mammigamia skrev 2012-10-12 13:41:10 följande:
Hej! Vår lille kille åt bra tills han var 2 år, sen plockade han bort maträtt efter maträtt. På förskolan åt han i princip bara smörgås. Han fick diagnosen autism i barndomen när han var cirka 3 år. Efter att ha läst mycket om hur kost kan påverka barn med autism så började hela denna familjen äta mjölkproteinfri och glutenfri mat. Vi uteslöt också i princip allt socker. Nu är han 3,5 år och äter nästan allting! :o) Han äter dock fortfarande inte ihoprörd mat eller soppor. Lite knepigt är det ju att laga specialmat och en aning dyrt, men det är det värt! Vet inte om detta funkar på ditt barn, men kanske värt ett försök. Vi fick snabbt resultat av koständringen, bara efter 1 v så började han äta "ny" mat och var inte rädd för att smaka nya maträtter . Lycka till!
Måste bara skriva ett inlägg då din son låter exakt som min...till viss del..han åt allt tills han va två,sen slutade han över en dag att äta,då började han äta fisk på barnmatsburk,den slutade tillvärkas,då började han till slut äta makaroner eller pannkaka..Nu är han snart 3 1/2 år och har levt på popcorn och hårdbröd i ca 8 månader kanske..har provat alla näringsdrycker och han ratar alla..jag begärde prover för att kolla om han hade näringsbrist och det hade han inte,men däremot gav det utslag mot gluten.Vilket läkaren inte trodde han hade då han växer som han ska och har bra avföring.Ska tilllägga att han har autisktiska drag,har väl inte fått slutdiagnosen än,men han har det.Han pratar inget heller,däremot visar han och vi förstår honom. Sen gjordes en misslyckad biopsi och nu sist så sövdes han för att kolla gluten.Allt i magen /tarmen såg bra ut och tyvärr fick dom för lite provbitar från magen som inte gick att analysera riktigt,men dom tror han har gluten och ska nu äta glutenfritt..som tur är innehåller inte chips/popcorn
gluten.De var inga problem att byta ut hårdmackorna till glutenfritt.Däremot brukar han äta smarties (non stop godis typ) DOM innehåller gluten!!
Dessa är vår förstärkare som vi använder vid svåra situationer...Jag har slutat tjata och orkar helt enkelt inte prova massa ny mat till honom.Han äter pannakaka ibland,men nu ska ju den göras glutenfri också....han är super känslig om jag byter ut något,han märker direkt..vilket jag är rädd han kommer känna att det inte är vetemjöl t.ex.
Vilken mjölmix rekomenderar ni till pannkaka??
Min son har ännu inte börjat förskolan då det inte har fungerat,hans yngre bror går dock..vi ska försöka snart igen med Silas..men at se honom äta på förskolan känns som en evighet bort...