• Linda Lights

Jag är rökare - fråga mig vad du vill!

Många har åsikter om oss som röker. Många tycker att det "bara" är att sluta, men för alla är det inte så lätt som det verkar. Det skapas fler och fler rökförbud ute i samhället och det tycker jag är bra, men ibland känns det som om debatten blir skev och vi ses som en andra klassens medborgare. Vi vet att det är farligt att röka och att det förr eller senare leder till sjukdomar, så det behöver ni inte upprepa som ett mantra. Men kanske finns det några frågor som gör att förståelsen ändå kan öka för oss som fortfarande inte klarat av att sluta röka. Fråga på!

• Svar på tråden Jag är rökare - fråga mig vad du vill!
  • Linda Lights
    Anonym skrev 2012-12-10 10:35:27 följande:
    Har du funderat på att börja snusa istället? Det är inte helt bra det heller men absolut bättre och det luktar inte lika äckligt.

Det syns inte heller så då slipper du känna dig som en andra klassens medborgare, om du nu ser det som ett problem.

Ja, om jag ger mig på ett försök att sluta röka så kan det mycket väl bli snus istället. Redan idag händer det att jag snusar om det är tillfällen då jag absolut inte kan röka under lång tid, exempelvis en längre flygresa på väg på semester. Det allra bästa vore ju dock att bli av med nikotinberoendet helt.
  • Linda Lights
    Anonym (kol) skrev 2012-12-10 21:16:30 följande:
    Ja, precis, jag upplevde också att det mentala var det svåra, jag gled ner i en depression när jag slutade, kanske för att jag hade haft den liggande latent så länge och "botat" mig själv med nikotinet som tydligen ska kunna ha en sån påverkan, på något vänster på signalsubstanserna i hjärnan så när jag slutade så rubbades den balansen som jag själv byggt upp, men som min sambo sa, det är bättre att bota en depression med riktig medicin som inte samtidigt dödar dig, än att du långsamt begår självmord samtidigt.
    Och det hade han ju rätt i. 
    Men jag tror också att det handlade om att allting hände så fort då, på mindre än ett dygn fick jag min diagnos och slutade röka, hjärnan hängde inte riktigt med.  
    Men hur tufft det än var, så var det bara en period av livet, det går över även det mentala, jag tror det hjälper om man har stöd av så många som möjligt, och i det avseendet är jag priviligerad.

Jag förstår att du tänker så, att du ska unna dig en cigg, precis så tänkte jag också, jag skulle unna mig när jag hade gjort något jobbigt, som att dammsuga kåken, jag unnade mig när jag blev glad för att fira, jag unnade mig när jag var ledsen och något var jobbigt, för jag förtjänade trösten tyckte jag då, jag unnade mig en cigg innan jag presterade för att peppa mig själv, jag unnade mig en cigg för att jag var trött, jag unnade mig en cigg när jag pratade i telefonen för att jag var social, osv........ja du hör, till slut blev det väldigt mycket unnande varje dag.
    Det var när en vän som är psykolog hörde mig säga att jag skulle unna mig en cigg som hon reagerade och sa att hon tyckte det lät konstigt, för som hon sa, du unnar dig ju inte egentligen, du straffar dig själv och ägnar dig åt självskadebeteende varje gång du tar en cigg.
    Jag tyckte hon var knäpp och inte förstod, men det där stannade kvar hos mig, för nånstans visste jag att hon hade rätt, det var min kropp jag gjorde illa, den kroppen som jag förväntade mig skulle ställa upp på allt jag krävde av den, men jag var inte villig att ta hand om den på ett sätt som gjorde att den orkade det, istället misshandlade jag den, många gånger varje dag. 
    Idag vet jag bättre, om jag vill att min kropp ska kunna prestera så måste jag ta hand om den. 

När jag slutade röka så gav jag mig själv belöningar i form av att få gå på spa och bli behandlad, det kunde vara massage, ansiktsbehandling eller något annat liknande då och då.
    För om jag tidigare hade haft råd med cigaretterna så hade jag också nu råd att kosta på mig det och det var jag värd.
    Idag har jag utökat det till att åka på kryssning nån gång om året också, den veckan släpper jag på alla måsten och bara skämmer bort mig själv med vad jag vill...........utom cigaretter. 
    Jag kommer aldrig mer dra ett bloss och vet du idag känns det helt ok.                  
    Tack för bra pepp. Ska spara det här även när den här tråden dör och jag bestämmer mig för att lägga av.
  • Anonym
    Linda Lights skrev 2012-12-10 22:25:12 följande:

Ja, om jag ger mig på ett försök att sluta röka så kan det mycket väl bli snus istället. Redan idag händer det att jag snusar om det är tillfällen då jag absolut inte kan röka under lång tid, exempelvis en längre flygresa på väg på semester. Det allra bästa vore ju dock att bli av med nikotinberoendet helt.
    Absolut. Börjar du väl snusa så kan nog det vara ännu svårare att sluta med. MEN står det mellan att sluta röka och börja snusa eller inte sluta röka alls så är ju första alternativet klart bättre!!
  • Anonym

Funderar du någonsin på om dina barn började röka för att du rökt när de växt upp?

