• Joppe01

gravid och nytt jobb

Hej!

Har fått veta för några veckor sedan att jag är gravid. Blev ganska chockad eftersom jag haft problem med menstruationen och har haft flera månaders uppehåll.

I augusti sökte jag ett jobb och fick det, blev jätteglad eftersom det är precis en sådan tjänst som jag vill ha. Jag jobbar som lärare och ska få en tillsvidareanställning i en år 1. Jag har 3 månaders uppsägningstid, men får jag en ersättare till mitt jobb tidigare än det får jag börja på mitt nya jobb så fort som möjligt.

När jag gick på intervjun hade jag ingen aning om att jag var gravid, men jag tycker det är jättejobbigt nu eftersom jag inte har berättat för min nya chef att jag kommer gå hem i april. Dessutom blir det inte bra för eleverna att de får en ny lärare i några månader som sedan går hem i april och att de då får ännu en ny lärare.

Samtidigt är jag ju så glad över min graviditet! Och för mitt nya jobb! Tyvärr känns det så jobbigt att jag inte kan glädja mig åt något av det.  Jag tänker speciellt på föräldrareaktionerna och elevernas bästa.

Någon som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden gravid och nytt jobb
  • Lenamt

Hej!
    Jag var precis i din situation med mitt första barn.
    Jag fick nytt bra fast jobb och fick veta några dagar efter beskedet att jag fick det, att jag var gravid.
    Tänkte att nu vill de inte ha mig osv pga grav, men samtidigt visste jag att de ej får bryta avtalet pga grav. Så jag ringde rektorn och sa som det var.. Hon sa, inga problem
    Och sen arbetade jag där ca 7 mån innan jag gick på föräldrar ledigt.
    Det bästa är nog bara att säga som det är och ta reda på dina rättigheter

Lycka till med både jobb och graviditet!

• Joppe01

Hej och tack för ditt svar!

Jag har ännu inte skrivit på några papper, men rektorn säger att det muntliga gäller precis som ett skriftligt.
    Egentligen vill jag säga till henne så fort som möjligt, men tänkte i alla fall vänta till v.12.