• Fru Gustavsson

    Hjälp med transparent bakgrund, jag blir tokig! Snälla... ;-)

    Har i nya utbildningen tvingats börja använda PS, som jag aldrig bekantat mig med innan. Jag har i två dagar suttit och försökt läsa mig till via nätet hur sjutton man tar en bild ( en vit kaffekopp i mitt fall) och gör bakgrunden transparent och sparar på rätt sätt, men det vill bara inte lyckas. Jag får bakgrunden transparent och har använt mig av snabbverktyget, men sedan när bilden ska sparas har jag försökt på tusen sätt känns det som. När jag tar fram bilden som jag sparat och klistrar in på annan bild (ett skrivbord i trä i detta fallet) så är bakgrunden likförbannat vit. Jag känner att datorn åker ut på bilvägen snart. Det är sååå frustrerande.

    Hur länge tar det att lära sig PS? Har liksom inte tid att sitta hur mkt som helst med detta eftersom jag har annat att lära mig, men samtidigt kommer mitt arbete inte bli bra utan PS.

    Vad är det för fel jag gör? Detta är något jag verkligen vill lära mig, att "klippa till" bildobjekt för att kunna möblera mitt "skrivbord", men nu börjar jag känna mig tröstlös....

    Ni som är duktiga och kan förklara för en idiot, snälla, hjäääälp...

    (kan verkligen tänka mig att PS är riktigt kul när man behärskar det...) 


    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Svar på tråden Hjälp med transparent bakgrund, jag blir tokig! Snälla... ;-)
  • Eoss

    Jag började med Gimp och gick in för att lära mig grunderna.
    Därefter köpte jag Photoshop Elements. De kostar ca 1.000:-. Mycket av det jag lärt mig i Gimp hade jag nytta av i PSE. 

  • Carlito

    Mycket snack och lite hjälp och inte ett vettigt svar, jo vill man lära sig fuska med bildretusch finns det förslag.

    Du vill frilägga ett objekt för att kunna placera objektet på en annan bakgrund? Ok.

    Finns bara ett sätt för de som jobbar med Photoshop i sitt arbete, jag själv i 15 år. Eftersom du vill läsa och lära köra tutorials osv. Ska du kolla på detta och inget annat.

    - Banverktyget, hur man skapar banor och hur man använder dem.
    - Ritverktyget för att skapa bana, redigera, lägga till punkter (det här är den tunga biten) tar tid att bli bra.

    Thats it.

    Kortfattat det här ska du göra: Skapa en bana med ritverktyget runt koppen för friläggning, sprara bana, av banan gör en markering, VIKTIGT radie på ludd (hur fin kant vill du ha). Kopiera markering, klipp in på ditt bord. Klart.
    Är det en trycksak, då kan man behöva skapa en urklippsbana, då blir bilden frilagd.

    Grafisk kokbok är bra och enkel att förstå hur det fungerar inom den här branschen. 

  • slazh
    Carlito skrev 2012-10-20 12:36:57 följande:
    Mycket snack och lite hjälp och inte ett vettigt svar, jo vill man lära sig fuska med bildretusch finns det förslag.

    Du vill frilägga ett objekt för att kunna placera objektet på en annan bakgrund? Ok.

    Finns bara ett sätt för de som jobbar med Photoshop i sitt arbete, jag själv i 15 år. Eftersom du vill läsa och lära köra tutorials osv. Ska du kolla på detta och inget annat.

    - Banverktyget, hur man skapar banor och hur man använder dem.
    - Ritverktyget för att skapa bana, redigera, lägga till punkter (det här är den tunga biten) tar tid att bli bra.

    Thats it.

    Kortfattat det här ska du göra: Skapa en bana med ritverktyget runt koppen för friläggning, sprara bana, av banan gör en markering, VIKTIGT radie på ludd (hur fin kant vill du ha). Kopiera markering, klipp in på ditt bord. Klart.
    Är det en trycksak, då kan man behöva skapa en urklippsbana, då blir bilden frilagd.

    Grafisk kokbok är bra och enkel att förstå hur det fungerar inom den här branschen. 
    Fast blir det inte svårt att justera när man inte ser resultatet samtidigt så att säga och dessutom väldigt många punkter i banan (beroende på vad man vill frilägga) och svårt att få banan bra om man sen gör om banan till en markering så är det väl först i det läget sen som man ser hur resultatet blir när luddet kommer på och då måste man gå tillbaka och ändra punkterna i banan igen om det inte blir bra?

    Jag kanske har fattat fel men om det fungerar så verkar det ju inte helt optimalt? 
  • Carlito
    slazh skrev 2012-10-20 16:19:29 följande:
    Fast blir det inte svårt att justera när man inte ser resultatet samtidigt så att säga och dessutom väldigt många punkter i banan (beroende på vad man vill frilägga) och svårt att få banan bra om man sen gör om banan till en markering så är det väl först i det läget sen som man ser hur resultatet blir när luddet kommer på och då måste man gå tillbaka och ändra punkterna i banan igen om det inte blir bra?

    Jag kanske har fattat fel men om det fungerar så verkar det ju inte helt optimalt? 
    Missa säkert nåt, sparar banan, så den kan redigeras, Trixet är att vara bra på att inte ha för många punkter, för att få mjuka övergångar och fina linjer. Man kan pröva sig fram med luddet 0,2 brukar funka.

