• EmmaRoSa

Vilken stavning tycker ni finast?

Har tre pojkar som heter Mio,Teo och Elliot och väntar nu en flicka och jag tycker mycket om namnet Lily  men jag vill stava det Lillie istället för det vanliga Lily eller Lilly. Ser det konstigt ut?
    Sedan vill jag att hon kanske ska ha ett dubbelnamn och heta Lillie-Rose men då blir det finare med Lily-Rose tycker jag. Men vi är inte säkra på dubbenamn.

Ni får gärna komma med andra förslag som passar ihop med Elliot framför allt tycker det hade varit snyggt med 2 L som Elliot har det är mycket därför jag vill ha den stavningen på Lillie.
    Några vi själva har haft  som förslag är;

Nellie
    Mollie
    Olivia men har såklart inte 2 L men sambon tycker om det jätte mycket.
    Noellia
    Stella
    Ellinor

Tacksam för hjälp               

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-16 20:40
    Glömde skriva att hon ska heta Emma i andranamn efter mig precis som alla våra pojkar heter Alexxander efter sin pappa. Det kanske inte har någon betydelse men ville bara skriva det!
  • Svar på tråden Vilken stavning tycker ni finast?
  • Mme

Lilly eller Olivia tycker jag är finast av de förslag du har.

Lillie associerar jag med Lassie, collie ... det var det första som ploppade upp i min hjärna, vet inte varför! 

• strojes
    EmmaRoSa skrev 2012-10-16 14:27:45 följande:
    Håller med om att stavningen kanske blir lättast men Lilly men tycker Lillie ser så sött och fint ut. Vad är skillnaden på uttalet mellan Lillie och Lily, Lilly?
    För mig så uttalas Lillie med i på slutet som Lilli. Och Lilly, Lily uttalas med y på slutet.
  • EmmaRoSa
    SailorGirl skrev 2012-10-16 14:34:11 följande:
    Man ska ju välja den stavning man tycker bäst om, men det är bra att fundera över vilken som blir lättast att få rätt på. Det är ju ingen som uttalar Jennie annorlunda än Jenny, men de flesta med -ie på slutet får räkna med att alltid få sitt namn felstavat, till exempel. Samma gäller för alla Eric/Erik, Niclas/Niklas/Nicklas, Johanna/Joanna, Petersson/Pettersson, Ohlsson/Olsson osv.

Som minsting är det kanske inte roligt att heta Lillie, det är det enda jag kan tänka är dåligt med namnet. Ni kanske planerar fler efter henne? Problemet löst! Det finns iaf en herrans massa tjejer som heter Lillie iaf: www.birthday.se/sok/?f=lillie&match=on
    www.scb.se/Pages/NameSearch.aspx?id=259432

En sak jag funderar över är att Teo och Mio börjar på konsonanter och har båda ett o i sig. Elliot börjar på en vokal och har ett o i sig. Vill man ha en koppling mellan namnen, så är en tanke att det ska innehålla ett o och börja på en vokal, så att det blir två syskonpar. Då ligger ju Olivia och Ellinor bra till, men Ellinor kanske är för likt Elliot?

Jag kanske bara förvirrade mer än vad jag hjälpte till Ska jag ge ett eget förslag ,så får det bli Malva eller Viola. Elvira och Vira tycker jag också passar fint med pojkarnas namn.
    Vad gullig du är och du har helt rätt att Olivia och Ellinor passar bäst så sätt och de är också jätte fina namn, detta är riktigt svårt med flicknamn finns så många vackra. Ska tänka på det du skriver.Tack!
  • EmmaRoSa

Tack allesammans för era förslag, tips och ideer. 2 namn som min sambo även sa idag är Kimberly och Kelly och fastna iså fall mer för Kimberly.
    Oj va detta är svårt, gillar också Olivia men kan inte riktigt släppa Lillie och jag förstår vad ni menar med uttalet.

Kom gärna med mer namnförslag, ni har kanske hittar ett som faller oss i smaken som passar med brödrarna. De får gärna innehålla o eller i.

Nillse-Ella är väldigt fint det håller jag absolut med om och det klingar fint med Elliot precis som Ellinor.     

• Spring Rose

Lilly eller Nellie tycker jag. :)

Don´t live faster than your guardian angel can fly.
  • IsabellaP

Jag gillar Lilly bäst, men det kan ju vara för att vår dotter heter det :)

• Lilla Morran

Vår dotter heter Lily, uttalar med i på slutet, som på engelska... Så det röstar jag för

• Höghus

Lilly är jättefint liksom Olivia. Ett namn som Kimberly blir väldigt hårt på svenska och kommer se konstigt ut om ni har ett svenskt efternamn. Tänk på att även om ni vill uttala namnet på ett visst sätt så spelar det ingen roll. Säger språkreglerna något annat så kommer människor läsa och uttala namnet enligt korrekt grammatik.

• Nelli2008

Har själv en dotter som heter Nelli & älskar det namnet, därför säger jag Nellie ;)

• Nattyrock

Min systerdotter heter också Lilly Rose men stavning som jag skrev nu, inget bindestreck heller.

• EmmaRoSa

Kimberly tycker jag inte blir svårt att uttala på svenska vi har ett efternamn som bara vår släkt heter så det kommer bli snyggt ihopa. Men tycker mycket om Lily-Rose. Olivia känns så vanligt samma med de andra namnen även om de alla är fina. Detta är svårt!!

• Höghus

Inte svårt. Hårt. På engelska säger man ju Kimbelli ungefär. På svenska blir det Kimmbäärrrlyy. Inte så fint.

• EmmaRoSa

Höghus- ok fattar vad du menar nu, bad min pappa som snart är 70 säga det och han sa det snyggt faktiskt och vi är från Skåne haha men det blir säkert så men det får man i så fall inte hänga upp sig på. Får se vad vi bestämmer oss för men det är minsta sagt svårt denna gång.

• EmmaRoSa

Jag gilla Milly ska berätta för sambon och de vad han tycker tror nog med y ändå är finast

Svar på tråden Vilken stavning tycker ni finast?