• Linda Lights
    Anonym skrev 2012-12-11 09:06:52 följande:
    Funderar du någonsin på om dina barn började röka för att du rökt när de växt upp?

Ja, självklart gör jag det och jag vore naiv om jag sa att det antagligen inte påverkat dem. När de var lite yngre, i 10-årsåldern hackade de ofta på mig för att jag rökte och den yngsta var ganska bestört när storasyster började röka, men troligtvis är steget till att bli rökare mindre när man växer upp i en miljö där någon röker. Jag växte själv upp med två rökande föräldrar.
  • Kicki85
    Linda Lights skrev 2012-12-09 00:42:42 följande:
    3. De röker ju hemma (vi röker alla utomhus så klart) men jag undviker att röka tillsammans med dem. Vill inte att rökningen ska förknippas med en "mysstund". Däremot händer det att vi röker tillsammans om vi är iväg på någon resa eller efter att vi gjort något tillsammans (t ex gått på bio).
    Känns det inte jobbigt att se sina egna barn röka? Eller det kanske är de som ska tycka det är jobbigt. Jag känner mig inte bekväm med att röka inför mina föräldrar ens idag fast jag är 27 år.....
  • Linda Lights
    Kicki85 skrev 2012-12-11 23:23:06 följande:
    Känns det inte jobbigt att se sina egna barn röka? Eller det kanske är de som ska tycka det är jobbigt. Jag känner mig inte bekväm med att röka inför mina föräldrar ens idag fast jag är 27 år.....
    Klart det känns lite jobbigt att se sina barn röka, men som med allt annat så vänjer man sig.
  • Handsfree

Jag vet att tråden är gammal men vill ända fråga lite, jag röker bara ibland när jag är ut och går eller i bilen tex och då röker jag alltid handsfree, alltså har ciggen i munnen hela tiden och blåser ut genom näsan, vet inte hur vanligt det är men tycker om att ha ciggen mellan läpparna och tycker även om när jag ser folk som röker när dom använder telefonen och liknande, brukar du röka på detta vis ?

• Linda Lights
    Handsfree skrev 2016-12-30 23:01:49 följande:

Jag vet att tråden är gammal men vill ända fråga lite, jag röker bara ibland när jag är ut och går eller i bilen tex och då röker jag alltid handsfree, alltså har ciggen i munnen hela tiden och blåser ut genom näsan, vet inte hur vanligt det är men tycker om att ha ciggen mellan läpparna och tycker även om när jag ser folk som röker när dom använder telefonen och liknande, brukar du röka på detta vis ?

Oj! Ja, den här tråden är riktigt gammal :)
    Nja, det händer väl någon gång när jag röker och behöver båda händerna att jag har ciggen i munnen och drar några bloss så som du beskriver men det hör till ovanligheterna. Telefonen grejar jag ofta med när jag röker, men då klickar och drar jag med fingrarna i den hand där jag håller ciggen.
  • Handsfree

Hej !

Tack för ditt svar, måste bara få fråga lite till, brukar du röka i bilen, har börjat med att tända en cigg en stund innan man är framme och det ger en lugn att få ha en cigg mellan läpparna, vågar man ställa mer intima frågor till dig också ?

Med vänlig hälsning, "handsfree"

• Linda Lights
    Handsfree skrev 2017-01-30 18:45:26 följande:

Hej !

Tack för ditt svar, måste bara få fråga lite till, brukar du röka i bilen, har börjat med att tända en cigg en stund innan man är framme och det ger en lugn att få ha en cigg mellan läpparna, vågar man ställa mer intima frågor till dig också ?

Med vänlig hälsning, "handsfree"

Det händer att jag röker i bilen, men försöker undvika det och om det händer så är det med nervevad ruta.

Jag tycker du ska hoppa över de intima frågorna, de kommer ändå bli obesvarade.

• Anonym (Whatever it’s worth)

Hej

Det finns ju många män som tycker att kvinnor som röker är sexiga och lite mer spännande? är det något ni tänker på eller upplevt?

• Mentat
    Linda Lights skrev 2012-10-20 23:57:46 följande:
    Jag är rökare - fråga mig vad du vill!

