• caliningrad

Skolplikt fr o m 6 år, bort med förskoleklassen

Av någon anledning, svenska barn tycks vara långsammare (eller antagligen mer curlade) än andra barn runtom i världen eftersom de behöver ett helt invänjningsår innan den riktiga skolan börjar. 

Egentligen, förskoleklassen bidrar till att öka klyftorna mellan barn, eftersom en del lär sig läsa/skriva/räkna under detta år medans andra fortsätter i samma takt som i förskolan.

6-åringar har i princip de kognitiva förkunskaper som krävs för att börja skolan, förutsatt att förskolan har fyllt sin funktion (en helt annan fråga). De borde också kunna sitta stilla osv om de har lärt sig bli elever på förskolan och haft föräldrar som bryr sig att uppfostra dem.

Att finansiera ett helt invänjningsår är dyrt. Det vore mycket bättre att använda de pengarna för att öka lärarlönerna. Lärarna är idag inte på den nivå man önskar sig att de vore, och det beror på att lönerna är alldeles för låga och inte attraherande.

• Svar på tråden Skolplikt fr o m 6 år, bort med förskoleklassen
  • Tom Araya
    Wilowa skrev 2012-11-17 10:05:32 följande:
    Nej bokstäverna är inte alls grunden, bokstäverna är ett verktyg. Fast jag förstår vad du menar, men det hjälper inte att träna bokstäver med ett barn om det inte har nån språklig medvetenhet. Ett barn som inte har språklig medvetenhet klarar inte att knäcka läskoden hur mycket bokstäver man ens tränar. Jag jobbar som förskollärare, men har utbildning i läs- och skrivutveckling.
    Jag håller med dig till viss del men utan bokstäver blir det ändå inget språk att läsa och skriva, enbart tala och höra.
  • Fenna
    Wilowa skrev 2012-11-17 09:30:27 följande:
    Jo, men att tidigt lära sig läsa beror inte på att man tidigt kommit i kontakt med bokstäver. Det beror snarare på att man har en fallenhet för språk och tidigt lärt sig hur språket är uppbyggt. Vill man påskynda läsinlärningen så ska man inte lägga fokus på bokstäverna utan på språklig medvetenhet. Det hjälper inte att barnet vet vad alla bokstäver heter och hur de låter om de inte vet hur de ska använda dem i språket.
    Jag tror ocksa att fallenhet och mognadsniva är viktiga, men jag ser inte hur det utesluter att barn som har tränat läsning innan skolan har en fördel. Det grundar jag pa flera saker, dels är chansen stor att dessa barn har förstatt systemet och kan läsa mer eller mindre, dels är det lättare att ta till sig nagot om det inte är absolut nytt och dels ger träning färdighet.

Sen maste jag erkänna att jag inte tror pa att det inte hjälper att veta hur tex A ska uttalas för att lära sig läsa. Hur ska man kunna lära sig om man inte vet vad de olika bokstäverna star för?
  • Wilowa
    Tom Araya skrev 2012-11-17 23:40:26 följande:
    Jag håller med dig till viss del men utan bokstäver blir det ändå inget språk att läsa och skriva, enbart tala och höra.
    För att kunna använda bokstävernas ljud i läsning så måste man veta att ord är uppbyggda av språkljud. Denna, för barnen omedvetna kunskap, tränar man upp genom att i förskoleåldern leka med språket på olika sätt. Alltså blir det inget läsbart språk av bokstäverna förrän man förstått detta. Att lära in bokstävernas olika ljud är oftast enklare än att få den språkliga medvetenhet som läsning kräver.
  • Tom Araya
    Wilowa skrev 2012-11-18 19:02:57 följande:
    För att kunna använda bokstävernas ljud i läsning så måste man veta att ord är uppbyggda av språkljud. Denna, för barnen omedvetna kunskap, tränar man upp genom att i förskoleåldern leka med språket på olika sätt. Alltså blir det inget läsbart språk av bokstäverna förrän man förstått detta. Att lära in bokstävernas olika ljud är oftast enklare än att få den språkliga medvetenhet som läsning kräver.
    Jo men nu diskuterade vi ju faktiskt just läsning och ingen kan väl förneka bokstävernas betydelse vid just läsning.
  • Lindsey Egot the only one

