• LindaMamman

Morgonpigg 3-åring!!

Min snart 3-årige son är så otroligt morgonpigg. Han har sovit en stund på dagarna och är då uppe på kvällen lite för länge tycker jag, 20:30-21:30 - ibland senare. Nu försöker vi sluta med tupplur på dagen och då somnar han tidigare, runt 19:30 - vilket är så skönt för man får en stund för sig själv att avrunda dagen, plocka ihop, dricka te..... dock är han väldigt trött då på eftermiddagen när han inte fått sova något på dagen och jag måste aktivera honom hela tiden. Borde jag låta honom sova tupplur ett tag till ändå och stå ut med att han somnar halv tio-tio på kvällen?

Men... oavsett om han sover tupplur på dagen eller ej, somnar 19:30 eller 22, så vaknar han så tidigt! I morse var klockan 5;40 då han vaknade. Ibland är det lite tidigare - ibland lite senare. Det är mörkt i rummet och jag säger till honom att det är mitt i natten, men han är pigg.

Vad gör man? Hur ska jag få honom att sova längre? 

• Svar på tråden Morgonpigg 3-åring!!
  • Adephi

Jag har ibland vissa mornar önskat att jag inte haft morgonpigga ungar. Men det är helt enkelt så att vissa människor är morgonmänniskor. Jag var tydligen det som liten och alla mina 3 barn har som små vaknat mellan 5-6. Enstaka gånger kring 7 och i perioder redan vid 4. 

Perioden när det har varit dags att sluta med middagsluren har varit enormt frustrerande men aldrig heller resulterat i att de sovit längre på morgonen. Alltså för att garantera att de får den sömn de behöver så somnat de tidigt och vaknar när de är utsövda.
    Till och med min tonåring är trött mellan 20-21 och går och lägger sig och går upp av sig själv vid 6:30 på skoldagar.

Kontentan av det hela iallafall, trots att jag fösökt med 3 st så har de aldrig sovit längre på morgonen, utan har lagt dem tidigare för att de ska få lagom med timmar sömn. 

• SecretFlower

Har ni provat lägga honom mycket tidigare äv vad ni gör..alltså börja kvällsrutinerna borjas vid kl 18 så att han förhoppningsvis somnat vid 19...

Har iallafall märkt det på  mina barn att om dom går och sover tidigare så sover dom bättre och längre på morgnarna. Barnen somnar oftast före 19 och sover hela natten till 6.30 plus att dom sover 1-2 timmar på dagen.

• I969
    SecretFlower skrev 2012-10-07 08:33:16 följande:
    Har ni provat lägga honom mycket tidigare äv vad ni gör..alltså börja kvällsrutinerna borjas vid kl 18 så att han förhoppningsvis somnat vid 19...

Har iallafall märkt det på  mina barn att om dom går och sover tidigare så sover dom bättre och längre på morgnarna. Barnen somnar oftast före 19 och sover hela natten till 6.30 plus att dom sover 1-2 timmar på dagen.
    Håller med om tidig läggning. Men att sova 1-2 timmar på dagen resulterar för de flesta 3-åringar i kortare natt. Visst finns det enstaka barn som sover lång dagvila upp i 3-4-årsåldern med bibehållna långa nätter, men de flesta behöver korta vilan eller hoppa över. Hur gamla är dina barn?
  • LindaMamman
    I969 skrev 2012-10-07 08:11:09 följande:
    Hos oss har vi en barn-väckarklocka-nattlampa med en bild av ett lamm som sover på natten och vaknar med en sol på morgonen. Vår 3-åring är helt med på noterna, vi ligger och myser tillsammans i sängen till det är "morgon" kl. 6.30. Den stora fördelen med detta (förutom att jag får dra mig i sängen, mmm) är att om lilleman fortfarande är lite trött så somnar han om  

