• Hurså

HJÄLP! Min son slåss och knuffas på förskolan :(

Detta håller på att äta upp mig inifrån, behöver lite råd

Min son är nyss fyllda 3 och bytte förskola för ca 2 månader sedan. Allt tyder på att han trivs jättebra och pedagogerna avgudar han. Nyinskolningen gick hur bra som helst. Men efter några veckor började han knuffas och slå på andra barn. Slåss gör han oftast när han blir trängd eller arg av någon anledning men knuffarna kan komma helt oprovocerat. Det här har tagit mig på sängen för han har inte varit sån på förra förskolan vad vi vetat. Dock vet vi att några av de äldre barnen på förra förskolan bråkade en hel del och den nya personalen tror väl att han delvis har med sig "dåliga förebilder" därifrån. De säger att de arbetar med problemet, punktmarkerar honom och tillrättavisar. De säger att de jobbar mycket med det där, och det som händer där ska vi inte prata om hemma. Självklart jobbar vi med det hemma om det uppstår såna situationer men det är inte ofta. Han fick ett syskon för 7 månader sedan men vi har inte märkt av någon svartsjuka, och vi har verkligen bemödat oss om att ge honom extra mycket tid, uppmärksamhet och kärlek eftersom syskonet hade kolik och tog mycket uppmärksamhet i anspråk. Vi tillrättavisar och förklarar varför det är fel, pratar om att vara snäll, läser böcker och pratar om känslor, övar på hur man ska bete sig i olika situationer osv. Men ännu ser vi ingen skillnad i hur han beter sig på förskolan.

Droppen för mig var när jag idag hämtade och hörde en annan liten pojke säga till sin mamma "Mamma, NN brukar slå mig". Tyvärr hann jag inte stanna dem för att prata/be om ursäkt då de precis var på väg ut genom dörren. Istället gick jag hem och grät och känner mig som världens sämsta mamma.. Vad har vi gjort fel? Vad ska vi göra? Hur går vi vidare? Jag vill verkligen inte att andra barn på förskolan ska bli utsatta för knuffar och slag, och jag vill heller inte att min son ska gå runt och må dåligt eller vara arg eller göra sig ovän med alla barnen så att han blir alldeles ensam

Snälla hjälp!

• Svar på tråden HJÄLP! Min son slåss och knuffas på förskolan :(
  • Tummelisa
    Hurså skrev 2012-11-23 11:03:48 följande:

Nej han sover inte på dagen längre, han slutade med det runt 2 år. Sover han på dagen (typ om han råkar somna i bilen nån gång) så är han omöjlig att lägga på kvällen, somnar inte förrän 22-23 ungefär oavsett hur länge han sover på dagen.

Däremot märker vi absolut att hans beteende blir sämre om han är trött. Den senaste tiden har han som sagt sovit jättedåligt och när det var som värst på förskolan häromdagen var han verkligen jättetrött så jag tror absolut att tröttheten den senaste tiden har varit en bidragande faktor.

Tyvärr finns ingen möjlighet att vila på förskolan eftersom hans avdelning bara har vakenvila där de läser saga eller bara får leka..
    Vår son är den enda på hans avdelning som sover lunch. Fröknarna försökte ta upp med oss nu innan sommaren (han bytte till avdelningen för större barn när han började om på hösten) att det kanske var bra om vi vant honom av att sova på dan.
    Men han blir en så väldigt mycket gladare, lättare och nöjdare kille när han får chans att komma undan och varva ner mitt på dan, så jag har verkligen legat på om att det är bra för honom och då har det varit okej för dem också att han fortsatt med det. Och han har sin rutin då han själv går och kissar efter lunchen och sen kryper upp i sin vagn, så det är inget extrajobb för personalen på så vis, att han gör annorlunda. Ibland berättar han dock att de andra barnen varit där och stört så han inte fått sin vila och då märker man ofta det på honom direkt man hämtar.

Han hade också ett tag svårt att sova på kvällarna om han sov för länge på dan. Men nu är det annorlunda. Han somnar kl 20 i princip varje kväll och sover till kl 07. Plus max en timmes sov efter lunch på dagis. "Ju mer de sover, dessto lättare somnar de" brukar min svärmor säga. Stämmer så klart inte rakt av , och på alla barn, men nåt ligger det i det, just att sänka aktiveringsnivån så de inte har för mycket stress i kroppen.

Hemma på helgerna behöver han oftast inte sova. Jag tror dagismiljön är mycket mer stressande för dem, mer intryck, högre ljudnivå osv, så att det verkligen är viktigt att de får varva ner ordelntligt mitt på dan.

