Candida - fler som har det och vad får vi äta?
Hej!
Jag börjar bli allt säkrare på att det är Candida jag har, och det skulle i så fall förklara varför jag mår som jag mår. Jag vet bara inte vem jag skall vända mig till för att få läkarhjälp, eftersom vanliga läkare inte verkar vara så införstådda i Candida och hur man botar det. Jag bor i Finland, och här verkar det inte vara lika utvecklat som det kanske är i Sverige?!
Jag konstaterade igår att jag nu måste få en början på utsvältningen av min Candida, och försöker nu gå enligt en strikt Candida-diet. Jag har tidigare ätit enligt LCHF, så har inte så stora problem att klara mig utan pasta, bröd och sådant. Men föll på sommaren för ett enormt sötsug, och har formligen frossat godis och socker sedan dess. Men när jag googlat omkring för att få svar på vad jag nu borde äta och göra för att bli av med Candidan, blir jag lite yr, eftersom det står så olika överallt.
Finns det någon som har/har haft Candida och kan hjälpa mig på traven med vilken kost jag borde äta och ge tips på bra morgonmål, lunch och middagar. Får man till exempel äta Turkisk yoghyrt med nötter eller frön till frukost? Och hur är det med mjölkprodukter, som keso, grädde, creme fraiche? Det borde man inte äta väl?
Och är det någon som provat på tarmrening i samband med Candida-utsvältning? Vad har ni då använt er av och har ni gjort det enligt någon läkares föreskrifter, eller på egen hand? Har tittat mycket på Roberg Grays tarmrening, och skulle verkligen vilja prova, men tänker att jag kanske borde hålla mig till dieten först ett tag? Men borde jag i så fall äta några extra vitaminer eller kosttillskott?
Jag är väldigt tacksam för svar!