• singel pappa83

Jaha, Ha sonen på heltid! är pappa ;)

Har sedan sonen va lite mer än ett år (  tog slut me hans mamma lite innan blev ett år )  haft han boendes hos mig, han har varit hos sin mamma varannan helg ( lite sporadiskt då och då genom åren ) 
    Han är nu 8 år gammal.
    Nu har hans mamma "gett upp" och vill inte ha han varannan helg mer, får hon inte varannan vecka vill hon inte ha han förrän han e 13 och får bestämma själv!
    Anledning till att ja inte vill ha varannan vecka är att han då måste byta skola till andra sidan stan, samt att den skolan har mer invandrare å bråkstakar än någon annan skola i staden, vilket ja inte tycker är det bästa för vår son! 
    Nu vet ja att alla duktiga FL mammor kommer säga , " jo men låt han bo hos sin mamma"  men här kanske finns nån som oxå ser på saken som jag gör.
    Är rätt van nu efter 7 år , visst har jag haft flickvänner/sambos under tiden men han har ju fortf bott hos mig ist för henne.
    Hans mamma har nu en snart 2 årig son oxå plus ett barn till på g, hon e 27 och jag är 29!
    Vet inte vad jag vill få ut av denna tråden ville mest skriva av mig lite! Är rätt säker på att d inte finns så många pappor som har det som jag men några finns d och till er vill ja bara säga HIGH FIVE för att ni visar att vi män oxå kan!  

• Svar på tråden Jaha, Ha sonen på heltid! är pappa ;)
  • Serendipitet

Jag tycker det är bra att pappor tar mer ansvar. Man är ju två föräldrar och båda duger lika bra. 

Kan ni inte få det att fungera med varannan vecka så att barnet får det bästa av två världar? Dock skulle jag själv haft kvar min son (om jag hade en) på den skola han redan går i. Det är trygghet och då slipper han två stora förändringar. Tror han skulle må bäst av det.

Sedan kan jag tycka att han är så pass stor att man kan fråga honom om vad han önskar? Vill han bo varannan vecka? Vill han byta skola? Ett barn som kan vara med och bestämma blir lyckligare (för i slutändan är det ju han som det drabbar).         

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Lindsey Egot the only one

En applåd för dig som verkligen tar ett ansvar över din son. Vet en annan pappa som gjort samma sak om sina två barn och de träffar sin mamma vh och på loven.
    Självklart ska du inte bryta upp din son från tryggheten som skolan är. Vill pojkens mamma ha vv får hon skjutsa honom till hans skola eller flytta närmre. Du ska tänka på din sons bästa och det är hans trygghet. Först var tryggheten bli att bo hos dig och att gå i skolan i närheten av hemmet. Bryts detta upp på direkten så det blir ny skola samt vv kan han bli otrygg. Många skillsmässobarn ser en trygghet i skolan och fritids när föräldrarna bråkar. Det blir en fristad. Nu säger jag inte att ni gör det men många barn som har föräldrar som bråkar brukar känna att det är skönt att få vara på skolan och fritids. Och även din son har sin trygghet hos dog och skolan/fritids så är det inget du ska bryta upp honom ifrån.

Barnets bästa är att ha både mamma och pappa men det ska inte vara på bekostnad av att bryta upp hela tryggheten.

• singel pappa83

Nej hon vill/kan inte flytta närmre å skyller på att hon har ett barn(snart ett till) som hon måste tänka på, då hon knappt haft vår son på 7 år så har hon tyvärr inte samma band till han som hon har mot sin lilla nu ... å pga d så är vår son inte lika viktig för henne.
    Hon vill nu helt plötsligt OM hon får halva barnbidraget (som gör att hon får ännu mer för dom andra 2)  men jag vägrar skriva på papperna innan det funkar! sist vi va hos familjerätten bestämmde vi att vi skulle börja så smått med varannan vecka, först att öka fre-sön till tors-sön men dett höllhon 2 veckor å gav sen upp! detta va dock mer än 1,5år sedan!

• Indianica
    singel pappa83 skrev 2012-10-11 15:13:17 följande:
    var va stavfelet? 

Jag bytade dagis till han när han va 2 år och började bryta då 80 % av hans fröknar knappt pratade svenska!
     Tyck vad ni vill om mig d bryr ja mig inte om! 
    Att du är orolig för bråkstakar förstår jag, men det svenska språket är redan grundlagt hos honom om han är åtta år gammal, det kommer inte att hindras av att han umgås med invandrare eller blir så att han plötsligt börjar prata med brytning bara för att de i hans umgänge kanske gör det. Viktigast för barns språkutveckling är att de får språkstimulans i hemmet och det sker genom att de får läsa mycket böcker och skriva mycket, samt prata om det de har läst.

