• Canie

Ni som har haft 30-min sovare, när vände det?

Min lilla 4 månaders har börjat sova i spjälsäng dagtid. Sov i sjal innan. Sängen funkar bra, han somnar fint men klarar inte sömnskqrven utan vaknar efter 30 min och går inte att söva om. Då är han pigg o glad i 15 min, sen börjar han gnälla. Orkar vara vaken 1-1,5 timmar mellan sovningarna. Tröttheten blir värre och värre, och mellan 17 och 19 när jag sitter och inväntar maken är det nästan olidligt att vara med den stackars gnällisen. SÅ, hur länge håller det på såhär tro? När gick det över för era?

• Svar på tråden Ni som har haft 30-min sovare, när vände det?
  • Canie

Haha bara för det lyckades det precis med "wake to sleep", han snusar så fint här nu efter lite pussar och kramar :)

• Maximusen

Min 5månaders sover alltid exakt 30 min på dagarna, man kan klocka honom varje gång :)

• Findusia

Vår lilla började sova längre kring 4 månader. Idag sover hon 2.5 timme på eftermiddagen (fyllde ett i förrgår).

• Snartblirvitre

Prova att sova med honom, som du skrev. Hörde häromdagen på ett program på radion att när barnen är extra behov av närhet så ge de den fast de e krävande för de går över där efter :) lycka till

• Vinterankan

Vår dotter började sova längre när hon var runt året (fast då var det många dagar hon inte sov alls också). Innan det så var hon tvungen att vara i rörelse för att sova längre än 15 minuter så då var det bara att vara ute och gå och gå och gå med vagnen och aldrig stanna. Sonen sover 30 minuter i taget 2 pass om dagen (är 4 månader) men han är nöjd och glad däremellan så han verkar inte behöva mer. 

• leiapp
    Canie skrev 2012-09-29 09:23:29 följande:
    Tack för svar! Verkar ju finnas chans på att detta ordnar sej ganska snart då! Har funderat på att söva i sjalen igen, åtminstone ett pass kanske och se om det förbättrar humöret något. Alternativt sova tillsammans, då kan han sova jättelänge med små matpauser. Vagnen somnar han också bra i men vaknar snabbt såväl stilla som i rörelse. Som det är nu brukar jag gå in och passa efter 25 min så man kan vara snabb att vagga och ge napp, det har funkat nån enstaka gång, men ingen gång alls denna vecka :( Ser på forumet att det här verkar vara jättevanligt under ett års ålder!
    Upplever du att han behöver längre sömn så försök få till det och se om det gör ngn skillnad. har du något som funkar för att få honom att sova längre så gör så. De kommer tids nog att sova längre pass på dagen utan inblandning. Vår son t.om. sov vid bröstet eller på oss just för att ge lite längre sömnpass. Nu är han 8 månder och sover sedan ca 2 mån 1,5 timmar f.m och e.m i sin spjälsäng som står kloss med vår. Eller är vi ute funkar ergonomisk bärsele eller vagn.
  • Canie

Tack igen för tips! Hela grejen med att jag börjat försöka söva honom i spjälsängen dagtid är att jag har haft honom klistrad på min kropp dygnet runt sen han föddes och jag märker att jag börjar komma till en punkt där jag behöver lite space och en dusch :) Så mitt mål är att han ska kunna sova en timme om dagen utan kroppskontakt. Lyckades igår morse som sagt men sen var det grin större delen av dagen :(

• skogsvitter
    Canie skrev 2012-09-30 09:29:51 följande:
    Tack igen för tips! Hela grejen med att jag börjat försöka söva honom i spjälsängen dagtid är att jag har haft honom klistrad på min kropp dygnet runt sen han föddes och jag märker att jag börjar komma till en punkt där jag behöver lite space och en dusch :) Så mitt mål är att han ska kunna sova en timme om dagen utan kroppskontakt. Lyckades igår morse som sagt men sen var det grin större delen av dagen :(
    Men han är ju bara fyra månader?! Du har på tok för höga krav på en så liten som ska tvinga honom att vara helt utan kroppskontakt just när du tycker att det är bekvämt! Du behöver nog ändra perspektiv en aning, annars kommer du få större problem än så här...

