Två barn med IVF - nästan gratis. Syskon till nr 1 - kostar skjortan. Orättvist!
Jag och min sambo har precis inlett en utredning för varför vi inte lyckats få ett syskon till vår dotter. Dottern kom till på första försöket. Syskonförsök har vi nu gjort i 1 år utan resultat.
Läkaren på kvinnokliniken säger att om vi inte lyckas på egen hand är enda alternativet IVF till priset 20-25.000:-. Vi har väl i stort sett tagit ställning till att INTE genomgå den behandlingen. Det känns tufft att lägga så mycket pengar utan att få en garanti på att det lyckas. Rent mentalt skulle jag inte klara den pärsen eftersom jag vet att den även är tuff att genomgå rent kroppsligt.
Paradoxen är att jag har en väninna som har fått två barn med hjälp av IVF. Första IVF:en var ju gratis eftersom de var primärt barnlösa efter många års försök. Andra IVF:en gjorde de med ett av de frysta äggen vilket kostade dem 8000:-.
Så här står vi nu. Jag skämdes nästan att berätta för henne när jag blev gravid eftersom jag visste att hon försökt i ca 3 år utan att lyckas. Idag har hon två barn och jag bara ett. Min chans till syskon kostar mig kanske 25.000 kr. Medan hon har fått två barn för 8000:-. Uppochned-vända världen!