• jazmine25

Vi som gör Heminsemination

Tänkte att vi kunde samlas här vi som gör heminsemination.

Jag kan ju inte vara den ända som hittat en rivat donator för att göra insemination i hemmet med hjälp av en kopp och en spruta.

• Svar på tråden Vi som gör Heminsemination
  • jazmine25
    Endag skrev 2013-02-22 08:19:13 följande:

Hej, jag har ett fått ett liknande problem. Har för ont för att klara av ett samlag :(
    Grattis till era flickor :) 
    Är det bara att "köra på som vanligt" när man gör hemmainsemation? Är lite nyfiken pga att vi nog ska testa detta .  
    Vad menar du med att köra på som vanligt?

Svarar mer än gärna på frågor. Har nu gått in i v.18 och är otroligt glad över att vi lyckades redan på andra försöket. Om ca 2 veckor ska vi på RUL och förhoppnigsvis veta vad det blir för kön.

• Grönöga

Hej hej jazmine25. Följer dig även i den här tråden. Börjar magen synas snart?

• never

Hej!

Kan ni hjälpa mig med vad för slags dosering spruta att använda eller annat som är bra. 
    Måste man trycka hårt på sprutan så det blir fart, jag funderar på, kommer spermien in ordentligt???

Finns detta på apoteket?  Jag har man hemma men tyvärr så är det inte någon fart när han får orgasm så jag tänkte att prova för att se om det funkar att man får lite fart på sperman så spermien faktiskt kommer in i mig.

Jag tror ju inte att jag blir med barn efter alla ivf men eftersom jag har så stark ÄL så känns det som man slänger bort alla äggen, man vill ju gärna försöka in i det sista.  

Tackar på förhand för hjälp och råd?    

jag vill bli med barn
  • jazmine25
    Grönöga skrev 2013-02-23 10:27:26 följande:
    Hej hej jazmine25. Följer dig även i den här tråden. Börjar magen synas snart?
    Ja magen syns mycket nu tycker jag. Trodde det skulle dröjja men den syntes redan i v.14.
  • jazmine25
    never skrev 2013-02-24 11:10:07 följande:
    Hej!

Kan ni hjälpa mig med vad för slags dosering spruta att använda eller annat som är bra. 
    Måste man trycka hårt på sprutan så det blir fart, jag funderar på, kommer spermien in ordentligt???

Finns detta på apoteket?  Jag har man hemma men tyvärr så är det inte någon fart när han får orgasm så jag tänkte att prova för att se om det funkar att man får lite fart på sperman så spermien faktiskt kommer in i mig.

Jag tror ju inte att jag blir med barn efter alla ivf men eftersom jag har så stark ÄL så känns det som man slänger bort alla äggen, man vill ju gärna försöka in i det sista.  

Tackar på förhand för hjälp och råd?    
    Jag har använt en vanlig dosspruta som man kan köpa på apoteket. Jag har sprutat in sakta men haft sprutat långt in. Sen låtit sprutan vara kvar ca 30 minuter och fått en orgasm under tiden.
  • emmisss

En dag: ja jo mer eller mindre...körde med ägglossningstester och 1ml spruta, förde in sprutan så långt in jag kunde, sprutade sakta in spermierna, låg med kudde under rumpan, och sen somnade jag med binda/papper...fick gå på toa under natten dock..ingen orgasm...kändes väldigt oromantiskt...

Blev gravid vid första försöket, där det blev missfall, efter 4 försök var jag gravid med första dottern och efter första försöket med andra dottern!

Fråga vad du vill...

• Endag
    emmisss skrev 2013-02-24 13:16:43 följande:
    En dag: ja jo mer eller mindre...körde med ägglossningstester och 1ml spruta, förde in sprutan så långt in jag kunde, sprutade sakta in spermierna, låg med kudde under rumpan, och sen somnade jag med binda/papper...fick gå på toa under natten dock..ingen orgasm...kändes väldigt oromantiskt...

Blev gravid vid första försöket, där det blev missfall, efter 4 försök var jag gravid med första dottern och efter första försöket med andra dottern!

Fråga vad du vill...

Tack för svaret
  • never

hej igen 

tack för svaret! Ni säger att ni sprutade in sakta, men jag tänkte att när killar får orgasm så sprutar ju spermien med ganska mycket kraft, så jag trodde man skulle trycka till ganska hårt så spermien fick fart så att säga.  fast det funkade ju för er. jag får väll testa både och :)  i tanke på att mannens spermier typ bara rinner ut när han får orgasm.