De flesta förskoleklasser använder sig av Bornholmsmodellen eller andra modeller för att förbereda barnen på att ljuda och läsa ord. Att det skulle vara slappt beror nog på att du inte har vistas med en förskoleklass. Men visst jämför man med England, Frankrike och andra europeiska länder där barnen börjar förskola (förberedande) redan när de är fyra år och verkligen sitter stilla vid en bänk så är Sverige slappa. Men jag tror att en fyra åring inte mår bra av att sitta stilla vid en bänk 4h varje dag.

• caliningrad
    LindaEfraim skrev 2012-11-18 22:20:40 följande:
    De flesta förskoleklasser använder sig av Bornholmsmodellen eller andra modeller för att förbereda barnen på att ljuda och läsa ord. Att det skulle vara slappt beror nog på att du inte har vistas med en förskoleklass. Men visst jämför man med England, Frankrike och andra europeiska länder där barnen börjar förskola (förberedande) redan när de är fyra år och verkligen sitter stilla vid en bänk så är Sverige slappa. Men jag tror att en fyra åring inte mår bra av att sitta stilla vid en bänk 4h varje dag.
    Bornholmsmodellen är bra, men tyvärr används det inte överallt.
    En svensk 6-åring kan inte heller sitta still för den delen... 
  • Wilowa
    Tom Araya skrev 2012-11-18 22:09:15 följande:
    Jo men nu diskuterade vi ju faktiskt just läsning och ingen kan väl förneka bokstävernas betydelse vid just läsning.
    Ja och vad tycker du att jag diskuterar? Jag vill bara poängtera att läsning är så mycket mer än bokstäver. Det hjälper inte att man kan alla bokstävernas namn och ljud om man inte kan knäcka läskoden. Förskolan tränar den språkliga medvetenheten, bokstäverna är betydligt enklare att lära in. Bokstäverna är bara symboler för olika ljud, konsten att läsa ligger mer i att man kan sätta ihop bokstävernas språkljud till ord och att dessa ord ger en förståelse. Detta är en komplicerad process.

Språklig medvetenhet innebär bland annat att man förstår att ett långt ord inte är samma sak som ordets betydelse är långt...tåg är ofta långa, men ordet "tåg" är kort. Det innebär även att man förstår att om man tar bort brand från brandbil så blir det bil kvar...att det blir katt om man sätter k före att osv. Allt detta krävs för att man ska kunna lära sig läsa.  
  • Wilowa
    caliningrad skrev 2012-11-19 03:56:36 följande:
    Bornholmsmodellen är bra, men tyvärr används det inte överallt.
    En svensk 6-åring kan inte heller sitta still för den delen... 
    Hur en sexåring klarar att sitta still är väldigt individuellt och beroende på aktivitet. Fast eftersom man bland annat lär genom att använda kroppen, så ser jag inget tvång till att de måste sitta still längre stunder.
  • Millicent
    vilket skrev 2012-11-17 09:11:03 följande:
    Det har gjorts många studier på om det går bättre för barn som börjar skolan tidigare eller inte. Och det går inte bättre för de barn som börjar tidigare. Det går sämre både socialt och kognitivt och skillnaderna består långt upp i vuxen ålder. Det man har jämfört är barn som har gått i svensk förskola, med barn som har börjat skolan vid fem år, t.ex. i länder som england, eller med barn som har börjat skolan ett år tidigare i Sverige. Och de barn som har gått i svensk förskola istället för i skola har klarat sig mycket bättre.

