• Karla79

Kan man liggamma från dag 1?

Med första barnet började jag liggamma först efter 1-2 månader, mest för att jag inte tänkte på att möjligheten fanns. Det är ju väldigt smidigt att slippa gå upp hela tiden på natten, så nu tänkte jag prova direkt med nya bebisen. Men hur funkar det egentligen för så små, jag tänker att det är kanske svårt för dem att ligga på sidan även om man lyckas stötta nacken med sin hand? Och armen blir ju liksom lite fasttryckt under kroppen. Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Kan man liggamma från dag 1?
  • Lupiner

Jag började också från dag 1. Jag gjorde dock en annan variant o gör fortfarande (bebis är 4 mån). Jag ligger på rygg med 2 kuddar under huvudet/axlarna. Har även en kudde under armen på den sida jag ammar. Bebis ligger på min arm o snett över min mage. Funkar super! Tycker det är bättre än att ligga på sidan.

• Dr Mupp

Liggammade första amnigen på förlossningen med tredje barnet, enklare än att försöka sätta sig upp. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Sereena

Jag testade att liggamma på BB, men sen fick jag det inte att fungera bra hemma förrän dottern var några månader. Nu är hon 1 år och vi liggammar enbart. (eftersom jag enbart ammar på natten nuförtiden .

• Minion
    SatuSv skrev 2012-09-30 20:43:52 följande:
    Jag liggammade direkt första amningen, lägger han bara på sidan och mage mot mage, kudde under mitt huvud och armen under kudden. Ammar bättre så än sittandes.
    Jag gjorde, och har alltid gjort precis likadant Glad
  • 1979sandy

Ska barnet få samma tag som när man sitter upp?.. Min lilla 6 veckors gapar inte så stort utan det blir mest snuttande på skälva bröstvårtan.. Men han verkar bli riktigt nöjd ändå av det han får ut.
    Kan inte få honom att titta uppåt när jag lagt honom mitt emot mig;( därav inget bra tag..

• Minion
    1979sandy skrev 2012-10-03 12:30:08 följande:
    Ska barnet få samma tag som när man sitter upp?.. Min lilla 6 veckors gapar inte så stort utan det blir mest snuttande på skälva bröstvårtan.. Men han verkar bli riktigt nöjd ändå av det han får ut.
    Kan inte få honom att titta uppåt när jag lagt honom mitt emot mig;( därav inget bra tag..
    Isf så kan nog liggamning vara bättre för er då barnet oftast självmant vrider upp huvudet efter att det fått tag.
    Man kan ju justera taget även efter att dom sugit sig fast genom att t ex nypa tag i huden bredvid barnets mun (nypa tag i det egna skinnet alltså) som gör att området kring vårtan får en annan form och barnet kan då suga in mer av det i munnen. Och genom att liksom vika fram barnets under- och överläpp med fingret när det suger Glad
    Mina barn har också varit dåliga på att gapa ordentligt, så har fått ta till knep för att fixa till taget lite Tungan ute
  • Minion

Ja, prova kan man alltid göra :) Du ska alltså ta tag i bara lite hud och liksom dra/lyfta upp lte i den. Hoppas att du inte har alltför fasta bröst bara. Vet inte hur bra det funkar med det knepet om man har väldigt fasta bröst xD

• Loreena

Jag har liggammat båda barnen från start. Redan första amningen efter förlossningen var liggamning. Inga problem! Jag tycker att det har varit svårare att få till en bra sittamning. I början så kom mjölken så snabbt när jag satt upp och ammade så L satte i halsen, hostade och svalde en massa luft.

• Emo08

Jag har liggammat båda våra söner från dag 1. Den förstfödde hade väldigt svårt att få rätt grepp/tag om bröstet och då upplevde jag det enklare att ligga ner än att sitta och mecka med detta sittandes. Sen har det ju varit guld under nattamningarna då man kan somna medans de äter.

• RockaDolly

Jag liggammar bara på mitt vänstra bröst och har gjort sen sonen föddes, han är nu 1 månad =)

• Karla79

Men nu får ni hjälpa mig igen tjejer för min lille prins föddes i helgen :)

Det funkar utmärkt att liggamma och han har ätit hela natten! MEN hur gör ni ang sovställning och risk f PSD? Barnet ska ju sova på rygg, o just vid liggamning somnar ju vi båda om på sidan. Håller ni er vakna och rullar tillbaka barnet på rygg?

• Natulcien
    Karla79 skrev 2012-10-30 07:32:39 följande:

Det funkar utmärkt att liggamma och han har ätit hela natten! MEN hur gör ni ang sovställning och risk f PSD? Barnet ska ju sova på rygg, o just vid liggamning somnar ju vi båda om på sidan. Håller ni er vakna och rullar tillbaka barnet på rygg?
    GRATTIS! Glad

Vi sov, helt enkelt, på sidan båda två. Så länge bebisen inte rullar över på mage så är det ju helt okej med sidoläge.
    Så jag rullade in en liten filt mellan oss som han låg emot så att han inte kunde rulla över på mage. Funkade jättebra. Och han sov jättebra så redan från födseln.
  • mikroE

Jag såg till att hon alltid sov med handen uppe vid ansiktet och underkroppen mot mig så hon var uppallad i början. Senare så vände jag underkroppen till ryggläge så att hon bara kunde falla till rygg när hon somnat. Dock skulle jag inte göra det senare förrän amningen är etablerad för det är svårare med bra tag från denna position. Nu lägger hon sig själv i detta halvsidoläge och blir ibland arg när jag lägger henne i rent sidoläge.
  • Emo08

Stort grattis!!!  Vi har också somnat på sidan och sovit så. Lycka till med den lille nu!!
Svar på tråden Kan man liggamma från dag 1?