Tack för svaren!  

jag vill bli med barn
  • Endag
    never skrev 2013-02-24 18:57:07 följande:
    hej igen 

tack för svaret! Ni säger att ni sprutade in sakta, men jag tänkte att när killar får orgasm så sprutar ju spermien med ganska mycket kraft, så jag trodde man skulle trycka till ganska hårt så spermien fick fart så att säga.  fast det funkade ju för er. jag får väll testa både och :)  i tanke på att mannens spermier typ bara rinner ut när han får orgasm.

Tack för svaren!  

Har oxå haft de där tankarna..
  • Grönöga

Så länge spermierna kommer in i slidan så fixar de resten själva. Ju närmare livmodertappen desto bättre förståss men försök inte träffa själva ingången så att ni av misstag råkar inseminera direkt in i livmodern. Det är direkt farligt och kan göra fruktansvärt ont. Jag blev gravid på första försöket. Sitter precis nu och tittar på min dotter

• TheMistress

Hej på er alla!
    Jag letar just nu efter en privat donator för att senare göra en heminsemination! Men jag har massor av frågor som snurrar runt i mitt huvud...
    Vad ska jag ställa för frågor till en donator? Hur går vi till väga? Vad behöver jag köpa hem inför en heminsemination? Hur blir det senare när barnet är fött? Jag är singel, så hur blir det med faderskapet? Kan jag på något sätt gör så att donatorn aldrig kan få rätt till barnet? T.ex. få en jurist att skriva ihop ett kontrakt?
    Hur har ni gjort?

• Grönöga

Nej, du kan aldrig avtala bort hans faderskap. Är man i en relation kan partnern adoptera barnet men det går ju ej som singel. Du måste på nåt sätt få familjerätten att skriva fader okänd och det är svårt. Mycket svårt. Och läggs inte faderskapsutredningen ned står du där med risken att donatorn en dag vill ha barnet. Då är det bara för honom att kontakta familjerätten och berätta att han är fader.

• Livgivaren

Jag har donerat privat i några år med lyckade resultat. Än så länge har det inte varit några problem med faderskapet.

I de fall jag donerat till par, har jag skrivit på faderskapet för att underlätta närståendeadoption. När jag donerat till singlar har kvinnan fått frisera sanningen lite. De flesta säger att de använt en anonym donator som inte gått att spåra. Kommunikationen kan ha skett anonymt via mail och kontantkortsnummer. Mötet kan ha skett hemma hos henne. Med en sådan historia har de inte mycket annat att göra än att lägga ner utredningen. Försäkringskassan betalar underhållsstöd på samma sätt som om mamman inseminerats i Danmark.

Det är dock viktigt att kunna lita på att donatorn inte har några andra avsikter än att vara just donator. Välj därför donator med omsorg. En seriös donator svarar villigt på alla frågor, och kan även visa ett färskt friskhetsintyg.

Själva inseminationen är inga större konstigheter. Vanligen använder man en plastkopp och en enkel plastspruta. Tex Apotekets dosspruta, som enkelt kan anpassas för ändamålet genom att avlägsna den plastkant som sitter i vägen.

• TheMistress

Fler frågor i mitt huvud; Jag har kontakt med flera män som kan tänka sig att donera. Men hur ska jag välja? Vad ska jag ställa för frågor? Vilka friskhetsintyg ska han kunna uppvisa? Är det vanligt att man skriver något slags avtal? Eller kommer man bara överens muntligt?
    Efter vad jag har förstått när jag googlat runt, så ska donatorn helst ha de barn han vill ha eller inte vilja ha barn alls. Är det något som ni tycker spelar någon roll?
    Jag har funderat på att kanske fråga en killkompis. Det skulle på ett sätt kännas "säkrare" om man tänker på framtiden, då behöver jag inte vara orolig för att en - i stort sett - främmande man kanske kommer och vill ha vårdnad en dag. Men på ett annat sätt skulle det bli en lite märklig situation tycker jag. Ni som frågat kompisar, hur formulerade ni frågan? Och hur valde ni ut just den kompisen?

• Grönöga

Inget avtal kommer vara giltigt juridiskt. Bara så du vet. Men det kanske kan kännas bättre.

