• Anonym (Sofia)

Bara hämta ett barn?

En bekant till mig har haft det tufft med sonens mamma..de har gemensam vårdnad om grabben..Men mamman sätter käppar i hjul hela tiden och ser till så de inte kan träffas..och även byter grabbens nummer till mobilen.
    Vart domslut på intruministiskt beslut om dagar och tjosan pappan skulle få ha grabben men det bröt hon direkt.
    De bor i en annan stad.
    Nu har pappan tröttnat och är påväg för att hämta sonen bara..va kan hända i detta fall nu igentligen?

• Svar på tråden Bara hämta ett barn?
  • Anonym (Sofia)

Kjell du har så rätt ..
    Kan ju även säga det att det ligger en anmälan på henne om att hon har hotat kompisens sambos barn..som är under utredning..hon skulle komma till flickans adress och slå sönder henne..då är tösen 14 år..så jag tror pappan aggerar vettigt igentligen..för denna mamma är inte frisk

• Kjell2
    Anonym (Sofia) skrev 2012-10-16 14:50:51 följande:
    Kjell du har så rätt ..
    Kan ju även säga det att det ligger en anmälan på henne om att hon har hotat kompisens sambos barn..som är under utredning..hon skulle komma till flickans adress och slå sönder henne..då är tösen 14 år..så jag tror pappan aggerar vettigt igentligen..för denna mamma är inte frisk

Pappan agera just nu väldigt korkad genom att överväga felaktiga handlingar, tex hämta utanför fastställda tider, istället för att agerat korrekt, begär vite och verkställighet via domstol.

Han måste inte bara göra någoting, han måste framförallt göra rätt saker.

Förhoppningsvis har han ett ombud som kan hjälpa honom.
  • Anonym (a)

Tyvärr så kan man inte begära verkställighet för så stora barn. Han kan inte göra särskilt mycket alls, mer än att se till att försöka hålla kontakten så bra som möjligt och att alltid försöka hämta på "sina" dagar.

• Anonym (gör inget dumt !)

Som sagt han ska inte bara åka och hämta barnet, det kommer han få igen för bara. Få honom att hålla sig till domen och inte bryta den, om hon inte låter han träffa sitt barn när det är hans tid enligt domstolsbeslut ska han både polisanmäla och kontakta advokat. Missköter hon det så kan han få hela vårdnaden men om han själv bryter domen kan han riskera att hon får det istället.

Förstår att det känns svårt och tungt men försök och få honom att tänka smart i ett sånt läge. 

• Kjell2

Missade åldern. Verkställighet genom hämtning är svårt att få vid den ålderna. Då bättre att snacka direkt med flickan och be henne själv ta sig till pappan eller bli hämtat.

Vill hon absolut inte lär det bli svår ändå. Med största sannolikhet lär hon smita hem till mamman om möjlighet ges.

• hellokill3r
    Anonym (gör inget dumt !) skrev 2012-10-16 16:12:12 följande:
    Som sagt han ska inte bara åka och hämta barnet, det kommer han få igen för bara. Få honom att hålla sig till domen och inte bryta den, om hon inte låter han träffa sitt barn när det är hans tid enligt domstolsbeslut ska han både polisanmäla och kontakta advokat. Missköter hon det så kan han få hela vårdnaden men om han själv bryter domen kan han riskera att hon får det istället.

Förstår att det känns svårt och tungt men försök och få honom att tänka smart i ett sånt läge. 

Eftersom detta handlar om ett tonårigt barn så brukar det oftast inte bli tal om att byta vårdnad och boende om tonåringen motsätter sig detta själv tex. Det funkar lite annorlunda med så halvvuxna. Domen kan inte heller verkställas.
  • Anonym

Missuppfattade jag när det var kompisens sambos barn som var 14?
    Inte barnet i TS...

• Anonym (Sofia)
    Anonym skrev 2012-10-16 17:06:14 följande:
    Missuppfattade jag när det var kompisens sambos barn som var 14? Inte barnet i TS...

Förstår de blir rörigt ;) Men min kompis barn är 14 år och hans sambo har även hon ett barn på 14 år som denna mamma har hotat till livet och slå sönder..hänger du med?? Som sagt han åkte och hämta barnet och barnet va överlycklig och följde tydligen med sin pappa..han stanna över natten och sov över..barnet själv ringde flera gånger till mamman utan resultat och prata in på tele svar att han sov hos en kompis..hmm.. Som sagt barnet vill träffa sin pappa och vara där men blir nekad av mamman
  • Anonym (Sofia)
    Kjell2 skrev 2012-10-16 16:17:36 följande:
    Missade åldern. Verkställighet genom hämtning är svårt att få vid den ålderna. Då bättre att snacka direkt med flickan och be henne själv ta sig till pappan eller bli hämtat.Vill hon absolut inte lär det bli svår ändå. Med största sannolikhet lär hon smita hem till mamman om möjlighet ges.

Ja barnet är 14 år :) och det är en kille och ja han ville till sin pappa och det är mamman som nekar grabben ha kontakt med sin pappa...
  • Kjell2
    Anonym (Sofia) skrev 2012-10-18 08:43:50 följande:

Ja barnet är 14 år :) och det är en kille och ja han ville till sin pappa och det är mamman som nekar grabben ha kontakt med sin pappa...

Är grabben 14 år och vill vara hos pappan så löser man det på enklaste sätt. Pappan kommer överrens med grabben om tid och plats för hämtning i samband med tid enligt dom. När pappans umgängestid är slut skjutsar man tillbaka grabben till mamman,

Däremot skall man vara väldigt försiktig  att uppmuntra grabben att vara kvar utöver fastställd umgängestid. Detta oavsett om mamman bryter mot avtalet eller grabben vill vara kvar. Fram till huvudförhandlingen bör man följa domen så bra som det bara går. Kan slå tillbaka hårt annars.
  • Anonym (Sofia)

Brukar de inte lyssna mer på barnet i den åldern? jag menar killen är 14 år..och hålls i järngrepp av mamman..och när pappan förut ska ha hämtat grabben på hans tid enligt beslutet så har hon rykt in grabben och stängt dörren..va fasen ska pappan göra..klart jag förstår han att han hämtar sitt barn när mamman inte syns till..

• Kjell2
    Anonym (Sofia) skrev 2012-10-18 08:56:33 följande:
    Brukar de inte lyssna mer på barnet i den åldern? jag menar killen är 14 år..och hålls i järngrepp av mamman..och när pappan förut ska ha hämtat grabben på hans tid enligt beslutet så har hon rykt in grabben och stängt dörren..va fasen ska pappan göra..klart jag förstår han att han hämtar sitt barn när mamman inte syns till..

Vad föräldrarna borde göra kan man ha massor av åsikter om men det hjälper tyvär inte. Nu har ni en interremistisk dom så försök följa den så gott det går. Blir situationen ohållbar kontakta familjerätten och domstol igen.

Om mamman med tvång håller kvar grabben kan det i extremfall vara åtalbart. Nu är det en väg man inte vill gå i första taget men spårar det ut totalt kan man börja fundera på det. Se bara till att grabben är med på noterna. Det kommer i så fall krävas att han vittnar i brottsutredning mot sin mamma.

Under vårdnadsutredning, som ligger till grund för domstolens beslut i boende och umgängesfrågan, kommer det snackas med grabben. Han kan då säga vad han vill och tycker. Med tanke på hans ålder kommer stor hänsyn tas i domen till hans vilja.
  • hellokill3r
    Anonym (Sofia) skrev 2012-10-18 08:56:33 följande:

Då kan han ju hämta grabben nån annanstans
Svar på tråden Bara hämta ett barn?