Men men, ni känner ju ert barn bäst! Finns inte möjlighet till mer ordentlig vila på förskolan, eller om han verkligen inte somnar på kvällen då, så är ju detta inget alternativ just för er. (Bara delade med mig vad som hjälpt i vårt fall)
  • Hurså
    Tummelisa skrev 2012-11-23 11:31:28 följande:
    Vår son är den enda på hans avdelning som sover lunch. Fröknarna försökte ta upp med oss nu innan sommaren (han bytte till avdelningen för större barn när han började om på hösten) att det kanske var bra om vi vant honom av att sova på dan.

Men han blir en så väldigt mycket gladare, lättare och nöjdare kille när han får chans att komma undan och varva ner mitt på dan, så jag har verkligen legat på om att det är bra för honom och då har det varit okej för dem också att han fortsatt med det. Och han har sin rutin då han själv går och kissar efter lunchen och sen kryper upp i sin vagn, så det är inget extrajobb för personalen på så vis, att han gör annorlunda. Ibland berättar han dock att de andra barnen varit där och stört så han inte fått sin vila och då märker man ofta det på honom direkt man hämtar.

Han hade också ett tag svårt att sova på kvällarna om han sov för länge på dan. Men nu är det annorlunda. Han somnar kl 20 i princip varje kväll och sover till kl 07. Plus max en timmes sov efter lunch på dagis. "Ju mer de sover, dessto lättare somnar de" brukar min svärmor säga. Stämmer så klart inte rakt av , och på alla barn, men nåt ligger det i det, just att sänka aktiveringsnivån så de inte har för mycket stress i kroppen.

Hemma på helgerna behöver han oftast inte sova. Jag tror dagismiljön är mycket mer stressande för dem, mer intryck, högre ljudnivå osv, så att det verkligen är viktigt att de får varva ner ordelntligt mitt på dan.

Men men, ni känner ju ert barn bäst! Finns inte möjlighet till mer ordentlig vila på förskolan, eller om han verkligen inte somnar på kvällen då, så är ju detta inget alternativ just för er. (Bara delade med mig vad som hjälpt i vårt fall)

Det var jättesnällt att du delade med dig Tror inte det är en lösning för oss just nu men ska ha det i åtanke iaf!
  • Tummelisa
    Hurså skrev 2012-11-23 17:02:29 följande:

Det var jättesnällt att du delade med dig Tror inte det är en lösning för oss just nu men ska ha det i åtanke iaf!
    Bara en sak till om sömen. När vi sovit för lite så stänger hjärnan ner vissa delar för att spara energi. Främre pannloben är en av dem som går ner på lågvarv först. Och där sitter impulskontrollen. Jag har själv periodvis sovit dåligt och för lite och vet att jag då kunde kasta ur mig sårande kommentarer eller göra dumma saker som jag absolut inte skulle gjort annars, och som jag visste inte var okej att göra.

Menar absolut inte att ni gör nåt fel när det gäller er sons sömn, men om han är i en utvecklingsfas och drömmer en del otäckt och därför sover oroligt så kan ju det faktum att han är lite tröttare, göra att han agerar ut på ett till synes oförklarligt sätt på förskolan. Några här tog upp autism. Jag menar att det absolut inte behöver vara nåt sånt. Även om så klart alla tips är värdefulla och man kan vara vaksam på och kolla upp lite olika saker om problemen håller i sig. 
  • Jkpg Deluxe
    Elin 885 skrev 2012-11-23 08:15:24 följande:
    din son kanske har någon form av autism, ni bör göra en utredning på honom om detta fortsätter. just när de är så små som 3 år så går det oftast inte att göra någon utredning.
    Tack för omtanken, men nej det har han inte...Han är väldigt empatisk, social, klurig/vetgirig/nyfiken och fantasifull. Däremot har han någon slags matallergi/överkänslighet som gör honom dålig i magen och ger små utslag!
    Och så sover han (alltid sovit) oftast inte en hel natt utan uppvak och är därför väldigt trött efter några timmar på dagis och då blir han också mer sprättig/rastlös och stökig (antagligen för att inte somna?). Jag har fått vara med honom 1 dag på Fsk (efter pedagogernas förslag!) och se hur han har det och är och sedan visat pedagogerna hur vi gör/bemöter honom hemma. De ville veta! och efter den dagen har allt fungerat betydligt bättre! 
    sen tror jag att MÅNGA barn kan ha en "dålig dag" (kanske håller de på att bli sjuka, kanske har det bara varit "för mycket" under en långre tid, kanske man bråkat på morgonen, de sovit dåligt/ätit dåligt m.m.) utan att det behöver vara något utöver "det vanliga"? 
  • Jkpg Deluxe
    "Bara en sak till om sömen. När vi sovit för lite så stänger hjärnan ner vissa delar för att spara energi. Främre pannloben är en av dem som går ner på lågvarv först. Och där sitter impulskontrollen."

Aldrig hört! Väldigt intressant!  
  • Tummelisa
    Jkpg Deluxe skrev 2012-11-23 21:05:39 följande:
    "Bara en sak till om sömen. När vi sovit för lite så stänger hjärnan ner vissa delar för att spara energi. Främre pannloben är en av dem som går ner på lågvarv först. Och där sitter impulskontrollen."

