• Strandhem

I väntan på IVF...

Ska på första mötet nu i oktober inför IVF . Nervöst men spännande. Samtidigt så rädd för att det ska visa sig att det inte går. Innan har jag ju kunna tänkt och tröstat mig med att det finns ju alltid IVF....

• Svar på tråden I väntan på IVF...
  • isadora81
    FridaF skrev 2012-11-07 00:50:13 följande:
    Fortsätter på din lista imorgon.
    Dom ställde in mötet. Du kan läsa det i bloggen om du vill. Jag var totalt knäckt hela måndagen. Idag (tisdag) ringde dom igen. Nu fick vi en ny tid imorgon, onsdag 10.30. så håll tummarna för oss då!! 

Hur har det gått idag? Vad skönt att ni fick en ny tid så snabbt!
  • Ingrid1989
    isadora81 skrev 2012-11-07 17:27:34 följande:
    Hur har det gått idag? Vad skönt att ni fick en ny tid så snabbt!

mycket skönt. tack för att du frågar. du kan läsa i bloggen hur det gick. men allt gick jättebra och skall starta med korta metoden på cd två. Mensen kommer om ca två veckor.
  • Ingrid1989
    Strandhem: Har sprayat med Synarela i snart 8 dagar och ska in till RMC på extra kontroll på torsdag.
                          Planerat äggplock i vecka 48.
    FridaF: Kommer köra korta metoden med start v 47. Sprutar med Gonal-f. Prel Äggplock v49 
  • isadora81
    Strandhem: Har sprayat med Synarela i snart 8 dagar och ska in till RMC på extra kontroll på torsdag.                       Planerat äggplock i vecka 48.

FridaF: Kommer köra korta metoden med start v 47. Sprutar med Gonal-f. Prel Äggplock v49 

Isadora81: Har första möte på Carl von Linné den 11 december.  
  • Ramila

Hej på alla!

Nu har jag & min sambo fått en remiss bekräftelse skickat inför första IVF försöketSkrattande.
     I kallelsen står det att man ska få komma på ett första möte inom tre månader.
    Min fråga är efter första besöket hur länge får man vänta innan det blir första IVF försöket?
    Är det någon som vet ungefär hur lång väntetid det är?
    Jag och min sambo funderar på att gå den privata vägen istället om det visar sig att man kommer få vänta mer än ett halv år.
    Är det värt alla de pengarna om man väljer privat?
    Det blir på Salhgrenska sjukhuset i Göteborg.

Processen är igång!
    Hoppas på att höra från någon där uteHjärta

• Körsbär
    Ramila skrev 2012-11-18 14:43:24 följande:
     Hej på alla!

Nu har jag & min sambo fått en remiss bekräftelse skickat inför första IVF försöketSkrattande.
     I kallelsen står det att man ska få komma på ett första möte inom tre månader.
    Min fråga är efter första besöket hur länge får man vänta innan det blir första IVF försöket?
    Är det någon som vet ungefär hur lång väntetid det är?
    Jag och min sambo funderar på att gå den privata vägen istället om det visar sig att man kommer få vänta mer än ett halv år.
    Är det värt alla de pengarna om man väljer privat?
    Det blir på Salhgrenska sjukhuset i Göteborg.

Processen är igång!
    Hoppas på att höra från någon där uteHjärta
    Hej! Såg tråden och ville titta runt lite har själv genomgått en IVF i Augusti.
    När våran läkare skickade remissen så skulle det ta högst 3 månader innan man skulle få ett besked om vart man får göra IVF:en, i stockholms län så tar det längre tid, upp till 1 år i IVF kön. Vi sa att vi ville hamna på carl von linne kliniken som önskemål och fick tid där direkt efter 3 månader.
  • Ramila

Hej KörbärGlad.

Tack ditt svar.
    Skönt att höra att ni fått hjälp. Blev det något positivt resultat{#emotions_dlg.flower}? Hade ni lyckan att klara det på första försöket?

Ja de har troligen krav på sig att det ska bli ett första besök inom 3 månader. Därefter kan man få vänta ett halv år tyvärr. Glad att jag har sådan tur att inte bo i Stockholm...
     Min sambo har lämnat in spermie som de fryst ned. Vi valde den privata vägen då vi kände att det är värt den chansen. Men är så nervös & kanske man inte ska oroa sig så men jag gör det nog ändåSkäms.
     Nu känner jag lite press på att få mensen bara det kan ju göra att man inte får den. Idag ska jag hämta ut alla mediciner de sade att man skulle ha hemma.