    Så gör man i alla fall,sen kan man göra lite olika ordning.

     
  • slazh
    Carlito skrev 2012-10-20 17:12:10 följande:
    Missa säkert nåt, sparar banan, så den kan redigeras, Trixet är att vara bra på att inte ha för många punkter, för att få mjuka övergångar och fina linjer. Man kan pröva sig fram med luddet 0,2 brukar funka.

    Så gör man i alla fall,sen kan man göra lite olika ordning.

     
    Okej jag tycker det är enklare att lägga på en lagermask och sen bara använda pensel istället för att frilägga känns som man har mycket bättre kontroll då.
  • Carlito
    slazh skrev 2012-10-20 17:51:00 följande:
    Okej jag tycker det är enklare att lägga på en lagermask och sen bara använda pensel istället för att frilägga känns som man har mycket bättre kontroll då.
    Absolut funkar också, finns säkert fler varianter som ger bra resultat, men tänkte också att han ville lära sig PS grunder då är banor/ritverktyg/ankarpunkter en viktig del, Jag har jobbat mest jobbat med tryck och då har banor varit standard. 
  • slazh
    Carlito skrev 2012-10-20 21:03:34 följande:
    Absolut funkar också, finns säkert fler varianter som ger bra resultat, men tänkte också att han ville lära sig PS grunder då är banor/ritverktyg/ankarpunkter en viktig del, Jag har jobbat mest jobbat med tryck och då har banor varit standard. 
    Ja Photoshop har ju så mycket funktioner att det kan finnas många lösningar på ett problem och det finns mycket man kan lära sig. När man lärt sig olika sätt att lösa ett problem på kan man ju välja det man gillar bäst eller det som man tycker passar bäst för att lösa det specifika problemet.
  • tomcat67

    Banor, lasso/magiskt lasso, snabbmask... Kan nog se värdet med allihop. Det jag tycker man ska börja med att lära sig är hur man markerar - oavsett viket verktyg man vill använda. Markeringar och lager. Kan man inte det blir det tufft att lyckas med något annat. 

  • Carlito

    Sorry

    Vad dryg och besserwisser jag lät när jag läste mina inlägg, det var inte meningen!
    Vill man jobba med bilder så kommer det bli Photoshop förmodligen tillslut.det finns en variant som heter lightroom som är "light" variant och mer för den som är foto intresserad, men vad jag förstår riktigt bra.

    Det är svårt och klara sig undan PSD, tänker 3D men det är ändå mycket PSD, tänker teknik retusch, här finns alternativ men det blir ändå en del PSD.

    PSD och lära sig? Man måste gilla det, vara intresserad annars är det kört från början. Det är svårt!

    Lycka till!

     

  • Palestrina

    Hej, det här är en fråga till Carlito, om du fortfarande finns på familjeliv, eftersom du verkar ha koll på detta med att frilägga objekt. Jag hittade den här tråden då jag googlade på ämnet, och tycks inte kunna citera inlägg.

    Jag har fattat det som att det finns två metoder, men rätta mig om jag har fel: antingen frilägga i photoshop genom att montera in det man vill ha frilagt på ett eget lager och sedan spara med transparent bakgrund (i ett filformat som tillåter transparens), eller skapa en urklippsbana (i ett filformat som tillåter det, typ... tiff?). Om man vill frilägga ett objekt med hjälp av en urklippsbana, för att använda i en trycksak, blir det alltid skarpa kanter runt objektet då eller kan man göra kanterna mjuka?

    Det sista var alltså frågan. Om någon annan photoshopwizard läser tråden får du gärna svara.

  • KalleXL81

    Oj vilken gammal tråd.
    För 20 år sedan då kunde man gratis testa hela Adobserien med PS en månad vilket jag gjorde, men PS kändes mest bökig så den övergav jag.
    Sedan testade jag Gimp och den var enklare att bildredigera med, men jag ville animera och det kunde man om man laddade ner Gimp Gap men den fanns inte då för iMacdatorer, så jag köpte Affinity Photo/Designer för 1000:- som jag anser är det proffsigaste bildredigeringsprogrammet av dem alla. Den och 3D-Animeringsprogrammet Blender 3.0 som är gratis gör att jag har allt jag behöver.

    Du pratar om bild med transparant bakgrund, det kan du göra i samtliga med lassoverktyget och dubbla lager.
    Sen finns en häftigare metod och den gör du i Affinity Photo.
    Du hämtar en bild från google som min Julkattsbild exempelvis, med ram och allt, ramen fick den färg som fanns runt fotot när kameran tog bilden, alltså inte nödvändigtvis vit. Nu öppnar du en blank mejlsida som är det mest defaultvita färg som finns. Sedan markerar du mejlsidan och öppnar färgcodshanteraren Hex som ger dig ett sexsiffrigt codnummer. Sedan aktiverar du markeringsverktyget , alltså ramen kring bilden fram till kattkonturen och sedan skriver in färkodens siffror. Då får ramen exakt samma färg som mejlsidan utan fula ramen. Rätt häftig metod. Se bilden Ramen finns alltså kvar men trollas bort genom att den fått samma färgcode som mejlsidan


    Trolla bort ramen
Svar på tråden Hjälp med transparent bakgrund, jag blir tokig! Snälla... ;-)