• junimamma12

När började ni ge smakportioner ?

Ja som rubriken lyder, när gav ni era barn sin första riktiga mat, och vad va det för något ? Hur gav ni dom de, på morgonen eller kvällen eller hur gjorde ni ?

Tacksam för svar, vill veta lite hur andra gör.. Min son är 3mån o han verka vara intresserad av annan mat, för när vi äter så tittar han sååå intressant på vår mat..

Hade varit kul o veta hur ni andra gör :)    

• Svar på tråden När började ni ge smakportioner ?
  • Simbelmynë

Kan ju bidra med hur min dotter äter, här mitt i all hysteri om bvcs dåliga kostkoll...

Började ge nån enstaka tsk vid 4 månader. Hon var ganska nöjd med lite sen vill hon äta ersättningen. Allt eftersom vill hon smaka på mer och det fick hon. Började med potatis, morot och liknande. Idag är hon 6 månader och hon äter numera också lite kött. Hennes dag ser ut så här:

Ersättning
    Gröt
    Lagad mat
    Ersättning
    Gröt
    Ersättning

• Elvis Mamma

La Lola: Väldigt märkligt att BVC skulle rekommendera detta, antigen handlar det om extremt okunnig personal eller grova missförstånd!

• Lillis80

Den absolut bästa och kompletta näringen för en liten bebis är bröstmjölk eller ersättning. Börjar man med mat/smaportioner för tidigt (innan 6 månader) konkurrerar maten med mjölken/ersättningen tidigare än nödvändigt (och i värsta fall nobbar bebisen bröstet eller flaskan efter att ha fått smak på mat). Bebisen får inte i sig lika mycket av den och det är ju inte bra. Man vill väl att barnet ska få den näring som är bäst för den? Det är ingen brådska alls att börja med fast föda - första målet behöver inte bytas ut förrän tidigast rubt 8 månader. Ersättning/amning till 6 månader är det absolut bästa för bebisen ur närungssynpunkt. Sen är lilla magen ofta inte redo för mat förrän då heller. Det är liksom inte meningen att de ska äta mat så tidigt. För bebisens skullfår ivriga mammor och pappor försöka lägga band på sig ;) Det finns inga fördelar med att börja för tidigt. Tvärtom.

• Nileta

De två stora närmre 6 mån gamla och då först lite mosas potatis, morot el dyl. Den minsta är född med diafragmabråck som påverkat lungornas utveckling. Han "bränner energi" bara av att andas och hade lite dålig viktuppgång. Vi blev därför rekommenderade att börja med gröt redan vid 4 månader. Nu är han snart 6 månader och äter gröt med lite extra fett morgon och kväll och "lunch" (morot/majs/potatis/palsternacka el dyl) mitt på dagen. Hade han fötts frisk hade jag antagligen väntat till ca 6 mån även med honom. Tycker amning är hemskt praktiskt och ser ingen anledning att skynda med annan mat om det ej behövs.

• Simbelmynë
    Lillis80 skrev 2012-10-18 10:44:15 följande:
    Den absolut bästa och kompletta näringen för en liten bebis är bröstmjölk eller ersättning. Börjar man med mat/smaportioner för tidigt (innan 6 månader) konkurrerar maten med mjölken/ersättningen tidigare än nödvändigt (och i värsta fall nobbar bebisen bröstet eller flaskan efter att ha fått smak på mat). Bebisen får inte i sig lika mycket av den och det är ju inte bra. Man vill väl att barnet ska få den näring som är bäst för den? Det är ingen brådska alls att börja med fast föda - första målet behöver inte bytas ut förrän tidigast rubt 8 månader. Ersättning/amning till 6 månader är det absolut bästa för bebisen ur närungssynpunkt. Sen är lilla magen ofta inte redo för mat förrän då heller. Det är liksom inte meningen att de ska äta mat så tidigt. För bebisens skullfår ivriga mammor och pappor försöka lägga band på sig ;) Det finns inga fördelar med att börja för tidigt. Tvärtom.
    Ja å så länge "maten inte konkurrerar ut ersättningen" så äter min dotter med god aptit, utan magproblem.

• Lillis80
    Simbelmynë skrev 2012-10-18 11:51:59 följande:
    Ja å så länge "maten inte konkurrerar ut ersättningen" så äter min dotter med god aptit, utan magproblem.

