• Bronzie

Candida - fler som har det och vad får vi äta?

Hej!

Jag börjar bli allt säkrare på att det är Candida jag har, och det skulle i så fall förklara varför jag mår som jag mår. Jag vet bara inte vem jag skall vända mig till för att få läkarhjälp, eftersom vanliga läkare inte verkar vara så införstådda i Candida och hur man botar det. Jag bor i Finland, och här verkar det inte vara lika utvecklat som det kanske är i Sverige?!

Jag konstaterade igår att jag nu måste få en början på utsvältningen av min Candida, och försöker nu gå enligt en strikt Candida-diet. Jag har tidigare ätit enligt LCHF, så har inte så stora problem att klara mig utan pasta, bröd och sådant. Men föll på sommaren för ett enormt sötsug, och har formligen frossat godis och socker sedan dess. Men när jag googlat omkring för att få svar på vad jag nu borde äta och göra för att bli av med Candidan, blir jag lite yr, eftersom det står så olika överallt.

Finns det någon som har/har haft Candida och kan hjälpa mig på traven med vilken kost jag borde äta och ge tips på bra morgonmål, lunch och middagar. Får man till exempel äta Turkisk yoghyrt med nötter eller frön till frukost? Och hur är det med mjölkprodukter, som keso, grädde, creme fraiche? Det borde man inte äta väl?

Och är det någon som provat på tarmrening i samband med Candida-utsvältning? Vad har ni då använt er av och har ni gjort det enligt någon läkares föreskrifter, eller på egen hand? Har tittat mycket på Roberg Grays tarmrening, och skulle verkligen vilja prova, men tänker att jag kanske borde hålla mig till dieten först ett tag? Men borde jag i så fall äta några extra vitaminer eller kosttillskott?

Jag är väldigt tacksam för svar! 

• Svar på tråden Candida - fler som har det och vad får vi äta?
  • Dotse

När du vaknar på morgonen, samla ihop saliv i munnen och spotta ner i ett glas. (Innan du ätit, druckit osv) Ett bra saliv lägger sig på vattenytan  och stannar där, medan saliv från någon med candidaöverväxt börjar bilda "trådar" som åker ner mot botten på glaset. 

Undvik alla former av snabba kolhydrater som du redan vet, och undvik även mejeriprodukter, samt allt med jäst, svamp, alkohol, vinäger osv. Basera din kost främst på grönsaker och se kött och annat som tillbehör.

Första steget är att utesluta all mat som candidan frodas på. Sedan bör du även börja äta tillskott med probiotika dagligen för att hjälpa tarmen att bygga upp en ny bättre tarmflora. Dessutom bör du äta sådant som tar död på candidan, exempelvis rå vitlök, aloe vera-juice, kallpressad kokosolja, eller Pau D´arco-te. Du bör få i dig någonting sånt här som är naturligt svampdödande dagligen, och varva gärna mellan olika saker så att inte candidan "vänjer sig". 

Fortsätt med dieten tills du är helt symptomfri och ett tag till. Sen kan du introducera mer saker i din diet igen, som äpplen, potatis med mera. Men raffinerat socker och liknande skulle jag inte råda dig till att börja med igen, dels för att det inte är bra för dig, och dels för att man lätt får candidaöverväxt igen om man en gång väl haft det. 

• Dotse
    Dotse skrev 2013-03-03 20:48:50 följande:
    När du vaknar på morgonen, samla ihop saliv i munnen och spotta ner i ett glas. (Innan du ätit, druckit osv) Ett bra saliv lägger sig på vattenytan  och stannar där, medan saliv från någon med candidaöverväxt börjar bilda "trådar" som åker ner mot botten på glaset. 
    Det ska självklart vara ett glas med vatten i, missade att skriva det. 
  • Glad i hågen

Gå in på Holistics hemsida, eller Sanna Ehdins, där står det endel. Sanna Ehdins "Gröna kuren" är främst för om man har Candida eller mag-tarmproblem tror jag.

• midsommar

Hej alla! Hoppas ni ser detta. (svara gärna i så fall, vore kul med respons)

Idag var jag hos en ny läkare och kollade upp specifikt för Candidainfektion.

Jag har själv sett att jag har svamp på tungan och blev rent av chockad när jag såg det.
    Förutom det har jag ett 10tal andra symptomer som stämmer in på pricken med just Candidainfektion.
    För att vara extra säker testade jag även att göra testet där man spottar i ett glas och det ska komma trådar som faller ner mot botten om man har candidainfektion och resultatet blev precis så, salivet hade trådar som sakta åkte ner mot botten.

Efter att doktorn sett mig i munnen säger han "nae, jag ser inget" och att jag inte har något trots att jag nämner alla symptom som faktiskt är typiska.

Är ju inte så att jag hittar på. Har själv sett att jag har svamp som sagt. Jag har varit 2 dagar utan sockerarter och det har redan blivit lite bättre, det är antagligen därför som doktorn "inte såg" de svampar som var kvar längre in på tungan.