Många har åsikter om oss som röker. Många tycker att det "bara" är att sluta, men för alla är det inte så lätt som det verkar. Det skapas fler och fler rökförbud ute i samhället och det tycker jag är bra, men ibland känns det som om debatten blir skev och vi ses som en andra klassens medborgare. Vi vet att det är farligt att röka och att det förr eller senare leder till sjukdomar, så det behöver ni inte upprepa som ett mantra. Men kanske finns det några frågor som gör att förståelsen ändå kan öka för oss som fortfarande inte klarat av att sluta röka. Fråga på!

För all del, nikotin är starkt beroendeframkallande så jag kan förstå att det är svårt att sluta. Men varför byter du inte till snus? Det är förstås inte heller direkt nyttigt men det är mindre riskabelt än rökning och ger dig fortfarande din nikotinkick.
  • Jesper f
    Anonym skrev 2012-12-07 08:48:34 följande:
    Jag är en av dom som VET, även om jag inte än ligger för döden och gör mina behov i en blöja.
    Jag har KOL, jag vet hur det är att vara livrädd (bokstavligt) för en lunginflammation, jag vet hur det är att ha lufthunger, jag vet hur det är att inte kunna arbeta mer.
    Jag vet hur det är att leva med förstorat hjärta.  
    Jag vet hur det är att sova varje natt med uppallade kuddar i halvsittande position.  
    Jag vet hur det är att vakna varje morgon med en slem i mina luftrör som om jag hade varit på en riktigt rökig fest kvällen innan, trots att jag nu varit rökfri i snart 8 år.
    Jag vet hur det är att hosta igång mina lungor varje dag.   
    Jag vet hur det är att börja varje dag med en halv frukost bestående av mediciner.
    Jag vet hur det är att inte orka gå uppför en backe eller trappa utan att svettas och flämta.
    Jag vet hur det är att träna varje dag för att hålla sjukdomen stången.
    Jag vet hur det är att ha bensår som inte läker pga dålig blodcirkulation.
    Jag vet hur det är att pga följdsjukdomar ha ökad tillväxt samt cystor i vänsterbenet vilket gör att jag haltar och inte kan röra mig obehindrat.
    Jag vet hur det är att vara rädd för människor med förkylningar, för en förkylning kan ge lunginflammation, som i sin tur kan ge ytterligare försämring av min syresättning i värsta fall leda till död. En enkel förkylning.
    Jag vet hur det är att se oron i mina barns ögon, kanske det värsta av allt.
    Jag vet hur det är att vänta på en fruktansvärd död och planera för att själv ta livet av mig för att slippa dom plågorna när det blir dags.

Jag VET att det är sant att det är förvisso svårt till och med mycket svårt att sluta röka, men att det är svårare att fortsätta leva som rökare.

Sluta, bara sluta, kosta vad det vill, för priset för att inte sluta kommer vara högre, innan du hamnar där jag har hamnat, du vill inte hamna här.
    Läs inlägget jag citerade en gång till och mitt inlägg, printa ut och läs det varje gång du vill ta en cigg.
    Bryt mönstret, visa dina döttrar att det går, så att inte dom heller behöver hamna här.

MYCKET bra inlägg. Fd rökare här, som slutat sedan 18 år tillbaka - rökte väll en 12 år ca, och det var tillräckligt för att skada hälsan betydligt - men i bukspottkörteln, där jag nu fått kronisk inflammation - smärtinvalid så jag inte kan jobba heltid ( samma smärta som Cancer patienter, men kan inte bli medicinerad med morfin långtid, eftersom man blir tillvand och effekten minskar därmed för varje dag ), och tripplad risk för pancreas cancer - cancern som tar garanterat kål på dig inom ca 16 veckor - så länge jag nu har kvar... och det BETALADE jag för. Förstört större delen av min framtid. Så javisst, teoretiskt kan man säga att man VET, men det gör man inte i realiteten - ÄNNU - tack och lov, och därför har man varje gott skäl till att sluta.

Jag var TVUNGEN att sluta över en natt, överläkaren tog min sista ask ur bröstfickan, knövla ihop den och konstaterade att det var slutrökt, och det var det också. Aldrig rökt sen dess - 18 år sen. Och ja, det ÄR svårt, men det är INGENTING mot hur svårt det blir om du får antingen samma som mig, eller något i listan ovan. Det är inte värt det någonstans, och rent krasst - det handlar bara om vilja, egentligen. Sug är inte något som allvarligt riskerar din hälsa, tvärtom är det ett tecken på att du är på väg till Friskhet. Det är bara uthärda. Svårare än så är det egentligen inte.
Svar på tråden Jag är rökare - fråga mig vad du vill!