Du får gärna skriva lite om du vill om hur det sett ut för er..{#emotions_dlg.flower}

• Körsbär

Försök att släppa oron, jag vet att det inte är lätt men du kommer behöva krafterna sen!!
    Jag gick igenom den korta behandlingen, jag vet inte om du gör den långa eller korta men på den korta innebär det att man struntar helt i näs sprayen och börjar direkt på sprutorna.
    Att ta sprutor var obehagligt självklart men det klarar man!
    När läkaren sätt att allt går som det ska,att äggblåsorna växt till sig är det dax för äggplock, om jag inte minns fel så startade jag med hormonerna den 15aug och äggplock skedde sen den 24:e aug så det gick jätte fort. Mitt råd till dig är att helst av allt inte läsa för mycket om äggplock på forum etc alla upplever smärtan olika och det är onödigt att skrämma upp sig, jag läste runt och var livrädd! Grät typ 2357383gånger i väntrummet,magen var helt ur balans och jag mådde pyton. Helt i onödan kan jag tillägga för jag var så full av Ipren,lugnande och morfin så jag kände absolut ingenting!
    Insättning av deg bästa ägget skedde 2dagar efter ägguttaget. Och sen 7,8 dagar efter insättning så fick jag positivt utslag på gravtest.
    Jag hade turen att "lyckas" på första försöket. Men om jag inte hade gjort det hade jag gått igenom alla hormoner,äggplock hundra gånger om, och kommer få göra det i framtiden för syskonförsök.
    Går in i vecka 16imorgon så än så länge har det gått bra.
    Det är bra att ha någon att prata med under hela ivf perioden för det är en otroligt jobbig resa man går igenom.
    www.minbebis.com/blogg/sommar2012. Om du kikar bak i arkivet från augusti så hittar du en massa där om äggplock och hormoner. Det är bara att höra av dig om du undrar något eller om du bara vill prata.
    Kram!

• isadora81
    Strandhem skrev 2012-11-28 19:48:34 följande:
    Imorgon är det dags för äggplock för mig. Håll tummarna tjejer

Jag håller tummarna! Så spännande!
  • Ramila
    Körsbär skrev 2012-11-22 18:22:38 följande:
    Försök att släppa oron, jag vet att det inte är lätt men du kommer behöva krafterna sen!!
    Jag gick igenom den korta behandlingen, jag vet inte om du gör den långa eller korta men på den korta innebär det att man struntar helt i näs sprayen och börjar direkt på sprutorna.
    Att ta sprutor var obehagligt självklart men det klarar man!
    När läkaren sätt att allt går som det ska,att äggblåsorna växt till sig är det dax för äggplock, om jag inte minns fel så startade jag med hormonerna den 15aug och äggplock skedde sen den 24:e aug så det gick jätte fort. Mitt råd till dig är att helst av allt inte läsa för mycket om äggplock på forum etc alla upplever smärtan olika och det är onödigt att skrämma upp sig, jag läste runt och var livrädd! Grät typ 2357383gånger i väntrummet,magen var helt ur balans och jag mådde pyton. Helt i onödan kan jag tillägga för jag var så full av Ipren,lugnande och morfin så jag kände absolut ingenting!
    Insättning av deg bästa ägget skedde 2dagar efter ägguttaget. Och sen 7,8 dagar efter insättning så fick jag positivt utslag på gravtest.
    Jag hade turen att "lyckas" på första försöket. Men om jag inte hade gjort det hade jag gått igenom alla hormoner,äggplock hundra gånger om, och kommer få göra det i framtiden för syskonförsök.
    Går in i vecka 16imorgon så än så länge har det gått bra.
    Det är bra att ha någon att prata med under hela ivf perioden för det är en otroligt jobbig resa man går igenom.
    www.minbebis.com/blogg/sommar2012. Om du kikar bak i arkivet från augusti så hittar du en massa där om äggplock och hormoner. Det är bara att höra av dig om du undrar något eller om du bara vill prata.
    Kram!

Hej igen och ett stort grattis till erSkrattande!

Försöker att inte oroa mig men det är svårt. Jätte skönt att någon gav lite svar på vad som ska komma.
    Jag har också bara fått sprutorna vilket innebär att det inte blev någon spray.  Gör det ont att ta så många sprutor under den perioden som man väntar på att den dagen ska komma då man ska må illa för det kommer göra ont när de ska göra urplocket av ägg?
    Vad skönt att höra det gick bra på ert första försök, det är väl lite ovanligt vad jag kan förstå?. Fick ni försöket genom landstinget eller valde ni gå privat p.g.a.. lång väntetid?
    Ja jag vet man ska inte läsa för mycket på nätet m,en man undrar ju eftersom alla skriver att det jobbig period & att det där ägguttaget ska göra ont.. Men det är kanske som du skriver att det inte gör så ont hoppas jag.

Tack för ditt svar det värmde och gav hopp..
    KramHjärta
Svar på tråden I väntan på IVF...