• OppositeYou

Hamster, marsvin eller kanin

Barnen tjatar om att få husdjur. Hur gamla bör barnen vara innan man skaffar ett? Klart att det handlar om hur ansvarsfulla barnen är (och att jag som förälder har det yttersta ansvaret för djurets välbefinnande), men på ett ungefär?
    Vilket är det bästa nybörjardjuret? Kanin kanske?

metrobloggen.se/oppositeyou/

• Svar på tråden Hamster, marsvin eller kanin
  • Trebarnsmamman

Hamster har mina barn haft som förstagångsdjur, de kräver mindre skötsel än marsvin och kanin.
    Jag är allergisk mot både kanin och marsvin så dessa har inte funnits som alternativ.
    Hamstrar är väldigt lättskötta och trevliga djur.
    Just nu har vi en dvärghamster och en katt som husdjur.

• Pastell

Marsvin! Jag hade marsvin när jag var yngre och jag älskade det. Dock blev jag allergisk....både mot marsvin och höet   Har ingen annan djurallergi dock.

• K med lilla E
    Pastell skrev 2012-10-16 22:31:06 följande:
    Marsvin! Jag hade marsvin när jag var yngre och jag älskade det. Dock blev jag allergisk....både mot marsvin och höet   Har ingen annan djurallergi dock.

Vi har två ljuvliga marsvin och de är ju väldigt lättskötta och sällskapliga och vi har dem i vardagsrummet. Nackdelen är ju att buren måste vara gigantisk.
  • Fanny b

Jag har kaniner. Jag tycker det är trevliga djur, som kan bli mycket tama om man ägnar mycket tid åt den. Jag skulle dock bara skaffa detta djur till barn som förstår på egen hand att om kaninen inte vill bli klappad så ska man inte göra det. Kaniner kan också sparkas och bitas, så det är viktigt att barnet inte blir alltför rädd om detta sker.

När det gäller kaniner så rekommenderar jag att köpa sådana hos kaninuppfödare, då kaniner i djuraffärer kan ha ett knepigt temperament, och vara dåligt hanterade som ungar. Köper man en rasren kanin med stamtavla från uppfödare vet man också på ett ungefär vilka egenskaper kaniner kommer få.  Köper man t ex en dvärgkanin till ens barn, så är risken liten att kaninen blir stor. Köper man en dvärgkanin från djuraffären så  är det inte säkert att den är en rasren kanin, så den kan bli större än förväntat.     

• Lady Gaga

Skulle rekommendera att man köper hamster hos uppfödare så att man får en frisk hamster med bra temperament.

• Dr Mupp

Alla djur har sin charm.

Hamstrar (vi har fyra), finns både dvärghamstrar (roborovski, kinesisk, campbell, rysk vintervit och hybrid) och guldhamster. Dvärghamstars ska leva i par eller flock, guldhamstrar ska leva ensamma.  Himla trevliga och roliga djur. Nattaktiva vilket kan vara tråkigt för barnen eftersom djuren sover när barnen är vakna och tvärtom. Till barn passar guldhamster bättre än dvärgar. Guldisarna är större därmed lättare att hantera. Roborovski hamster skulle jag inte rekommendera som första hamster, de är ofta svåra att få tama och väldigt små. Dessa får man se mer som tittdjur än keldjur.
    Vi har en roborovski (var två från början, ena dog för inte så länge sen och nu börjar den som blev kvar vara så pass gammal att han får leva själv sista tiden). Han är trots att vi haft han i ca 2 år fortfarand einte handtam. Jag som vuxen kan fiska upp honom om det behövs (gör det i samband med burrengring), men han tycker inte om det. Vi har även två ryska vintervita grabbar. Superhärliga och busiga. Köpta hos uppfödare så de var handtama redan när vi fick dem. Och sist men defentivt inte minst så har vi en guldhamster, även hon kommer från uppfödare och var handtam vid leverans. Hon är barnens favorit. De gillar att bygag labyrinter och banaor till henne och hon är superglad för banor betyder godis. 

Råttor. Dessa kom och gick. Det visade sig att jag inte tål lukten. Nu hade vi två hanar, honor kanske luktar mindre. Råttor är iaf superhörliga sociala och personliga djur. De vill vara med och en råtta i bur är en ledsen råtta. Råttor är läraktiga så de går att lära att gå banor och likande. De sitter gärna på axeln (eller i huvan på tröjan) och hänegr me doch spanar på vad man gör. Ska leva i par eller flock.

Marsvin (vi har tre). De kräver lite utrymme (våra har en bokhyllebur) och äter hö vilket är allergent, men de är riktigt trevliga djur. De pratar och påminner att de finns och inte vill bli bortglömda. Rikitgt mysiga trevliga djur i bra storlek för barn. Finns i alla möjliga färger och pälssoret (inkl nakna). Är nog i min mening det bästa barndjuret. Ska leva i par eller flock. 

Kaniner (vi har 8). Även de behöver utrymme. Största fördelen är att kaniner kan bo ute, vilket minimerar lukt och allergi risk. Äter hö, vilket är allergent. Blir lätt rumsrena och går att ha ha frigående inomhus (på samma sätt som en katt).  Har starka bakben och kan lätt tappas om de sprattlar i famnen. Man kan både klickerträna och hoppa (även tävla i kaninhoppning) med sina kaniner. Inte jättelämplig till småbarn, passar skolbarn bättre. Till småbarn bör man ha en stor/tung ras som de inte orkar lyfta. Är kolonialdjur, vill gärna ha en kompis, men helst inte i samma bur. 

Gerbiler. Vi har visserligen inte haft några själva, men det verkar vara roliga djur. De är aktiva, gräver och busar. Lever i flock. Bor helst i djupa akvarium, där de kan bygga gångar i spånet.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Crosby 87

Marsvin är sjukt störande på natten vilket kan innebära Att sömnen påverkas negativt hos dina barn/dig. De är som sagt NATTDJUR så på dagarna är de inte aktiva så så mycket att gosa med de på dagen är att glömma marsvin LÄTT

• Duckan

Vi har en dvärghamster. Han är mycket social och pigg. Alltid alert, även dagtid och vill genast komma ut om han hör luckan öppnas.
    Han blev tam ganska fort.

• K med lilla E

Våra marsvin stör inte på natten, nu har vi dem iofs inte i sovrummet men hade de levt rövare så hade vi nog hört det. Våra vilar oftast på natten och är mer vakna på dagen.

Svar på tråden Hamster, marsvin eller kanin