Ok, nu till invandrarna. 80% invandrare går i den andra skolan, hur många av dessa tror du är bråkstakar och hur stor är risken att din son kommer att börja umgås med dem? De barn som dras till bråkstakar är alltid de som själva har problem t ex hemma (oavsett etnicitet) så om din pojke nu inte visar asociala tendenser skulle jag i ditt läge vara lugn, för då kommer han att söka sig till likasinnade!

Visst är det bra att du tagit hand om pojken, men han kan även behöva sin mamma, en kvinnlig förebild. Han kan även faktiskt må gott av att träffa människor ifrån olika kulturer

• singel pappa83

Ni som tycker att sonen både ska ha sin mamma och pappa, klart håller jag me men detta är inte mitt val, det är HON som gett upp han och bara kastat över ansvaret på mig å sen har mage att kritisera mig som förälder.
    För att sen få en bild av hans mor så är hon 27, snart 3 barns mamma,inte gått ut skolan, inte haft ett fast jobb eller jobb för den delen någonsin!
    Säger inte att jag är perfekt, för det är ingen. men jag har iaf haft hand om min son i 7 år och det går bra för han ii skolan, han har vänner där, han spelar fotboll, mår bra, och vi försöker hitta på roliga saker så ofta som plånboken tillåter =) 

• Queenie70
    singel pappa83 skrev 2012-10-12 15:32:25 följande:
    Ni som tycker att sonen både ska ha sin mamma och pappa, klart håller jag me men detta är inte mitt val, det är HON som gett upp han och bara kastat över ansvaret på mig å sen har mage att kritisera mig som förälder.

För att sen få en bild av hans mor så är hon 27, snart 3 barns mamma,inte gått ut skolan, inte haft ett fast jobb eller jobb för den delen någonsin!

Säger inte att jag är perfekt, för det är ingen. men jag har iaf haft hand om min son i 7 år och det går bra för han ii skolan, han har vänner där, han spelar fotboll, mår bra, och vi försöker hitta på roliga saker så ofta som plånboken tillåter =) 

Skillnaden mellan dig och mig som förälder är dock att jag inte ler nöjt i att jag är ensam förälder utan att jag lider för mitt barns skull då jag inser att det bästa för min unge vore att ha en nära kontakt med båda sina föräldrar. Du verkar liksom mest glad över att det är som det är.
  • singel pappa83
    Queenie70 skrev 2012-10-12 18:18:28 följande:

Skillnaden mellan dig och mig som förälder är dock att jag inte ler nöjt i att jag är ensam förälder utan att jag lider för mitt barns skull då jag inser att det bästa för min unge vore att ha en nära kontakt med båda sina föräldrar. Du verkar liksom mest glad över att det är som det är.
    Nej det är jag absolut inte! vill att min sons mamma oxå ska ta lite ansvar för en gångs skull, men tänker inte skicka han runt halva stan för d! tycker det är var och en s förälders ansvar att visa att man vill och göra det som e bäst för barnet! 

Å ni som tycker att det är synd att han inte får träffa sin mamma säger ja bara att d va inte ja som ville ha barn d va hon, men d va HON som gav upp han! det enda jag gjort är att gjort så han fått en iaf helt ok uppväxt änså länge!  även om ja missar ett mellanrum här å där eller har ett stavfel osv ..............  
  • mamma malin

jag är en ensamstående mamma på 27 med en son på 5... har varit ensam hela tiden o det är riktigt jobbigt. jag har turen att ha en stöttande familj som hjälper mig så mkt de bara kan. att ha underbara vänner som gör allt som kan är ett stort plus!     =)   
    Har en som faktiskt är ensamstående pappa till en underbar son o har han nästan jämt o ständigt. hans mamma tar inte stort ansvar för han utan alla andra är mer viktiga..
    Jag anser att visst att båda föräldrarna är viktiga men ibland ger den ena föräldern upp o skiter i sitt barn.
     jag tycker att dom föräldrarna som står fast kvar vid sitt barn o tar sitt ansvar o visar sitt barn kärlek varje dag är världens bästa. spelar ingen roll om man är mamma eller pappa.

• Tutilure

Jag begriper inte hur det kan vara något att fira och glädjas över? Din son har just förlorat sin mamma, hur kan det vara något bra?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • mamma malin
    Indianica skrev 2012-10-12 13:17:34 följande:
    Att du är orolig för bråkstakar förstår jag, men det svenska språket är redan grundlagt hos honom om han är åtta år gammal, det kommer inte att hindras av att han umgås med invandrare eller blir så att han plötsligt börjar prata med brytning bara för att de i hans umgänge kanske gör det. Viktigast för barns språkutveckling är att de får språkstimulans i hemmet och det sker genom att de får läsa mycket böcker och skriva mycket, samt prata om det de har läst.

