli varannan vecka i TR?
  • Anonym
    thee skrev 2012-09-26 21:34:04 följande:
    Men alltså nu e jag lite förvirrad här...

Om mannen hämtar barnen tor udda vecka, sen ska lämna måndagen efter (jämn vecka). Men  sen ha barnet igen tis o ons jämn vecka så blir det ju som att han har dem en hel vecka?! Det blir ju att han har de från torsdag udda vecka till onsdag jämn vecka...

Någon som förstår hur jag tänker? El? 
    Men det är inte riktigt halva tiden, bara nästan.  Och hackigt.  Han vill ha barnet mån-mån. 
    Anonym skrev 2012-09-26 21:31:31 följande:
    Oj... räknas minuterna? Det låter tufft.

Så med 1 natt till förlorar mamman underhållet och det är därför hon vägrar antar jag. Varför?
    Ja, hon vill ju behålla underhållet förstås! 
    Det går via FK, men eftersom hon inte vill underteckna, så blir det fortfarande fullt underhåll han krävs på..  Klart hon inte vill förlora de pengarna!
    Barbamamah skrev 2012-09-26 21:34:57 följande:

Åååh, har barnet två uppsättningar ytterkläder för att föräldrarna inte kommer överens??

Anonym skrev 2012-09-26 21:40:12 följande:
    Varför skickas inte de bra kläderna med barnet då? Det är väl barnets kläder kan jag tycka.
    Absolut.  Fast nu är det så att mamman inte vill att pappan ska använda tex vinteroverallen som han inte betalt för..  Så oftast när han ska hämta på förskolan finns där ingen vinteroverall, den är hemma hos mamman. Så då har han ju en egen overall till barnet.  Innan de bytte via förskolan, så kom mamman ut och lämnade barnet , och då hade barnet ofta gummistövlar eller gympaskor och jacka bara.  Så han har sen den tiden köpt egna ordentliga kläder till barnet. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-26 21:57:36 följande:
    Var har du hittat den statistiken?

De flesta jag vet, har fått vv även om en har motsatt sig det.

Jag minns inte, ska leta och återkommer!
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-26 21:59:02 följande:
    Men det är inte riktigt halva tiden, bara nästan.  Och hackigt.  Han vill ha barnet mån-mån. 
    Anonym skrev 2012-09-26 21:31:31 följande:
    Oj... räknas minuterna? Det låter tufft. Så med 1 natt till förlorar mamman underhållet och det är därför hon vägrar antar jag. Varför?
    Ja, hon vill ju behålla underhållet förstås!  Det går via FK, men eftersom hon inte vill underteckna, så blir det fortfarande fullt underhåll han krävs på..  Klart hon inte vill förlora de pengarna! 
    Anonym skrev 2012-09-26 21:40:12 följande:
    Varför skickas inte de bra kläderna med barnet då? Det är väl barnets kläder kan jag tycka.
    Absolut.  Fast nu är det så att mamman inte vill att pappan ska använda tex vinteroverallen som han inte betalt för..  Så oftast när han ska hämta på förskolan finns där ingen vinteroverall, den är hemma hos mamman. Så då har han ju en egen overall till barnet.  Innan de bytte via förskolan, så kom mamman ut och lämnade barnet , och då hade barnet ofta gummistövlar eller gympaskor och jacka bara.  Så han har sen den tiden köpt egna ordentliga kläder till barnet. 

Som dom håller på med kläderna.. Ursäkta mig men deras samarbete liknar mest ett motarbete. Har också hört att man bör ha i alla fall ett samarbete värt namnet för att växelvis boende ska vara lämpligt.
  • Anonym

Ja, hon vill ju behålla underhållet förstås! 
    Det går via FK, men eftersom hon inte vill underteckna, så blir det fortfarande fullt underhåll han krävs på..  Klart hon inte vill förlora de pengarna!

Men vad håller hon på med? Jag hoppas pappan har ett bra ombud som kan lägga fram de här sakerna i ljuset inför tingsrätten. När är huvudförhandlingen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-26 22:00:28 följande:
    Jag minns inte, ska leta och återkommer!
    Okej, tack!

Sen, har pappan yrkat på hela boendet? Om inte bör han även göra det!
  • Anonym (XXX)

Men ursäkta....snacka om galet. Har barnet inte ens rätt till att ha sina kläder på sig oavsett vart det bor ???

Det är en sak att man har kläder på båda ställena, men ytterkläder, skor m.m. ska väl ändå inte behöva köpas in dubbelt ???

Hittade följande på en sida som heter www.socfamratt.se

Utgångspunkten är att en umgängesförälder fullgör sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, samtidigt som föräldern också ska bekosta vissa kostnader i samband med umgänge.

Praxis är att barnet ska ha tillgång till mat, hygienartiklar och ombyte hos umgängesföräldern. Förutom livsmedel kan det vara exempelvis blöjor, tvål, schampo och mensskydd. Plus underkläder och ett ombyte som kan behövas ifall medskickade kläder behöver tvättas. Umgängesföräldern ska också bekosta de aktiviteter som barnet och föräldern gör tillsammans under umgänget.

