• Ella09

Min 4-åring minns inte vardagliga saker som gjort. Normalt?

Min pojke fyllde 4 år i slutet av juni och på senaste tiden har jag börjat tänka på det här med minnet. När jag hämtar han på dagis så frågar jag alltid vad han gjort vad dom ätit osv. Men aldrig att han kommer ihåg vad fom ätit till lunch, och om dom varit iväg någonstans så minns han oftast inte vad dom gjort om det inte varit något stort för honom tex åkt buss till djurparken osv. Har tagit upp detta med en av pedagoderna eftersom han oftast kommer och pratar om dagen när jag hämtar sonen så han får fylla i allt min son i te kommer ihåg för att få reda på vad dom gjort ätit osv. Har pratat med han här pedagoden om minnet att han glömmer fort och han tycker också det och att min son är den enda av dom äldre barnen på avdelningen som inte minns sånt här. Han sa att dom alltid pratar vis lunchen vad det är d ska äta osv men efter en halvtimme kan min som ha glömt vad det var dom åt. Är detta normalt? Ska till bvc på torsdag på fyraårs kontroll så tänkte ta upp detta men tänkte att någon här kanske kan svara också.

• Svar på tråden Min 4-åring minns inte vardagliga saker som gjort. Normalt?
  • Emmyl

Ja, det är fullkomlligt normalt!! 4-åringar har annat att hålla reda på än vad de åt till lunch, de lever ju för stunden. Fråga inte, "vad har du gjort idag?" Fråga mer specifikt, typ "har ni gungat idag?" Kommer han ändå inte ihåg är det ändå ingen fara. han är som sagt var 4 år, gör det som faller honom in för stunden.

• EmmaJonsson

Jag har en bonusdotter och hon kommer Aldrig ihåg Något från dagen, hon är jättedålig på att minnas namn osv. Från början var det ganska irriterande, hon vet inte vad hon gjort på Heeeela dagen, men jag har vant mig haha

• EmmaJonsson

ska också tillägga att hon varit så sen jag träffade henne och hennes pappa, hon var då 4 och är idag 6½

• Emmyl
    EmmaJonsson skrev 2012-09-25 09:29:35 följande:
    Jag har en bonusdotter och hon kommer Aldrig ihåg Något från dagen, hon är jättedålig på att minnas namn osv. Från början var det ganska irriterande, hon vet inte vad hon gjort på Heeeela dagen, men jag har vant mig haha

Det är inte dåligt minne, det är en helt vanligt barn.
  • Vickan I

Ja vt snart fyraåriga kille är likadan. Har inte ens tänkt tanken att det skulle vara ngt fel. Jag tror till viss del att han tänker på annat roligare och till viss del att det är lätt att svara "kommer inte ihåg" för att slippa berätta om för han ointressanta saker som vad lunchen bestod av :D .

• Ella09

Ok men då kan jag va lugn :) blev mest lite fundersam när pedagoden berättade att dom andra barnen minns sådant.

• cosinus

Frågan är ju om ungen vill minnas.

Frågan jag min 4-åring vad de ätit till lunch och vad de gjort på dagis så minns han aldrig, aldrig någonsin.

Men om jag då vänder mig till lillasyster och frågar om de ätit potatis och hon svarar ja, då kan han minsann vakna till och säga nääääää, det gjorde vi inte alls.

Det är helt oviktigt att minnas för att mamma ska få veta men däremot väldigt viktigt att minnas för att rätta lillasyster helt enkelt :)

• Mormor07

Jag säger som så många andra här att det är helt normalt, och det för att barn lever i nuet.

• YokohamaNr2

Helt normalt, min 5.5 åring minns oftast inte vad han har ätit till lunch och med honom vet jag att han har ett otroligt minne med andra saker.

Jag har slutat fråga vad han har gjort på dagen och istället väntat ut honom och ibland kommer det ur i helt andra sammanhang lite infon från dagen som gått

Tex istället för att fråga vad gjorde ni på dagis idag? fråga istället, vem satt du bredvid på samlingen eller åkte du rutchkanan idag? lite mindre men mer specifika frågor . Ofta om de känner för att svara så brukar man också kunna ställa lite följdfrågor

• Machapuchare

Testa att berätta något från din egen dag istället för att fråga ut honom, kanske det kan inspirera honom till att berätta det som känns viktigt för honom och som han faktiskt kommer ihåg.

• Little Ms Chatterbox

Det är normalt För en 4 åring.
    Jag förstår lite varför du kanske skulle fundera på att vara lite orolig om det. Jag har en son som är 10 år och har ADHD och Atypisk Autism, när man frågar honom sådana saker om vad det har varit för mat så minns han inte men det är ett annan minnesförlust, han känner helt enkelt att den biten av dagen har försvunnit, lite ångets över att det är borta, det är för att han _borde_ komma ihåg vad han har ätit medan hans 5 år yngre lillebror, som har ätit med glädje och stora lass, helt nöjd och gått vidare i dagen, det mest intressanta han har att berätta är att han känner en kille som har TVÅ OS-band från McD!!!
    -Det du mamma, det är de intressanta sakerna här i livet, Potatis och sås, vad är det att veta?

Efter en stund så kommer min äldsta son på vad det har varit för mat, säger det och råkar i gräl med sin lillebror för att de minsann inte har ätit samma saker, då helt plötsligt kommer 5-åringen på vad han har ätit, meddelar mig och dessutom kommer i gräl med sina systrar om det var gott eller inte.
    Ge det en stund så barnet hinner ställa om hjärnan på rätt kugghjul. Med lite ledande frågor och lite trams Kan man få till det ändå, jag brukar fråga om de har ätit upp tröjan, frökens stol eller en tvättmaskin? Om man samtidigt kan känna på magen så brukar de kikna av skratt när man letar efter tvättmaskinen där barnet är kittligt

Svar på tråden Min 4-åring minns inte vardagliga saker som gjort. Normalt?