TS, jag skulle undvika middagsvilan. Båda mina pojkar har börjat sova bättre på natten när vi mer konsekvent tagit bort vilan och kommit in i lite fastare rutiner, perioden med nån vila varannan dag har varit garanterat hattigast och sämst. 
    Tack för tipset! Ja, kanske är det det sämsta vi gör just nu: ibland råkar han somna och då får han en dagvila, är uppe längre på kvällen men vaknar tidigt och ibland skippar vi dagvilan, han somnar tidigare men vaknar tidigt.. ingen riktig konsekvens helt enkelt. :)
  • LindaMamman
    Adephi skrev 2012-10-07 08:25:16 följande:
    Jag har ibland vissa mornar önskat att jag inte haft morgonpigga ungar. Men det är helt enkelt så att vissa människor är morgonmänniskor. Jag var tydligen det som liten och alla mina 3 barn har som små vaknat mellan 5-6. Enstaka gånger kring 7 och i perioder redan vid 4. 

Perioden när det har varit dags att sluta med middagsluren har varit enormt frustrerande men aldrig heller resulterat i att de sovit längre på morgonen. Alltså för att garantera att de får den sömn de behöver så somnat de tidigt och vaknar när de är utsövda.
    Till och med min tonåring är trött mellan 20-21 och går och lägger sig och går upp av sig själv vid 6:30 på skoldagar.

Kontentan av det hela iallafall, trots att jag fösökt med 3 st så har de aldrig sovit längre på morgonen, utan har lagt dem tidigare för att de ska få lagom med timmar sömn. 
    Ok, det är kanske bara så. Är man morgonpigg så är man. Jag var också det, och är än.. men 5.... ;) Som tur är  är jag ingen kvällsmänniska så jag somnar också tidigt. När skola kommer igång så är det ju bara bra att vara morgonpigg! :)
  • LindaMamman
    I969 skrev 2012-10-07 08:11:09 följande:
    Hos oss har vi en barn-väckarklocka-nattlampa med en bild av ett lamm som sover på natten och vaknar med en sol på morgonen. Vår 3-åring är helt med på noterna, vi ligger och myser tillsammans i sängen till det är "morgon" kl. 6.30. Den stora fördelen med detta (förutom att jag får dra mig i sängen, mmm) är att om lilleman fortfarande är lite trött så somnar han om  

TS, jag skulle undvika middagsvilan. Båda mina pojkar har börjat sova bättre på natten när vi mer konsekvent tagit bort vilan och kommit in i lite fastare rutiner, perioden med nån vila varannan dag har varit garanterat hattigast och sämst. 
    Bra tips med nattlampan! Min son har önskat sig en nattlampa så det är kanske en sån där man ska hålla utkik efter? Vart har du hittat den?
  • LindaMamman
    SecretFlower skrev 2012-10-07 08:33:16 följande:

Oj, nej det har jag aldrig provat. Jag har snarare tänkt att "somnar han för tidigt vaknar han väl ännu tidigare.." Tack för det tipset, ska prova! :)
  • SecretFlower
    I969 skrev 2012-10-07 08:38:35 följande:
    Håller med om tidig läggning. Men att sova 1-2 timmar på dagen resulterar för de flesta 3-åringar i kortare natt. Visst finns det enstaka barn som sover lång dagvila upp i 3-4-årsåldern med bibehållna långa nätter, men de flesta behöver korta vilan eller hoppa över. Hur gamla är dina barn?
    Våra barn är 4½ år, 2 år och yngsta är 11 månader. Dom går nästan alltid tillika och sova, ibland kan dock äldsta sonen vara längre uppe men han behöver sin sömn för annors orkar han inte på dagen.
  • Adephi
    LindaMamman skrev 2012-10-07 09:31:35 följande:
    Ok, det är kanske bara så. Är man morgonpigg så är man. Jag var också det, och är än.. men 5.... ;) Som tur är  är jag ingen kvällsmänniska så jag somnar också tidigt. När skola kommer igång så är det ju bara bra att vara morgonpigg! :)
    Jag hade tydligen dille på att vakna 4:30 enligt mamma. Skrattande
    Men måste faktiskt säga att med min tonåring är det jätteskönt, tror jag behövt väcka henne en gång sen hon började skolan. Inte ens den gången var hon seg utan upp och satte fart direkt. Så även om det kanske är tugnt att gå upp nu så kanske du har igen det senare.
    Om inte allt för länge kanske din lille är mogen att gå upp och sitta vid bompa en stund själv så du kan ligga och dra dig lite iallafall. Solig
  • tilj75

Jag är mest imponerad av att du skuttar upp ur sängen kl fem på morgonen med ett leende på läpparna. Det gör inte jag.
    Min fundering var, om man slutar med dagsvilan så tar det väl minst två veckor innan barnet anpassar sömnen efter den nya sovrutinen. Tror jag att jag har läst. Eller har jag fel?