Redan idag får man välja att låta sina barn börja skolan tidigare. Det är upp till föräldrarna. Jag hade aldrig i livet valt det till mina barn.   
    Intressant!!
  • En blå giraff

TS jag hade nog hållit med dig om du frågat mig för ett par år sedan. Men nu har det visat sig att min 5-åring verkar ha koncentrationssvårigheter och vara "sen" med flera saker. Om det hade varit skolplikt för honom redan om mindre än ett år hade jag fått ont i magen Rynkar på näsan Så jag tycker det är bra som det är. Vissa barn kanske klarar bra att börja redan vid 6 år men inte alla. Det kanske skulle öka behovet av att sätta diagnoser på "sena" barn som helt enkelt inte är mogna.

• caliningrad
    Wilowa skrev 2012-11-19 21:25:06 följande:
    Hur en sexåring klarar att sitta still är väldigt individuellt och beroende på aktivitet. Fast eftersom man bland annat lär genom att använda kroppen, så ser jag inget tvång till att de måste sitta still längre stunder.

Vad menar du med att man lär sig genom att använda kroppen??
    Kan du ge konkreta exempel??? 
  • caliningrad
    En blå giraff skrev 2012-11-19 21:31:11 följande:
    TS jag hade nog hållit med dig om du frågat mig för ett par år sedan. Men nu har det visat sig att min 5-åring verkar ha koncentrationssvårigheter och vara "sen" med flera saker. Om det hade varit skolplikt för honom redan om mindre än ett år hade jag fått ont i magen Rynkar på näsan Så jag tycker det är bra som det är. Vissa barn kanske klarar bra att börja redan vid 6 år men inte alla. Det kanske skulle öka behovet av att sätta diagnoser på "sena" barn som helt enkelt inte är mogna.
    Men ditt barn hade haft lättare att koncentrera sig om han hade gått få en riktig förskola där barn lär sig att bli elever.
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2012-11-20 01:19:06 följande:

Jag vet inte vad Wilowa avser men det jag kan tänka mig är olika hantverkssysslor, konstnärligt arbete och idrott eller idrottsliknande lekar, utflykter i naturen mm.

Att sitta på en stol och läsa, skriva, räkna och sådant är bara en liten del av den kunskap man har nytta av i livet.
  • Wilowa
    caliningrad skrev 2012-11-20 01:19:06 följande:

Tom Araya skrev 2012-11-20 01:55:31 följande:
    Jag vet inte vad Wilowa avser men det jag kan tänka mig är olika hantverkssysslor, konstnärligt arbete och idrott eller idrottsliknande lekar, utflykter i naturen mm.

Att sitta på en stol och läsa, skriva, räkna och sådant är bara en liten del av den kunskap man har nytta av i livet.
    Fantasin (och pedagogisk kunskap) sätter gränserna. Barn lär sig massor hela tiden och man kan t ex hoppa matte, springa till olika bokstäver utifrån vilket ljud man säger, använda sånger med rörelser osv. Barn behöver röra på sig och en duktig pedagog utnyttjar detta istället för att tvinga dem att sitta still i en skolbänk. Så nej att lära sig genom att använda kroppen har inget med  hantverkssysslor, konstnärligt arbete att göra.

På min förskoleavdelning har vi uppmaningskort som tränar barnens förmåga att lyssna och ta in instruktioner samt grovmotorik och antal. Det kan t ex vara "Gå till dörren, knacka tre gånger, snurra runt ett varv och låt som en gris, gå och sätt dig igen." i och med att korten har olika form och olika färg så tränar vi barnen på färg och former samtidigt som själva uppmaningen lär dem massor med saker...matematik, naturkunskap och svenska i förskoleformat.

• The Doctor
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-09 13:32:51 följande:
    Ja, men då finns det ju ingen anledning att ersätta förskoleklass med skola. Lärarna är ju ändå värdelösa så det vore ju enbart bortkastad tid. Dessutom blir knappast barn mindre curlade av att de går i skolan istället för i förskoleklass. Svenska barn är bortskämda och curlade. Svenska föräldrar är totalt inkompetenta och curlar sönder sina barn. Svenska lärare är värdelösa. På vilket sätt menar du att ett extra skolåret istället för förskoleklass skulle vara lösningen? Ur ditt perspektiv vore snarare en atombomb det enda rätta. 
Svar på tråden Skolplikt fr o m 6 år, bort med förskoleklassen