Båda våra har vistats i bärsjal större delen av tiden när de varit så här små. De har inte klarat av att vara utan kroppskontakt några längre stunder. Det är liksom så det är att ha barn många gånger (alla är inte i så starkt behov av närhet, men många). Det är inget man bara kan vägra dem! Det är ju ett grundläggande behov de har.

Duscha kan man göra på kvällen när pappan är hemma. Ni får ju hjälpas åt! Det blir snart bättre en period innan separationsfasen tar vid runt 8 månaders ålder.
  • En blå giraff

Mina båda började sova längre pass då vi började med annan mat än bröstmjölk och ersättning. Så successivt efter 6 månaders ålder skulle jag säga.

• Canie
    skogsvitter skrev 2012-09-30 10:29:24 följande:
    Men han är ju bara fyra månader?! Du har på tok för höga krav på en så liten som ska tvinga honom att vara helt utan kroppskontakt just när du tycker att det är bekvämt! Du behöver nog ändra perspektiv en aning, annars kommer du få större problem än så här... Båda våra har vistats i bärsjal större delen av tiden när de varit så här små. De har inte klarat av att vara utan kroppskontakt några längre stunder. Det är liksom så det är att ha barn många gånger (alla är inte i så starkt behov av närhet, men många). Det är inget man bara kan vägra dem! Det är ju ett grundläggande behov de har. Duscha kan man göra på kvällen när pappan är hemma. Ni får ju hjälpas åt! Det blir snart bättre en period innan separationsfasen tar vid runt 8 månaders ålder.

Men hallå, det är ju knappast frågan om någon elak femminutersmetod? Självklart får han bara vara åtskild från mej om han själv är nöjd med det! Blir det minsta pip tar jag såklart upp honom från spjälsängen! Som sagt har han somnat hur bra som helst där, inte ledsen när han vaknar heller. Det enda problemet är ju att han sover lite för kort. Det är väl knappast något orimligt att sikta på att kunna lägga ifrån sej bebisen en timme om dagen?!
  • narie24

Min dotter körde halvtimmar fram till hon var strax under året. Då kunde hon sova två längre pass per dag.
    Ser liknade tendenser hos lillebror. Men ibland somnar han om efter 30 min om
    man är där och buffar och nappar om.

• Nyfiken2012

TS Det är en bebis du har, inte en robot som man kan ställa in efter önskat beteende.

• MamaKevi

Min 4-månaders har också svårt att komma till ro dagtid och har stort behov av kroppskontakt. Men här är ett litet tips om duschen som har funkat här hemma. Jag bytte ut duschdraperiet mot ett genomskinligt med stora färgglada fiskar på. Så sätter jag honom i baby sittern i badrummet. Då kan han se mig och har också fiskarna att titta på. Och så sjunger jag i duschen så att han hör mig. Känns nästan som egentid eftersom jag inte behöver stressa mig igenom duschen. Han sitter där så nöjd :)

• MamaKevi
    MamaKevi skrev 2012-10-01 16:19:12 följande:
    Min 4-månaders har också svårt att komma till ro dagtid och har stort behov av kroppskontakt. Men här är ett litet tips om duschen som har funkat här hemma. Jag bytte ut duschdraperiet mot ett genomskinligt med stora färgglada fiskar på. Så sätter jag honom i baby sittern i badrummet. Då kan han se mig och har också fiskarna att titta på. Och så sjunger jag i duschen så att han hör mig. Känns nästan som egentid eftersom jag inte behöver stressa mig igenom duschen. Han sitter där så nöjd :)

Jag måste bara tillägga att han annars inte vill sitta mer än 5 min i baby sittern innan han vill upp i famnen. Det måste vara det strilande vattnet på draperiet eller nåt som är intressant..
Svar på tråden Ni som har haft 30-min sovare, när vände det?