Boföräldern ska skicka med nödvändig utrustning i övrigt. Det kan vara barnvagn, kärra, cykel, bob, kläder samt fickpengar. De kläder som barnet efterhand växer ur ersätts av boföräldern, och de ombyteskläder som umgängesföräldern ska ha tillhands ersätts av honom/henne.
  • Anonym
    Anonym (XXX) skrev 2012-09-26 22:13:33 följande:
    Men ursäkta....snacka om galet. Har barnet inte ens rätt till att ha sina kläder på sig oavsett vart det bor ???

Det är en sak att man har kläder på båda ställena, men ytterkläder, skor m.m. ska väl ändå inte behöva köpas in dubbelt ???

Hittade följande på en sida som heter www.socfamratt.se

Utgångspunkten är att en umgängesförälder fullgör sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, samtidigt som föräldern också ska bekosta vissa kostnader i samband med umgänge.

Praxis är att barnet ska ha tillgång till mat, hygienartiklar och ombyte hos umgängesföräldern. Förutom livsmedel kan det vara exempelvis blöjor, tvål, schampo och mensskydd. Plus underkläder och ett ombyte som kan behövas ifall medskickade kläder behöver tvättas. Umgängesföräldern ska också bekosta de aktiviteter som barnet och föräldern gör tillsammans under umgänget.

Boföräldern ska skicka med nödvändig utrustning i övrigt. Det kan vara barnvagn, kärra, cykel, bob, kläder samt fickpengar. De kläder som barnet efterhand växer ur ersätts av boföräldern, och de ombyteskläder som umgängesföräldern ska ha tillhands ersätts av honom/henne.
    Mamman tycker att de kläder hon köpt ska inte pappan få utnyttja.  

Texten du citerar är lite tvetydig tycker jag.  Dels står det att barnet ska ha tillgång till ombyte hos umgängesföräldern, men det står också att boföräldern ska skicka med kläder.

Nu är kläderna inget problem för pappan, han köper gärna "egna" kläder till barnet som det har hos honom.  Han vill inte se barnet i urvuxna, noppiga, urtvättade kläder med hål i, då har han hellre en egen garderob. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-26 22:07:36 följande:
    Okej, tack!

Sen, har pappan yrkat på hela boendet? Om inte bör han även göra det!
    Nej, det har han inte.  Mamman har varit boendeförälder i fyra års tid, så det krävs nog mycket för att det ska ändras.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-26 22:06:52 följande:
    Men vad håller hon på med? Jag hoppas pappan har ett bra ombud som kan lägga fram de här sakerna i ljuset inför tingsrätten. När är huvudförhandlingen?
    "Muntlig förberedelse" i mitten av oktober...
  • Anonym (XXX)
    Anonym skrev 2012-09-27 22:02:17 följande:
    Mamman tycker att de kläder hon köpt ska inte pappan få utnyttja.  

Texten du citerar är lite tvetydig tycker jag.  Dels står det att barnet ska ha tillgång till ombyte hos umgängesföräldern, men det står också att boföräldern ska skicka med kläder.

Nu är kläderna inget problem för pappan, han köper gärna "egna" kläder till barnet som det har hos honom.  Han vill inte se barnet i urvuxna, noppiga, urtvättade kläder med hål i, då har han hellre en egen garderob. 
    Det står ganska tydligt tycker jag. Det står ... Plus underkläder och ett ombyte som kan behövas ifall medskickade kläder behöver tvättas. Sedan står det... att ombyteskläderna ska ersättas av umgängesföräldern när de växts ur.

Skit i vad som är problem för mamman eller pappan....blir det inte väldigt konstigt för barnet att inte ens få ha sina kläder oavsett vart det är??? De måste lägga sina egna åsikter åt sidan och endast ha barnets perspektiv i tanken.....Den som lyckas bäst med det blir nog vinnaren i TR.
  • Anonym
    Anonym (XXX) skrev 2012-09-27 22:32:35 följande:
    Det står ganska tydligt tycker jag. Det står ... Plus underkläder och ett ombyte som kan behövas ifall medskickade kläder behöver tvättas. Sedan står det... att ombyteskläderna ska ersättas av umgängesföräldern när de växts ur.

Skit i vad som är problem för mamman eller pappan....blir det inte väldigt konstigt för barnet att inte ens få ha sina kläder oavsett vart det är??? De måste lägga sina egna åsikter åt sidan och endast ha barnets perspektiv i tanken.....Den som lyckas bäst med det blir nog vinnaren i TR.
    Haha, då är jag trög, för jag fattar inte!   
    Är det vanligt att BF skickar med ombyten för tex 4 dagar till UF?    Och om de inte skulle räcka så ska UF ha kläder i reserv hemma?  Men när de kläderna blivit urvuxna ska BF köpa nya kläder som UF ska ha hemma hos sig?

Eller har jag missuppfattat totalt?

Hur som helst så är detta med kläderna inte särskilt stort problem här.  Barnet har ju en egen garderob i sitt rum med sina kläder, hos mamman respektive pappan.   Hon har alltid sina kläder.  Bara det att hon har två garderober, en hos mamma och en hos pappa.  Trodde det var rätt vanligt?  
Svar på tråden Kan det bli varannan vecka i TR?