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • LindaMamman
    tilj75 skrev 2012-10-07 11:18:31 följande:
    Jag är mest imponerad av att du skuttar upp ur sängen kl fem på morgonen med ett leende på läpparna. Det gör inte jag.
    Min fundering var, om man slutar med dagsvilan så tar det väl minst två veckor innan barnet anpassar sömnen efter den nya sovrutinen. Tror jag att jag har läst. Eller har jag fel?
    Aha... så kanske det är. Vi har aldrig varit utan dagvilan i ett par veckor konstant, utan det har gått några dagar sen faller vi tillbaka för att han somnar när han åker vagnen eller i bilen.... man kanske måste vara lite mer konsekvent, helt enkelt. Tack för tipset! :)
  • Adephi

Det tar c:a 2 veckor innan man kan se en rutin som fast ja. Däremot när mina har slutat sova middag har det varit fram och tillbaka en period. Däremot jag har haft en tid de senast får sova till, eller att de max fick sova i 45 min. Vilket det nu var som kom först.

• I969
    LindaMamman skrev 2012-10-07 13:27:04 följande:
    Vi har aldrig varit utan dagvilan i ett par veckor konstant, utan det har gått några dagar sen faller vi tillbaka för att han somnar när han åker vagnen eller i bilen.... man kanske måste vara lite mer konsekvent, helt enkelt. 
    Ja, det är ju det som är kruxet varje gång man försöker styra undan ett vilopass på dan, att man helst varken får köra bil eller åka vagn vid kritiska tidpunkter... Det kan gå ändå, med något skoj att göra och något att gnaga på i vagnen/bilen.
    LindaMamman skrev 2012-10-07 09:32:19 följande:
    Bra tips med nattlampan! Min son har önskat sig en nattlampa så det är kanske en sån där man ska hålla utkik efter? Vart har du hittat den?
    Jag köpte den här:
    pickpack.se/product.asp
    Dyr dock, tycker jag. Har förstått att andra köpt på Amazon, finns lite olika om man där söker på sleep training clock. 
  • underverket 06

Vissa barn är helt enkelt morgonpigga. Andra barn kvällspigga. Har en väldigt kvällspigg son på snart 4 år som lätt kan hålla sig vaken till 22.00 på helgerna om han får. Han sover inte på dagen längre. På vardagarna så somnar han sällan före 21.00. Men å andra sidan så måste han sällan gå upp före 07.30 vardagar o på helger sover han till runt 08.30. Men det är samma sak med honom. Han vaknar alltid runt 08.30 när vi är lediga, oavsett om han somnat 21.00 eller 22.30 dagen innan.

• Lambi09

Samma här!! min son är 3 år och han somnar allt mellan 19-21 och vaknar varje morgon mellan 5-6, har alltid vaknat så tidigt. många jag känner tycker " stackars er, va jobbigt, våra barn vaknar mellan 8-10 tiden. " men jag börjar inse att det är nog rätt vanligt med morgonpigga barn. Vi är inte ensamma om det ! :)

• LindaMamman
    Lambi09 skrev 2012-10-07 21:30:39 följande:
    Samma här!! min son är 3 år och han somnar allt mellan 19-21 och vaknar varje morgon mellan 5-6, har alltid vaknat så tidigt. många jag känner tycker " stackars er, va jobbigt, våra barn vaknar mellan 8-10 tiden. " men jag börjar inse att det är nog rätt vanligt med morgonpigga barn. Vi är inte ensamma om det ! :)
    Det är bara att gilla läget, alltså. ;) Vi bor utomlands och för tillfället njuter vi av morgnarna då det är svalt och skönt. Kanske blir det annorlunda i jul när vi ska flytta hem till vintermörkret! :)
Svar på tråden Morgonpigg 3-åring!!