Anonym skrev 2012-12-07 08:48:34 följande:
Jag är en av dom som VET, även om jag inte än ligger för döden och gör mina behov i en blöja.
Jag har KOL, jag vet hur det är att vara livrädd (bokstavligt) för en lunginflammation, jag vet hur det är att ha lufthunger, jag vet hur det är att inte kunna arbeta mer.
Jag vet hur det är att leva med förstorat hjärta.
Jag vet hur det är att sova varje natt med uppallade kuddar i halvsittande position.
Jag vet hur det är att vakna varje morgon med en slem i mina luftrör som om jag hade varit på en riktigt rökig fest kvällen innan, trots att jag nu varit rökfri i snart 8 år.
Jag vet hur det är att hosta igång mina lungor varje dag.
Jag vet hur det är att börja varje dag med en halv frukost bestående av mediciner.
Jag vet hur det är att inte orka gå uppför en backe eller trappa utan att svettas och flämta.
Jag vet hur det är att träna varje dag för att hålla sjukdomen stången.
Jag vet hur det är att ha bensår som inte läker pga dålig blodcirkulation.
Jag vet hur det är att pga följdsjukdomar ha ökad tillväxt samt cystor i vänsterbenet vilket gör att jag haltar och inte kan röra mig obehindrat.
Jag vet hur det är att vara rädd för människor med förkylningar, för en förkylning kan ge lunginflammation, som i sin tur kan ge ytterligare försämring av min syresättning i värsta fall leda till död. En enkel förkylning.
Jag vet hur det är att se oron i mina barns ögon, kanske det värsta av allt.
Jag vet hur det är att vänta på en fruktansvärd död och planera för att själv ta livet av mig för att slippa dom plågorna när det blir dags.
Jag VET att det är sant att det är förvisso svårt till och med mycket svårt att sluta röka, men att det är svårare att fortsätta leva som rökare.
Sluta, bara sluta, kosta vad det vill, för priset för att inte sluta kommer vara högre, innan du hamnar där jag har hamnat, du vill inte hamna här.
Läs inlägget jag citerade en gång till och mitt inlägg, printa ut och läs det varje gång du vill ta en cigg.
Bryt mönstret, visa dina döttrar att det går, så att inte dom heller behöver hamna här.
MYCKET bra inlägg. Fd rökare här, som slutat sedan 18 år tillbaka - rökte väll en 12 år ca, och det var tillräckligt för att skada hälsan betydligt - men i bukspottkörteln, där jag nu fått kronisk inflammation - smärtinvalid så jag inte kan jobba heltid ( samma smärta som Cancer patienter, men kan inte bli medicinerad med morfin långtid, eftersom man blir tillvand och effekten minskar därmed för varje dag ), och tripplad risk för pancreas cancer - cancern som tar garanterat kål på dig inom ca 16 veckor - så länge jag nu har kvar... och det BETALADE jag för. Förstört större delen av min framtid. Så javisst, teoretiskt kan man säga att man VET, men det gör man inte i realiteten - ÄNNU - tack och lov, och därför har man varje gott skäl till att sluta.
Jag var TVUNGEN att sluta över en natt, överläkaren tog min sista ask ur bröstfickan, knövla ihop den och konstaterade att det var slutrökt, och det var det också. Aldrig rökt sen dess - 18 år sen. Och ja, det ÄR svårt, men det är INGENTING mot hur svårt det blir om du får antingen samma som mig, eller något i listan ovan. Det är inte värt det någonstans, och rent krasst - det handlar bara om vilja, egentligen. Sug är inte något som allvarligt riskerar din hälsa, tvärtom är det ett tecken på att du är på väg till Friskhet. Det är bara uthärda. Svårare än så är det egentligen inte.