• Anonym

Vi ska inte ha pepparkaks sången på Lucia

Idag hade vi personal möte i skolan efter att alla barn slutat (arbetar som lärare).

Det pratades om lucia, och om lucia sånger. De slog fast vid att vi ska skippa sången Vi komma vi komma från pepparkake land på lucia! Anledningen till att vi ska ta bort den är för att invandrare känner sig kränkta över att lyssna på denna sång, de syftar nog på "Så bruna så bruna" i själva melodin. Jag ÄLSKAR denna sång, och vi har haft den i alla år... Tycker ni verkligen att vi ska behöva ta bort en kär lucia sång bara för att den är kränkande? Jag är så arg att jag kokar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-24 20:16
    Vill även medge att jag INTE är någon rasist, jag håller alla barn, svarta som vita väldigt kärt...

• Svar på tråden Vi ska inte ha pepparkaks sången på Lucia
  • Anonym
    LindaEfraim skrev 2012-10-26 22:08:27 följande:
    Anonym

Varför ändra? PepparKAKOR är ju bruna!
    Därför att det funnits personer som tagit illa åt sig o man kan alltid respektera det.
  • Lindsey Egot the only one

Men KAKOR! Tar folk illa vid sig för att det finns kakor som har en form av en gubbe, gumma, bock eller gris och som är bruna i färgen för att några av ingredienserna är kanel, nejlikor och kardemumma och att det gjorts en sång om dessa bakverk!

• Anonym (brun och fin)
    LindaEfraim skrev 2012-10-26 22:53:48 följande:
    Men KAKOR! Tar folk illa vid sig för att det finns kakor som har en form av en gubbe, gumma, bock eller gris och som är bruna i färgen för att några av ingredienserna är kanel, nejlikor och kardemumma och att det gjorts en sång om dessa bakverk!
    Japp alla som tänker tanken köpa/ baka/sjunga pepparkakor är gudbevars håll i  er nu ... darr på tangenterna Ra.. hm rasisterGråterRynkar på näsan

Anonym(brun och fin)
    Ja då är jag kakrasist!

Får nog till att baka vita pepparkakor med färgglatt kristyr som min farmor bakade när jag var liten.

• Emmi27