Tygtiiger skrev 2012-09-21 21:16:36 följande:
Här var pedagogerna tydliga med att f-klassen inte hade något att göra med att lära sig läsa, skriva och räkna. Det var såklart en bonus om barnen lärde sig det, men fokus på nollan var helt och hållet att få ihop klassen som grupp, att alla skulle känna sig trygga på skolan, lära sig en repertoar av lekar, lära känna skolgården, personalen, var toaletterna finns, hur man äter i matsalen, hur man har gympa etc etc.
Nollan var rätt så jobbig för min son som ligger långt före akademiskt men inte alls lika långt före känslomässigt och som har svårt för i synnerhet traditionella pojklekar. Jag tyckte att pedagogerna gjorde ett jättebra jobb med att arbeta med klassen. Nu när de går i ettan är det en lugn och harmonisk grupp (även min unge som funkar SÅ mycket bättre i skolan med ett mer tydligt schema och mycket mindre fri lek) och de kan fokusera på inlärningen.
Nu råkar min son kunna läsa fullständigt flytande - han läser utan problem undertexterna på tv, han läser och förstår texterna i tex illustrerad vetenskap och han plöjer en lassemaja bok på två timmar. Än så länge tycker han att det är nöjsamt att allt är lätt och att det är roligt att klippa apor och drakar på svenskalektionerna, men vi är lite bekymrade för att han inte kommer att få lära sig hur man pluggar iom att allt är så lätt. De har individuellt anpassade läsläxor men jag tror ärligt talat inte att pedagogerna riktigt har fattat hur bra han läser ännu. Vi håller så mycket som möjligt av stimulansen uppe hemma och berömmer honom för tex hur mycket hans handstil förbättrats på bara någon månad i skolan.
Vi avvaktar lite och ser, och tar upp det på kvartssamtalet senare i höst om det inte funkar.
Skolan handlar inte bara om akademiska framgångar på lågstadiet utan minst lika mycket om att fungera i den grupp man hamnar i.
Låter lite som min äldsta pojke. Han är inte heller på samma plan rent socialt, kör gärna sitt eget race och har precis som din svårt för traditionella pojklekar. De har mattesamlingar på förskolan som han älskar trots att det är på väldig basnivå och sådant som han passerat kunskapsmässigt för ett par år sedan.....men tycker att det är kul ändå. De vet att han kan läsa på förskolan också, men jag tror inte heller de vet hur pass bra han faktiskt läser, även om han är långt ifrån att läsa flytande som din son
Vad gäller för er del så tror jag inte ni behöver oroa er för att han inte kommer att lära sig hur man pluggar. Som svensklärare på högstadiet så tycker jag dock att det är synd att han inte får utmaningar på sin nivå och får hjälp med att utvecklas efter sin kapacitet. Det kulle han ju ha nytta och glädje av senare.