• Anonym

Vi ska inte ha pepparkaks sången på Lucia

Idag hade vi personal möte i skolan efter att alla barn slutat (arbetar som lärare).

Det pratades om lucia, och om lucia sånger. De slog fast vid att vi ska skippa sången Vi komma vi komma från pepparkake land på lucia! Anledningen till att vi ska ta bort den är för att invandrare känner sig kränkta över att lyssna på denna sång, de syftar nog på "Så bruna så bruna" i själva melodin. Jag ÄLSKAR denna sång, och vi har haft den i alla år... Tycker ni verkligen att vi ska behöva ta bort en kär lucia sång bara för att den är kränkande? Jag är så arg att jag kokar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-24 20:16
    Vill även medge att jag INTE är någon rasist, jag håller alla barn, svarta som vita väldigt kärt...

• Svar på tråden Vi ska inte ha pepparkaks sången på Lucia
  • Anonym
    LindaEfraim skrev 2012-10-26 22:08:27 följande:
    Anonym

Varför ändra? PepparKAKOR är ju bruna!
    Därför att det funnits personer som tagit illa åt sig o man kan alltid respektera det.
  • Lindsey Egot the only one

Men KAKOR! Tar folk illa vid sig för att det finns kakor som har en form av en gubbe, gumma, bock eller gris och som är bruna i färgen för att några av ingredienserna är kanel, nejlikor och kardemumma och att det gjorts en sång om dessa bakverk!

• Anonym (brun och fin)
    LindaEfraim skrev 2012-10-26 22:53:48 följande:
    Men KAKOR! Tar folk illa vid sig för att det finns kakor som har en form av en gubbe, gumma, bock eller gris och som är bruna i färgen för att några av ingredienserna är kanel, nejlikor och kardemumma och att det gjorts en sång om dessa bakverk!
    Japp alla som tänker tanken köpa/ baka/sjunga pepparkakor är gudbevars håll i  er nu ... darr på tangenterna Ra.. hm rasisterGråterRynkar på näsan

Anonym(brun och fin)
    Ja då är jag kakrasist!

Får nog till att baka vita pepparkakor med färgglatt kristyr som min farmor bakade när jag var liten.

• Emmi27

Jahapp, så det var en trolltråd. En riktigt idiotisk sådan. Hade ju mina misstankar i början och skrev även att OM det är påhittat så är det bara elakt.

Även om någon eller flera här i tråden skrivit att de faktiskt varit med om detta så är det jävligt dumt av TS att hitta på en sån här sak eftersom hon tillskriver mörkhyade människors åsikter. Det spär bara på motsättningarna. Fruktansvärt onödigt.

Min åsikt är fortfarande att det är larvigt OM detta skulle hända på riktigt.

Vad var syftet med tråden? Att skapa och elda på en debatt för att skapa motsättningar?

• Anonym (idioter)

Dummaste jag har hört. Vända och vrida på barnsången och tolka in något som överhuvudtaget inte finns !? Denna politisk korrekthet står mig upp i halsen. Rabiata människor som gör sitt allra bästa för att misstolka och missförstå.. Det värsta är att de i dagens livrädda Sverige inte har någon riktig motpart i samhällsdebatten. Skrik ordet RASIST så tystnar oppositionen.

• Anonym
    Anonym (idioter) skrev 2012-10-26 23:52:21 följande:
    Dummaste jag har hört. Vända och vrida på barnsången och tolka in något som överhuvudtaget inte finns !? Denna politisk korrekthet står mig upp i halsen. Rabiata människor som gör sitt allra bästa för att misstolka och missförstå.. Det värsta är att de i dagens livrädda Sverige inte har någon riktig motpart i samhällsdebatten. Skrik ordet RASIST så tystnar oppositionen.
    Fast den här händelsen är påhittad. Det har ts själv skrivit i tråden.

Anonym

Även om ts är en sagofigur från skogen så är det ändå ett korkat påstående som man får kommentera. Finns många saker som inte är sant men får man inte diskutera det?

• Jenny825200

Varför inte också ta bort: "ute är MÖRKT o kallt..." sen kanske man kan döpa om Lucia till nåt mer svenskt'för jag känner mig så KRÄNKT som är ljus att hon har ett italienskt namn. Och jag äter inte heller gris, för jag är veg, så jag tycker det är en skitbra ide om alla slutar sjunga om grisar, för jag blir så kränkt av det också. Sen så ska vi sluta sjunga "i ett hus vid skogens slut" för jag har en kompis utan hand o hon kanske blir kränkt när man sjunger "räck mig handen din"... förresten är hela luciafirandet en stor kränkning mot alla okristna, och julfirande, så för att ingen ska känna sig kränkt så borde vi ta bort allt sånt firande överlag från skolorna, el vad tycker ni. På sin höjd kan man få sjunga lite monotont lalalala med dämpad röst, så vi slipper kränkningar. O sen så vill jag att vi tar bort tomten för han påminner alldeles för mkt om en terrorist med allt skägg, o de kränker också mig. Fast han är ju också en kristen figur så det kränker också alla med annan trosuppfattning såklart.....skit också.

• Jellybeanbaby

Vafaaan då. Det var ingen som tyckte min omskrivning av texten i pepparkaksvisan var rolig. Hrmpf. Obestämd

Karolina86

Låter som om du borde gå med i gruppen jag gillar inte människor på FB.

• johanssone

Jag tror det är bäst att alla i hela världens bosätter oss under jorden och håller käft. För annars kan vi ju alltid råka trampa någon på tårna! (Tragiska värld)

• Förundrad123

Vi ska snart baka pepparkakor med barnen. Jag måste genast kolla igenom kakformarna, vill minnas att vi hade både gubbar o gummor med bland dem. Hjälp, tänk om barnen hinner få syn på dem unnan jag hunnit ta bort dem???? (ironi)

Nej varför göra en höna av en fjäder? Pepparkaksgubbarna är bruna precis som grisarna, granarna, stjärnorna, hjärtana mfl o den enda logik i det är kryddorna. I verkligheten så har de alla möjliga olika färger. Våra barn älskar att sjunga den sången oavsett hudfärg

Svar på tråden Vi ska inte ha pepparkaks sången på Lucia