• Smulkaffe

Två barn med IVF - nästan gratis. Syskon till nr 1 - kostar skjortan. Orättvist!

Jag och min sambo har precis inlett en utredning för varför vi inte lyckats få ett syskon till vår dotter. Dottern kom till på första försöket. Syskonförsök har vi nu gjort i 1 år utan resultat.
    Läkaren på kvinnokliniken säger att om vi inte lyckas på egen hand är enda alternativet IVF till priset 20-25.000:-. Vi har väl i stort sett tagit ställning till att INTE genomgå den behandlingen. Det känns tufft att lägga så mycket pengar utan att få en garanti på att det lyckas. Rent mentalt skulle jag inte klara den pärsen eftersom jag vet att den även är tuff att genomgå rent kroppsligt.

Paradoxen är att jag har en väninna som har fått två barn med hjälp av IVF. Första IVF:en var ju gratis eftersom de var primärt barnlösa efter många års försök. Andra IVF:en gjorde de med ett av de frysta äggen vilket kostade dem 8000:-.

Så här står vi nu. Jag skämdes nästan att berätta för henne när jag blev gravid eftersom jag visste att hon försökt i ca 3 år utan att lyckas. Idag har hon två barn och jag bara ett. Min chans till syskon kostar mig kanske 25.000 kr. Medan hon har fått två barn för 8000:-. Uppochned-vända världen!

• Svar på tråden Två barn med IVF - nästan gratis. Syskon till nr 1 - kostar skjortan. Orättvist!
  • FrustreradDelux
    enäggs81 skrev 2012-10-30 21:33:52 följande:
    FrustreradDelux: jag har för mig att man förut i alla fall fick gratis försök när bara ena partnern har barn?

Nope. Jag har inga problem = ingen hjälp om han redan har barn.

Men vi vill ha ett biologiskt barn eftersom vi båda fungerar egentligen. annars hade vi gärna adopterat.

Men eftersom han gjort en vasektomi tidigare så får jag inget biologiskt eftersom jag får acceptera hans val. Men han ångrade sig nu och JAG får ingen hjälp eftersom HAN själv "valt" att sätta sig i denna sitsen...
  • Anwen

Men din väninna får ju inte nåt syskonförsök betalt av landstinget, utan hennes procedur kostar helt enkelt mindre då de redan har ett färdigt embryo tillgängligt sedan tidigare. De behöver alltså inte genomgå alla behandlingar och undersökningar som behövs för att få fram ägg och sen fertilisera dem, det är redan klart liksom.

• nilla78
    FrustreradDelux skrev 2012-10-30 20:53:51 följande:
    I Danmark betalar man ett paket. 65 000:- för tre försök ungefär. Och lyckas man på första försöket har man två kvar till syskonet. Det är väl så enkelt det är ungefär....

Det där stämmer inte, om man får en lyckad graviditet förverkas de kvarvarande försöken. Samma som i Sverige f ö.
  • FrustreradDelux
    nilla78 skrev 2012-10-30 22:04:18 följande:
    Det där stämmer inte, om man får en lyckad graviditet förverkas de kvarvarande försöken. Samma som i Sverige f ö.

Jaså? Så uppfattade inte jag det! :) Kanske fungerar olika på olika kliniker? :) som kund förlorar man isf på de där paketlösningarna! :S
  • nilla78
    FrustreradDelux skrev 2012-10-30 22:33:15 följande:

Jaså? Så uppfattade inte jag det! :) Kanske fungerar olika på olika kliniker? :) som kund förlorar man isf på de där paketlösningarna! :S

Tja, det finns kanske olika varianter, jag har ju självklart inte koll på alla. Men mellan mig och mina vänner har vi IVFat på 7 olika danska kliniker och ytterligare några finska/lettiska/tjeckiska så jag tror att jag kan vara någorlunda säker :) och alla kör samma system. 

Förhoppningen är att du lyckas på första, och då blir det helt enkelt en dyr bebis. Men om det krävs tre försök har du faktiskt fått sista i prinicp gratis!! De svenska klinikerna gör samma sak
  • FrustreradDelux
    nilla78 skrev 2012-10-30 22:38:23 följande:
    Tja, det finns kanske olika varianter, jag har ju självklart inte koll på alla. Men mellan mig och mina vänner har vi IVFat på 7 olika danska kliniker och ytterligare några finska/lettiska/tjeckiska så jag tror att jag kan vara någorlunda säker :) och alla kör samma system. 

Förhoppningen är att du lyckas på första, och då blir det helt enkelt en dyr bebis. Men om det krävs tre försök har du faktiskt fått sista i prinicp gratis!! De svenska klinikerna gör samma sak

Gör landstinget så med? Jag menar, om man använder sig av deras tjänster får de väl inte gå med vinst? Eller?
  • nilla78
    FrustreradDelux skrev 2012-10-30 22:47:29 följande:

Gör landstinget så med? Jag menar, om man använder sig av deras tjänster får de väl inte gå med vinst? Eller?

