• Joppe01

gravid och nytt jobb

Hej!

Har fått veta för några veckor sedan att jag är gravid. Blev ganska chockad eftersom jag haft problem med menstruationen och har haft flera månaders uppehåll.

I augusti sökte jag ett jobb och fick det, blev jätteglad eftersom det är precis en sådan tjänst som jag vill ha. Jag jobbar som lärare och ska få en tillsvidareanställning i en år 1. Jag har 3 månaders uppsägningstid, men får jag en ersättare till mitt jobb tidigare än det får jag börja på mitt nya jobb så fort som möjligt.

När jag gick på intervjun hade jag ingen aning om att jag var gravid, men jag tycker det är jättejobbigt nu eftersom jag inte har berättat för min nya chef att jag kommer gå hem i april. Dessutom blir det inte bra för eleverna att de får en ny lärare i några månader som sedan går hem i april och att de då får ännu en ny lärare.

Samtidigt är jag ju så glad över min graviditet! Och för mitt nya jobb! Tyvärr känns det så jobbigt att jag inte kan glädja mig åt något av det.  Jag tänker speciellt på föräldrareaktionerna och elevernas bästa.

Någon som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden gravid och nytt jobb
  • Lenamt

Hej!
    Jag var precis i din situation med mitt första barn.
    Jag fick nytt bra fast jobb och fick veta några dagar efter beskedet att jag fick det, att jag var gravid.
    Tänkte att nu vill de inte ha mig osv pga grav, men samtidigt visste jag att de ej får bryta avtalet pga grav. Så jag ringde rektorn och sa som det var.. Hon sa, inga problem
    Och sen arbetade jag där ca 7 mån innan jag gick på föräldrar ledigt.
    Det bästa är nog bara att säga som det är och ta reda på dina rättigheter

Lycka till med både jobb och graviditet!

• Joppe01

Hej och tack för ditt svar!

Jag har ännu inte skrivit på några papper, men rektorn säger att det muntliga gäller precis som ett skriftligt.
    Egentligen vill jag säga till henne så fort som möjligt, men tänkte i alla fall vänta till v.12.

Allt i livet går ju inte att planera, känns jobbigt att man ska ha dåligt samvete för detta. Man kan ju inte passa in att föda barn på loven bara för att man är lärare.

• Seven Costanza

Sådant där tycker jag är så svårt. Du visste ju faktiskt inte om det när du tackade ja så hålla huvudet högt för du har ju inte lurats, men folk kommer säkert tro det om där är några sådana som gillar att skvallra. Försökte du aktivt få barn samtidigt som du sökte jobb så är det väl sådär snyggt, men man vet ju samtidigt inte när eller om man ens kan bli gravid och man vill ju inte direkt stå där både ogravid och arbetslös.

Är själv lärare och har börjat fundera på barn och på det där med att vissa verkar kunna tajma det så bra med att gå hem vid terminsslut och inte mitt i en termin. Det vet man ju inte om man lyckas med själv och hoppas att det inte blir sura miner om man som du går hem i t ex april eller i oktober. När man väl börjat försöka är det ju orimligt att man skulle göra uppehåll och bara försöka de månader som innebär förlossning i juni, juli, augusti, januari och möjligen februari, det tar ju bort 7 möjliga försök. Men vi är nog många som tänker mycket på hur det drabbar verksamheten med lärarbyte för eleverna, man skulle nog behöva tänka lite mer på sig själv i första hand

• mrs Carro Andersson

JAg är inte lärare men hade turen att få ett nytt jobb i skarven januari/februari detta år och veckan efter jag skrivit på så får jag fruktansvärt ont i ryggen och måste uppsöka akuten mitt i natten och där får jag veta att jag är gravid. Det var inte speciellt roligt för jag är så fruktansvärt plikttrogen och kände också att jag svek dem på nya jobbet men min nya chef var mycket förstående och tog det bättre än jag någonsin skulle ana. Nu sitter jag här och väntar på att bebben beräknas till om två veckor. Jag hade verkligen inte planerat mitt andra barn men det blir ju som det blir. Min nya chef sa till mig: anställer man någon i fertilålder får man nog räkna med att det kan hända.  

