• Daimstruten

Överskattat med öppen planlösning?

Jag skulle vilja höra andras åsikter gällande öppen planlösning. I mitt nuv. hus hade vi öppen planlösning och ljudnivån blev så olidlig med tv, köksfläkt, diskmaskin etc så vi satte in glasade dubbeldörrar som lösning på problemet vilket funkat kanon.

Eftersom jag ska flytta har jag sprungit på många visningar och inser att många fallit för den väldigt öppna planlösningstrenden.

Vad anser ni andra om öppna planlösningar? Visst är det sjysst med stora ytor och mycket ljusinsläpp MEN är det bara jag som stör mig på dom ljudnivåer som blir? Håller denna trend i sig eller är den på väg bort för ett tystlåtnare planlösningsideal? 

• Svar på tråden Överskattat med öppen planlösning?
  • KaSaM

Ett litet hus kan nog vara svårt att få till möblering i men när man har yta ser jag inga bekymmer alls. Vill vi sätta väggar nere så kan vi det då varje plan är på ca 115 kvm.

• humma

Gillar inte helt öppen planlösning men gillar inte för stängt heller.
    Mellan vårt kök och vårt "vardagsrum" var det stängt när vi köpte det, nu har vi fått det ombyggt med två stora skjutdörrar mellan! Mycket, mycket bättre!
    Sedan har vi både tonåring och småbarn, lyx med tre våningar. Ungdomen i soutterängplan (ett eller två t??), gemensamt i entre plan och eget/småbarn på övervåning! Även om tonåringen gärna smiter upp till syrran oftare än hon egentligen vill erkänna..!
    Hade aldrig gissat att det skulle vara mitt drömboende men jösses vad man ändrar sig beroende på barnens åldrar! (eller, vi har gjort det!) 

• Thunderfille

Öppen planlösning av den där 00-tals modellen, då kök och vardagsrum satt ihop utan barriärer, är definitivt påväg bort. Är i fastighetsbranschen och jag skulle nog säga att intresset för öppna lösningar är nere på 20% bland dom som söker ny bostad. Just detta att ha stöket o disken från varje måltid mitt i vardagsrummet, skapar stress. Skulle säga att en slags semilösning är framväxande - då det finns öppna, sociala ytor - men också möjlighet att stänga om rejäla förvaringsrum, arbetsrum och sovrum. För att inte tala om barnens rum! Och kanske främst köken. Tror att det växte fram under pandemin sv naturliga skäl, då folk insåg att det är rätt skönt att kunna dela på sig under samma tak.

• Anonym (M)
    Thunderfille skrev 2025-07-11 08:20:42 följande:

Öppen planlösning av den där 00-tals modellen, då kök och vardagsrum satt ihop utan barriärer, är definitivt påväg bort. Är i fastighetsbranschen och jag skulle nog säga att intresset för öppna lösningar är nere på 20% bland dom som söker ny bostad. Just detta att ha stöket o disken från varje måltid mitt i vardagsrummet, skapar stress. Skulle säga att en slags semilösning är framväxande - då det finns öppna, sociala ytor - men också möjlighet att stänga om rejäla förvaringsrum, arbetsrum och sovrum. För att inte tala om barnens rum! Och kanske främst köken. Tror att det växte fram under pandemin sv naturliga skäl, då folk insåg att det är rätt skönt att kunna dela på sig under samma tak.

Konstigt, för när jag kollar på nybyggda lägenheter (och har kollat på många, planritningar alltså) så har 95% öppen planlösning. Vissa har t om ett helt öppet fyrkantigt rum med kök och vardagsrum. 

Så frågan är om de som bygger vet vad folk vill ha. eller bryr de sig inte? 

• Anonym (Micke)

Blir väl billigare att bygga utan separata rum. Dessutom spar man ju på kvm.

• Xenia

Ett tag funderade vi på att flytta och gick på visningar. Men det var öppen planlösning i varenda lägenhet.

Jag gick där och tittade och undrade var vi skulle sätta upp våra bokhyllor och tavlor, det fanns ju inga ordentliga väggar!

Nej, bäst var det som jag växte upp. Ett litet hus men dörrar fanns det. Skjutdörr mellan kök och vardagsrum (med en stor bokhylla och en stor tavla) och dörr mellan kök och hall. Ett skafferi också.

Jag förstår att det blir billigare, men det blir ju ingen valfrihet!

Nej, vi gav upp tanken på att flytta.

• Anonym (sköldmö)

När vi köpte vårt hus var ett av kraven att det skulle vara separat kök och vardagsrum, inte öppen planlösning. Nu bor vi med kök, matrum och vardagsrum i direkt anslutning till varandra, utan dörrar, men det är vägg emellan. 

Innan bodde vi i en liten trea (60 kvm) med öppen planlösning. Kök och vardagsrum var ett enda rum, som man dessutom måste gå igenom för att komma till sovrummen. Det funkade eftersom vi inte hade barn då, men jag hade inte velat bo så med barn.

