• michellemarabou

    14 år och gravid!?

    Shit, en stor grej har hänt! Jag har vart ihop med min kille sedan två år tillbaks (då var vi 12 båda två). Förra veckan då det var höstlov sov jag över hos en vän, mådde jätte illa, vi gick till centrum eftersom vi saknade smått och gott. Jag passade på att köpa graviditetstest från ica (hade typ spytt i två veckor varje morgon). När vi var hemma hos henne så testade jag testen (2 stycken), båda visade positivt, jag och min kompis blev så chockade. Aja, vi snackade lite om det, sedan så tittade vi på film. Nästa dag så skulle jag hem, jag smsade min kille om vi kunde ses, då träffades vi i parken, som tur var så var det tomt där. Jag berättade hela historien åt honom som var början av denna tråd. Han blev också helt chockad, han frågade då om hur det skulle bli, ifall vi skulle behålla barnet, men vi är inte 100%, så vi pratade lite och så, och igår var jag och min kille hos barnmorskan, jag var i vecka 6 (5+5). Är totalt stel, vet inte vad jag ska göra, har inte talat om det för mamma. Ska jag behålla barnet eller inte? Är jag för ung för det här? Tacksam för svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-05 21:41
    Känner mig huggen i hjärtat och helt krossad, det är bara min kompis och kille som vet om det här ( förutom ni som läser då ).

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 17:10
    Hej igen!
    Jaa, jag pratade med min kille, och han sa åt mig att han tar det val som jag tar, efter skolan så gick jag och min kille hem till mig för att berätta det åt mamma.
    Vi pratade ett bra tag, mamma sa att vi (jag och min kille) ta beslutet med VÅR vilja, men hon kommer alltid att stå upp för oss, vilket val vi en tar, men jag och min kille funderar på att behålla det, ska på ultraljud med mamma och min kille nästa vecka, ska bli kul, och efter det tar vi vårt stora steg; avgöra ifall vi ska behålla det eller inte. Som sagt lutar vi oss mer mot att behålla henne/honom. ;)
    Tillägger mer när det hänt något! ;)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-07 17:56
    Jippie, idag så pratade min kille med sina föräldrar, och sedan så pratade våra föräldrar med varandra, och alla de tycker att vi ska välja det vi vill, de kommer att stötta oss vilket val vi än väljer. Jaa, jag och min kille tror nog att vi ska behålla barnet, men vi är inte hundra. pussochkram från michelle. ;*

  • Svar på tråden 14 år och gravid!?
  • Olivialinder

    Mussann: grattis! Vet du inte vad du vill göra?

    Jag är mamma till en liten tjej som föddes den 31/12-12. Det var verkligen. Det bästa beslut jag har tagit och hon är verkligen min värld. Jag har fått gå igenom eld för henne men det har det verkligen varit värt! Jag är 19 år och jag blev gravid just när jag hade fyllt 18, så jag är ganska ung. Om du vill prata så är det bara höra av sig!

  • Mussann
    Olivialinder skrev 2013-05-13 13:22:23 följande:
    Mussann: grattis! Vet du inte vad du vill göra?

    Jag är mamma till en liten tjej som föddes den 31/12-12. Det var verkligen. Det bästa beslut jag har tagit och hon är verkligen min värld. Jag har fått gå igenom eld för henne men det har det verkligen varit värt! Jag är 19 år och jag blev gravid just när jag hade fyllt 18, så jag är ganska ung. Om du vill prata så är det bara höra av sig!
    tack! ja asså jag vill behålla det men de som gör att jag blir lite tveksam är min "pappas" reaktion på det hela.. han skrek att jag var dum i skallen osv och att jag kommer bli en usel mamma ( vilket man verkligen inte vill höra) jag vet att jag kommer bli en bra mamma efttersom jag både har tålamod och är jätte duktig med barn helt allmänt och + så är min kille helt underbar med barn också.. men jag är 98% säker på att jag behåller det :) :) 
  • verkar

    Herre Gud barn som får barn! Du är ju inte änns byxmyndig än. Din kropp kanske inte änns klarar av att födda barnet för att faktum är att du är ett barn. Bara att inse du är inte mogen på nått plan.


    Ursäkta min dyslexi
  • Olivialinder

    Grattis,mina föräldrar var också jätte arga, mest min pappa så jag fick flytta upp till farmor i några dagar för att dom skulle hinna smälta det. Nu älskar dom lilla Charlie mer än annat!:) han kommer acceptera det.