Landstingen kan jag inte svara för... där är det väl så att paret får 1-3 försök att bli gravida på - och syskonförsök ingår alltså inte. Jag vet ärligt talt inte om man kan anlita dem privat utöver de finansierade försöken. Däremot om man vänder sig till en privat klinik, t ex Carlanderska i Gbg, så funkar det likadant med trepacken som i DK.
  • Solkattan

Allt är inte rättvist. Använder man sig av tex spermiedonator då sambon är steril så finns inga garantier alls för syskon. Oavsett om du har pengarna att betala med så kan donatorn ha slutat donera. I vårt fall misslyckades vi med två frysförsök för syskon. ( 9000+9000kr). Nu hade vi den turen (ja sköterskan har dubbelkollat två ggr att donatorn fortfarande existerar i registret) så vi får köra på en ny ivf med donator för 29500 kr. MEN om denna donator inte funnits kvar så hade vi inte beviljats nån ny ivf med ny donator då par utan barn går före oss med barn. Alltså hade vår enda utväg för syskon varit att söka oss utomlands... Så det finns alltid de som har det värre... ( alltså helt klart värre än just vår situation ). Hade jag varit dig TS så hade jag direkt kört på med en ivf. Garantier finns ju inte.. men om ni verkligen vill ha ett barn till så måste ni våga satsa. Folk lägger tiotusentals kronor på utlandssemestrar, bilar och husrenoveringar... Ni (och vi) får lägga den på syskontillverkning.

• Nina76
    FrustreradDelux skrev 2012-10-30 21:41:59 följande:

Nope. Jag har inga problem = ingen hjälp om han redan har barn.
    Men vi vill ha ett biologiskt barn eftersom vi båda fungerar egentligen. annars hade vi gärna adopterat.
    Men eftersom han gjort en vasektomi tidigare så får jag inget biologiskt eftersom jag får acceptera hans val. Men han ångrade sig nu och JAG får ingen hjälp eftersom HAN själv "valt" att sätta sig i denna sitsen...
    Jag kan ju tycka att det är lite felaktigt uttryckt att säga att ni inte är berättigade till hjälp för att han har barn sedan innan. För det hade ni visst varit. Men så klart eftersom din sambo gjort ett medvetet val som gör att han inte kan få barn så innebär det att ni som par inte får hjälp av landstinget.
    Det ni kan göra är att kontakta en privatklinik och höra om alternativen. Sen finns det kanske möjlighet att genom någons arbetsgivare få bruttolöneavdrag, vilket innebär att ni kan tjäna mellan 30-50 % av kostnaden.
    Värt ett försök.  Glad 
  • FrustreradDelux
    Nina76 skrev 2012-10-30 23:39:29 följande:
    Jag kan ju tycka att det är lite felaktigt uttryckt att säga att ni inte är berättigade till hjälp för att han har barn sedan innan. För det hade ni visst varit. Men så klart eftersom din sambo gjort ett medvetet val som gör att han inte kan få barn så innebär det att ni som par inte får hjälp av landstinget.

Det ni kan göra är att kontakta en privatklinik och höra om alternativen. Sen finns det kanske möjlighet att genom någons arbetsgivare få bruttolöneavdrag, vilket innebär att ni kan tjäna mellan 30-50 % av kostnaden.

Värt ett försök.   

Oj! Tack!!! Hade jag INGEN aning om! Jag pratade först med landstinget och sedan med en privat klinik i Danmark. Efter det gav jag upp lite... Så jag har inte kollat upp mycket...! Tack!!!
  • mowgli
    Smulkaffe skrev 2012-10-30 20:32:11 följande:
    Vi kan räkna bort alla som är primärt barnlösa i denna diskussion. Dem ville jag inte dra in i detta i första taget. Läser man in något annat i min trådstart så får man nog läsa om...
    Jag gör en jämförelse mellan två personer som har fått varsitt barn (ett på naturlig väg och ett med IVF). Då tycker jag fortfarande att det blir omkastade roller (och ja orättvist) när den med IVF-barn får ett syskonförsök betalat av landstinget och den med barn på naturlig väg inte får det.

Och min kompis som har haft supertufft under resan till första IVF:en, menar ni att två barn inte är tröst nog? Att det fortfarande är synd om henne? Kom igen nu. Hon har dubbelt så många barn som mig just nu så det köper jag inte.

Jag välkomnar gärna andra sekundärt barnlösa att kommentera i den här tråden, vad tycker ni om detta?
    Vi är sekundärt barnlösa och jag håller med om att det är orättvist. Samtidigt är ALLTING i denna barnlöshetskarusell och det som kallas livet mer eller mindre orättvist... Vi kämpade nästan 5 år med allehanda behandlingar innan jag blev gravid, vi betalade själva. Sedan har det aldrig lyckats någon fler gång för oss.

Så att du, TS, jämför dig med din väninna som tycks vara EN AV DE FÅ som haft TUR med landstingsfinansierad ivf och efterföljande FET för syskon känns lite förmätet måste jag säga. Jag hoppas du förstår att hon tillhör en stor minoritet. Men visst, om du vill jämföra dig med just henne så framstår de svenska landstingens regler väldigt orättvisa. Det är de också. Överhuvudtaget är vi snåla med ivf-behandlingar i Sverige jmf andra länder i Europa.

Men man ska komma ihåg att de flesta får göra många ivf, betala många själv och betala för många fet och får kanske inte ens barn ändå. 
  • entjej

Tja livet är inte rättvist. Det finns dom som inte får något barn fast de gjort många IVF försök och betalat alla själv!

Jag har gjort IVF och för mig tycker jag inte det var jobbigt kroppsligt. Men jag vet att många andra tycker det. Det kändes olustigt att ge sig själv sprutor och proppa sig med mediciner och det var mycket jobbigt psykiskt, speciellt då jag inte hade något barn innan. Vi lyckades på tredje försöket och vi betalade de försöken själv. För jag var 38 år när jag började och i denna kommun var åldergränsen t.o.m 37. Hade jag bott i grannkommunen hade det fortfarande varit gratis.

Så ja...livet är inte rättvist...tycker det är lite barnsligt att skriva ett sådant inlägg som att man tror att allt är rättvis här i livet.     

Svar på tråden Två barn med IVF - nästan gratis. Syskon till nr 1 - kostar skjortan. Orättvist!