Visst är det trevligt med stora öppna sociala ytor, samt kanske lättare att hålla koll på barnen när de är små.  Men jag hade blivit tokig på alla ljud och allt stök. Vi föredrar separata rum med separata funktioner, alla dagar i veckan. 

• Anonym (Rick)
    Daimstruten skrev 2012-10-15 13:50:46 följande:
    Överskattat med öppen planlösning?

Jag skulle vilja höra andras åsikter gällande öppen planlösning. I mitt nuv. hus hade vi öppen planlösning och ljudnivån blev så olidlig med tv, köksfläkt, diskmaskin etc så vi satte in glasade dubbeldörrar som lösning på problemet vilket funkat kanon.

Eftersom jag ska flytta har jag sprungit på många visningar och inser att många fallit för den väldigt öppna planlösningstrenden.

Vad anser ni andra om öppna planlösningar? Visst är det sjysst med stora ytor och mycket ljusinsläpp MEN är det bara jag som stör mig på dom ljudnivåer som blir? Håller denna trend i sig eller är den på väg bort för ett tystlåtnare planlösningsideal? 

Jag gillar öppen planlösning. Dock bör Hall och TV-rum helst vara separat.
  • Anonym (Hus)

Trenden verkar inte vara på väg bort. Nästan inga nyproducerade lägenheter eller hus har separat kök. Ju mindre bostadsytan är ju vanligare verkar det vara med öppen planlösning, typ att soffan står bredvid matbordet. Om jag bor i en liten lägenhet skulle jag se det som en fördel med separat kök för då blir det ett extra rum att vara själv i. 

Jag hör till dem som är skeptisk till öppen planlösning, dels pga ljudnivån som kan bli från kök, tv, leksaker som slamrar, barnbus, prat som försöker överrösta allt, och dels för att jag inte vill se köksstöket från soffan om jag inte orkar röja undan 😇. 

Jag förstår också att det kan vara skönt med öppen planlösning när man ha små barn så att det är lättare att ha uppsikt över dem vid matlagning. Jag har haft mitt barn i köket vid matlagning, det går också bra. 

När jag letar ny bostad tittar jag alltid på om köket är separat / semiseparat eller om det går att skärma av, om det finns dörrar till andra gemensamma utrymmen. 

Det kommer nog inte vara problem att sälja huset pga öppen planlösning. 

• Daimstruten

Gör ett litet inlägg eftersom jag startade denna tråd för länge sen... Huset som till slut införskaffades är ett mindre Myresjöhus från 60-talet. Någon hade roat sig med att öppna upp väggen mellan kök och vardagsrum vilket visserligen gav mer ljus men ingen lämplig vägg att sätta tv:n emot. Ville man ha tv:n mot vägg fick man istället sätta soffa och tv i den mindre delen av vardagsrummet som var tänkt för matbord. Tror det dröjde ungefär 1 år innan väggen var tillbaka och planlösningen var tillbaka till original. 

Det tycker jag man ska tänka på i äldre hem... Ja ,det kan absolut finnas rum för förbättringar, men tänk gärna till innan för på den tiden fanns faktiskt en genomarbetad idé för alla ytors nyttjande till skillnad från många planlösningar idag där lämpliga väggar och förvaring saknas. Och man kan ha sovrum som kräver access från vardagsrum eller man kan ha direkt insyn mot toaletter från kök och/eller vardagsrum vilket inte är lämpligt.

• Anonym (Rick)
    Anonym (Hus) skrev 2025-07-21 08:45:48 följande:

Trenden verkar inte vara på väg bort. Nästan inga nyproducerade lägenheter eller hus har separat kök. Ju mindre bostadsytan är ju vanligare verkar det vara med öppen planlösning, typ att soffan står bredvid matbordet. Om jag bor i en liten lägenhet skulle jag se det som en fördel med separat kök för då blir det ett extra rum att vara själv i. 

Jag hör till dem som är skeptisk till öppen planlösning, dels pga ljudnivån som kan bli från kök, tv, leksaker som slamrar, barnbus, prat som försöker överrösta allt, och dels för att jag inte vill se köksstöket från soffan om jag inte orkar röja undan 😇. 

Jag förstår också att det kan vara skönt med öppen planlösning när man ha små barn så att det är lättare att ha uppsikt över dem vid matlagning. Jag har haft mitt barn i köket vid matlagning, det går också bra. 

När jag letar ny bostad tittar jag alltid på om köket är separat / semiseparat eller om det går att skärma av, om det finns dörrar till andra gemensamma utrymmen. 

Det kommer nog inte vara problem att sälja huset pga öppen planlösning. 

Har flera vänner som byggt hus. Samtliga har kök och vardagsrum ihop med ett undantag. De valde traditionell uppdelning med kök och vardagsrum separat. Trenden drivs som du är inne på av att man då kan ta bort ett matbord. Jag kan ärligt talat inte tänka mig att man får tillbaka till separat  kök och vardagsrum i framtiden.
Svar på tråden Överskattat med öppen planlösning?