    Vad heter du på fb?:)

  • neytiri 1988

    Man är ju inte ena byx myndig för en man är 15 år. Alltså man får inte ha sex innan man fyllt 15. Det är just för att man vill Förhindra att barn föder barn.

  • dark baby angel

    Måste bara lägga mig i lite granna. Jag är snart 24 år och har 3 barn fick första när jag var 18 och när vi var nere på ultra ljud första gången, så sa bm till mig att hon va glad att se en ung mamma och att en tjej/ kvinnas kropp är bäst till att föda i mellan 15 till 25 års åldern. Och om ni som inte tycker om yngre mammor/ gravid behöver inte skriva här alls tycker jag.

  • Mercedas
    verkar skrev 2013-05-13 17:15:02 följande:
    Herre Gud barn som får barn! Du är ju inte änns byxmyndig än. Din kropp kanske inte änns klarar av att födda barnet för att faktum är att du är ett barn. Bara att inse du är inte mogen på nått plan.
    Men vad i hela världen säger du?  Jag var 15 när jag blev gravid med min son! Idag är han sju½. !! 
    Bemöt de unga med positiv feedback så ska du se att de går riktigt bra för dem!

    Blir så arg när jag läser sånt här! Skärp dig!  

    Unga mamma till Ollie, Lea & bebisen i magen!

    Väntar mitt tredje barn och är själv 23!
    Vill du prata så bara hör av dig =)  
  • Mussann
    Olivialinder skrev 2013-05-14 09:23:48 följande:

    Grattis,mina föräldrar var också jätte arga, mest min pappa så jag fick flytta upp till farmor i några dagar för att dom skulle hinna smälta det. Nu älskar dom lilla Charlie mer än annat!:) han kommer acceptera det.

    Vad heter du på fb?:)


    Hej om de va mig su fråga så Amanda sandberg :) tyvärr blev se ingen bebis, blev abort men nu är jag gravid igen!
  • Threezool
    neytiri 1988 skrev 2013-05-14 11:30:54 följande:

    Man är ju inte ena byx myndig för en man är 15 år. Alltså man får inte ha sex innan man fyllt 15. Det är just för att man vill Förhindra att barn föder barn.


    Man får visst lov att ha sex innan man är 15, gränsen är dragen där för att förhindra att äldre har sex med yngre men det finns inget som förhindrar att jämngamla har sex med varandra så längre båda är med på det.
  • Anonym9998

    Gör som du vill.. Jag är 15 och gravid i vecka 14 (13+1) jag ska behålla och jag och min kille är super glada.. :)

    Man behöver inte sprit och sena kvällar de är bara något folk tror tillhör ungdomen MEN har man vatt behov av det innan? ne då behöver man inte det nu  :)

    Jag tycker att barn är e gåva och du blev gravid för en anledning :) ta det beslut som känns bäst :)

  • Emmie167
    verkar skrev 2013-05-13 17:15:02 följande:

    Herre Gud barn som får barn! Du är ju inte änns byxmyndig än. Din kropp kanske inte änns klarar av att födda barnet för att faktum är att du är ett barn. Bara att inse du är inte mogen på nått plan.


    Bara för att man inte är byxmyndig betyder faktiskt inte det att man inte får ha sex- vanlig förvirring. Det är fullt lagligt att ha sex som 14 år, lagen finns för att skydda de som är under 15 år det som är olagligt är om någon som är 15 år eller äldre har sex med en som är under 15. Men en 14 åring och en 14 åring får ha sex med varandra eller en 13 åring och 14 åring. Det är fullt lagligt. Flickan kanske är redo för att få barn det har du ingen aning om och du har ingen rätt att döma henne. Finns klart många vuxna som är mindre mogna än en 12 åring som får barn. Förstår inte varför det ska vara ett problem, det är ju isf det fysiska som du nämnde. Men en Tjej blir könsmogen när de får sin första mens vilket hon uppenbarligen har fått annars skulle inte en graviditet ens vara möjlig. Så stötta henne istället hon är/var ju såklart väldigt överväldigad och förvirrad lika som vilken mamma som helst som fått det beskedet. Att hon aldrig skulle klara det för att hon är ett "barn" är ingenting en nybliven mamma vill höra.
Svar på tråden 14 år och gravid!?