Ignorerad igen. Känner mig bara så meningslös nu, någon som kan hjälpa mig på något vis?

Slänger upp en bild på hur tungan ser ut nu och spottestet (efter 2 dagar utan socker) Hjälp mig gärna att kommentera!

• Dotse
    midsommar skrev 2013-03-05 12:01:37 följande:
    Hej alla! Hoppas ni ser detta. (svara gärna i så fall, vore kul med respons)

Idag var jag hos en ny läkare och kollade upp specifikt för Candidainfektion.

Jag har själv sett att jag har svamp på tungan och blev rent av chockad när jag såg det.
    Förutom det har jag ett 10tal andra symptomer som stämmer in på pricken med just Candidainfektion.
    För att vara extra säker testade jag även att göra testet där man spottar i ett glas och det ska komma trådar som faller ner mot botten om man har candidainfektion och resultatet blev precis så, salivet hade trådar som sakta åkte ner mot botten.

Efter att doktorn sett mig i munnen säger han "nae, jag ser inget" och att jag inte har något trots att jag nämner alla symptom som faktiskt är typiska.

Är ju inte så att jag hittar på. Har själv sett att jag har svamp som sagt. Jag har varit 2 dagar utan sockerarter och det har redan blivit lite bättre, det är antagligen därför som doktorn "inte såg" de svampar som var kvar längre in på tungan.

Ignorerad igen. Känner mig bara så meningslös nu, någon som kan hjälpa mig på något vis?

Slänger upp en bild på hur tungan ser ut nu och spottestet (efter 2 dagar utan socker) Hjälp mig gärna att kommentera!

Skönt att du själv inser hur det ligger till i alla fall! Jag var hos läkaren i oktober 2011 och bad specifikt om att få kolla upp det här med candida. Samma sak där - läkaren tittade i min mun och sa att det inte var något fel. Jag gjorde sedan spott-testet och ett blodprov på privat klinik och båda testerna visade såklart på candidaöverväxt! Så lite inte på läkare, säger jag bara.... De har missat många saker med min hälsa som jag sedan kollat upp själv på privata kliniker. 

Bara att hoppa på candidadiet! :) 
  • midsommar
    Dotse skrev 2013-03-05 16:30:43 följande:
    Skönt att du själv inser hur det ligger till i alla fall! Jag var hos läkaren i oktober 2011 och bad specifikt om att få kolla upp det här med candida. Samma sak där - läkaren tittade i min mun och sa att det inte var något fel. Jag gjorde sedan spott-testet och ett blodprov på privat klinik och båda testerna visade såklart på candidaöverväxt! Så lite inte på läkare, säger jag bara.... De har missat många saker med min hälsa som jag sedan kollat upp själv på privata kliniker. 

Bara att hoppa på candidadiet! :) 
    Fyfan, sorgligt att det är så illa..
    Många säger att privat e bästa, kanske borde prova nästa gång.
    Några bra tips på vad man kan äta?
    Min candidadiet de två första dagarna har varit kyckling och ägg. Just nu svälter jag. tortyr.

• Dotse
    midsommar skrev 2013-03-05 17:23:38 följande:
    Fyfan, sorgligt att det är så illa..
    Många säger att privat e bästa, kanske borde prova nästa gång.
    Några bra tips på vad man kan äta?
    Min candidadiet de två första dagarna har varit kyckling och ägg. Just nu svälter jag. tortyr.

Svält inte dig själv! Ät ordentligt. :) 

Läs mitt inlägg lite längre upp och googla. Finns hur mycket som helst du kan äta. :) 
  • Aeternus Amor

Usch vad jag känner igen mig - jag har också mått så himla dårligt i många år - efter en galloperation - och har trott att det ska vara så. Uppblåst, uppkördhet, dårlig andedräkt, osv osv osv.
    Nu har jag varit hos en läkare som tog test i munnhålan och sedan ska jag lämna ett sådan äckligt avföringsprov. Varför kan man inte ta blodprov för att visa något?

Just nu känns det som om ingen tror på mig, inte min egen man heller. "Det går nog över" - Nu har jag mått skit i 45 år och det räcker tycker jag - men det finns ingen att prata med och ingen läkare som tar mig allvarlig.

Någon som har ett gott råd?     

• midsommar
    Aeternus Amor skrev 2013-03-21 11:23:50 följande:
    Usch vad jag känner igen mig - jag har också mått så himla dårligt i många år - efter en galloperation - och har trott att det ska vara så. Uppblåst, uppkördhet, dårlig andedräkt, osv osv osv.
    Nu har jag varit hos en läkare som tog test i munnhålan och sedan ska jag lämna ett sådan äckligt avföringsprov. Varför kan man inte ta blodprov för att visa något?

Just nu känns det som om ingen tror på mig, inte min egen man heller. "Det går nog över" - Nu har jag mått skit i 45 år och det räcker tycker jag - men det finns ingen att prata med och ingen läkare som tar mig allvarlig.