Aldrig hört! Väldigt intressant!  

Såg om det på nåt faktaprogram på TV, kan tom varit UR.
    Fastnade framför det eftersom jag själv upplevt mig helt personlighetsförändrad vid sömnbrist (iofs av det allvarligare slaget, inte en natts halvkass sömn). Var nån forskare som pratade och jag minns att jag googlade honom på internet sen och hittade det i skrift också. Men kommer inte ihåg vad han hette och hittade inte åt artikeln nu när jag tvärkollade.  Rynkar på näsan

• Tummelisa

Hittade detta vid snabbt googlande nu. Handlar om Alzheimers, men några stycken kommer in på samma saker. http://skolarbete.nu/skolarbeten/alzheimers-3/

"I pannloben finns områden som styr vår koncentrationsförmåga, vår förmåga till insikt, omdöme och impulskontroll. Men även områden som styr kroppens rörelser och talet."

"Är din livssituation ständigt överbelastande, stressande och du får dåligt med sömn. Då måste du se till att ändra på den situationen. Om dina minnesproblem försvinner efter att du har vilat upp dig, t.ex. varit på semester, då kan det vara tillräckligt att övergå till ett nytt mer hälsosamt levnadssätt."

• Hurså
    Totti skrev 2013-02-01 09:18:24 följande:
    Hur har det gått TS? Har följt din tråd

Hej!

Jo det har gått framåt! Han har några bakslag ibland, men totalt sett är det lugnare. Vi har jobbat på här hemma och förskolan på sin kant. Vi har en bit kvar men tror det handlar lite om en mognadsfråga nu samt att språket gör en hel del. Men det känns absolut att det är på rätt väg!
  • Hurså

Nu behöver jag råd igen.. Jag tyckte att allt började gå bättre, fortfarande hände saker, men det kändes som om det var på väg åt rätt håll. Nu har han precis varit sjuk i över en vecka och kom tillbaks första dagen igår. Igår hade det varit lite småstökigt men idag... Hjälp.. Idag hade han bitit en pedagog som lyfte bort honom från ett ställe där han inte fick vara, och han hade ett ett annat barn en knytnäve rakt på näsan.. Jag förstår ingenting Han bits ALDRIG! Pedagogerna säger att det verkar som att hans riktiga svacka kommer mellan lunch och mellis, som att han blir lite trött då och hittar på dumma saker. Allt går tydligen jättebra utomhus och när de först kommer in och runt lunchen, men när det är fri lek så funkar det inte.. Hemma känner vi också att han hittar på dumma saker när han är trött eller uttråkad. Nu har de föreslagit att jag ska hämta kl 13 istället för 15 så att han inte kommer in i svackan där och inte förknippar det med tråkiga saker på fsk. Vi pratar mycket hemma, läser sagor och pratar om känslor. När man frågar honom om vad som är rätt och fel så säger han ju att man inte får slåss, att det är bra att hjälpa en kompis osv. Jag vet inte var vi ska gå härnäst

• Echo

Min treåring knuffas och slåss på fsk ibland. Jag har märkt att de dagar det händer är de dagar vi haft konflikter hemma på morgonen. Så nu försöker vi vara extra noga på morgonen så att det inte blir bråk (om mat, kläder, tandborstning mm). Och (peppar peppar), inga kommentarer om slagsmål och knuffar på ett bra tag...

I vårt fall är det varken storlek eller språk i alla fall, han är liten till växten och har ett väl utvecklat språk. Dock inte alltid så lätt att uttrycka känslor även om det blir bättre och vi övar mycket hemma. 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Jennolinnea

Jag vill bara säga att jag förstår dig Hurså. Vi har samma problem och känner oss väldigt oförstående. Hemma har vi det hur bra som helst. Det här äter upp oss och fsk är nu förknippad med ångest för både mig och min man (fast vår son trivs jättebra). Som sagt, jag förstår dig men har inga råd eller tips att komma med.

• Cherrie

Vill också dela med mig här.. Har inga tips eller råd utan söker efter hjälp själv. 

Har en 3-åring som också sparkas och slåss. Han har så svårt att ta kontakt med andra barn..  och svårt med impulsen att slå sparka när han inte får det han vill ha och när han blir arg. 

Känner mig så ledsen och frustrerad och har full förståelse för TS.

Vågar knappt ta med honom till lekparken för det slutar ofta med att han slår något annat barn eller knuffas... samma på förskolan..

Känner att jag får massa bra råd i denna tråd och ska testa lite nya ideer ni gett här.. 

• Sörran

Hur har det gått TS? Har själv samma problem sedan i höstas och trots åtgärder sker ingen förändring. Sonen fyller 3 i mars. Hoppas att mognaden gör sitt.

Svar på tråden HJÄLP! Min son slåss och knuffas på förskolan :(