Alla djur har sin charm.
Hamstrar (vi har fyra), finns både dvärghamstrar (roborovski, kinesisk, campbell, rysk vintervit och hybrid) och guldhamster. Dvärghamstars ska leva i par eller flock, guldhamstrar ska leva ensamma. Himla trevliga och roliga djur. Nattaktiva vilket kan vara tråkigt för barnen eftersom djuren sover när barnen är vakna och tvärtom. Till barn passar guldhamster bättre än dvärgar. Guldisarna är större därmed lättare att hantera. Roborovski hamster skulle jag inte rekommendera som första hamster, de är ofta svåra att få tama och väldigt små. Dessa får man se mer som tittdjur än keldjur.
Vi har en roborovski (var två från början, ena dog för inte så länge sen och nu börjar den som blev kvar vara så pass gammal att han får leva själv sista tiden). Han är trots att vi haft han i ca 2 år fortfarand einte handtam. Jag som vuxen kan fiska upp honom om det behövs (gör det i samband med burrengring), men han tycker inte om det. Vi har även två ryska vintervita grabbar. Superhärliga och busiga. Köpta hos uppfödare så de var handtama redan när vi fick dem. Och sist men defentivt inte minst så har vi en guldhamster, även hon kommer från uppfödare och var handtam vid leverans. Hon är barnens favorit. De gillar att bygag labyrinter och banaor till henne och hon är superglad för banor betyder godis.
Råttor. Dessa kom och gick. Det visade sig att jag inte tål lukten. Nu hade vi två hanar, honor kanske luktar mindre. Råttor är iaf superhörliga sociala och personliga djur. De vill vara med och en råtta i bur är en ledsen råtta. Råttor är läraktiga så de går att lära att gå banor och likande. De sitter gärna på axeln (eller i huvan på tröjan) och hänegr me doch spanar på vad man gör. Ska leva i par eller flock.
Marsvin (vi har tre). De kräver lite utrymme (våra har en bokhyllebur) och äter hö vilket är allergent, men de är riktigt trevliga djur. De pratar och påminner att de finns och inte vill bli bortglömda. Rikitgt mysiga trevliga djur i bra storlek för barn. Finns i alla möjliga färger och pälssoret (inkl nakna). Är nog i min mening det bästa barndjuret. Ska leva i par eller flock.
Kaniner (vi har 8). Även de behöver utrymme. Största fördelen är att kaniner kan bo ute, vilket minimerar lukt och allergi risk. Äter hö, vilket är allergent. Blir lätt rumsrena och går att ha ha frigående inomhus (på samma sätt som en katt). Har starka bakben och kan lätt tappas om de sprattlar i famnen. Man kan både klickerträna och hoppa (även tävla i kaninhoppning) med sina kaniner. Inte jättelämplig till småbarn, passar skolbarn bättre. Till småbarn bör man ha en stor/tung ras som de inte orkar lyfta. Är kolonialdjur, vill gärna ha en kompis, men helst inte i samma bur.
Gerbiler. Vi har visserligen inte haft några själva, men det verkar vara roliga djur. De är aktiva, gräver och busar. Lever i flock. Bor helst i djupa akvarium, där de kan bygga gångar i spånet.