Ja, det är ju bra! Så länge smakproverna är så små så är det ju inget problem :) Ersättningen är ju den bästa näringen för henne om hon är under 6-8 månader :)
  • Simbelmynë
    Lillis80 skrev 2012-10-20 05:43:21 följande:

Ja, det är ju bra! Så länge smakproverna är så små så är det ju inget problem :) Ersättningen är ju den bästa näringen för henne om hon är under 6-8 månader :)
    Små å små portioner vet jag inte. Hon äter ca 1 dl till lunch och blir mätt på det, ibland får hon lite frukt efter. Det är hennes måltid och hon äter ingen ersättning efter det.
  • Lillis80
    Simbelmynë skrev 2012-10-20 08:43:08 följande:
    Små å små portioner vet jag inte. Hon äter ca 1 dl till lunch och blir mätt på det, ibland får hon lite frukt efter. Det är hennes måltid och hon äter ingen ersättning efter det.

Då konkurrerar det ;) Men alla gör ju som passar dem bäst. Rekommendationer är bara rekommendationer :)
  • Lillis80

...förutsatt att hon är under 6 månader alltså. Över 6 månader är det ju en helt normal smakportion :)

• Simbelmynë
    Lillis80 skrev 2012-10-20 10:31:09 följande:
    ...förutsatt att hon är under 6 månader alltså. Över 6 månader är det ju en helt normal smakportion :)
    Hon är snart 7 månader och har ätit såhär i ca 2 veckor. Vi har även testat välling, men det ratar hon totalt! Hon vill hellre äta ersättning å självklart får hon det, det är ju också nyttigare! För övrigt så¨sover hon bra på ersättning så för den delen känns välling ganska onödigt. Gröt äter hon två ggr per dag, ibland bara en och så får hon ersättning istället. Hon äter ersättning  vanligtvis 3 ggr per dag.

Jag bryr mig inte så mycket om de ändrade rekommendationerna då jag har äldre barn som ätit efter dom gammla rekommendationer, och det har funkat bra. Vi har ingen allergi i familjen heller för den delen.

• Lillis80

Vår dotter tokvägrar också välling! Vi ville börja med det när hon var 6-7 månader inför natten, men det var bara tvär-nej. Hade vart så smidigt! Men det fick bli gröt istället här också, och det började vi med när hon var 6-7 månader. Men jag fattar inte hur gröt kan vara supergott och välling superäckligt? Det smakar ju väldigt lika!

• Simbelmynë
    Lillis80 skrev 2012-10-20 11:04:13 följande:
    Vår dotter tokvägrar också välling! Vi ville börja med det när hon var 6-7 månader inför natten, men det var bara tvär-nej. Hade vart så smidigt! Men det fick bli gröt istället här också, och det började vi med när hon var 6-7 månader. Men jag fattar inte hur gröt kan vara supergott och välling superäckligt? Det smakar ju väldigt lika!
    Jag tror det beror på konsistensen...Eftersom hon älskar ersättningen så fattar hon med en gång att det inte är ersättning, antagligen pga att det är lite tjockare.
  • Pam

Ja rekommendationer hit och rekommendationer dit...bla bla..

Simbelmyne: Min dotter mår också prima av att äta lagad mat som lunch. Resten av måltiderna består av gröt och ersättning, i stort sett precis som din dotter äter Hon är 6½ månad. Kör samma rekommendationer som va när storebror skulle börja med mat. Å välling, nä det är inget hon vill ha, testat flera gånger nu men hon gör en ugly min a la Skrikandes

'Keep your head down and your tits up and we'll get through this nice and smooth...
  • sasso78

Började när mina var ca. 4 mån. Då med smakportioner i form av potatis tex. Sen provade vi lite gröt också. Fungerade bra.

• Pam

kan ju tillägga att jag började ge smakportioner när hon var ca 5½ månad, och hon ÄLSKADE det!!!

'Keep your head down and your tits up and we'll get through this nice and smooth...
  • Simbelmynë
    Pam skrev 2012-10-20 12:16:48 följande:
    Ja rekommendationer hit och rekommendationer dit...bla bla..

Simbelmyne: Min dotter mår också prima av att äta lagad mat som lunch. Resten av måltiderna består av gröt och ersättning, i stort sett precis som din dotter äter Hon är 6½ månad. Kör samma rekommendationer som va när storebror skulle börja med mat. Å välling, nä det är inget hon vill ha, testat flera gånger nu men hon gör en ugly min a la Skrikandes
    Mina andra barn har älskat välling, men barn e ju olika
  • elinorlilja

Vi gav vår dotter vid 3,5 månad lite smått och hon älskade det!. Vi började då och hon lever och har absolut inte tagit skada av det!. Märker man att barnet får ont i magen så slutar man väll?. Förr var alltid rek 4 mån. Min BVC sköterska tycker att vi i Sverige är allmänt för "försiktiga" med våra barn med tanke på att dom i många andra länder ger diverse konstigheter redan som bebisar och dom barnen har överlevt. Så länge man håller koll på magen så tror jag absolut inte att det är någon fara. Dock får inte maten konkurrera ut bröstmjölken/ersättningen.

Svar på tråden När började ni ge smakportioner ?