• MildaMakaroner

Att anpassa eran uppfostring efter världen och samhället vi lever i.

jag har en tanke...

vad tycker ni?
    Min dotter är 10år gammal. Och i hennes klass är det väldigt vanligt att barnen går med smink till skolan.
    Vilket jag själv tycker är hemskt. Och alldeles för tidigt för det.
    MEN jag har sagt att det är ok att hon sätter på sig smink vid speciella tillfällen. (inte skoltid)
    Men till ex på discon.

Hade denna diskussion med min mamma härom dagen. och hon tyckte att en 10åring ABSOLUT INTE skulle ha smink oavsett....

Då sa jag att oavsett mina tankar om detta så måste man ju anpassa reglerna efter hur samhället ser ut, och hur hennes kompisar har det hemma.

Jag vill inte att mitt barn ska bli mobbad för något som hennes mamma har sagt eller gjort-

detta handlar ju också om att visst sätta barnens bästa i första hand men också kunna tänja på reglerna och jämföra sig med dom andra föräldrarna.

hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Att anpassa eran uppfostring efter världen och samhället vi lever i.
  • Samir
    Tealhawk skrev 2012-10-22 15:50:16 följande:
    10-åringar har ingenting, INGENTING att göra med smink överhuvudtaget.

Jag kan tycka det är dumt hur vi med självklarhet kan säga att något är dåligt och skadligt för barn, men sen accepterar vi det för oss själva och andra vuxna.

Vi tycker inte att 10-åringar ska sminka sig eftersom vi anser att de inte ska behöva ta till dessa medel för att känna sig fina, få bekräftelse, passa in osv. Men då borde vi tänka likadant om bruket av skönhetsprodukter för vuxna. 
  • MildaMakaroner
    lizalolly skrev 2012-10-22 15:56:49 följande:
    Har bara läst TS inlägg och min första tanke är: Hur långt ska man gå för att passa in? Jag tycker som dig att 10 åringar inte ska sminka sig i skolan. Och min dotter kommer heller inte få göra det! Jag tycker att det är viktigt att lära barn att de inte behöver vara som alla andra för att "passa in".  Skulle min dotter bli mobbad för något sådant skulle jag absolut inte vilja att hon umgicks med dessa barn från början.
    Absolut. så ska man inte anpassa allt efter alla andra... de flesta verkar ju tyvärr ha förlorat sig själva i samhället.
    men man blir rädd när man tittar i alla tidningar och på tv...

• MildaMakaroner
    Majsan70 skrev 2012-10-22 16:00:38 följande:

Då gäller det för dig som förälder att ha ännu starkare vilja och övertalningsförmåga under diskussionen.

Vi har inte några förbud härhemma men vi diskuterar allt och när vi sen talat förnuft med barnen så fattar de egna beslut. Jag har fostrat mina barn så att de själva kan hantera världen de lever i.  Min 17 åring använder fortfarande inte smink av just anledningen att hon vill bestämma själv och inte låta omgivningen pressa henne in i något bara för att det är så det ser ut.

Hitintills har inget av mina barn fattat några felaktiga beslut faktiskt.
    oj oj oj !!! du kan få vara min guide tror jag =) min största önskan är ju att hon själv ska göra kloka val själv och inte lyssna på alla andra =)
  • MildaMakaroner
    Samir skrev 2012-10-22 16:14:55 följande:
    Jag kan tycka det är dumt hur vi med självklarhet kan säga att något är dåligt och skadligt för barn, men sen accepterar vi det för oss själva och andra vuxna.

Vi tycker inte att 10-åringar ska sminka sig eftersom vi anser att de inte ska behöva ta till dessa medel för att känna sig fina, få bekräftelse, passa in osv. Men då borde vi tänka likadant om bruket av skönhetsprodukter för vuxna. 
    smart tänkt!
  • noth

Faktiskt.
  • Majsan70
    MildaMakaroner skrev 2012-10-22 16:24:00 följande:
    oj oj oj !!! du kan få vara min guide tror jag =) min största önskan är ju att hon själv ska göra kloka val själv och inte lyssna på alla andra =)

HIHI! Jag tror nog att du är klok tillräckligt för att lotsa dina barn in i rätt "tänk".
  • Alltid Daph

Det gäller väl det mesta. Det är inte många som vill att barnen ska äta aspartam och märkliga tillsatser, men vi äter det själva. Man är mer rädd om sina barn helt enkelt. Jag ser inget underligt med att det finns olika regler för barn och vuxna. När barnen blir vuxna får de bestämma själva, fram till dess är det föräldrarnas sak att försöka göra det som är bäst för dem.
  • Alltid Daph
    Alltid Daph skrev 2012-10-22 16:35:50 följande:

Det gäller väl det mesta. Det är inte många som vill att barnen ska äta aspartam och märkliga tillsatser, men vi äter det själva. Man är mer rädd om sina barn helt enkelt. Jag ser inget underligt med att det finns olika regler för barn och vuxna. När barnen blir vuxna får de bestämma själva, fram till dess är det föräldrarnas sak att försöka göra det som är bäst för dem.
    Och jag sminkar mig inte själv heller kan jag tillägga, så jag håller i övrigt helt med dig.
  • Minion

Jag har en dotter som blir 9 i januari och jag låter inte henne gå hemifrån sminkad, och kommer inte låta henne göra det när hon är 10 heller. Hemma kan hon få leka med smink om hon vill däremot.

Jag vill att mina barn ska få vara barn så länge som möjligt och tycker att det är hemskt med dessa fjärdeklassare (har en son i 5an och vissa av flickorna i klassen började med smink redan förra året) som struttar runt med foundation, kajal och läppglans och allt vad det är och blir av med oskulden innan dom ens börjat 7an. Och då är jag ingen gammal och mossig mamma utan hyfsat ung med mina 29 år. Kalla mig omodern men mina tjejer kommer inte sminka sig alls före 6an åtminstone.

• puss

På viker vis är dom "för små" för smink?
    Det är ju ni som lägger underliga värderingar i vad det innebär att sminka sig.

• Minion

Enligt min åsikt så sminkar man sig för att göra sig attraktivare, och jag anser inte att det är nåt barn behöver eller bör bekymra sig över.

• Veritaslux

Minion skrev 2012-10-22 18:03:47 följande:
    Enligt min åsikt så sminkar man sig för att göra sig attraktivare, och jag anser inte att det är nåt barn behöver eller bör bekymra sig över.
    Minion: Precis. 

Tycker att Samir gör en konstig jämförelse. Det finns massa saker vuxna gör som inte är lämpliga för barn. 
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • MildaMakaroner
    Alltid Daph skrev 2012-10-22 16:35:50 följande:

problemet med det är ju så enkelt att de inte har vuxit färdigt och behöver så otroligt mycket näring... vi är ju vuxna och färdig växta ...
  • Alltid Daph
    MildaMakaroner skrev 2012-10-22 21:17:20 följande:
    problemet med det är ju så enkelt att de inte har vuxit färdigt och behöver så otroligt mycket näring... vi är ju vuxna och färdig växta ...

Så har inte jag resonerat. Socker innehåller ingen näring så att ge barnen det istället för artificiella sötningsmedel kan bara bero på att man vill undvika tillsatser man inte är riktigt hundra på.
  • MildaMakaroner

Fast jag tycker väl inte att socker är bra det heller. Man ska vara försiktig med det ... Att ge dom hälsosam mat är ju det viktigaste, stor del av barnens mat här hemma är egen odlat eller från granngården.

• jodå

Tror ni att flickorna blir tonåringar bara för att de använder smink? Jag började sminka mig som 10- eller 11-åring på 80-talet...m.a.o. inte så mycket som har förändrats på 25 år. Jag använde ögonskugga, kajalpenna och mascara i knallblå eller knallgrön. Mycket snyggt;) Idag är jag faktiskt en fullt normal kvinna! jag sminkar mig ibland om jag vill göra mig extra fin, men är för det mesta helt osminkad. Sminkbehovet minskade för mig på högstadiet när många andra istället började!

Själv tycker jag att det är bra mycket värre att sätta på sina små döttrar kläder som signalerar "vuxet" än att låta dem kleta på lite ögonskugga om de vill det.

• Tom Araya
    Alltid Daph skrev 2012-10-23 09:18:17 följande:

Så har inte jag resonerat. Socker innehåller ingen näring så att ge barnen det istället för artificiella sötningsmedel kan bara bero på att man vill undvika tillsatser man inte är riktigt hundra på.
    Det beror på om du räknar kolhydrater som näring eller ej.
  • pluvdo

Jag tycker det är totalt onödigt för barn att sminka sig till vardags men däremot så tycker jag inte det är något fel om de får sminka sig lite när de skall på skol- och kvartersdiscon (för barn) och så. Jag sminkar mig knappt alls nu som vuxen men minns hur speciellt och spännande det kändes när man skulle på disco och mamma hjälpte en att ta på mascara.

• puss

Men vad förmedlar ni då, ni som sminkar er själva?
    Att ni inte duger? Är det ok att framställa sig själv så inför sitt barn?

Svar på tråden Att anpassa eran uppfostring efter världen och samhället vi lever i.