• DuTrorAttDuVet

Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!

Min son har diagnostiserad ADHD och utreds även inom autiskspektrat, vilket kommer fram mer och mer nu när adhd:n kontrolleras med medicin. Har förstått att matproblemet är typiskt för barn med autism så tänkte kolla om ni har några tips eller förslag :)

Min son ratar allt fler saker och nu är det mest mackor utan kanter (oftast inget på), fil/yoghurt med russin och nån enstaka flinga ibland. Pannkakor och pizza är den enda maten han äter någorlunda av, och nån gång i veckan kan jag få i honom en banan..
    Vad kan jag erbjuda  som jag inte tänkt på? Hur ska jag få i honom tillräckligt med ex vitaminer o sånt varje dag?

Han går inte ner i vikt än sålänge, så det är väl ingen större fara, men jag kan ju inte fortsätta proppa i honom fil o mackor när han inte äter? Eller? 

• Svar på tråden Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!
  • bebis maj 12
    mammigamia skrev 2012-10-12 13:41:10 följande:
    Hej! Vår lille kille åt bra tills han var 2 år, sen plockade han bort maträtt efter maträtt. På förskolan åt han i princip bara smörgås. Han fick diagnosen autism i barndomen när han var cirka 3 år. Efter att ha läst mycket om hur kost kan påverka barn med autism så började hela denna familjen äta mjölkproteinfri och glutenfri mat. Vi uteslöt också i princip allt socker. Nu är han 3,5 år och äter nästan allting! :o) Han äter dock fortfarande inte ihoprörd mat eller soppor. Lite knepigt är det ju att laga specialmat och en aning dyrt, men det är det värt! Vet inte om detta funkar på ditt barn, men kanske värt ett försök. Vi fick snabbt resultat av koständringen, bara efter 1 v så började han äta "ny" mat och var inte rädd för att smaka nya maträtter . Lycka till!

Måste bara skriva ett inlägg då din son låter exakt som min...till viss del..han åt allt tills han va två,sen slutade han över en dag att äta,då började han äta fisk på barnmatsburk,den slutade tillvärkas,då började han till slut äta makaroner eller pannkaka..Nu är han snart 3 1/2 år och har levt på popcorn och hårdbröd i ca 8 månader kanske..har provat alla näringsdrycker och han ratar alla..jag begärde prover för att kolla om han hade näringsbrist och det hade han inte,men däremot gav det utslag mot gluten.Vilket läkaren inte trodde han hade då han växer som han ska och har bra avföring.Ska tilllägga att han har autisktiska drag,har väl inte fått slutdiagnosen än,men han har det.Han pratar inget heller,däremot visar han och vi förstår honom. Sen gjordes en misslyckad biopsi och nu sist så sövdes han för att kolla gluten.Allt i magen /tarmen såg bra ut och tyvärr fick dom för lite provbitar från magen som inte gick att analysera riktigt,men dom tror han har gluten och ska nu äta glutenfritt..som tur är innehåller inte chips/popcorn gluten.De var inga problem att byta ut hårdmackorna till glutenfritt.Däremot brukar han äta smarties (non stop godis typ) DOM innehåller gluten!!
    Dessa är vår förstärkare som vi använder vid svåra situationer...Jag har slutat tjata och orkar helt enkelt inte prova massa ny mat till honom.Han äter pannakaka ibland,men nu ska ju den göras glutenfri också....han är super känslig om jag byter ut något,han märker direkt..vilket jag är rädd han kommer känna att det inte är vetemjöl t.ex.
    Vilken mjölmix rekomenderar ni till pannkaka??  

Min son har ännu inte börjat förskolan då det inte har fungerat,hans yngre bror går dock..vi ska försöka snart igen med Silas..men at se honom äta på förskolan känns som en evighet bort... 
    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael maj-12
  • Loriyana

Jo du kan fortsätta proppa i honom fil och mackor. Välj dina strider så att säga. Har själv ett barn med högfungerande autism och hon äter endast pasta med smält ost. Efter mycket kamp har jag helt enkelt gett med mig...hon får pasta och smält ost. Jag orkar inte kämpa längre, det får bli pasta och smält ost helt enkelt.   

• bebis maj 12
    Loriyana skrev 2012-10-16 15:15:20 följande:
    Jo du kan fortsätta proppa i honom fil och mackor. Välj dina strider så att säga. Har själv ett barn med högfungerande autism och hon äter endast pasta med smält ost. Efter mycket kamp har jag helt enkelt gett med mig...hon får pasta och smält ost. Jag orkar inte kämpa längre, det får bli pasta och smält ost helt enkelt.   

Vad är skillnad på högfungerande autism och atypisk autism??
  • Loriyana
    bebis maj 12 skrev 2012-10-16 17:28:47 följande:

Vad är skillnad på högfungerande autism och atypisk autism??

Hmm, tror atypisk autism är när symptomen visar sig lite senare?
  • bebis maj 12
    Loriyana skrev 2012-10-16 18:35:21 följande:

Hmm, tror atypisk autism är när symptomen visar sig lite senare?
    När,ålder?
    Hur är ditt barn? Vad är typiska drag hos högfungerande autism? Vi har som sagt bara fått autistska drag..vet inte hur länge det tar innan slut diagnos kommer.. 
  • Loriyana
    bebis maj 12 skrev 2012-10-16 19:05:03 följande:
    När,ålder?
    Hur är ditt barn? Vad är typiska drag hos högfungerande autism? Vi har som sagt bara fått autistska drag..vet inte hur länge det tar innan slut diagnos kommer.. 