• MammaCaroline

Jag och min make har pratat mycket om att försöka hitta en privat donator som kan hjälpa oss.
    Och jag har också lite funderingar på hur det kan gå till med en insemination. Om donatorn bor långt bort och man har kommit överens om att åka halva vägen var, känns inte det lite konstigt att typ ta in på ett hotel eller nått, så tar han muggen och sen fixar jag resten...? Man vill ju gärna vara hemma så man kan ligga och ta det lugnt och låta de små spermierna göra sitt sen, istället för att jag ska sitta och köra 30 mil tillbaka hem sen efteråt. Samtidigt kan man ju inte begära av donatorn som varit underbar och ställt upp på att hjälpa oss, att be honom att ta sig hur långt som helst... Och om man kanske skulle försöka hitta någon som bor lite närmare, hur ska man göra då? Lägga ut en ansökan? Vi vet inte riktigt hur vi ska bära oss åt...
    Och sen är jag lite av åsikten med att mannen som är donator åt oss, helst ska ha vissa specifika drag, för min önskan är ju att det ändå ska finnas vissa likheter mellan min make och det blivande barnet.
    (Ja, jag vet att vissa personer reagerar starkt på det sist nämnda, och att jag bara ska vara j*vligt glad och tacksam för att någon vill hjälpa oss med att utöka vår familj, men det är vad jag känner, jag vill att det ska finnas iaf någon likhet mellan min man och vårt blivande barn, även att det inte är hans biologiskt.)

• Lady031
    MammaCaroline skrev 2013-03-18 23:58:07 följande:
    Jag och min make har pratat mycket om att försöka hitta en privat donator som kan hjälpa oss. Och jag har också lite funderingar på hur det kan gå till med en insemination. Om donatorn bor långt bort och man har kommit överens om att åka halva vägen var, känns inte det lite konstigt att typ ta in på ett hotel eller nått, så tar han muggen och sen fixar jag resten...? Man vill ju gärna vara hemma så man kan ligga och ta det lugnt och låta de små spermierna göra sitt sen, istället för att jag ska sitta och köra 30 mil tillbaka hem sen efteråt. Samtidigt kan man ju inte begära av donatorn som varit underbar och ställt upp på att hjälpa oss, att be honom att ta sig hur långt som helst... Och om man kanske skulle försöka hitta någon som bor lite närmare, hur ska man göra då? Lägga ut en ansökan? Vi vet inte riktigt hur vi ska bära oss åt... Och sen är jag lite av åsikten med att mannen som är donator åt oss, helst ska ha vissa specifika drag, för min önskan är ju att det ändå ska finnas vissa likheter mellan min make och det blivande barnet. (Ja, jag vet att vissa personer reagerar starkt på det sist nämnda, och att jag bara ska vara j*vligt glad och tacksam för att någon vill hjälpa oss med att utöka vår familj, men det är vad jag känner, jag vill att det ska finnas iaf någon likhet mellan min man och vårt blivande barn, även att det inte är hans biologiskt.)

Du kan gå in på villhabarn.se och lägga in en "annons" Då skriver du vilket område du önskar hitta donator i och kan även skriva med att du vill hitta någon som är lik din make. Skit i vad andra tycker :) alla har sina åsikter men bara du vet vad som är rätt för dig Lycka till!
  • jazmine25
    MammaCaroline skrev 2013-03-18 23:58:07 följande:
    Jag och min make har pratat mycket om att försöka hitta en privat donator som kan hjälpa oss.
    Och jag har också lite funderingar på hur det kan gå till med en insemination. Om donatorn bor långt bort och man har kommit överens om att åka halva vägen var, känns inte det lite konstigt att typ ta in på ett hotel eller nått, så tar han muggen och sen fixar jag resten...? Man vill ju gärna vara hemma så man kan ligga och ta det lugnt och låta de små spermierna göra sitt sen, istället för att jag ska sitta och köra 30 mil tillbaka hem sen efteråt. Samtidigt kan man ju inte begära av donatorn som varit underbar och ställt upp på att hjälpa oss, att be honom att ta sig hur långt som helst... Och om man kanske skulle försöka hitta någon som bor lite närmare, hur ska man göra då? Lägga ut en ansökan? Vi vet inte riktigt hur vi ska bära oss åt...
    Och sen är jag lite av åsikten med att mannen som är donator åt oss, helst ska ha vissa specifika drag, för min önskan är ju att det ändå ska finnas vissa likheter mellan min make och det blivande barnet.
    (Ja, jag vet att vissa personer reagerar starkt på det sist nämnda, och att jag bara ska vara j*vligt glad och tacksam för att någon vill hjälpa oss med att utöka vår familj, men det är vad jag känner, jag vill att det ska finnas iaf någon likhet mellan min man och vårt blivande barn, även att det inte är hans biologiskt.)
    Lägg ut en annons på villhabarn.se det gjorde vi och vi kollade blder. Sökte en man som uppfyllde utseende kriterier från min man. Jag ser det som en självklarhet. Även om man går via sjukhus så letar dom donator som liknar maken.
Svar på tråden Vi som gör Heminsemination