• Seven Costanza

När vi ska börja försöka tänkte jag att vi börjar i april/maj så att barnet som tidigast föds i januari/februari (vill inte börja för tidigt och riskera ett decemberbarn i första hand - det är välkommet om det inte tar sig men inte som förstaalternativ). Men tar det sig inte direkt är det ju som sagt inte rimligt att vi ska vänta med nästa försök till september/oktober så att man förhoppningsvis kan jobba hela vårterminen - då är det ju minst fyra försök man ska hoppa över och tar det sig heller inte på de tre försöken i september-november som innebär födsel på sommarlovet så blir det ju då ett halvår tills nästa försöksomgång. Nä det är bortom all rim och reson att man ska vänta på det.

• Tatiin

Nu är inte jag lärare, men jag fick nytt jobb för drygt ett år sen, en visstidsanställning som räckte året ut. Var förvisso inte gravid just då, men blev det efter ca en månad. Blev i samma veva erbjuden förlängning under hela detta år. Jag sa inget till chefen då, utan vi skrev papper osv. När jag väl berättade lyckönskade hann mig och sa att det är sånt man får räkna med när man anställer. Jag jobbade till mitten av juni innan jag gick hem. Är nu föräldraledig med vår 2-månader gamla son och fick förra helgen ett sms från chefen med en "förmaning" om att söka tillsvidaretjänsterna som ligger ute, trots att han är väl medveten om att jag kommer fortsätta vara fl ett bra tag.

• Seven Costanza
    Tatiin skrev 2012-09-23 19:02:57 följande:
    Nu är inte jag lärare, men jag fick nytt jobb för drygt ett år sen, en visstidsanställning som räckte året ut. Var förvisso inte gravid just då, men blev det efter ca en månad. Blev i samma veva erbjuden förlängning under hela detta år. Jag sa inget till chefen då, utan vi skrev papper osv. När jag väl berättade lyckönskade hann mig och sa att det är sånt man får räkna med när man anställer. Jag jobbade till mitten av juni innan jag gick hem. Är nu föräldraledig med vår 2-månader gamla son och fick förra helgen ett sms från chefen med en "förmaning" om att söka tillsvidaretjänsterna som ligger ute, trots att han är väl medveten om att jag kommer fortsätta vara fl ett bra tag.

Trevlig arbetsgivare . Roligt att höra om folk som får positiva reaktioner.
  • Seven Costanza

Jag har förresten en kollega som är gravid nu med BF i december och hon går hem fredagen före novemberlovet. Det verkar vara standard på min arbetsplats att man går hem vid något lov om möjligt, men det bestämmer man ju själv egentligen. Men det kanske skulle passa bra för dig att gå hem till påsklovet (fredag 22/3)? Eller du är kanske beräknad i maj men vill gå hem i april?

• Joppe01

Jag hade precis sökt hjälp eftersom min menstruation uteblivit i 4 mån och graviditetstesten visade att jag inte var gravid. Men då fick jag en blödning som var jättekonstig, trodde det var eftersom det var så länge sedan jag hade mens. Nu i efterhand kan jag ana att det var en nidationsblödning.

Vi försökte inte aktivt få barn utan trodde att det skulle ta ett tag eftersom min kropp betedde sig som den gjorde.

Tack för era svar! Känns skönt att få höra vad ni tycker och om era liknande erfarenheter!

• Lenamt

Ett råd är ändå att vänta skriva på anställningspapper, innan du säger nått. Man vet aldrig med arbetsgivare
    Ha det gott!

• Seven Costanza
    Lenamt skrev 2012-09-23 20:25:49 följande:
    Ett råd är ändå att vänta skriva på anställningspapper, innan du säger nått. Man vet aldrig med arbetsgivare
    Ha det gott!

Håller med.
Svar på tråden gravid och nytt jobb