• Linda 203

Skall det vara så här...

Jag är ensam med 2 tjejer på 3 och 6 år. Min stora tjej har sedan hon fick eget rum varit hur lugn o sansad som helst tills för 2 veckor sen gode tid säger jag... vilka utbrott vilka ord vilket humör betedee.. Springer ifrån mig rakt ut på en trafikerad väg gapar o vrålar du är den dummaste jag vet du är inte klok om jag inte jag inte får göra som jag vill.. slår sönder saker river sönder saker spottar o har sig.

Häromadgen var vi på badhuset hon ville prångt åka vattenkanan men jag sa NEJ och det var hur lugn som helst tills vi skulle gå upp.. hon sprang ifrån mig o jag hade den lilla o hålla koll på när jag väl fick tag på henne tog jag henne i armn o lede upp henne hon VRÅLADE i duschen du är inte klok mamma jag hatar dig du är så dum! vrålade helA tiden ända ut till bussen o jag blev kallad både det ena o det andra...

Skall det verkligen vara så här???? bara så där???
     Jag vt veklige inte hur jag skall hantera detta pratar jag med henne under utbrotten blir det 100000 värre... lir jag arg blir det osse värre.. folk runt omkring tittar på mig och vissa viskar o tisslar o tasslar.. jag brukar nonchalera henne. Jag har ju ettt barn till att ta hand om.

Men jag blir så fruktansvärt hjälplös när dessa kommer vilket blir mer o mer ofta....
    Vad FAEN skall jag göra?????

• Svar på tråden Skall det vara så här...
  • Fru Zäll

Tyvärr så tror jag det är en trots period du får tala med henne och förklara att ni inte kan göra något roligt om hon beter sig så där. Du får t.ex inte låta henne spela på datorn lr vad det nu är som hon gör. Vad får hon för konsekvenser när hon beter sig så? Min bonus dotter har varit hemsk hos sin mamma betett sig precis som du säger och hon fick inte t.ex spela på datorn lr ha sin mobil .

• pluvdo

Är det inte så att den "lilla puberteten" är i den åldern? Kan ju vara därför hon förändrats.

Förresten så heter det "prompt", inte "prångt"...

• Linda 203

hon HADE tv/dvd på rummet men det tog jag ut för någon vecka sen för hon betedde sig illa.. hon har INTE fått tillbaka det. Sen har jag belöningssystem i form av pengar (skriver upp på kylskåpet 1, 2,3 ex så hon vet hur mycket hon får) det brukar hon sköta faktiskt.. och en belöning kan jag ju inte ta ifrån henne. Hon har vecko peng på 20 kr som jag också skriver upp 1-20 o där drar jag av typ 1 kr. (suddar ut så hon ser o förstår att det inte är 20 kr hon får)
    men det struntar hon fullständigt i. ( belöningspengar är iNgET hon får i handen utan det läggs varje v i en glas burk)

• Linda 203
    pluvdo skrev 2012-10-25 10:20:38 följande:
    Är det inte så att den "lilla puberteten" är i den åldern? Kan ju vara därför hon förändrats.

haha här heter det det prångt:)
  • pluvdo
    Linda 203 skrev 2012-10-25 10:25:49 följande:
    haha här heter det det prångt:)

Nej, det heter prompt. "Prång" är en smal passage eller gränd. Är det vad du menar?
  • pluvdo

Förresten vadå, lägger ni hennes belöningspengar i en burk varje vecka? Jag tycker nog att belöningar är någonting barnet borde få ta del av regelbundet, inte bara lägga i en burk. Inte för att jag vet om det gör någon skillnad i en sådan utvecklingsfas men ändå.

• Fru Zäll

Pluvdo: hon behöver råd inte någon som lär henne stava:)

• pluvdo
    Fru Zäll skrev 2012-10-25 11:47:02 följande:

Jag gav råd i form av att det kan vara lilla puberteten. Det finns mängder med information och råd om man googlar på det.
  • pluvdo
    Fru Zäll skrev 2012-10-25 11:47:02 följande:

Sedan så behöver hon tydligen någon som hjälper henne att stava eftersom hon stavade fel.
  • Little Miss Fucking Sunshine

Se till att ge henne mycket beröm och uppmärksamhet när hon gör rätt och ignorera när hon gör fel. Givetvis inte när hon springer ut i vägen eller liknande.
    Men hon VET att det är fel, det behöver du inte tjata om.

Alla utvecklingsperioder är jobbiga för barn. Visa att du finns där för henne och älskar henne även när hon är sur och uppför sig illa. 
    Försök att prata med henne om det när hon inte är upprörd eller ledsen. Ta ett mysigt tillfälle och förklara för henne att det kan hända hemska grejer om hon sticker ifrån dig i badhuset och att du älskar henne för mycket för att vilja att det blir så. 

I´m the queen of fucking everything!
  • Linda 203

Ja vi lägger pengar i en burk. Hon har redan bestämt vad hon ska " tjäna" ihop till.

• lövet2

Det där låter som en 6-åring, ja. Personligen skulle jag inte ta med en 6-åring till ett äventyrsbad eller liknande, om jag hade ett till barn att se efter. Enbart 6-åringen brukar ta precis all tid och uppmärksamhet ...

• Linda 203

Hon har alltid skött sig annars där. Detta va enda gången hon tramsade just på badhuset.

• cosinus

Min 6-åring, en kille, är nästan likadan. Inte fullt lika ful i munnen men tål _inga_ motgångar, ska bestämma allt. Surar för precis ingenting, är otrevlig, otålig, uppkäftig o s v.

Man räknar till 10, sen räknar man till 100 och hjälper inte det så räknar man till 1000. Tar 500 djupa andetag och sätter gränser, talar om att man får bli arg, man får tycka mamma är dummast i hela världen men man får inte slåss, spottas, o s v.

Det går över, det blir bättre men det är svårt att se när de är som värst 6-åringarna. Jag har en 8-åring så jag har redan gjort det ett varv och jag har som mantra "det är en fas, det går över"

En annan sak jag är noga med är att faktiskt berömma honom när det funkar. De kvällar han faktiskt klär av sig och går och kissar när jag ber honom och inte bara käftar emot talar jag om för honom hur glad jag blir och hur lätt allting blir när han hjälper mig. Han verkar inte bry sig men jag tror nog att han faktiskt gillar den positiva uppmärksamheten och det känns viktigt för negativ uppmärksamhet skaffar han sig så det räcker just nu.

• Linda 203

Ja beröm ger jag i massa när hon gör som jag ber henne. Och hon är faktiskt väldigt duktig men när dessa dagar kommer ser man inte det.

• LiteniAugusti
    pluvdo skrev 2012-10-25 11:50:19 följande:

Sedan så behöver hon tydligen någon som hjälper henne att stava eftersom hon stavade fel.
    Jag tror snarare att hon slängde sig med ett lokalt uttryck. Håll dig till ämnet.
  • Windsor
    pluvdo skrev 2012-10-25 10:20:38 följande:

Haft en taskig uppväxt eller så du måste vara överlägsen över alla andra? Med olika dialekter betyder samma ord olika saker. Vad betyder kuse för dig? Här är kuse = insekt, andra ställen är kuse = häst. TS behövde råd, inte nån (oj ursäkta NÅGON) besservisser (och ja, jag vet inte hur det ordet stavas, oops!) som bara klagar. Stackars människor i din närhet, dom lär ju bli rättade stup i ett. 
Svar på tråden Skall det vara så här...