• Anonym (MammaM)

Måste jag lägga om kosten radikalt?

Hejsan,
    jag började med fitnessfigthen, känner du till det?
    Jag klarar verkligen inte av att äta den maten! Jag tål inte naturella saker och när maten är så äcklig blir jag jätte omotiverad! Träningen är inga problem så den tänker jag fullfölja men hur ska jag göra med maten?
    Kan jag äta som jag gör nu fast minska portionerna? Äter vanlig husmanskost och kanske köra det med tallriksmodellen?
    Vad är en bra frukost? Jag äter som sagt inte naturella saker och kvarg, kesella etc är bland det vidrigaste jag provat äta. Jag äter inte heller gröt så känner att jag kanske inte riktigt har rätt förutsättningar...
    Jag brukar äta smörgås med kaffe på morgonen men kan jag bara byta ut det mot knäckebröd istället?
    Kan man unna sig lite godis eller så en dag i veckan, till fredagsmyset?
    Jag har absolut inte bråttom att gå ner men vill gärna gå ner ca 0,5-1kg i veckan.

• Svar på tråden Måste jag lägga om kosten radikalt?
  • Träningsexpert Elmina

Visst funkar tallriksmodellen! Det handlar om att du äter mindre energi och du måste ju hitta det sättet som funkar för dig.

Knäckebröd mättar bra utan att ge så mycket energi så det kan du byta ut mot det mjuka brödet.

Ät gärna ett ägg till och/eller yoghurt med müsli så håller du dig mätt längre.

Jag tycker att man kan äta lite godis någon gång i veckan, att förbjuda sig "övrig kost" brukar sällan vara ett hållbart sätt att förlora i vikt.

Svar på tråden Måste jag lägga om kosten radikalt?