Ok, nu till invandrarna. 80% invandrare går i den andra skolan, hur många av dessa tror du är bråkstakar och hur stor är risken att din son kommer att börja umgås med dem? De barn som dras till bråkstakar är alltid de som själva har problem t ex hemma (oavsett etnicitet) så om din pojke nu inte visar asociala tendenser skulle jag i ditt läge vara lugn, för då kommer han att söka sig till likasinnade!

Visst är det bra att du tagit hand om pojken, men han kan även behöva sin mamma, en kvinnlig förebild. Han kan även faktiskt må gott av att träffa människor ifrån olika kulturer

hmmm har man problem hemma eller liknande för att man börjar umgås med bråkstakar?? i den åldern kallas det grupptryck där oxå...    jag har min son på ett dagis där enbart 7 barn är svenskar o resterande är av utländsk härkomst. inte bra då det förstör min sons fina svenska språk kunskap. och hur kan et barns språk kunskaper förbättras då största delen icke är svenskt?? i skolorna lär dom barnen läsa böcker som en annan inte förstår sig på. allt handlar om det utländska, vart har vårat sverige tagit vägen? alla bra böcker vi fick läsa när vi börja skolan där det handla om normala saker inte om att helt plötsligt ska alla ungar lära sig arabiska eller liknande saker... det är väl viktigare att de utländska barnen får en bra grund i svenska o inte tvärtom!? för vilket land är det vi bor i och vilket språk talar vi.. jo svenska..
    Blir bara lite smått irriterad då det här är nåt jag stöter på varenda eviga dag. att lära om mitt egna barn att säga rätt o inte att säga ex. sveriget när det heter sverige.. och det här handlar om barn mellan 1-5..  min sons dagis ligger ihop med ett lågstadie o där har dom precis samma problem!
  • singel pappa83

Skönt med en till som har samma syn som jag! 
    Tycker oxå att sverige  är på helt fel håll...snart blir svenska ett tillval i skolan oxå... 
    Förstår inte hur folk som tycker att vi ska va glada för all vår invandring när vi har mer arbetslöshet än någonsin.. men det va inte det denna tråd skulle handla om! 

Tutilure skrev 2012-10-16 22:01:32 följande:
    Jag begriper inte hur det kan vara något att fira och glädjas över? Din son har just förlorat sin mamma, hur kan det vara något bra?

Var har jag sagt att ja gläds åt detta? snarare tvärtom!  
  • mia maria

Självklart kan ni ju ha sonen varannan vecka, men eftersom sonen går i den skola han gör o det är hans trygghet så är det ju upp till er föräldrar att isf se till att han kan fortsätta att gå där.
    I detta fall är det mamman som vill göra en förändring o då måste ju hon vara beredd att lösa det till sonens bästa, dvs skjutsa honom till skolan om dagarna eller se till att han kan komma dit på annat vis.

Dock verkar det ju lite märkligt att hon väljer varannan vecka eller inget umgänge alls, så kanske ska du ta o vänta ut henne o se var det leder?
    Säg att varannan vecka går bra, men att du tycker att sonen ska gå kvar i sin skola.

Din o mammans åldrar tycker jag inte har med saken att göra o heller inte det faktum att mamman har småsyskon till grabben, det är väl snarare bara positivt om han får lära känna sina syskon lite bättre  

• arethusa86

Till singelpappa 83: jag tycker att det är starkt av dig att stå på dig och tänka på din sons bästa! Fler pappor borde göra så, har mamman övergivet er son en gång kan hon göra det igen... Det är synd för er sons skull men jag tror att det är viktigt att tänka att många personer inte ändrar på sig även om de lovar det.... Stå på dig för både din sons skull men även för din egna!

• SingelSara

Jag tycker att det låter jätte bra att du har sonen själv, då får han en stabil uppväxt. Varannan vecka är ett otroligt dumt på hit av soc tycker jag.. Jag har själv två små söner som får träffa sin far varannan helg plus hur mycket att än vill passa dom :)
    Ett barn ska ha ETT hem.

• Nikis

Låt han va! Varför klaga på stavfel. Ni fattar ju ändå vad han menar!

Du får medhåll från mig. :)

Mitt ex är liknande. Han vill ha barnen varannan v men kan inte tänka sig att lämna på dagis och vill att jag ska skjutsa och hämta när han ska ha barnen.

Nu har han varannan helg, men många gånger har dom ringt från dagis och frågat varför ingen hämtat barnen.

Svar på tråden Jaha, Ha sonen på heltid! är pappa ;)