Alltså med vanlig autism så tror jag att symptomen bör visa sig före treårsåldern. Jag kontaktade BUP när min dotter var 3 år gammal eftersom hon hade tvångssyndrom. Hon utreddes då för autism men de kom inte fram till något eftersom hon inte var medgörlig alls, hon har nyligen gjort ännu en utredning...men är fortfarande inte särskilt medgörlig vilket gör det svårt. De är fortfarande osäkra på exakt vad det rör sig om, oftast med så pass små barn så är tvångssyndrom ett tecken på autism. Hennes språk är OK och hon verkar vara normalbegåvad.
  • Ad Infinitum I det oändliga
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-10-12 10:21:11 följande:
    Min son har diagnostiserad ADHD och utreds även inom autiskspektrat, vilket kommer fram mer och mer nu när adhd:n kontrolleras med medicin. Har förstått att matproblemet är typiskt för barn med autism så tänkte kolla om ni har några tips eller förslag :)

Min son ratar allt fler saker och nu är det mest mackor utan kanter (oftast inget på), fil/yoghurt med russin och nån enstaka flinga ibland. Pannkakor och pizza är den enda maten han äter någorlunda av, och nån gång i veckan kan jag få i honom en banan..
    Vad kan jag erbjuda  som jag inte tänkt på? Hur ska jag få i honom tillräckligt med ex vitaminer o sånt varje dag?

Han går inte ner i vikt än sålänge, så det är väl ingen större fara, men jag kan ju inte fortsätta proppa i honom fil o mackor när han inte äter? Eller? 
    Samma problem hos oss.
    Till oss har de sagt att vi ska försöka smyga ner fett i maten, och att inga extra vitaminer behövs.
    En annan sak som hjälpt sonen lite är att äta vid matsalsbordet i vardagsrummet, ljuset är inte lika starkt där, och sedan så tror jag att det är lättare för honom att pilla i sej om han slipper ha matoset så tätt inpå :)
  • elinson
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-10-14 12:09:09 följande:
    Näringsdryck typ nutrilette eller? Finns det något särskilt man kan köpa?
    På apoteket säljer dem näringsdrycker för barn de kan också fås på recept som både dietister och läkare kan skriva ut om man anser att det finns behov för det. Nutricia har två varianter NutriniKid och NutriniSmoothie. Dessa är kompletta alltså barnet kan leva på endast dessa... även om det inte är optimalt :)

Ge inte vuxen näringsdrycker eller nutrilett till barn då dessa inte är anpassade efter barnets behov.

Ser att det diskuteras mjölkfritt och glutenfritt, det är en mycket smal kost och inget jag rekommenderar att mixtra med utan kontakt med dietist.
    Loriyana skrev 2012-10-16 15:15:2
    Detta är typiskt autism, och ja jag håller med Loriyana, fortsätt ge honom mackor :) Är du orolig för att han inte täcker sitt näringsbehov så ta kontakt med läkare och få en hänvisning till Dietist som kan hjälpa dig och ev. skriva ut näringsdrycker.

• bebis maj 12

Min son slutade äta varierat efter han fyllde två år..och har vart inne på olika saker i olika perioder,bara fisk,bara makaroner och pannkaka,bara hårdbröd och nu fick vi veta att han är glutenintolerant också..han har ingen näringsbrist,det har vi kollat upp..får absolut inte i honom någon näringsdryck,har provat alla sorter...
    Efter vi fick svar på gluten provet så bytte vi ut hans mackor till glutenfria,funkade i tre dagar..nu äter han bara popcorn och dill chips..han hade även smarties (non stop godis) som favorit och förstärkare,men dom innehåller gluten,hittade liknade drageér och fyllde smarties-rören med dom istället,men det kände han direkt och nu ratar han det med...
    Jag låter honom hållas och han får leva på chips och popcorn...
    Häromdagen åt vi hemma gjord pizzaoch det ville han ha..typiskt...är såå svårt att låta bli att ge honom då han inte tål det,är ju så kul när han äntligen VILL äta något annat..
    Nu har hela familjen testat sig för glutenoch jag är mest troligt också glutenintolerat, vilket jag ser som positivt på ett sätt.Att jag då får lära mig att äta glutenfritt och den dagen Silas bestämmer sig för att äta så ser han att jag äter samma som honom...    

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • DuTrorAttDuVet

"Skönt" att höra att vi är många som har detta problemet. Just nu håller de på att kartlägga hans kost på skolan (han äter mer där än hemma konstigt nog), så det ska bli anpassat så att han ska äta varje dag. Jag tackar gudarna för den skolan och hoppas nu bara på att han inte byter mat alltför ofta :)

• kaffemamma

Du har säkert hört talas om att mjölk, gluten och sojafri kost testas för att förbättra de autistiska symptomen. Det finns starka och delade meningar om det. Jag har sett på nära håll hur det hjälp en del otroligt, nästan mirakulöst, och andra inte alls. Åter andra, som vi, får svårtolkade och vaga resultat. Jag hinner inte skriva nu med ladda ner broschyren på www.behandlaautism.nu och läs lite kort om forskningen bakom osv.
    Och detta från en autismdiet.se som i dagarna kommer med en ny bok om ämnet:

"Men mitt barn äter bara makaroner, flingor och mjölk, vad ska jag ge honom att äta?

Barn med autism har ofta speciella matvanor. Det är vanligt att barnen bara äter mjölmat såsom välling, pannkakor och pasta. I barnet kropp agerar rester av gluten och mjölk med en drogliknande effekt för barnet. Barnen brukar ha en otrolig förmåga att nästan sniffa sig till i vilken mat det finns gluten och mjölk och vilja ha just den maten. Men om du är noggrann med att ta bort alla mjölk och gluten kommer detta begär att avta och barnet kommer att vilja äta annan mat."

Svar på tråden Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!