Någon som har ett gott råd?     
    Usch, jobbigt. Har du fått svar på testerna? Har hört att de testerna är 100% säkra heller.
    Jag tycker du borde göra en diet som de nämner ovanför. Inga kolhydrater/jäst.
    Jag testade göra detta och märkte skillnad direkt! Hade dock väldigt svårt för att hålla den men ska ge det en ny chans.

Min mage blev platt och tungan blev finare m.m. Sen åt jag bröd för att experimentera lite och då började det bubbla direkt och magen svullnade. Är ganska säker nu trots doktorns nonchalanta svar.
  • Aeternus Amor

Lite länge sedan svar - men hur som helst; fick bekräftat candida på tungan - och som min läkare då trodde, troligen i svälj och mage/tarm pga min besvär. Testade först tablettkur - men bara en vända då svampen kan bli resistenta. Sedan en sådan mixtur man sköljer och sväljer. Två vänder.

Men jag får nog skylla mig själv - är inte konsekvent med min diet - speciellt när det inte finns någon som tillsäger att det verkligen är det jag lider av.
    Men nu har jag även fått lite värk i höfter samt att jag måste gå på toa ofta - (ingen uvi) så det är nog på tiden att ta sig i kragen....  

• hej1111111

Hej, jag själv har ett stort vitt beläggning på min tunga. Testa spotta i glaset, gick inte ner utan stannade vid ytan. 
    Tror ni det är någon slags svamp? 

• Persson88
    midsommar skrev 2013-03-05 12:01:37 följande:
    Hej alla! Hoppas ni ser detta. (svara gärna i så fall, vore kul med respons) Idag var jag hos en ny läkare och kollade upp specifikt för Candidainfektion. Jag har själv sett att jag har svamp på tungan och blev rent av chockad när jag såg det. Förutom det har jag ett 10tal andra symptomer som stämmer in på pricken med just Candidainfektion. För att vara extra säker testade jag även att göra testet där man spottar i ett glas och det ska komma trådar som faller ner mot botten om man har candidainfektion och resultatet blev precis så, salivet hade trådar som sakta åkte ner mot botten. Efter att doktorn sett mig i munnen säger han "nae, jag ser inget" och att jag inte har något trots att jag nämner alla symptom som faktiskt är typiska. Är ju inte så att jag hittar på. Har själv sett att jag har svamp som sagt. Jag har varit 2 dagar utan sockerarter och det har redan blivit lite bättre, det är antagligen därför som doktorn "inte såg" de svampar som var kvar längre in på tungan. Ignorerad igen. Känner mig bara så meningslös nu, någon som kan hjälpa mig på något vis? Slänger upp en bild på hur tungan ser ut nu och spottestet (efter 2 dagar utan socker) Hjälp mig gärna att kommentera!

Hej! Jag googlade mig in på det här ämnet. Jag ska göra det där testet imorgon när jag vaknar, känner att jag möjligtvis kan ha drabbats av detta med. Vilka mer symptom har du? Jag har känt mig dålig i en vecka nu, förkyld med vita beläggningar på tungan + röda blåsor/prickar längst in. Jag har upplevt det förut men inte lagt så mycket mer märke till det. Det som har fått mig att komma fram till att de kan vara så att jag har svamp tungan är för att jag googlat runt om varför jag har en sån konstig smak i munnen och vart de vita beläggningarna kommer ifrån? Jag har väldigt ofta den här konstiga smaken i munnen som jag inte kan beskriva. Skulle va skönt om man fick reda på vad det är! När jag såg den här bilden på din tunga blev jag ännu mer säker på att de kanske är svamp ändå, min ser nämligen rätt likadan ut. Ska bli spännande att göra testet imorgon! Såg att det här var ett gammalt inlägg, men jag kände för att bli medlem idag och skriva här för jag blev så nyfiken! Ha de gött
  • Nattis 1972

Hej, Det är så mycket mer än att bara ta bort socker, vetemjöl, mjölkprodukter, gluten. Det är tyvärr ett helt bord med andra produkter man inte bör äta samt helst bör äta. Jag har varit sjuk i hela mitt liv och pga en enorm respons jag fick via ett inlägg på FB har jag nu startat en grupp. Candida Cleanse Sweden. Där finns all info, pdf om kost, länkar till "The one" som kan allt om Candida, arbetat med detta i 27 år och botat över 15.000 patienter mm. Vid intresse gå med i gruppen, det är som sagt så mkt mer än att bara ändra på kosten. Man måste få balans igen vilket kan/kommer ta LÅNG tid, inget som går att fixa på några veckor plus se till att Candidan aldrig igen får övertaget då den tyvärr oftast kommer tillbaka i en ännu mer aggressivare form där man får ännu fler besvär/symptom/krämpor. 

Kram

Svar på tråden Candida - fler som har det och vad får vi äta?