• johanna 77

När var ert barn blöjfri på dagen?

Vår dotter var blöjfri vid ca 2år..(i stort sett på natten också). endel tycker att det är jättetidigt.... men vi har alltid erbjudigt henne toan/pottan från ca 1 år  sporadiskt även tidigare...

När började ni och när var barnen torra....?? Hur gjorde ni?  .

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När var ert barn blöjfri på dagen?
  • pigglet

Vi började sommaren efter de fyllt 2 år. Då har de varit 2-2,5 år. Det har tagit ett par veckor, sedan har de varit torra på dagarna och i princip på nätterna också. Vi har fortsatt med nattblöja några månader till, bara för säkerhets skull.

• annca

Dottern vid lite drygt tre. Fast då blev hon torr nästan direkt. Inte en enda nattolycka, och de på dan kunde räknas på ena handens fingrar.

Sonen är 3,5 och är det inte än. Visar ganska lite intresse för att bli av med blöjan. Sitter på pottan eller toan ibland, men verkar inte alls ha koll på när han behöver.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Höghus

Min son var torr dag och natt vid 2, dottern vid 2 och 3 månader. Vi har tagit bort blöjan på sommaren och låtit dem gå med rumpan bar hemma så de fattar vad som händer. Sen har vi satt dem på toa 1 gång på natten.

• YokohamaNr2

Båda mina pojkar  var torra dag som natt strax efter 3 och båda har gått otroligt smärtfritt, tog några dagar endast från blöjborttagning till total torrhet. Endast ett fåtal olyckor med båda och då var det att de inte hann till toan

• cosinus

Yngsta var knappt 2 år när hon blev blöjfri. De andra har varit närmare 3 för jag har inte orkat vakta och torka olyckor när de varit kring 2 då alla de äldre haft nyfödda småsyskon i precis den åldern.

Yngsta går på en avdelning där alla barn är födda -10 och där är det bara dottern och en annan tjej som är torra av 17 barn. Resten har blöja.

• CeeJay

Äldsta dottern blev dagtorr vid 3 år (vi började potträna (förgäves) när hon var 2. (nattorr vid 4 år)
    Yngsta dottern blev dagtorr innan hon skulle fylla 2 år - pottränades inte alls. (nattorr vid 2,5-3 år)

• Jennie med ie

Samtidigt som han blev utan blöja på natten: knappt 4 år. Vi började vid ca 2½ men han hade viktigare saker för sig... som att börja prata t ex. Nu är han aldrig tyst, vi skulle kanske bett honom avvakta med talet och satsa på kissningen i stället?

• Bräckehäxan

Vi pratade mycket och satte upp mål med sonen... Han ville inte släppa blöjan förrns han var 3,5 år, och då släppte han den med en gång och nästintill inga olyckor har skett alls... I början ville han ha blöja att bajsa i, men bajsat nu på toa också...

Tyckte det var skönt att det blev som det blev, och eftersom vi inte betalar för blöjor så har vi heller inte sett nån nackdel med blöjan. Sonen fick styra helt och hållet, och vi hade ett mål som var absolut deadline, när badrummet blir klart, vilket ännu inte skett... Nu har vi bara en källartoaletten orörd från 50-talet vilket jag själv tycker är lite jobbigt.... Men som sagt, sonen är stor nog att klara av källartrappan själv så det funkar bra!

• FruSen

Vi tränade rätt länge med dottern i tvåårsåldern men hon ville inte alls. Sen när hon var nyss fyllda 3, från en dag till en annan ville hon vara utan blöja och sedan dess har det hänt ett par kissolyckor bara! Aldrig på dagis, bara hemma. Hon är nu 3½.
    Nattetid är hon mestadels torr men jag tar ändå på henne en blöja. Hon har inte kissat i den på flera flera veckor så vi skulle nog kunna ta bort den också men jag är lite hönsig av mig... Skäms

• gugeligu

6 mån på första, kanske 10 på andra. hur vi gör? läser av och tar på toa

Svar på tråden När var ert barn blöjfri på dagen?